
Vil kutte i lønna til korttidssyke
(ABC Nyheter):Omfordelingen kommer i partiets såkalte Solidaritetsreform, bekrefter påtroppende partileder Trine Skei Grande overfor ABC Nyheter.
- En av de tingene vi ser på i reformen, er hvordan de som er litt syke, kan bidra i forhold til de som er syke lenge, sier Skei Grande.
Lørdag skal partiets solidaritetsutvalg, ledet av tidligere samferdselsminister Torhild Skogsholm, legge fram forslaget. Det skal diskuteres i partiets organer, men ifølge påtroppende partileder ligger prinsippet om omfordeling fast.
- Omfordeling
- Vi har ikke konkludert enda. Men om vi skal foreta en omrokkering fra de som er litt syke til de som er syke lenge, så må vi i en eller annen form overføre bidrag til de som er langtidssyke, sier Skei Grande.
Hun tar dermed til orde for at Venstre blir det eneste partiet på Stortinget som foreslår kutt i sykelønnen.
- Det er de som er syke lenge som virkelig står i fare for å havne utenfor arbeidslivet, sier Skei Grande.
Høyre og Frp har begge fredet sykelønnen i denne stortingsperioden, til tross for at ungdomspartiene og flere fylkeslag i begge partiene krever sykelønnskutt.
Les også: Vårkamp for sykelønnskutt
Les også: Erna og Siv: Vi kutter ikke i sykelønna
- Viktig å vise solidaritet
Staten og partene i arbeidslivet har frist til 1. mars for å komme fram til en ny avtale om Inkluderende arbeidsliv (IA-avtale). Avtalen ble først vedtatt i 2001, og skulle bidra til å få flere inn i arbeidslivet, få ned sykefraværet og til å få folk til å stå lenger i arbeid.
Skei Grande mener partene i arbeidslivet har lyktes, gjennom IA-avtalen, å hindre forslag om sykelønnskutt. I motsetning til Frp og Høyre mener Venstre nå likevel at tida er inne for å se på endringer.
- IA-avtalen har låst fast debatten, men nå kommer det en større revisjon og vi har derfor satt ned dette utvalget for å komme med tiltak. Hos oss er det viktig å vise solidaritet med de som er sykemeldte lenge. Så er det viktig å ha et system som ikke tar knekken på småbedrifter, sier Skei Grande.
Hun er kritisk å la arbeidsgiver ta et større del av ansvaret for langtidssyke, som var et av forslagene fra regjeringens ekspertutvalg.
Les også: Slik vil de få ned sykefraværet
- For en større bedrift så betyr dette lite. Men for en liten bedrift så kan det bety kroken på døra, dersom en av de ansatte blir langtidssykemeldt, sier Skei Grande.

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Oddgeir Andersen
18. februar 2010 - 14:11
Venstre ryk og reis!
Ingar Nilsen
18. februar 2010 - 14:20
Tredagers?
Det er jo det man skal leve av og ikke minst kjøpe medisiner for.
Dette er vel det eneste fornuftige dette partiet har sagt i historien.
Ingar O.
godepenger.no
Ann Tove Buklev
18. februar 2010 - 15:46
Det er vel svært få som blir uføre med vilje?
Terje Johannessen
18. februar 2010 - 16:48
Godt skrevet Ann Tove. Uføre
Det ser dessverre ut til at få kan komme på den tanken at de aller fleste uføre faktisk også har vært aktive i arbeidslivet. Mange har ganske sikkert også pådratt seg skader igjennom et tøft arbeidsliv. Det ser ut til at endel misunner folk dårlig helse og uføretrygden.Velbekomme sier jeg.
Urd Synøve Vandbakk
19. februar 2010 - 13:30
Helt enig Anne !
Hvis varig uføre kan leve på 2/3 av lønna resten av livet, så bør vanlige arbeidstakere greie seg på 70% av lønna noen dager/uker.
Og jeg er helt enig med henne !
Hun foreslo 70% av lønna til begge disse grupper, slik at uføre fikk bittelitt mer...
Ove Hauge
18. februar 2010 - 14:14
Er man ikke på jobb fortjener
Wiggo Pedersen
18. februar 2010 - 14:29
Et gammelt ordtak sier vel..
- Det virker ikke som om Trine Skei Grande har hørt dette ordtaket, eller er det kan hende bare de siste krampetrekningene fra et døende parti langt under sperregrensen, hvor man bare MÅ få sagt noe, uansett hva, eller hvor dumt det enn er, før man forsvinner inn i glemselen..?
Bjørn Sæbø
18. februar 2010 - 20:50
godt forslag
Gudmund Havardsgard
18. februar 2010 - 15:11
Solidaritet blant de som er syke, ja, ja, Grande......
Bedre å ta denne støtten til langtidssyke over skatteseddelen. Da viser ALLE solidaritet, også de som pga flaks og annet aldri er syke.
