Nå får vi dyrere bensin
(ABC Nyheter): Tirsdag var prisen på ett fat råolje opp mot 87 dollar fatet. Det betyr at prisen har steget med godt over 20 prosent siden bunnoteringene tidlig i februar.
Resultatet - blant annet - er høyere bensinpris.
- Selv om det er store svingninger i markedet, har vi hittil i år hatt en økning i gjennomsnittlig råoljepris. Det vil også dra bensin- og dieselprisene oppover, sier oljeanalytiker Thina Saltvedt ved Nordea Markets til ABC Nyheter.
Hun synes det er vanskelig å anslå på hvilket nivå pumpeprisene vil ligge, men sier hun tror på en jevn økning fremover.
OPEC signaliserer kutt
Det er forventet at råoljeprisene vil øke ytterligere.
- Stadig bedring i asiatisk økonomi gjør at man forventer at det blir stadig bedre i det fysiske markedet for olje, hvor det har vært liten etterspørsel en stund. I tillegg leverte USA tall som viser at arbeidsledigheten er i ferd med å flate ut, sier Saltvedt, som understreker at det er forventet at økonomien vil fortsette å bedre seg utover høsten.
I tillegg har OPEC signalisert at de vil kutte i oljeproduksjonen.
Hun kan imidlertid berolige med at det ikke er slik at bensinprisene vil øke med i tilsvarende prosentsatser som råoljeprisen. Det er flere faktorer som gjør at prisene neppe vil øke til rekordnivå.
Kan gå til bedre marginer
For det første kjøper og selger man olje i dollar. Når prisene blir høyere, økes også Norges inntekter som petroleumseksportør. Dermed blir kronen sterkere, og dollaren billigere for nordmenn.
For det andre består mesteparten av pumpeprisen for bensin, godt over 50 prosent, i Norge av moms og avgifter. De svinger ikke med råoljeprisen.
Da prisene var som høyest i Norge var prisen for ett fat råolje svimlende 147 dollar. I andre kvartal er det forventet at gjennomsnittet ligger rundt 80 dollar fatet.
Saltvedt påpeker imidlertid at raffinerienes marginer også spiller inn. Etterspørselen etter olje har vært lav, noe som har tvunget raffineriene til å senke marginene. Det er imidlertid ingen garanti for at de vil fortsette å skvise marginene dersom markedet bedrer seg.

De bruker norsk som hemmelig språk
Lesernes kommentarer
Eivind Andersen
6. april 2010 - 20:06
Merkelig
Asbjørn Ole Mythen
6. april 2010 - 20:08
Bensinpris.
Arne Nordø
6. april 2010 - 20:11
Oljelandet Norge ligger
Oljelandet Irak har (hadde?) kjempebillig bensin pga at de var oljenasjon. Så her blir det brukt ulike argument for prissettingen.
Så i Irak får folket ta del i inntektene på naturressursene. Mens i Norge er det motsatt. Jeg har hørt noen politiske "bort"forklaringer på hvorfor det er slik, men ------ . Uansett trist, når vi i tillegg har svimlende avgifter på alt annet også.
Steinar Kristensen
6. april 2010 - 20:37
Flotte Norge, snart har vi
Nei, skuta går godt den :(
Bare vi kan øke prisene på alt, så blir det myyye bedre skal du se!
Jan Olsen
6. april 2010 - 20:37
Leser jeg riktig?
Dette står i artikkelen, og jeg tolker det som direkte missvisende.
Jeg mener moms og andre avgifter svinger med råoljeprisen på grunn av at slike avgifter er prosenberegnet, og da må de jo nødvendigvis stige med økende råoljepris eller ? Tar jeg feil så vil jeg sette pris på å bli korrigert :-)
Håvard Ellingsen
6. april 2010 - 20:39
Drivstoff
Fylte full tank i går. Pris for 58 liter = 747.-
Kollektivtransporten er uaktuell, den er alt for dyr i stavanger og jeg bor på en plass der det er veldig upraktisk å ta buss.
