
EU splittet om Libya
EUs høye representant og visepresident i EU-kommisjonen, den britiske baronessen Catherine Ashton, sliter med å få enighet blant medlemslandene om angrepet på Libya.
Det melder EUobserver om et EU-ministerrådsmøte som dro utover timeplanen i Brussel mandag ettermiddag.
De ulike fløyene tolker uttalelser fra lederen av Den arabiske liga, Amr Moussa, i stikk motsatt retning.
Tyskland stritter imot
På en pressekonferanse i dag brukte den tyske utenriksministeren Guido Westerwelle uttalelser fra Moussa til å slå fast at de internasjonale krigshandlingene i Libya går lenger enn FN-mandatet.
- Tyske soldater vil ikke bli sendt til Libya fordi vi mener denne krigen innebærer rell risiko ikke bare for Libya selv, men regionen i sin helhet, sa Westerwelle.
- Hvis vi lytter nøye til hva Den arabiske liga sa i går, ser vi dessverre at vi har grunn til vår bekymring, la han til.
Les også: Gaddafi bruker sivile som skjold.
Danmark uenig
EUobserver rapporterer at den danske utenriksministeren Lene Espersen var uenig med Westerwelle.
- Vi har vært i kontakt med Den arabiske liga og de har rettet på uttalelsene sine, sa Espersen.
- En talsmann for Den arabiske liga sa det fortsatt er full støtte til avgjørelsen som ble tatt lørdag, sa hun med henvisning til toppmøtet i Paris der Ligaen skal ha sagt seg enig i militært inngrep.
Også Finlands utenriksminister Alexander Stubb hevdet at uttalelsene fra lederen for Den arabiske liga, Amr Moussa, var trukket ut av sin sammenheng.
Lodgaard og Putin
- Intervensjonen har begrenset legitimitet, skriver NUPI-veteranen Sverre Lodgaard hos Dagsavisens Nye Meninger.
Russlands statsminister Vladimir Putin er ifølge Reuters langt mer i harnisk:
- Militæraksjonen i Libya minner om middelderske rop om korstog, mener han.

Kronprinsfamilien i toppform etter fylkestur
Mood fordømmer «brutal tragedie» i Houla
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
Lesernes kommentarer
Tor Larssen
21. mars 2011 - 17:49
Enkelt
Jon Johansen
21. mars 2011 - 19:35
Ikke så enkelt
Tor Hagenborg
21. mars 2011 - 17:53
Står ikke EU samlet?
At Tyskland er lite villige til å sende fly og tropper er naturlig. Det har også historiske årsaker. Heldigvis er det slik at land innen EU selv kan bestemme om de vil delta i militære aksjoner som ikke er ledet av EU selv. Noe annet ville stride mot all fornuft. Det kan derfor ikke ses på som at EU ikke klarer å stå samlet om ikke alle 27 land bidrar militært i aksjonen mot Libya.
Thomas Vermes / ABC Nyheter
21. mars 2011 - 20:54
Myter?
Harald Boehlke
21. mars 2011 - 19:02
Har Norge et prinsippiellt standpunkt?
Helge Larsen
21. mars 2011 - 20:09
Har FN og for den saks skyld Eu noen gang vært enig!
Harald Boehlke
21. mars 2011 - 21:31
Litt forsiktig nå Larsen...
Videre at vårt oljefond håvet inn Kr.199 milliarder på tre måneder hvorav de beste investeringene var gjort i BP. Kanskje en smule edruelighet hadde vært på sin plass?
Tor Hagenborg
21. mars 2011 - 22:53
EU
Jeg mener fortsatt du forsøker å skape et inntrykk, en myte, av at EU gjentatte ganger mislykkes å stå samlet i internasjonal krise. Hvilke andre eksempler har du på denne påstanden og hvilke andre alternativ har Europa for å forsøke å stå samlet i slike kriser? PS! Ikke en gang NATO klarer å stå samlet denne gang.
Walter Langøen
24. mars 2011 - 16:37
Mer interessant
Hva skal man da med internasjonale organisasjoner når effekten ikke står i forhold til resultatene? Fordi det tar seg fint ut på papiret? Store fagre ord er alfa og omega i internasjonalt samkvem?
Hvem bryr seg med å stille slike basale spørsmål i forbindelse hva vi foretar oss?
Det er naturligvis mye enklere og lettere å fortsette som nå: late som ingenting og diskutere Keiserens nye klær.
Hvis man vil noe, hvorfor er det så vanskelig å gjennomføre?
Eks: 2/3 av FNs 192 medlemsland respekterer ikke FNs Konvensjon om Menneskerettigheter. Faktisk så bryter 2/3 denne konvensjonen daglig med de konsekvenser det har for menneskene.
Men hvordan kan FN gjøre noe med det når det er majoriteten av FNs medlemsland som begår disse bruddene på konvensjonen?
FNs menneskerettighetsråd er en stor vits; FN er en stor vits, FN er en "feriekoloni" for avgåtte politikere, FN er et supperåd i beste Wesensteen-ånd, FN er en resolusjons- og papirproduserende mastodont som passer som hånd i hanske for pratmakerne med de store vyer og fagre ord. Sålenge det ikke kreves at de skal gjøre noe.
Naturligvis kan det ikke oppnås enighet om Libya. Tyrannene sitter trygt som aldri før. Menneskene blir utsatt for overgrep som aldri før. Og slik skal det visstnok være. De kaller det "folkerett". Ikke folkets rett, men tyrannens rett til å ha kontroll over folket. Det er noe av det FN har gitt verden.
Kanskje det er tid for å gjøre som menneskene i østblokken gjorde med kommunismen på 1990-tallet: kaste FN på samme historiske skraphaug?
Erstatte FN med FDN = Forente Demokratiske Nasjoner der medlemskravet er folkestyre og menneskerettigheter?
Er det for mye forlangt i kaoset?