
Nestleder skapte sjokk i KrF
KrF var i helgen samlet til lokalpolitikerkonferanse i Stavanger. Søndagens store samtaleemne ble Aftenpostens intervju med andre nestleder Inger Lise Hansen. Der tar hun til orde for en ny politikk overfor Israel, sier ja til borgerlig vigsel av homofile og går inn for å opprette polutsalg i hver kommune. I tillegg sier hun ja til EU og fronter ønsket om å fjerne partiets spesielle bekjennelsesparagraf.
– Jeg ønsker ikke å forsøke å stanse slike utspill, men akkurat nå er det ikke dette partiet er opptatt av. Det blir forvirrende om vi skal diskutere strategi og politikk samtidig, sier Eriksen, som leder strategiutvalget i partiet.
– Gjelder fortsatt
Inger Lise Hansen medgir at hun har fått blandede reaksjoner på uttalelsene.
– Mitt ønske var å få i gang en debatt. Jeg vil det beste for dette partiet, men vi må ikke være redde for å synliggjøre politisk uenighet, sier Hansen til NTB.
Hun vil ikke røpe hvordan partileder Dagfinn Høybråten reagerte, men medgir at de to står et stykke fra hverandre i enkelte spørsmål.
– Vi representerer et mangfold og har sterke meninger begge to. Men det lever vi godt med, sier hun.
I sin avslutningstale søndag slo Høybråten fast at partiprogrammet fortsatt gjelder, med klar adresse til Hansen. Han sa også at det er fullt mulig å splitte, rive ned og svekke partiet, men avviste at dette var ment som et spark til sin andre nestleder.
I høst gjorde KrF sitt dårligste valgt noensinne, med tillit fra usle 5,5 prosent av velgerne. Selvransakelsen er i full gang, og Inger Lise Hansen mener det er på tide å diskutere viktige veivalg. Et rausere og mer åpent KrF vil ifølge partinestlederen kunne nå en oppslutning på 10-15 prosent ved valg.
Frykter Venstres skjebne
Hansen mener det er nødvendig med en intern «realitetsorientering» når det kommer til den nye ekteskapsloven.
– En ordning med borgerlig vigsel gjør at vi i stedet kan konsentrere oss om kampen for at trossamfunnene selv skal få avgjøre hvem man vil velsigne, sier hun.
KrF-nestlederen mener partiet også bør nedtone den ensidige støtten til Israel, si nei til muren på Vestbredden og droppe forslaget om å flytte Norges ambassade fra Tel Aviv til Jerusalem.
Partiveteran og tidligere stortingsrepresentant Anita Apelthun Sæle, som tilhører den verdikonservative fløyen av KrF, mener Hansen er på kollisjonskurs med egne kjernevelgere.
– Det finnes haugevis av partier som står for akkurat det samme som Inger Lise Hansen. Dersom hun får gjennomslag, vil KrF lide Venstres skjebne. I stedet for å etterligne andre partier, bør KrF rendyrke egen profil, sier Sæle til NTB.
– Jeg er 100 prosent uenig med henne, men det er flott at hun heiser flagg, for alle er tjent med en åpen debatt. Jeg er egentlig ikke overrasket over det hun sier, for det er noe jeg tror hun har ment lenge, fortsetter Sæle. (©NTB)

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Sigmund Holmen Olsen
31. januar 2010 - 19:40
Friskt pust
Børge Jørgensen-Dahl
31. januar 2010 - 20:31
Uskyldig og missforstått?
Pål Vedeld Djupvik
1. februar 2010 - 10:10
Uskyldig og misforstått.
Pål Vedeld Djupvik
1. februar 2010 - 10:20
Uskyldig og misforstått.
Bertil Johan Wangberg
31. januar 2010 - 19:45
Krf
Ernst Cato Strandmoen
31. januar 2010 - 20:02
Krf
Endelig en i KrF som innser hvor galt det er å støtte Israel.
Stå på, jeg har flere ganger tenkt å gi min stemme til KrF,
nå håper jeg tiden nermer seg.
Børge Jørgensen-Dahl
31. januar 2010 - 20:47
Inger-Lise Hansens rette mening?
31. januar 2010 - 20:12
Veivalg
Tror ikke det går an å være et 100 prosent kristent politisk parti.
Børge Jørgensen-Dahl
31. januar 2010 - 20:36
Om vigsel.
