I Danmark kan du drepe den plagsomme nabokatta
Slik unngår du at katten din gjør fra seg hos naboen:
- Sørge for at det alltid er et nygravet jordstykke i egen hage som katten kan benytte som toalett
- Plante katteurt og dermed oppmuntre katten til å bli i egen hage
Katter som gjør fra seg i blomsterbed og sandkasser kan skape engasjement naboer i mellom.
Ifølge det danske nettstedet bolius.dk er det lov i Danmark å fange inn naboens katt og få den avlivet, dersom du har gitt naboen advarsel i løpet av det siste året.
I Norge finnes det ingen tilsvarende lovregulering. Men er det en bestemmelse vi burde ha?
- En slik bestemmelse ville vi være helt i mot, understreker daglig leder i Dyrenes beskyttelse, Carl-Egil Mastad, til klikk.no
- Katter har rett til å leve.
Hva mener du? Del din mening i kommentarfeltet nederst i saken.
Ingen lovbestemmelser
Mattilsynet er ansvarlig for dyrevelferden i landet, men ingen av deres bestemmelser regulerer hva man kan gjøre med en katt som er til sjenanse i et naboområde.
- I forhold til Mattilsynets ansvarsområde er vi tilfredse så lenge katten får mat og har det bra, utdyper seniorrådgiver i Mattilsynet, Bård Birkeland, til klikk.no.
Ifølge Birkeland kan katten tas hånd dersom den oppleves som et helse- eller miljøproblem. Det vil i så fall være kommunens ansvar hva som skal gjøres med den videre.
Kommunens ansvar
- Generelt er det slik at en katt kan fanges inn av hvem som helst, og man kan gi den mat, sørge for at den får medisinsk behandling ved behov og forsøke å finne rette eier. Men dersom man ønsker at den blir tatt hånd fordi den er til sjenanse, må man enten kontakte kommunen eller eier.
- I de tilfellene hvor det antas at katteholdet kan medføre et helseproblem, foretar vi en kontroll sammen med Dyrevernnemda, forklarer helsekonsulent i bydel Grorud i Oslo, Ann Kristin Ødegaard, til klikk.no.
Hun bekrefter at det ikke finnes lovbestemmelser eller forskrifter som direkte regulerer kattehold.
- Men det er flere lover som kan komme til anvendelse ved de ulike aspektene ved kattehold. Både naboloven og kommunehelsetjenesteloven.
Snakk med katteeieren
Ødegaard er opptatt av at man kommuniserer seg frem til en løsning på problemet.
- Ta det opp med naboen. I noen tilfeller kan kastrering være en løsning, dersom det er snakk om en hannkatt. I andre tilfeller kan det være antallet katter som er problemet, og vi har erfaring for at kommunikasjon har ført til at katteeier har vært villig til å gi bort noen katter.
- Katter graver ned avføringen
Ifølge lederen i Norsk Huskattforening, Bodil Eikeset, graver kattene ned avføringen sin.
- Den vil aldri sette seg ned midt på en plen. Den leter seg frem til et sted hvor den kan grave ned avføringen. Og når det gjelder tissingen, er det urinen fra ukastrerte hannkatter som først og fremst lukter. Men i dag sørger de fleste for å kastrere sine hannkatter.
Hennes råd til å bli kvitt katter som gjør fra seg i andres hager, er å stå klar med en sprayflaske med vann.
- Katter som har blitt skvettet på et par tre ganger vil aldri dukke opp på samme sted igjen.
Hva mener du? Bli med og stem, og del din mening i kommentarfeltet nederst i saken.
Les også:
Hvor tett innpå er det greit å slippe naboen?
Få nye interiørideer i Bonytts inspirasjonsguide
14 svangerskapsråd du bare kan glemme
Saken ble opprinnelig publisert på klikk.no.


NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Dette er Oslos nye utkikkstårn
Kronprinsfamilien i toppform etter fylkestur
Lesernes kommentarer
Terje Nordahl
11. mai 2011 - 21:29
Katteregler
Tommy Eriksen
11. mai 2011 - 22:15
Er det
Janteloven lenge leve!
Frida FREDRIKSEN
12. mai 2011 - 9:17
Enig Terje.
Eller VIL FORSTÅ DET ??
Bjørn Barstad
11. mai 2011 - 21:31
kattepine.
Mona H
11. mai 2011 - 22:03
Idioti..
