
- Jeg trenger frihet, ikke en Nobelpris
(ABC Nyheter): Israelske Mordechai Vanunu ber Nobelkomiteen respektere hans ønske om ikke å være kandidat til den prestisjetunge utmerkelsen. I stedet ber han om et norsk pass.
- Mitt mål med brevet til Nobelinstituttet var å sende et klart signal til den norske regjering og det norske folk: Det jeg trenger nå er frihet - et pass - og ikke noen utmerkelse. Og det kan den norske regjeringen utstede, sier Vanunu til ABC Nyheter.
Også tidligere har han spurt norske myndigheter om statsborgerskap og et norsk pass slik at han kan forlate Israel. Norske biskoper har tidligere engasjert seg for å gi den passløse mannen asyl i Norge noe den rød-grønne regjeringen avviste i 2008.
Denne uka ble det kjent at han hadde skrevet brev til Nobelinstituttet og bedt om å bli strøket, noe som ble avvist av instituttets direktør Geir Lundestad.
- Komiteen bør respektere min avgjørelse. Hvis en ikke ønsker å bli nominert så er det i ens rett, sier Vanunu i en epost.
Vanunu har flere ganger blitt nominert til prisen fordi han i sin tid var med på å avsløre Israels atomvåpenprogram. For dette ble han kidnappet i Roma, ført til Israel og har vært fengslet i 18 år og mesteparten av tiden i isolat. Han er nå løslatt, men nektes pass av myndighetene slik at han ikke kan forlate landet.
I sit brev til Nobelinstituttet skriver han at det er den tidligere beslutningen om å gi samme pris til Simon Peres som gjør det umulig for ham å eventuelt motta den honnør som sist år ble USAs president Barack Obama til del.
Nå utdyper han kritikken av komiteen:
- Det var ikke bare en slett vurdering og et dårlig valg å gi Nobelprisen til Simon Peres, men tildelingen legitimerte Israels veldig ondskapsfulle, barbariske og harde straff av meg - med 12 år i isolasjon og hele straffen på 18 år i fengsel. Og nå har de i seks år fortsatt med å forhindre meg i å forlate landet, å bli fri.
- Ved å gi prisen til Peres sier Nobelkomiteen faktisk at man skal ignorere Vanunu, at Israels atompolitikk er god. Fortsett å narre verden. Fortsett med atomar apartheid i Midt-Østen. Det er jo bare Israel som behersker atomteknologien, sier Vanunu.
Like før jul ble han igjen arrestert. Det skjedde etter at han hadde truffet en norsk kvinne.


Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Odd Steinar Danielsen
28. februar 2010 - 12:20
GI MANNEN ET NORSK PASS!
Pål Hansen
28. februar 2010 - 12:37
Vanunu
28. februar 2010 - 12:49
Dette blir feil.
Egil Fors
28. februar 2010 - 12:54
Strømpriser og atomvåpen
Per Martin Gjærde
28. februar 2010 - 13:05
Du er kanskje ikke klar over det
Det er heller ikke slik at Vanunu vil få en hale av etterfølgere. De fleste israelerne kom til Israel fordi de mente og mener at det er Guds og USAs vilje at de skal ta landet bit for bit fra palestinerne.
Det er visstnok også Guds og USAs vilje at Israel skal ha monopol på atomvåpen i Midt-Østen. Da Vanunu utfordret denne hellige alliansen, kostet det ham friheten.
Ellers ser jeg at du bruker anledninga til å klage over alt som er så trist og leit med Norge.
Har du vurdert å emigrere til Israel? Du får israelsk pass, Vanunu får norsk, og så øker vi lykken for ihvertfall to mennesker.
Jørn G Kristensen
28. februar 2010 - 13:46
John Bang
Egil Fors
28. februar 2010 - 12:52
Vanunu og Nikitin, forskjellig atomer i Midtøsten og på Kola?
Roger Trones
28. februar 2010 - 13:09
Premieres?
Tørr jeg minne dere på at Israel er et DEMOKRATISK land på ABSOLUTT lik linje med NORGE! Er det slik at "noen" her oppe i "lykkelandet" i sin utrolige kjedsomhet føler seg skikket til å påstå at mannen er urettferdig dømt i det Israelske rettssystemet? På hvilket grunnlag i såfall?
