Siv Jensen visste om sexanklage
Fremskrittspartileder Siv Jensen skal ha blitt orientert om sexanklagene rettet mot Trond Birkedal av generalsekretær Geir A. Mo.
I et intervju med Aftenposten sier Mo at han ble kjent med sexpåstandene fra 15-åringen i 2009.
Les også: Ekspert mener Siv Jensen er ute av kontroll
På spørsmål om partileder Siv Jensen satt på samme informasjon som ham, svarer Mo:
– En del av rutinene som gjelder i denne typer saker, er at jeg rapporterer til min overordnede. Det har jeg også gjort i denne saken.
Partilederen selv har ikke vært tilgjengelig for kommentar, men sier via en rådgiver at Mos uttalelse er korrekt. Nøyaktig hva Mo rapporterte til Siv Jensen er derimot ikke kjent.
Les også: - Vil ikke formidle rykter
Også lederen for Fremskrittspartiets Ungdom (FpU), Ove Vanebo, bekrefter fredag kveld at han var orientert om sexanklagene en 15-åring rettet mot Trond Birkedal.
Etter tidligere å ha nektet å svare på om han visste om saken som ble kjent for offentligheten i begynnelse av uken, innrømmet Vanebo fredag at han ble varslet om den, melder VG Nett.
Vanebo avviser derimot rykter om at han skal ha bedt 15-åringen om å slutte å spre rykter.
Les også: Fremskrittspartiet stuper
– Jeg har aldri bedt folk om å holde kjeft. Tvert imot har vi tilbudt ham bistand og hjelp i forbindelse med denne saken, sier FpU-lederen til VG Nett.
Fredag holdt Fremskrittspartiets ungdomsorganisasjon sentralstyremøte. Der ble det konkludert med at Vanebos håndterte saken på en tilfredsstillende måte.


Kronprinsfamilien i toppform etter fylkestur
Mood fordømmer «brutal tragedie» i Houla
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
Lesernes kommentarer
Einar Ofsteng
26. mars 2011 - 9:10
Og dette er da bekreftelsen
Skremmende at noen vil ha denne damen til å styre landet.
Det blir vel endel mer sutring, og beskyldninger mot andre, istedet for at de tar inn over seg hva som har skjedd, og vedgår at partiet ikke er ufeilbart!
Johan Ytternes
26. mars 2011 - 9:19
Er ikke
Einar Ofsteng
26. mars 2011 - 10:09
Hva er det som ikke er
Geir Vinje
26. mars 2011 - 14:21
Er skremt av Frps velgere.
Bjørn Johnsen
26. mars 2011 - 9:31
Sexanklage på FrP topp
Det er et sykdomstegn i partiet og i aller høyeste grad da dette var en mann som hadde til oppgave å få ungdommer inn i partiet. Når ledelsen fikk vite om denne sak skulle de i alle fall holdt han borte fra ungdommen som skulle inn i partiet. Ingen i partiet har har en tanke om den missbrukte, bare om missbrukeren. En riktig skandale av et parti som skriker ulv om alt og alle.
Det er godt det er kommet fram før kommunevalget.
Så får jeg håpe at resten av partiet har så mye vett at de sparker alle i ledelsen som viste hva som hadde hent og det for at partiet skal bli et parti igjen. Det er i alle fall ingen som tar Siv Jensen og Geir A moe alvorlig lengere. Jeg håper de aldri kommer i kontakt med norsk politikk igjen.
Håvard Solberg
26. mars 2011 - 9:59
Pressen mobber.
Hans Petter Danielsen
26. mars 2011 - 10:29
Litt anderledes
Du går frivillig inn i en rolle, og skal være et forbilde for mange.
Derfor er fallhøyden desto større.
Håvard Solberg
26. mars 2011 - 18:11
Synes dette skyter langt over målet.
Bjørn Barstad
26. mars 2011 - 10:17
rydd opp på toppen
Torstein Hansen
26. mars 2011 - 11:19
Er det noen med hue under armen, og armen i bind her???
Mie Stavelin Reiersen
26. mars 2011 - 11:35
Statsministerkandidat?
Jan Hübertz
26. mars 2011 - 11:48
siv jensen &co
Synd det ikke er valg i morgen.