Ola Nordmann
6. april 2010 - 20:44
rødgrønnt
Jan Pedersen
7. april 2010 - 8:58
Men
Vi trenger et nytt parti med gode demokratiske målsetninger og stor oppslutning - et parti som ønsker og makter å representere folk flest. Maktarrogante "politiker"-pamper latterliggjør demokratiske prinsipper ved å kalle demokrati for "populisme" og bortforklarer sine maktsementerende beslutninger med at de må føre en "ansvarlig" politikk. Vokterrådet i Iran må huske, påberoper seg også den øverste makt til å definere hva som er ansvarlig...
Rune Ulfsnes
6. april 2010 - 20:51
Det er fordi at også Norge
Steinar Kristensen
6. april 2010 - 20:49
Kollektivtransport
Ingen problem i de store byene, der finnes det jo flere kollektivtilbud.
Tar vi buss her nord, kan det nok skje at vi må ta bussen til jobben ene dagen, og hjem den neste.
Kjempe kollektivtilbud her ja.
6. april 2010 - 21:11
Bensin sa du!!!!!???????
Hvis du skal ha ren bensin, må du nok til Italia, hvor de produserer Lamborghini og Ferrari. Hadde du fylt en Lamborghini med norsk bensin der nede, hadde du fått en kniv i ryggen!!!
Bjørn Andersen
6. april 2010 - 21:21
Bensinpriser og bilmerker
7. april 2010 - 15:09
Nei, for all del...
La NSB rulle fritt ut i det rødgrønne helvete uten skinner. Toget deres har jo avsporet for lengst likevel og fosser videre på vill flukt, akkurat som deres tankegang og kommunist-ideologi!
La det bli slutt på å bestemme over sitt eget liv med enda flere skatter, avgifter, forhøyet energipriser, øket pris for kollektivtransport, flere bompengestasjoner osv. osv. Flott! JÆVLIG FLOTT! Det er jo klart at alle priser, skatter og avgifter må opp på et "normalt" nivå for å suge oss tomme for å ivareta vår egen eksistens og selvbilde! ...sa høna som sparket bakover og dreit isteden for å legge egg.
MAKAN!!!!
Kåre Strand
6. april 2010 - 21:48
Dyrere bensin ? ? ?
Haltbrekken og co,de skal jo bort med alt som heter bil,for de har jo aldri bruk for bil.Skal vel føres til kirken med hest og vogn eller aller best med "trillebåre",for hesten forurenser jo miljøet !
Det er vel best og følge med så godt man kan,for å protestere er det jo ingen vits i,er da ingen som bryr seg likevel.
Demokrati kaller man det !Kanskje er dette en måteå avskaffe fattigdommen på,når alt bilr dyrere og dyrere !
Espen Altmann
6. april 2010 - 21:52
Takk
Håper dere går i dere selv visst dere er så dumme at dere klager :)
Oppfordrer alle dere som kan, selg bilen/skriv den over på noen annen og gå arbeidsledig så lenge kommunen ikke klarer å skysse dere til og fra jobben med offentlig transport, be evt nav om støtte til taxi ved evt ansettelser :)
Kai Stick
7. april 2010 - 8:16
Det som er så irriterende i
Lånte forøvrig denne på Canariposten.no, som viser litt av prisene i et sted som Gran Canaria: Prisen på bensin økte i mars med 5,71 prosent, mens prisen på diesel økte med 10 prosent.
Av vakthavende@canariposten.com 03.04.10
Igjen har prisene på bensin og diesel økt på Kanariøyene, og mens en liter 95 oktan blyfri i februar i år kostet 0,874 euro (Ca. 7,25 NOK), økte prisen i mars i år til 0,924 euro (Ca. 7,76 NOK) og det er en økning på 5,71 prosent. Også prisen på 98 oktan bensin økte i mars og 1 liter 98 oktan koster nå 0,984 euro (Ca. 8,16 NOK) per liter.
Og mens prisen på diesel i februar kostet 0,744 euro (Ca. 6,17 NOK) per liter økte den i mars til 0,819 euro (Ca. 6,80 NOK) og det er en økning på nærmere 10 prosent.
Her er det ikke snakk om priser som flyr opp og ned, men stabile priser gjennom lengre tider. Hvor får de tak i denne billige olja fra tro?
