Leiefilmsalget stuper

Videoutleieren på hjørnet legger ned. Her får Mia Farrow filmanbefalinger over disk i Michel Gondrys «Be kind rewind».
Videoutleieren på hjørnet legger ned. Her får Mia Farrow filmanbefalinger over disk i Michel Gondrys «Be kind rewind».
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pUtleie av videofilm i Norge har hatt en omsetningssvikt på en tredel på fem år. Resultatet er at flere av de klassiske videobutikkene nå stenger dørene.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi leier stadig mindre film, viser fersk statistikk fra bransjeforeningen Norsk Videogramforening (NVF), som måler salg av film fra distributører til videobutikker.

Hvis man ser på foreningens tall fra 1. januar til og med utgangen av oktober i år, står leiefilm for en omsetning på 99,3 millioner kroner. I 2004 var omsetningen på 155,2 millioner kroner. Det betyr en nedgang på over en tredel i dette markedet på fem år.

Kjeden Showtime har i år stengt tre butikker i Tønsberg og Moss, mens kjeden Video Nova startet året med å legge ned avdelingene i Ski og Notodden.

Video Novas omsetning gikk fra snaue 68 millioner kroner i 2007 til 63 millioner i fjor. Showtimes omsetning sank fra 96,6 millioner kroner i 2007 til 85,2 millioner kroner i 2008.

Redaktør John Berge i bransjebladet Release forklarer nedgangen i leiemarkedet med at film i dag er tilgjengelig overalt.

– Totalt sett er film mye mer tilgjengelig på alle måter, både lovlig og ulovlig. De som har Get-boks og Viasat kan bestille film direkte via fjernkontrollen. Ellers tilbyr flere selskaper digitalt filmsalg på nettet, sier Berge til Aftenposten.