26. mars 2011 - 12:17
Var man like fordømmende
http://www.dagbladet.no/2011/03/26/nyheter/politikk/frp/sp/krf/15957025/
Her var det ikke mye støy fra media. Det ble også sagt at NOE VAR SKREVET OM I PRESSEN. Men AP har fremdeles den samme statsministeren.
Slik det er blitt i ovennevnte sak, må det ansees både som forhåndsdømming og et overgrep medfølgende stor påkjenning både for offer og overgriper. Og det i en tid hvor man regner seg som rimelig siviliserte og fornuftige mennesker med empati.
Kåre Kork
26. mars 2011 - 12:19
Betydelig forskjell
Frp driter seg ut gang på gang, nå må ledelsen ta sin hatt og gå!
Hans-Erik Christensen
26. mars 2011 - 12:39
Heisan
Odd Thomsen
26. mars 2011 - 12:52
Sexanklage.
Snakk om og lage storm i et vannglass som journalistene med fullt fortsett har gjort i denne saken.
De er vel i verdensklassen når det gjelder og trekke raske og lite gjennomtenkte og fordømmende slutninger. Dette gjelder spesielt når det gjelder personer som ikke har samme politiske tilhørighet som dem selv.
Hvilke journalistikk er dette vi her er vitne til ?.
Det finnes vel brudne kar i alle familier. Jeg er ikke mer religiøs enn høyst nødvendig om det så skal sies. En setning jeg har fått med meg om ikke annet og det helt tilbake til konformasjonstiden.
Den som føler seg helt feilfri i alle henseende kan få lov til å kaste den første steinen.
Når vi ser all steinkastingen denne saken har avstedkommet har vi vel en nasjon overrepresentert med mye prektig folk. Nesten forgodt til å være sant, eller hva ?.
Når disse mer eller mindre seriøse journalistene til alt overmål får herje fritt med oss vanlige lesere blir det som det blir.
Hersk og splid og mye unødvendig frustrasjon for alle og en hver til journalistenes og pressens store forlystelse som gang på gang får oss lesere i garnet.
Er denne saken så sensjanonell som den synes å være ?. Skal et helt parti korsfestes p.g.a. et medlemms feiltrinn. Dette medlemmet er dessuten ikke dømt, så hvorfor all denne forhåndsdømmingen.
26. mars 2011 - 13:52
Er denne saken
Gerd Liv Valla fikk smake pressens makt.
Pressen løp også i flokk angående utleie av stabbur som bolig... og diverse klokker og tepper som politikere hadde tatt imot.
Intet nytt under solen...
Einar Ofsteng
26. mars 2011 - 14:53
"storm i et vannglass"?? Det
Det er snakk om pedofili, og at personer som vil styre landet vårt har visst om dette.....det er medvirkning til en forbrytelse som er noe av det mest avskyelige som finnes.........Personlig synest jeg at Frp's håndtering av saken er forkastelig, men det er jo kjekt å vite at så mange Frp velgere støtter pedofili..... (jeg vet at dere ikke har sagt det, men dere tar ikke avstand fra hva denne mannen og partiet har gjort heller)
"Hvilke journalistikk er dette vi her er vitne til ?"
La oss se.......journalistene har hort om saken, de har spurt alle involverte, og frp folkene opplyser selv at ledelsen har visst om dette i ca 2 år, deretter sjekker de med andre partier om lignende saker og publiserer det + det som de vet om denne spesielle saken. De intervjuer masse folk og spør om meninger, og skriver velformulerte artikkler om det....
Jeg vil si at det er veldig god journalistik de har gjort. Det at du er uenig har mer å gjøre med at du ikke liker det som de skriver.
"Når vi ser all steinkastingen denne saken har avstedkommet har vi vel en nasjon overrepresentert med mye prektig folk."
Det er vel en liten forskjell på å få en fartsbot, og pedofili, er det ikke?
"Skal et helt parti korsfestes p.g.a. et medlemms feiltrinn.
Partiet blir ikke korsfestet på grunn av hva ett medlem har gjort, MEN pga at partiledelsen (de som DU vil at skal styre landet) har visst om dette i 2 år. Dette gjør dem til medskyldige, da de teoretisk har godkjent hva han har gjort. Dette er noe som jeg, og mange andre mener (til og med noen Frp politikere) er grunn god nok til at Siv må forlate sin stilling!!
