
- Europabevegelsen er en frigjøringsbevegelse!
GARDERMOEN (ABC NYHETER): Europabevegelsen bør sammenlikne Norges forhold til EU med kolonienes situasjon.
Det framholdt Europabevegelsens leder Paal Frisvold i sin åpningstale på landsmøtet lørdag.
- Vi ser en parallell til koloniene: Da snakket man om at u-landene ville ha talerett i FN. Sånn sett er Europabevegelsen en frigjøringsbevegelse for Norge! spissformulerte Frisvold overfor 63 delegater fra hele landet.
Vil ta «nei-ordet»
- Burde vi kutte ut fokus på ja eller nei? Og heller snakke om deltakelse eller ikke? utfordret Frisvold, men fortsatte:
- Vi kan ikke gi neisiden monopol på å bruke «nei-ordet». Derfor fremmer vi nå slagordet «Nei til isolasjon».
Inspirerte Aftenposten
Frisvold viste fram en rekke artikler fra Aftenposten på storskjerm. De hadde alle som budskap hvor ille Norge har det utenfor EU.
- Disse artiklene viser problemstillinger vi har fått Aftenposten til å se på, sa Frisvold, og pekte på titler som at Norge er kneblet, er et e-postdemkrati og overkjøres av EU.
Europautredningen er dominert av innspill fra fagforeninger som har et dogmatisk forhold til EØS og EU.
- Det endte med en leder om at Norge er marginalisert, som kom i slutten på en serie artikler som belyser hva som er realiteten i det norske arbeidet overfor EU, sa ja-lederen.
- EU bedre på miljø
Frisvold siterte også Bellona-sjefen Frederic Hauge om at han er for EU, men imot at den norske regjeringen skal sitte rundt bordet der, fordi det ville ødelegge EUs miljøpolitikk.
- Norsk natur har dårligere vern enn i EU, sa forøvrig Vigdis Svarva Nielsen fra Nord-Trøndelag på landsmøtet.
- Derfor trenger Norge en overkikador. Norsk natur og biologisk mangfold burde bli en del av EØS-avtalen, sa hun
Tidligere denne uka hevdet Frisvold også overfor ABC Nyheter at Norge er et haleheng til EU i klimaforhandlingene, blant annet på toppmøtet i Cancún sist desember.
Les: - Norge er marginalisert i verden.
Klimaekspert reagerer
Det reagerer Naturvernforbundets ekspert på klimaforhandlingene, Bård Lahn, på. Han var observatør i den norske delegasjonen i Cancún.
- Jeg syns klimaforhandlingene, også i Cancún, viser at når Norge bruker sin frispillerrolle aktivt, blir det virkelig lagt merke til, sier Lahn til ABC Nyheter.
- Norge har definitvt hatt en viktig rolle både i forkant av, underveis i Cancúnmøtet og i etterkant. Det er rart at Frisvold bruker det som eksempel, sier Lahn.
- Dogmatiske fagforeninger
I talen uttrykte Frisvold bekymring for at det han kalte anti-europeere dominerte innspillene til den pågående Europautredningen regjeringen har iverksatt.
Les: - Norge avstår masse suverenitet.
- Jeg er bekymret for at innspill til Europautredningen er dominert av fagforeninger som har et dogmatisk forhold til EØS og EU, sier Frisvold til ABC Nyheter.
Hvor er Statoil og Hydro?
- Jeg er bekymret for manglende engasjement fra de som lever av EU, fortsetter han.
- Hvor er Statoil, som sier at norsk gass skal redde EU fra klimaendringer? Hvor er Hydro? Hvor er Olav Thon? Thon er den nest største hotelleierne i Brussel. Han bygger nå Thon Hotell EU hotell for å innlosjere til alle toppmøtene deres!
- Før Polen ble medlem i EU og EU-debatten raste der, rådet NHO sine polske kolleger til å holde seg i bakgrunnen og heller sponse organisasjoner som bedre til å fronte jasiden?
- Så stendød EU-debatten er i Norge, trenger vi å få fram de aktørene som faktisk kan vise at vi er avhengig av EU, og som lider av at EØS-avtalen begrenser deres mulighet til å delta i EU-samarbeid, svarer Paal Frisvold.

Kronprinsfamilien i toppform etter fylkestur
Mood fordømmer «brutal tragedie» i Houla
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
Lesernes kommentarer
Edvard Johan Larsen
26. mars 2011 - 18:04
Frisvold og EU.
Birger Hetland
26. mars 2011 - 18:26
Frigjøring
26. mars 2011 - 18:13
EU
JILL
Thor Johnsen
26. mars 2011 - 18:43
Da?
Mie Stavelin Reiersen
27. mars 2011 - 11:32
Ja, det gjør vi det!