Kan ikke de av dere som absolutt vil ha Vanunu inn i Norge bytte statsborgerskap med ham da? Hvis ikke Israel vil ha dere så vil sikkert Israels fiender ha dere.
Egil Fors
28. februar 2010 - 13:27
Er vi i mot atomvåpen generelt, eller bare hos noen land?
Trond Jarle Pedersen
28. februar 2010 - 15:32
Hva har religionen hans med saken å gjøre?
Hvilket ulovlig forhold mener du Vanunu varslet om?
Forræderen ble arrestert når han brøt vilkårene for løslatelsen, så enkelt er det.
Egil Fors
28. februar 2010 - 16:42
Vanunu varslet om Israels
Trond Jarle Pedersen
28. februar 2010 - 20:13
Helt feil, Israels
Det er kun land som har undertegnet ikke-spredningsavtalen som har sagt i fra seg retten til å utvikle atomvåpen.
Israel har aldri skrevet under, faktisk så har de aldri diskutert å slutte seg til denne avtalen. Derfor har de lov til å utvikle atomvåpen.
Skjønner ikke at dette skal være så vanskelig å forstå.
Egil Fors
28. februar 2010 - 20:17
Hurra for de som ikke har sluttet seg til ikke-spredningsavtalen
Trond Jarle Pedersen
28. februar 2010 - 20:34
Er du litt treig av
Hvorfor de ikke har sluttet seg til ikke-spredningsavtalen har INTET med dine uttalelser å gjøre.
Du hevder de ikke har lov til å inneha atomvåpen og at deres atomvåpenprogram er ulovlig.
Det er beviselig feil.
Nord-Korea hadde sluttet seg til ikke-spredningsavtalen men har trukket seg fra denne.Kravene for å trekke seg fra avtalen er meget høye og en kan stille spørmålet om N-K hadde rett til å trekke seg fra avtalen. Men det er igjen et stridsspørsmål.
Når det gjelder Israels eventuelle våpen så er det ikke den minste tvil om at de er lovlige.
Egil Fors
28. februar 2010 - 21:39
Hurra for Israels "lovlige" atomvåpen Trond Jarle
Trond Jarle Pedersen
1. mars 2010 - 9:55
Jurist-oppropet er et opprop
Du har hele tiden hevdet at Israels atomvåpen program er ulovlig.
Selv ikke jurist-oppropet hevder dette.
Kan jeg så konstatere at du ikke har peiling og lyver eller har du noe annet å komme med?
Egil Fors
28. februar 2010 - 20:15
Nikitin er helt, mens Vanunu er forræder??
Vanunu er i dine øyne en forræder, men hans handlinger er i tråd med Nürnberg-domstolens intensjoner etter 2. verdenskrig. Han ble arrestert for å snakke med en norsk kvinne. Er du enig i at det er bra jus i et demokratisk land? I følge deg er det enkelt, men i så fall synes jeg at du mangler evne til å reflektere. Dette med religion var en respons til et innlegg som trodde Vanunu var araber. Mye fordommer vet du.
Trond Jarle Pedersen
28. februar 2010 - 20:46
En avtale kan kun gjelde
Er det så vanskelig å skjønne?
Israel, India og Pakistan har aldri sluttet seg til ikke-spredningsavtalen og kan således utvikle atomvåpen.
Hvorvidt jeg liker det eller ikke har intet med saken å gjøre.
Nord-Korea har trukket seg fra avtalen, noe som faktisk ikke er helt enkelt da avtalen stiller ganske høye krav før en kan gjøre dette.
En skal være bra på jordet når en klarer å påstå at å selge sitt eget land er i tråd med Nürenberg-rettsakene hvor massemordere ble dømt for forbrytelser mot menneskeheten.
Å inneha atomvåpen er nødvendig ikke ulovlig eller en forbrytelse mot menneskeheten. Bruk at atomvåpen KAN være en forbrytelse mot menneskeheten men det er i så tilfelle en annen diskusjon.