Det at han ikke er dømt ennå, har ikke mye å si, siden partiledelsen sier de har visst om det i 2 år, bør det jo antas att det er sant.
Gunnar Fidje
26. mars 2011 - 15:39
Spørsmål til Einar Ofsteng
Media forteller at en 15 åring kontakter lederen for FpU, Ove Vanebo, og klager på at han frivillig har hatt oralsex med Birkedal.
1.) Mener du at Vanebo på dette tidspunktet bør melde saken til politiet?
Lederen for FpU, Ove Vanebo tilbyr 15-åringen den bistand og hjelp han ønsker, men 15-åringen ønsker bestemt ikke å anmelde forholdet.
2.) Mener du at Vanebo bør melde saken til politiet til tross for at 15-åringen ikke ønsker dette?
Vanebo informerer ledelsen i Frp, og Birkedal blir "avhørt" i saken. Birkedal avviser beskyldningen på det sterkeste, og 15-åringen ønsker ikke at saken politianmeldes.
3.) Mener du at Mo/Jensen skal forhåndsdømme Birkedal og informere velgerne om at han er pedofil og melde saken til politiet, selv om 15-åringen fortsatt ikke ønsker dette?
4.) Mener du at alle rykter og beskyldninger som ledelsen i Frp blir informert om automatisk bør anmeldes til politiet (til tross for at "offeret" motsetter seg dette)?
Flott med et seriøst svar!
Einar Ofsteng
26. mars 2011 - 16:25
1. Ja absolutt 2. Ja igjen 3.
2. Ja igjen
3. Frp ledelsen har ingen rett til å dømme noen, eller kvalifikasjoner til å forhøre noen, så svaret er igjen Ja, de burde kontakte politiet.
4. Ja, når noe ulovlig har skjedd, spesielt så graverende som dette, så burde de kontakte politiet, OG fjerne mannen fra sine stillinger. Ingenting av dette ble gjort.
Ett spørsmål til deg......dersom din 15 årige sønn hadde vert utsatt for dette, hadde du da vert fornøyd med partiets håndtering av saken?
Rune Brennvik
26. mars 2011 - 17:23
Kunne ikke vært...
Gunnar Fidje
26. mars 2011 - 18:21
Svar til Einar Ofsteng 1
Mitt utgangspunkt i dag er at - ingen VET at noen er utsatt for overgrep. I motsetning til meg så opphever du deg til dommer i saken. Gutten det gjelder ville ikke anmelde. Det er så langt fakta i saken.
Du husker kanskje at riksadvokaten henla voldtektspåstandene mot Krf-politikeren Jan Birger Medhaug som intet straffbart forhold. I den saken forhåndsdømte Krf (Svarstad Haugland) sin partifelle og understreket at hun mente at kvinnen var troverdig. Har du ingen omtanke for Medhaug og det han ble utsatt for?
Dagbladet skriver, sitat: Olav ble 66 år gammel. I fortvilelse og desperasjon tok han sitt eget liv da han skulle settes i fengsel. Olav var stemplet som pedofil og dømt til tre år og tre måneders fengsel for barne-sex. Den pensjonerte kystfiskeren ble uskyldig dømt. Offeret har i dag - fire år etter de påståtte overgrepene - endelig fortalt sannheten. Overgrepene var fri fantasi.
Like etter nyttår kom den nå 16 år gamle jenta med nye anklager. En mann i nabolaget, i familiens nye hjemkommune, ble anklaget for overgrep. De angivelige nye gjerningsmennene ble avhørt av politiet, men nektet ethvert kjennskap til påstandene. En av grunnene til at politiet fikk følelsen av at noe var galt, var at de nye seksuelle overgrepene jenta skulle ha vært utsatt for var like graverende og groteske som dem Olav ble dømt for å ha begått, sitat slutt.
Hvorfor tror du at Olav begikk selvmord? På samme måte har du allerede konkludert. Du fastslår (før politiet) at Birkedal HAR voldtatt en mindreårig og diagnosisert Birkedal som pedofil.
Gunnar Fidje
26. mars 2011 - 18:29
Svar til Einar Ofsteng 2
Moralen bør være: "Snakk sant, men alt som er sant trenger ikke offentliggjøres".