Reijo Rajala
26. mars 2011 - 19:44
Medbestemmelsesrett. Relativt.
Ulf Dahl
26. mars 2011 - 18:21
Ja, og
Ronny Whitebear
26. mars 2011 - 18:25
Når skal ja siden gi seg?Nå
Odd Slotnes
26. mars 2011 - 18:26
Euro
Hans Leirvik
26. mars 2011 - 18:48
Når skal det ta slutt?
Hvor mange avstemninger ønsker de ?
Om vi tok en avstemning til og vi blir medlem i EU, forventer da ja-siden at denne avstemningen blir den siste?
Eller skal nei siden "få" to avstemninger etterpå for å overprøve forrige avstemning?
Paul Van Wonderen
26. mars 2011 - 18:57
Hvor er EUs merverdi ?
Reijo Rajala
26. mars 2011 - 19:05
Er han helt "klok". ???? Frisfold mener jeg.
Leif Sørli
26. mars 2011 - 19:09
En desperat leder i Europabevegelsen
Oddmund Markussen
26. mars 2011 - 19:56
eu
Trond Løkken
26. mars 2011 - 22:23
I EU-parlamentet sitter den engelske
http://www.document.no/2011/03/ti-dagers-lønnstrekk-for-a-kritisere-eu-presidenten/
Nigel Farage fikk etter kort tid 1 million visninger på youtube, og kan se og høres der, naturligvis.
Hans Leirvik
27. mars 2011 - 9:10
Eu - ha ha ha
Nigel Farage oppsummerer vel ganske godt hvordan det vil gå med EU.
Hellas, Irland, Portugal og Spania, Eu har ikke nok penger til å redde alle, hvis de ikke gjør som amerikanerne da , trykker penger på bakrommet.
Nei - nå blir det ikke noe flertall for JA siden - det er helt sikkert!!!
Odd Johannessen
27. mars 2011 - 11:00
Hva er Norge uten oljen?
NEI-siden har omtrent uforstyrret fått hamre løs på oss i flere år. På tide å ta til motmæle! Jeg er sikker på at saklig informasjon over litt tid vil slå beina under slike usakligheter som ovenfor.
Trond Løkken
27. mars 2011 - 11:47
At ikke de som opptar
Vei og jernbane, rør og kloakk i våre samfunn, der jo også de unge skal leve sine liv etter oss, har et vedlikeholds- og investeringsetterslep som er gigantisk, kan man tidvis lese i media.
I den grad at naboer vi vet selger kvalitet burde leies inn på banen, og justere oss inn i tiden. Pengene til dette har landet, men av en grunn som hverken høy eller lav får vite om, skal det ikke investeres.
Hva jeg kjenner til EUs forhold til infrastruktur, er det min overbevisning at vi vil bli pålagt å gjøre noe med vår egen, skulle vi bli medlemmer. En fjær i hatten, altså, til EU.
Men mest kritikk til norske politikere, som forlengst burde fjernet dette samfunnsområdet fra sine egne politiske innfall, og gitt nasjonen topp prioritert sammenhengende fysisk investering og vedlikehold, som kun vår økonomi skal kunne begrense.
Odd Johannessen
28. mars 2011 - 12:59
Helt enig med deg!
Nå har vi penger, de investeres bort rundt verden, mens seriøse økonomer påstår at pengene aldri vik komme tilbake til Norge.
Hva kan vi gjøre med det? Kanskje om alle lot være å stemme ved neste valg måtte det bli en ny ordning med folk med annet enn personlige ambisjoner. (fete jobber i FN f.eks.)
27. mars 2011 - 11:26
Hold oss langt unna EU
Jan Pedersen
27. mars 2011 - 12:46
Å kjenne sin besøkelsestid
1. April er ikke før førstkommende fredag.
Det er dagen for å narre folk.
Jeg våger å påstå at Europabevegelsens tilhengere kunne funnet mer konstruktive ting å bruke tiden sin på i disse dager enn å kjempe en allerede tapt kamp.
27. mars 2011 - 15:34
Hvis Paal Frisvold vil.....
Per øivind Haugen
27. mars 2011 - 18:24
Eu er bra for alle også Norge
Odd Johannessen
28. mars 2011 - 18:27
Amen!
Sissel Lamo
27. mars 2011 - 18:36
eu
Odd Johannessen
28. mars 2011 - 18:36
Det er jeg helt enig i!
Ta deg en tur ut i Europa og snakk med folk. Stemningen er aldeles ikke slik som blir beskrevet!
Jeg storkoser meg i Tyskland, England, Spania ... har aldri aldri hørt snakk om noen som vil "rane" Norge! Bare de vil ikke bo er - det er for KALDT.
Europa i mitt hjerte!
Jeg er norsk, men jeg er også EUROPEER!