Han ble arrestert for å bryte vilkårene for prøveløslatelsen, når en ikke er i stand til å følge lover og regler i et demokratisk land så får det faktisk følger.
Vanunu er av marokkansk avstamning og kan således sies å være araber.
Egil Fors
28. februar 2010 - 13:31
Vanunu og Mandela
Roger Trones
28. februar 2010 - 14:12
Hr.Fors
Jeg tenker prinsipielt når jeg ikke vil gi norsk statsborgerskap til en forbryter som har sittet 18 år i fengsel for landsforræderi i et et demokratisk land. Interessant at du mener at S-Afrika var et demokratisk land da Mandela ble dømt...
Vi kan snu det litt på hodet, hva om mobben (venstresiden) i Israel hadde laget mye styr rundt Arne Treholt da han ble løslatt etter sitt forræderi? Hadde det vært like greit? Svar ærlig på det hvis du er i stand til å ha to tanker i hodet samtidig?
Egil Fors
28. februar 2010 - 14:40
Flere tanker i hodet samtidig
Trones sier: ”Atomvåpen er kommet for å bli”. Svar: Dette er ikke et optimalt mål, og som du vet, eksisterer det en ikke-spredningsavtale, og merk: Israels atomvåpen er ikke anerkjent internasjonalt.
Trones sier: ”For Israels vedkommende så eksisterer staten fordi de har dette våpenet” Svar: Dette er en meget drøy påstand som jeg tror verken norske eller israelske myndigheter kan gå god for.
Trones sier: ”Jeg er for atomvåpen så lenge de kan holdes unna land som styres etter en hatbok skrevet for mange hundre år siden...”. Svar: Har du lest Toraen? Hva synes du om ”øye-for øye” strategien. Er du kristen? I så fall bør du gi støtte til Vanunu som også er kristen. Jeg tror Jesus ville vært mer enig med Vanunu enn deg når det kommer til å akseptere atomvåpen.
Trones skirver: ”Jeg tenker prinsipielt når jeg ikke vil gi norsk statsborgerskap til en forbryter som har sittet 18 år i fengsel for landsforræderi i et et demokratisk land”. Svar: Det som er poenget er at Israel har krenket internasjonal lov (ikke-spredning av atomvåpen). Er man forbryter hvis man avslører ”forbrytelser mot menneskeheten”?? Til opplysning: Domstolene skal være uavhengige av utøvende og lovgivende myndigheter.
Trond Jarle Pedersen
28. februar 2010 - 15:32
Ikke korrekt.
Det at atomvåpen ikke kan uoppfinnes burde være intuitivt.
Men jeg skjønner dette kan være et vanskelig konsept for enkelte.
Kausalitet og slikt er jo ikke enkelt.
>Det som er poenget er at Israel har krenket internasjonal lov (ikke-spredning av atomvåpen
Israel trenger ikke anerkjennelse for å ha eller utvikle atomvåpen.
Israel har ikke undertegnet ikke-spredningsavtalen og det er dermed ingen lover eller forordninger som nekter Israel atomvåpen.
(Iran har derimot undertegnet ikke-sprednings avtalen og har dermed sagt fra seg retten til å utvikle atomvåpen.)
>Er man forbryter hvis man avslører ”forbrytelser mot menneskeheten”?? Til opplysning: Domstolene skal være uavhengige av utøvende og lovgivende myndigheter.
Hvilken forbrytelse mot menneskeheten?
Er det en forbrytelse mot menneskeheten å forsvare seg?
Er det en forbrytelse mot menneskeheten å utvikle et forsvar når en er omgitt av rabiate diktaturer med et uttalt ønske om å tilintetgjøre deg?
Morsom du...
Forræderen Vanunu skrev under en taushetserklæring når han ble ansatt, han ble dømt for å ha brutt denne og satt Israel i fare.
Vi har plenty av avskum i dette landet, vi trenger ikke flere.
Egil Fors
28. februar 2010 - 14:41
Flere tanker i hodet samtidig
Trones: ”Vi kan snu det litt på hodet, hva om mobben (venstresiden) i Israel hadde laget mye styr rundt Arne Treholt da han ble løslatt etter sitt forræderi? Hadde det vært like greit? Svar: Hva mener du med ”mobben”. Mener du at de som ikke støtter deg eller høyresiden i Israel er ”mob”?? Avslørte Treholt at Norge brøt internasjonale avtale etc. (se innlegg over).