Stig Aarstad
3. januar 2012 - 14:16
Ja
Frøydis Huseby
11. mai 2011 - 22:02
Er det virkelig blitt slik at
enn katten som er med på å holde bestanden av mus nede :-)
Mona H
11. mai 2011 - 22:07
Helt enig vi har mange katter
Reidun Ohrstrand
11. mai 2011 - 22:05
Kattedrap
Siw-Helèn Hemmerich
11. mai 2011 - 22:17
Det er det villeste jeg har
Ann-Kristin Normann
11. mai 2011 - 23:24
"ikke mye skade"..
Tom D Faye
11. mai 2011 - 22:33
Av(-)Livet
Sikkert heller et fåtall av det dyret(alle mennesker) også hvis du spør de samme,
eller?
Noen av de få reglene fra Danmark jeg mener er bryet verdt å innføre her i Norge, er fra deres regler angående trafikk(etter hva jeg kjenner til av Dansk lovgivning).
Men da må det nok oppgraderes "litt" i veinettet.
Tove Lohrbauer
11. mai 2011 - 22:33
Katt
Det er jo slik når det gjelder hunder mer en ett antall så har du kennel og da driver du bedrift.
11. mai 2011 - 22:47
Jeg ser ikke hvorfor noen
Ann-Kristin Normann
11. mai 2011 - 23:35
den er grei ..
Stig Aarstad
3. januar 2012 - 14:22
Burde
Kai Brekne
11. mai 2011 - 23:29
Er enig med Tom D Faye, hva
Thore Stoveland
11. mai 2011 - 23:59
Støtter det danske forslaget
Jeg samlet nylig en halv bærepose katteskitt fra diverse bed, og foran garasjen. Naboen har måttet sette nett over alle bed og krukker.
Siden gift og skyting er forbudt, og en anmeldelse bare vil forsure naboforholdet skulle jeg ønske vi fikk samme lov som i Danmark. Hva annet kan jeg gjøre?
Frida FREDRIKSEN
12. mai 2011 - 9:34
JEG MENER.....
Jeg bor selv i et sameie i første etasje.Naboen har 2 katter som er over alt.Står døren oppe kommer de inn i huset.Stolputer ol på terassen må jeg bære ut og inn hele tiden.Terrasseteppe kan jeg bare glemme.
Plenen flyter med kattebæsj.Klestativet er fullt med kattehår når jeg tar det inn fra terassen.
Plages med alergi.Katter er verst.
Har pratet med eieren flere ganger uten resultat.Flere katter i nabolaget kommer også hit pga kattene.
Mener virkelig katteeiere at vi skal godta slikt bare fordi de selv vil ha katt?
JEG ønsker samme lovgivning som Danmark velkommen.Så kanskje katteeiere begynner å ta ansvar selv for sine kjæledyr.
Her jeg bor er det også noen andre katteeiere.Men de har "innekatter".De forstår og tar ansvar for sine dyr noe desverre de aller fleste andre katteeiere IKKE gjør.
Svanhild Grøntvedt
12. mai 2011 - 16:27
kattehold
Siw-Helèn Hemmerich
12. mai 2011 - 18:32
jeg har hadt to unger med
Frida FREDRIKSEN
15. mai 2011 - 9:19
Løsninger......??
Bjørn H
13. mai 2011 - 10:16
Katteeiere
Har man katter, så skal man lære opp kattene til å gjøre fra seg på dertil egnede og faste steder. Har man ikke gjort det, skal man ikke ha katter.Noen katteeiere er flinke til dette, andre gir blaffen.
Resultat: kattene gjør fra seg rundt naboenes husvegger. Ikke særlig hygienisk . Å snakke med enkelte katteeiere er ofte håpløst. Det er verre enn å snakke med "mysnipa".
- Neida, kattene mine gjør ikke noe slikt!
De siste årene har jeg brukt en formue på "Katt deg vekk", jeg har lagt ut diverse tornefulle kvister, brukt vannslange. Men, nix, rundt husveggene mine skal kattene til en bestemt katteeier gjøre fra seg.
Jeg vurderer å anskaffe meg et dertil egnet fangstbur.
Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med innfangede katter: levere dem tilbake til katteeier i fanget tilstand (men da kommer de vel raskt tilbake), levere dem til kommunalt dyrevern, eller - kjøre dem flere mil langt til skogs.
Jeg er lei katteavføring rundt husveggene og katter i fuglebur.