
Vil redusere uføres fribeløp
Pensjonsreform
En ny pensjonsreform trådte i kraft 1. januar 2011.
Regjeringen forbereder nå endringer i uførepensjonen for å tilpasse den til den nye pensjonsordningen.
STJØRDAL (ABC NYHETER): Regjeringen vil redusere beløpet uføre kan tjene uten avkorting i kutt i pensjonen når forslaget til ny uførepensjon om kort tid blir offentliggjort.
Senterpartiets leder Liv Signe Navarsete bekrefter overfor ABC Nyheter at partiet vil akseptere det.
Les også: Liv Signe Navarsete gjenvalgt
Til nå har Sp gått inn for å beholde dagens grense på cirka 75.000 kroner (tilsvarende grunnbeløpet i folketrygden) for hvor mye uførepensjonister kan tjene på arbeid.
Trass i at regjeringens forslag til ny uførepensjon er rett rundt hjørnet har ikke Senterparti-landsmøtet, som avsluttes i morgen, omtalt saken med ett ord.
Les også: Gir billigere strøm i utkanten
- Blir mer fleksibel
ABC Nyheter ba derfor partilederen om en avklaring.
- Hvor viktig er det for Senterpartiet å beholde dagens grense på cirka 75.000 kroner i inntekt uten kutt i uførepensjonen?
- Det er veldig mange elementer i uførepensjons-reformen. Vi er opptatt av at det skal være mulig å ha en viss aktivitet ved siden av pensjonen, sier partileder Liv Signe Navarsete.
- Nå blir ordningen mer fleksibel, fortsetter hun og forklarer:
- I dag blir uførepensjonen kuttet sterkt hvis du tjener noen få kroner over grensa. Den nye ordningen blir mer gradert. Ved inntekt utover den nye og lavere grensa, skal ikke pensjonen kuttes så hardt.
Les også: Borten Moe mer populær enn Navarsete
- Holdt fast hele veien
- Gikk Sp inn for å senke dagens grense dersom det ble mer gradvis avkorting?
- Nei. Dagens grense er ett av kravene vi har holdt fast på hele veien, også med en gradert modell, svarer Navarsete.
Lever godt med det
- Hva sier du da til at fribeløpet blir mindre?
- Fribeløpet er viktig. Men det viktigste er mer fleksibilitet. Sånn er kompromisser. Vi vil leve godt med dette, sier Liv Signe Navarsete.

Kronprinsfamilien i toppform etter fylkestur
Mood fordømmer «brutal tragedie» i Houla
Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
Lesernes kommentarer
Sven Thorkildsen
19. mars 2011 - 17:38
Nå må dere gi dere a gitt.
Jan-Leif Bay-Nilsen
19. mars 2011 - 19:31
Sv.Nå må dere gi dere a gitt.
Mitt forslag til alle som er uenige med de rød/grønne er å anskaffe en liten notisbok. Noter så ned alle de tingene du er uenig i, sett også inn datoen for nedtegnelsen.
På valgdagen, eller den dagen du skal avgi din stemme skal du så lese gjennom dine notater.
Først da skal du bestemme deg for hvilken stemmeseddel du skal legge i urna.
Hvis du i tillegg overser alt valgkamp materiale vil du ha et godt utgangspunkt.
Grunnen til å overse valgmaterialet er at dette er "valgflesk" fra enne til annen.
Niri Baklid
19. mars 2011 - 20:09
Hvorfor skal folk ha uføretrygd
Anne-marie Bangstein
19. mars 2011 - 20:35
Niri Baklid
Oppegående mennesker vet dette.
Niri Baklid
19. mars 2011 - 22:14
Betyr det
Andre Nilsen
19. mars 2011 - 22:30
ja viss
Anne-marie Bangstein
19. mars 2011 - 22:57
Visste du ikke at mange uføre
Alle som jobber bidrar positivt for samfunnet, om de jobber lite eller mye.
Hvordan skal jeg vite om du skal få uføretrygd?
Har du fysiske, psykiske eller kognitive problemer,så kan du be legen din søke.
Jan B-n
20. mars 2011 - 15:36
lite opplyst Baklid
Ingar R Henden
20. mars 2011 - 12:30
Hvorfor?
20. mars 2011 - 14:30
Dersom Niri Baklid
Egentlig er lite krav !
19. mars 2011 - 18:06
Uføretrygdede har lite og rutte med...
Jørgen Hattemaker og kong Salomo bør kansje likestilles...?
Bente Søpstad
19. mars 2011 - 18:48
Uføre og arbeid?
Bare lurer jeg.
Yngvar Spone
19. mars 2011 - 19:11
Nei, det er da ikke et problem, må vite...
Bente Søpstad
21. mars 2011 - 14:32
Uføre og arbeid
Per Røykenes
19. mars 2011 - 18:49
uføretrygd
så det blir ikke mer jobbing utom trygd,de som sitter i regjeringen er bare opptatt av og spare ,,men til hva?til fant? de verken må eller burde røre uføretrygden eller det vi kan tjene utenom,kansje øke litt det vi kan tjene utenom?
Berit Røhne
19. mars 2011 - 19:19
Hva er problemet med å la folk jobbe litt?
Når folk faller ut av arbeidslivet er det fordi de har funksjonssvikt. Ingen arbeidsgivere vil ha syke eller eldre folk som ikke yter fullt.
Stygt å si det men man kan nesten ønske at de som sitter så eplekjekke blir syke selv. Det er ondskapsfullt å frata de uføre som greier å yte litt innimellom denne muligheten.
Utrolig merkelig at initiativet til dette kommer fra arbeiderpartiet. Hva er motivet her?