Det er vanskelig å si hva jeg selv hadde gjort i en tilsvarende situasjon. Hvis min "15 årige sønn hadde vert utsatt for dette", vet jeg at hendelsen ikke kan reverseres. Gjort er gjort. Påstand mot påstand. Hvordan bevise? Gutten det gjelder vil ikke anmelde. Vil han tåle offentligheten? osv.
Uansett ville jeg ikke ønsket din ufølsomme reaksjon, men heller at jeg som far ble informert. Og at jeg sammen med min sønn kunne vurdert situasjonen. Konklusjonen kunne jo bli at en anmeldelse kanskje ville forsterket tragedien.
Einar Ofsteng
26. mars 2011 - 20:26
Dette er andre saken jeg blir
Den personen som ble anklaget i dette tilfellet, har vert fri til å gjenta dette med andre ungdommer etter att Frp ledelsen ble informert.......har du empati med disse mulige ofrene?
Gunnar Fidje
27. mars 2011 - 13:00
"antatt" skyldig!!!!!!!
Ja, jeg har forstått at du ikke har empati med mennesker som blir uskyldig anklaget for voldtektsforbrytelser. Du trenger ikke understreke det. Krf-politikeren Jan Birger Medhaug var jo en slik "antatt" skyldig. Og det sier vel alt.
Personlig har jeg ikke ditt sort-hvit perspektiv, og har empati med offeret når jeg VET hvem offeret er. Når jeg på nåværende tidspunktet utelukkende kjenner saken via media, og ikke har en slik "glasskule" som deg, avventer jeg politiets etterforskning før jeg konkluderer. Men konklusjonen så langt er at du og jeg er uenig.
Einar Ofsteng
27. mars 2011 - 16:18
"Personlig har jeg ikke ditt
Ifølge deg har partiledelsen ikke gjort noe galt, og burde ikke kontakte politiet. Så hvordan vi du da kunne si at du avventer politiets etterforskning? Det du sier betyr at det ikke vil bli noen etterforskning, og derved vil du ALDRI ha empati for den som har blitt sexuelt missbrukt.
Jeg anser deg også som en fordel å ha ett sort hvitt perspektiv, i forhold til deg, som tydeligvis ikke har noe perspektiv i det hele tatt.
Gunnar Fidje
27. mars 2011 - 18:09
Meningsløs logikk
Den logikken henger ikke på greip. Ifølge media er jo saken med 15-åringen nå under etterforskning. Og det til tross for at partiledelsen FORTSATT ikke har anmeldt saken til politiet. Hvordan er det mulig?
Overfor pressen sier Jensen: - "Gutten selv ønsket IKKE å anmelde, selv om vi oppmuntret til det". Hva hadde skjedd hvis ledelsen hadde presset 15-åringen til å anmelde mot sin vilje? Nytt overgrep?
Mulig han trengte tid til å kjenne etter, for NÅ har han (eller foreldrene) omsider anmeldt forholdet. Hvorfor ikke før? Hva sier "glasskulen" din?
Einar Ofsteng
28. mars 2011 - 13:06
Siden min kommentar her om
"Mulig han trengte tid til å kjenne etter, for NÅ har han (eller foreldrene) omsider anmeldt forholdet. Hvorfor ikke før?"
Det kan jo vere at han har snakket med ANSVARLIGE voksne denne gangen, som foreldrene sine kanskje, og at de har innsett at en forbrytelse har blitt begått..... Hvorfor ikke før sier du, vel, det kan jo vere at en 15 åring ikke er i stand til å fatte den beslutningen i den alderen, kanskje pga av skam, eller av frykt for at han vil få skylden. Dette er grunnen til at VOKSNE (les ledelsen i Frp) burde har kontaktet foreldrene og politiet da de fikk vite om saken. De skulle ha skjønt at barnevernsloven skal følges, at pedofili er en forbrytelse, og at mindreårige ER mindreårige som ikke nødvendigvis kan ta alle bestemmelser som må tas. At DU (som voksen) ikke skjønner dette, forteller oss at Frp ikke bare har ledelse som ikke har bakkekontakt, men også medlemmer, som ikke har begrep om hva lov og rett er.
26. mars 2011 - 13:18
Journalistisk uvær.
Øistein Darup
26. mars 2011 - 14:04
Mitt medlemskap i FrP er
Øistein Darup