Fortsatt under 1 euro pr liter...
Hans Fosshagen
7. april 2010 - 9:15
Bensinpriser og andre priser...
Eksempel. Abonement i bomringen i oslo kostet i fjor kr 3600 for hele året, ikke billig nei. Men slå den du, prisene måtte endres da det ikke var muligheter for å gi mer en 20 % rabatt etter et passense EU dirrektiv. Følgelig øker prisen for kjøring i bomringen for kjørende på Drammensveien (E18) inneberer dette en kostnad på kr 7488 om du har abonemang og kjører hver dag. Det vil si at prisen på denne tjenesten ikke er øket med vanlig indexregulering, men øket med over det dobbelte selv når "rabatten" på 20% er hennsynsregnet. Men her sover alle som stemmer rødgrønt, politiekere og ellers interesseorganisajoner. For de som bor eksakt inntil jenbane eller busstrase vil dette selvsagt være et alternativ, men slik er ikke verden. Folk har forskjellige grunner til ikke å bruke 2-3 timer til og fra jobb fremfor ca 1 time i bil turetur. Noe som gir en mer fritid i størrelse 1-2 timer ekstra etter hvor man bor og forbruker på forflytting til og fra. Og de som har familie eller samboer prioriterer dette fremfor å sitte på et venterom eller en perrong å vente på at kollektivtransporten kansje går...
Knut Oterholm
7. april 2010 - 8:20
pumpeprisen
Tormod Ringvold
7. april 2010 - 9:14
Dagens misforståelse.
Hans Fosshagen
7. april 2010 - 9:43
Misforståelse fru blom..
Hans Fosshagen
7. april 2010 - 9:26
Styre av den ene kontra den andre..
Om det bare var bensin kontra kollektivprising det gjalt så vil vel ikke forsjellen utgjøre så stor forskjel.
Men det er ikke kun kostnadene ved transport delen av avgifthysteriet dette gjelder. For de rødgrønne økes alle avgifter rund baut og prisene på alle tjenester prates opp uansett.
I tillegg for de fleste kommer elavgifter og spekulativ og kynisk prising og fifling med salg av energi til utlandet og nedtapping av resursjene i steden for å ha reserver når vinteren er som den var i vinter, med følgende dobbling av elprisen for de fleste siden desember frem til nå... Den som lever får se hvor det ender... Mulig prisen isolert sett på bensin har steget lavere en buss og bane men dette er uansett for dyrt begge deler. Om man vil noe med miljøet så bør alle som betaler veiavgift få utdelt et kollektivt reise/frikort da har de valget, og noe som kansje mange da vil velge fremfor å stå i kø. Men kreativ tenking er heller ikke de rødgrønnes styrke annet en å komme på nye avgifter.. De ser bare kronene de taper og ikke hva som spares andre steder...
Hvorfor de som stemmer rødgrønt ikke ser dette undrer meg..
De skyler på at private næringsliv kynisk prise sine tjenester, men noen tjenester må gå i pluss for at arbeidsplasser skal genereres. Offentlige avgifter må ikke altid gå i pluss, det er jo derfor vi betaler avgifter for å dekke disse, ikke for at de skal settes på bok og stå som en skrytekonto for resten av verden. Det hjelper ikke å av 3000 miliarder på bok når folk dør i helsekper, dør på veien og i skinnegangen og ellers der det er mulig å sakke etter sakkes det etter...
Kari Pedersen
7. april 2010 - 11:26
Typisk norsk..
For en gjeng grinunger dere er. Kan dere ikke evakuere til et annet land da, hvor de har en enda mer fantastisk styreform enn vi har her i Norge? Hvor de har billigere bensin? Altså, det er da vel ingen som tvinger dere til å bo i Norge og betale mer for bensinen enn dere selv ønsker?
Hans Fosshagen
7. april 2010 - 11:46
Få opp øynene da , herregud..
Men forskjellen er at vi betaler til gull og får knapt nok gråpapir tilbake.
Om du skifter flatskjerm og sofa etter humør får væere så, du om det..