Nedgang i sykefraværet må takles på en annen måte: Godt arbeidsmiljø gir de ansatte ansvarsfølelse. Den tar iallfall vekk nesten hundre prosent av uansvarlig korttidsfravær.
Bård Finckelsen
18. februar 2010 - 15:40
Syke barn
og kronikkere har i dag mulighet til å søke om dekning fra første dag fra Nav for å ikke belaste private bedrifter med hyppig kortidsfravær.
så disse typene kortidsfravær vil man kunne ha systemer for å takle.
Jeg tror ikke karensdager er tingen. men redusere sykelønnen til 70%
i arbeidsgiverperioden altså 70%lønn de første 16 dagene. og videre full lønn frem til avklaring om medisinsk uførhet. samt en uførepensjon som ikke setter invalide menesker i bakleksa økonomisk. fordi de har vært uheldig å få en sykdom som gjør dem arbeidsufør.
Samtidig gi uføre en rett til å utnytte en restarbeidsevne mer fleksibelt.
La uføre mennesker få jobbe det de kan å motta trygd for resten.
time for time. send inn meldekort med månedens antall timer og få utbetalt for resterende timer.
Gi uføre sjansen til å yte noe.
Idag er det slik at enten så er du frisk eller så er du syk og da har du ikke rett til å delta i noe i samfunnet.
En reduksjon i sykelønn de første 16 dagene til 70% utgjør kansje ikke stort mer en det det koster å komme seg frem og tilbake på jobb så det klarer de fleste som er i lønnet arbeid.
Men kansje det viktigste med hele sykelønnsdebatten er at man må se sammenhenger. hvorfor øker sykelønn samtidig med ventelister
og hvorfor øker fravær med større kvinneandel i arbeid?
Jo fordi folk står i helsekø med sykemelding. Og høy sysselsetting gir mer fravær med syke barn. og kvinners biolgiske fravær som er noe vi bare må kjøpe at er slik hvis andelen skal være så høy.
Derfor før vi rører dagens ordning må vi vite hva som ligger bak tallene og ikke se oss blind på fraværet.
Elisabeth Andersen
18. februar 2010 - 16:41
Månedskort
Altså, løsningen din passer igjen kun for dem som i utgangspungtet tjener bra, og skjelden er syke....
Bård Finckelsen
18. februar 2010 - 18:17
Helt enig
en Borelia innfeksjon.
og hovedtråden i mitt innlegg skulle være at man må se litt mer på årsaker til fravær før man kutter noe som helst.
men mener fortsatt at folk i full jobb klarer bedre en reduksjon enn langtidsyke. hvis man skulle finne på å kutte da.
Og tro meg hvis du virkelig er for syk til å jobbe så er ikke det frivillig.
jeg syns det foregår en utrolig stigmatisering av oss som dessverre er blitt ufør. derfor etterlyste jeg også et bedre system som kan gjøre det litt mer fleksibelt å utnytte gode dager i arbeid. uten å miste trygden.
Elisabeth Andersen
18. februar 2010 - 19:52
Mener ikke å krangle her..
Det at en og annen har hvert fyllesyk, eller tatt seg en dag i solen, er ikke grunn nok til å ødelegge sykelønnen! Alle vet at fyllesyke folk fungerer dårlig på jobb likevel.. Og er det ofte, så er faktisk alkoholisme også en sykdom.
Sykelønnen bør bestå! Livet er fullt av uforutsette hendelser! Og skal man bli nødt til å rapportere alle disse, så er det ikke mye frihet igjen..
Urd Synøve Vandbakk
19. februar 2010 - 13:46
Diagnose
Men uten diagnose får du neppe sykmelding og heller ikke sykelønn !
Og skulle du bli langtidssykemeldt (over ett år), må du plutselig greie deg på 2/3 av lønna - det er adskillig verre enn å greie seg på 70% i 16 dager !!!
Elisabeth Andersen
22. februar 2010 - 13:24
Ja...
Havner du av en eller annen grunn i koma, og blir liggende på sykehus til opptrening, feks. etter et slag, og er over 18, så mister du sykelønn, og evt støtte fra NAV kan du se langt etter. Du må jo si fra og søke med en gang noe skjer!!! Ingen andre kan gjøre det for deg, for du er fortsatt myndig. Og Hjelp fra NAV har ingen tilbakevirkende effekt, den gjelder kun fra den dagen du søker! Så en eventuell koma, eller lammende tilstand som "fanger" deg på sykehus i feks. tre måneder, kan bli en økonomisk katastrofal hendelse i tillegg...! Ingen har betalt regningene eller boutgiftene dine mens du var borte, og nå er du blakk! M.a.o. Det er mange store "hull" i dagens "diagnose og egenmeldings / raporterings system" Veldig mange faller utenfor systemet, og veldig mange av disse har problemer med å bli trodd, fordi andre har slik klokketro på velferdssystemet... Men vi har det bedre enn i USA, vi slipper å betale sykehusregninga selv :) Ett pluss i alle fall, men...