Jeg skal ikke stemme på arbeiderpartiet eller senterpartiet ihvertfall.
19. mars 2011 - 19:22
Vanvittig!
19. mars 2011 - 19:26
fribeløp
Jan B-n
19. mars 2011 - 19:29
Misnøye
Det er ikke lett i dag få uføretrygd , og det er en grunn til at folk er uføre.
På denne måten oppmuntrer regjeringen til svart arbeid , økt kriminalitet og økt misnøye med politikere og byråkrater.
For det er sånne "vellykka" menn som Jens Stoltenberg som ødelegger det økonomiske livet til de som har minst.
Det offentlige tar maksimalt og gir minimalt.
Tror jeg vil finne meg en øy i solen , :-)
Ketil Jansen
19. mars 2011 - 20:04
Ta ta ta det er det eneste dere kan!!!
betale den å?? Og være ufør er et banne ord for den norske stat så det er på tide dere (regjeringen)setter dere inn i de uføres posisjon og ser åssen liv mange av dem lever uten og ha råd til det vanlige folk kan og veldig mange av dem ville helse jobb men er ikke istand til og det er en stor last for dem selv og føle seg ubruklig,Min kamerat sitter i rullestol har udannet seg brukt masse tid og studere og skole og prøver og få jobb da han vil være som andre og kunne betale for seg men han søker og søker men det er jo ikke noe som vil ta han inn p.g.a den posisjon han er i , flere av den han gikk på skole med med mye dårligere karakterer får jobben før p.g.a dem kan gå på beina sine, så det er ikke nok og ha en last men enn blir dømt for det å!
Kjell Karlsen
19. mars 2011 - 20:05
Uføre,fribeløp og svart arbeid.
Blant drosjesvindlerne i Oslo, det ble visstnok underslått over 500 millioner, var det en del som fikk uføretrygd og andre som fikk ledighetstrygd mens de kjørte svart eller oppga for lav inntekt.
En del av disse kjører ennå drosje, har jeg lest, trass i protester fra ærlige folk.
Hvorfor i all verden er kontrollen så slapp med denne typen lovbrudd, mens uføretrygdede skal "tas"?
Men, som sagt: Dette er vel usaklig og typisk Fr.p.-argument, mener noen.
Jan B-n
19. mars 2011 - 20:20
flå flå
Og bare se fek.s på egenandelen i helsevesenet , de som merker en årlig utgift på 1850 kr , er de som allerede har lite fra før.
Alt gjøres for at er du dårlig stillt økonomisk , skal du få det enda verre takket være politikernes prioriteringer.
For noen idioter vi er som aksepterer dette , det er alt for lite "franske bønder" i oss. !!!!!
Jan Bekkelund
19. mars 2011 - 20:34
Finnes det en ildsjel?
Jan B-n
19. mars 2011 - 20:39
Ildsjel ?
Men der finnes fek.s funksjonshemmedes fellesorganisasjon , men hva hjelper det siden syke, uføre og gamle ikke har noen pressmidler.
19. mars 2011 - 21:03
LO
Lill-Mari Sterkerud
19. mars 2011 - 21:19
Det er klart!!
Job
20. mars 2011 - 11:55
Hvis man tenker seg
Hvis de uføre organiserte seg uavhengig av LO mafiaen eller sågar dannet et eget parti, ville dette være meget interessant. Det skulle visttnok være mulig å komme opp i over fem prosent. Noen uføre er dessuten ressurssterke personer og da er det bare å finne en leder og sette i gang
Oddvar Lekven
20. mars 2011 - 12:07
uføretrygd
Knut Oterholm
20. mars 2011 - 12:10
Kjære landsmenn
Jobb mere SVART
20. mars 2011 - 15:17
Det er regjeringens uttalte mål
Det gjør man ikke gjennom å frata disse mulighetene til en positiv innstilling til arbeidstrening utenfor regjeringens sosialistiske vinger..Dvs dyre fordummende kursvirksomhet i regi av det offentlige som er verdiløse.
I begynnelsen syntes jeg selv at 75000 kroner i tillegg til uføretrygden var noe mye. Men forstår etterhvert at uten vilje og gulrøtter til de det gjelder, er det bare å glemme regjeringens mål...
Egentlig er det lønnsomt for regjeringen å ha et betydelig beløp over selve uføretrygden, pga at staten selv er vinneren med en slik ordning, samtidig som at uføre som får tilbake en delvis arbeidsevne, kan få tilbake smaken og lysten på fullt arbeid ...
Eksempelvis er en minstepensjon på noe over 152000 skattfri. Dersom en slik får muligheten til å jobbe for 75000 kroner, blir vedkommende skattepliktig og staten får igjen mellom 30 og 40 000 av minstepensjonen i form av skatt...Altså en vinn-vinn situasjon....
Blir mistebeløpet slik regjeringen/Ap ønsker, er minstepensjonen fortsatt nesten skattefri, og det er ikke verd merarbeidet til skatteetaten, som kommer til å ligne vedkommende feil hvert år, med mye tull frem og tilbake...
Men hvorfor en ung ufør skal ha 30 000 mer enn en minstepensjonist er en sak man kan se nermere på...
Også på uføre med forholdsvis god uføretrygd, vil staten sitte igjen som vinneren, gjennom et noe større beløp utenfor trygden, pga at da vil trygd pluss arbeid gi staten langt mindre utbetaling gjennom at de får forholdvis mye mer ekstra i skatt fra den uføre, som nå skal øke/bli mer progressiv, allerede ved 280000...
Altså staten vil tene i alle ledd på å ha et forholdsvis stort beløp utenfor trygden, samtid som det kan gi større lyst til å jobbe hundre prosent, eller i allefall mer enn for 75000 for den uføre.