Trones: ”Svar ærlig på det hvis du er i stand til å ha to tanker i hodet samtidig?” Svar: Jeg har fått en prois fra den israelske ambassaden for noen år siden etter at jeg skrev om ”integrasjon av immigranter i Israel”. Jeg er for et demokratisk Israel uten atomvåpen, som respekterer internasjonal lov og som tillater kristne som f.eks Vanunu (ikke-jøder) å opponere når staten krenker internasjonal lov.
Roger Trones
28. februar 2010 - 15:07
Hr.Fors
Israel er og forblir en atommakt.
Vanunu er dømt og har sittet 18 år i fengsel for å ha forrådt sitt land. Han fortjener absolutt ikke et norsk statsborgerskap.
Såkalt "internasjonal" lov, og spesielt det som springer ut av den overbyråkratiserte og til dels korrupte FN organisasjonen (eller EU byråkratiet for den del), og som forsøker å overstyre nasjonale lover vedtatt av demokratiske land er jeg motstander av. Jeg er for et Norge som lar SINE borgere bestemme DEMOKRATISK sine egne lover.
Akkurat nå er jeg i Orlando og skal jobbe her i hele neste uke. På TV har de FOX NEWS kontinuerlig og det må jeg prioritere så jeg trekker meg herved ut. En hel uke med FOX News gjør det lettere å overleve den norske hverdagen som er stappfull av ensidig venstrevridd propaganda i alle medier. Dessverre har de klart å smitte deg Hr. Fors, og det er synd for du er sikkert ellers en snill og hyggelig person:-)
Egil Fors
28. februar 2010 - 16:51
Jeg stemmer ikke SU he he
Trond Jarle Pedersen
28. februar 2010 - 15:31
>Men, hvis myndighetene
Hva norske myndigheter og diktator klubben FN mener om saken er helt uinteressant.
Israel har aldri undertegnet ikke-spredningsavtalen og det er dermed intet som nekter de å ha atomvåpen.
Egil Leonhardsen
28. februar 2010 - 14:48
Premieres?
Lik linje med Norge - jeg sitter ikke i fengsel fordi jeg er totalt uenig med Jens og co og til tider retter krafitg spørsmål om hva de driver med. Men Vanunu havnet i fengsel 18 år og har fremdeles begrenset bevegelighet og ingen frihet.
Israel er et demokratisk land som ligger i USA's hule hand og beskyttet langt over hva naturlig er.
Kan se to løsninger:
1. Han får sin frihet i Israel og yttringsfrihet, med muligheter til å reise. Mao Israelsk pass.
2. Han får pass i Norge eller et annet fritt land med yttringsfrihet. Der vi kan si hva vi vil uten å gå i fengsel eller bli drept.
Trond Jarle Pedersen
28. februar 2010 - 15:38
>Han satt vel i fengsel for å
Nei, han satt i fengsel for å ha røpet forsvarshemmeligheter samt landsforræderi.
>Lik linje med Norge - jeg sitter ikke i fengsel fordi jeg er totalt uenig med Jens og co og til tider retter krafitg spørsmål om hva de driver med.
Dersom du hadde tilgang til gradert informasjon og solgte denne (les Treholt) så håper jeg du hadde havnet i fengsel.
I Israel så er det partier i parlamentet som nekter å anerkjenne staten Israel, ingen av deres medlemmer havner i fengsel for dette, ei heller for å stille spørsmål ved Israels virksomhet.
Egil Leonhardsen
28. februar 2010 - 16:39
Enig i det!!
Helt enig med fengsel da!
Salg av info er jo for å tjene penger eller goder ol. Men å ta opp diskusjon offentlig om hva staten gjør offentlig, når en mener det ikke er rett bør ikke være galt. Men ikke utgi sensitiv info som en sitter på av en eller annen grunn!
Hans Bugge
28. februar 2010 - 13:34
Treholt / Vananu