Jeg ble aldri langtidssykemeldt..., jeg passet ikke inn i systemet, og måtte låne på leiligheten for å klare meg. Etter FIRE år med elendig helse, fikk jeg endelig hjelp fra NAV...! Da opplyste en nyansatt på sosialkontoret meg om at jeg kunne søke rehabilitering etter tre år utenfor arbeidslivet, men ikke før....! Alle folk er ikke A4, livet er ikke nødvendigvis A4...
Elisabeth Andersen
22. februar 2010 - 14:21
Uføre trenger hver krone!
Bjørn Sæbø
18. februar 2010 - 20:54
syke barn?
Dessuten så er vel ikkje dette tema? Egenmeldinger ser vel aldri NAV? Så evt korttidsfraver, er i så fall sykdom utover 14 dager.....første periode må jo arbeidsgiver dekke. Glemt det?
18. februar 2010 - 15:16
Fortsett....
Odd Steinar Danielsen
18. februar 2010 - 15:17
Venstres "gode forslag"
Ann Tove Buklev
18. februar 2010 - 15:49
Her helt enig med Venstre!
Elisabeth Andersen
18. februar 2010 - 16:21
Naivt !
Dette vil bare føre til flere uføre og langtidssykemeldte, med MINDRE penger å rutte med!
1. Folk vil presse seg mer, og gå på jobben selv om de er syke. De vil derfor også smitte kolegaer, osv..
2. Når de endelig blir så utslitte at de stuper, så er fallet mye høyere, og sjangsen for langtidssykemelding mangedoblet!
3. Men de vil ikke bli sett på som unnasluntrere, og går på jobb en stund til, men ser seg av og til nødt til å ta noen 3-dagere...
4. På grunn av alle 3-dagerne, har den totale lønna i den siste tiden/årene blitt redusert. Så når de ikke lenger klarer å jobbe og skal søke rehabilitering/attføring/uføretrygd, så er GRUNNLAGET for disse trygdene også redusert! Altså, for de som ikke vet det, så er trygden ca 40% av det du gjennomsnittlig har tjent i året, de siste tre eller 10 årene...
5. Konklusjonen er at denne ordningen sett i et HELHETSPERSPEKTIV, (og det burde man alltid tenke, og i alle fall som politiker!!!) så er dette bare nok et eksempel på typisk politikertenkning ( enten de er naive, eller bevisst går inn for dette) at de GIR med lillefingeren, og TAR med begge hendene! Så å påstå at dette gir uføre mer penger er bare tull! ALLE taper på denne ordningen!!!!
Bjørn Sæbø
18. februar 2010 - 20:56
hvem betaler 3-dageren i din bedrift?
Elisabeth Andersen
22. februar 2010 - 13:37
Nei, ikke glemt arbeidsgiver!
Tron Hagen
18. februar 2010 - 16:45
Et "smart"forslag - exit Venstre!
Trodde vi var kvitt ånden til Sponheim, men påtroppende Grande går videre i samme skeive spor. Greit det, så er vi kvitt dette lille surrepartiet til neste stortingsvalg!
Hurra!!!
Elisabeth Andersen
18. februar 2010 - 16:59
Synd..
Alf Inge Åseng
18. februar 2010 - 17:14
Kutt i sykelønna ?
Reis med privatfly på statens regning til miljøkonferanse i København er godt håndverk selv for statsministeren. FY FLATE.
Berit Søreide
18. februar 2010 - 19:50
Venstres solidaritetsreform - mer penger til uføretrygdede
19. februar 2010 - 10:25
Farvel Venstre
Kutt i sykelønna, bare tull. Kutt ut litt av disse tullete lederne som går rundt og gjør livet surt for arbeidsfolk, lær å samarbeid og se verdien i folk så kommer de på arbeid. Alle er viktig, hvis direktøren måtte vaske dassen sin selv hver dag ville han lært å sette pris på hva som blir gjort av andre også, vi er alle en del av samfunnet og hvis det blir visst at man blir respektert og inkludert på arbeidsplassen ville sykefraværet bitt kraftig redusert.
Urd Synøve Vandbakk
19. februar 2010 - 13:50
Friske
Blir du langtidssyk (ufør) må du greie deg med 2/3 av lønna di resten av livet.
Da bør de fleste greie seg med 70% i noen dager/uker !!!
19. februar 2010 - 16:52
Faktafeil i teksten!
"Hun er kritisk å la arbeidsgiver ta et større del av ansvaret for langtidssyke, som var et av forslagene fra regjeringens ekspertutvalg."
Dette var slett ikke forslaget fra ekspertutvalget. Utvalget foreslo tvert i mot at bedriftene skulle betale færre dager av korttidsfraværet - mot at de betalte en liten del av "det lange" langtidsfraværet. Hvis bedriftene greier å gi den langtidssyke tilbud om 20 % arbeid, slipper de helt unna den delen av forslaget, og sparer altså penger!