Men for oss normalt oppegående og lesekyndige trenger ikke reise så langt eller lese så mange aviser før vi ser hva pengene ikke brukes til men som absolutt burde vert brukt til. Ja som du sier så lever vi i verdens rikeste land og burde tatt oss råd til nettopp å holde ting i orden. Se på veier, se på jenbane, se på offentlige bygg, kirker, skoler og mere til.. Kan nevne til det kjedsommelige, men alt råtner på rot og med folk med slik innstilling og partiboka dytta så langt oppi at de ikke klarer å se at noe er fundamentalt galt med hele måten vårt system misbrukes. Ingen krav til noe som helst.
Jeg for min del krever å se at det skjer noe ettersom jeg betaler min skatt og følger opp mine borgers plikter..
Utrolig at du kaller kommentarer til slikt vannstyre for suttring. Om jeg forvaltet mine egne penger som en full sjømann så ville ikke jeg heller fått orden i eget hus..
Kari Pedersen
7. april 2010 - 12:06
Det er lett å se..
Vi har, til tross for slitasje, gratis skole, universitet, sykehus m.m.
Personlig kan jeg hoste opp en del utbedrede veier i området jeg bor i, nyoppusset barnehage m.m. Men det er jo selvfølgelig lettest å overse de positive tingene rundt en og heller fokusere på det man kan klage på.
Ang det norske forbruket, du trenger jo ikke å gjøre stort annet enn å fortsette å lese de tabloidene du leser for å bli klar over hvilke forbruksvaner den jevne nordmann har. Det står da side opp og side ned om hva nordmenn bruker penger på. Om ferievaner, bilvaner, oppussingsvaner og forbruksvaner generelt.
Seriøst, hvorfor bli boende i et land du syns blir styrt på en forkastelig måte? Som du synes er forferdelig? Som du synes ikke bruker penger på en fornuftig måte?
Anbefaler deg sterkt å kvitte deg med det norske passet og bosette deg på en hvilken som helst annen plass på kloden. Så kan du komme hjem og klage over det norske samfunnet og bensinprisene etter sånn rundt ti år.
Kai Stick
7. april 2010 - 13:07
Ja Kari
Og hva når "jernbanen" står, slik den har gjort i år? Hvor mye går tapt i inntekter for folk, og til slutt staten i form av skatter. (hvis de ikke regner med ekstra inntekt av alt det ekstra drivstoffet som går med da)
Hvor mye blir betalt ut i erstatning til de som ikke kommer på jobb? Bedre å bruke penga på vedlikehold kanskje?
7. april 2010 - 13:08
Gubbevaremegvel...!
Hans Fosshagen
7. april 2010 - 13:10
Kari du Kari..
For slike som deg er det da utrolig mange nasjoner å velge i om man ønsker å følge den røde fane. Det er utrolig besnerende og stigmatiserende argumenter du bruker om de som er kritiske til dagens styresett. Jeg for min del savner Bondevik og hans måte å tenke helhet på. Men det er nok bittert for AP/SV og SP ere og se at et lite parti som i tillegg er opptat av at vi er en kristen nasjon kan komme med fornuftige ting til dagsorden. De styrende vi har drar stadig USA opp av hatten som et pek om hva vi ikke vil ha, vi trenger ikke dra over dammen for å se hvor dumt vi bruker våre penger /skattekroner. Se på hvordan Svenskene og Danskene som er våre nermeste naboer bruker sine resursjer, der er vel et og annet vi burde studere og lære av det.
Og for å gjenta meg til det kjedsommelige, man trenger ikke flytte et sted selv om man ser hva de gjør og beundrer at de får til noe med langt mindre resursjer..
Ola Nordmann
7. april 2010 - 17:05
Kari Pedersen
Kari Pedersen
7. april 2010 - 17:56
Saklig, du..
Typisk frp-mentalitet å bare tenke dit hvor nesen rekker og stort sett på seg selv og atter seg selv.
Sutrekopper.
Kari Pedersen
7. april 2010 - 17:56
Saklig, du..
Typisk frp-mentalitet å bare tenke dit hvor nesen rekker og stort sett på seg selv og atter seg selv.
Sutrekopper.