Men jeg trodde faktisk at all vigsel i prinsippet er borgerlig i den forstand at det er staten som tildeler vigselsretten. Den kirkelige velsignelseshandling foretar presten på vegne av Gud. Det er med andre ord Gud som velsigner og trossamfunnet har alltid stått fritt til å meddele Guds velsignelse som er en Guds gave til den som vil ha den. Det er ikke trossamfunnet som velsigner. Og det finnes intet ord i Bibelen som tilkjennegir at Gud velsigner homofile parforhold. Tvert i mot. Ethvert heterofilt par som lar seg vie av staten, enten ved sorenskriveren, en dommer eller hvem det ellers måtte være, kan etterpå be om Guds velsignelse over sitt forhold, utført ved en prest, pastor eller forstander i et hvilket som helst kristent trossamfunn. Inger-Lise Hansens uklare uttalelser er nok et utslag av at de er uklart tenkt. Krfs lederskap imponerer ikke. Når presten i dag utfører en vigsel gjør han det etter fullmakt fra staten. Når han velsigner ekteparet er det Guds velsignelse han meddeler. Det er derfor tøv når man tror at en borgerlig vigsel må medføre at man også må gå inn for vigsling av homofile par. Staten må gjerne vie både homofile og sauer med høns og hvem man ellers finner verdig det moderne hedenskaps oppmerksomhet. Det betyr ingenting så lenge ingen prest tar i mot en slik statlig vielsefullmakt. Men fortsett på denne veg, Inger-Lise Hansen og Krf vil snart gå over i intetheten slik Venstre er på veg, eller bli noe helt annet enn et parti basert på kristne verdier. Alvorlig blir det først dersom staten ved tvang vil pålegge prester og andre ledere i trossamfunn å foreta sine vanhellige vigsler. At Inger-Lise Hansen vil støtte en slik lovgivning må vi vel anta at hun har forstand nok til ikke å ville gjøre. Men hvem vet?
Johan Langved
31. januar 2010 - 20:30
KRF
Børge Jørgensen-Dahl
31. januar 2010 - 21:19
Særpreg?
Johannes Rydland
31. januar 2010 - 21:15
Takk,IngerLise
Ole J Markeng
31. januar 2010 - 21:29
Kristi lære ?
Børge Jørgensen-Dahl
31. januar 2010 - 21:31
Kristi lære?
Per Bruun
31. januar 2010 - 21:18
Skjønnhet
Jon Johansen
31. januar 2010 - 21:20
SKIFT UT HØYBRÅTEN
Uttalelsene om, og overfokuseringen på homofilt samliv og ønsket om forkynnelse (bl.a. i form av bønn) i skolen har blitt stående som partiets sentrale saker. Andre viktige samfunnsforhold har blitt nedtonet eller kun vagt fokusert.
Høybråten har åpenbart ført partiet inn i en slags moralsk verdikonservativ irrgang. Dette har mange av medlemmene advart mot. Tendensen er at stadig flere oppfatter Krf mer som et moralsk trossamfunn enn et politisk parti. Helheten i politikken har i vesentlig grad veket plassen for de mer særegne verdispørsmålene. Og denne ensidigheten har nok hatt en medvirkende negativ effekt på partiet.
Skal Krf krype oppover på trygg grunn over sperregrensen, bør de nok finne tilbake til den åpenheten og rausheten som ligger latent i deler av partiets medlemsmasse, delta aktivt i de store politiske sakene og nedtone trangen til å moralisere og overfokusere på særegne og kontroversielle verdispørsmål. Kanskje bør de se seg om etter en ny skipper som kan lose partiet i riktig retning uten å kaste egen identitet over bord.
Børge Jørgensen-Dahl
31. januar 2010 - 21:52
Partier som moralske trossamfunn.
Ole J Markeng
31. januar 2010 - 21:24
Ny Israel-politikk ?
Hugo Morgan Frøyheim
31. januar 2010 - 21:27
SJOKK?? :::::
Lars-Kåre Katla
31. januar 2010 - 21:35
KrF, kva skjer?
Dette blir ein utfordring når nytt partiprogram skal lages. Med en så dårlig oppslutning som no, kan det vel bli fristande å snu kappa etter vinden.
Fortsatt står bekjennelseparagrafen der, og då må partiet vara Israelvennlig, og samtidig også stå på det som er partiet si meining ang partnerskap. Ekteskapsloven må også takast opp igjen.
Fell alt dette bort, må det nye navnet på partiet bli f. eks. Folkepartiet, for då blir det så liberalt at det er plass for alle.
Johannes Rydland
31. januar 2010 - 21:58
Kristi lære
Børge Jørgensen-Dahl
1. februar 2010 - 10:52
Hva Jesus gjorde.
Det moderne menneske har vennet seg til å bruke ordene moraliserende og fordømmende på en måte som tilslører det ytterst alvorlige i vår synd. Forskjellen er at Jesus tilgir den som tror på hans stedfortredende soning og frelse men kan intet gjøre for den som takker nei og turer frem som før. De politiske partier kan ikke frelse noen men kun velge trosstandpunkter og moralisere. Men i Høyre tror man vel kanskje at både Stalin, Hitler, Pol Pott m.fl. er ett i Kristus og at det derfor er likegyldig hva vi tror eller hevder som moral. Hvis Rydland er talsmann for Høyre bekrefter det bare at Høyre er like fjernt fra sitt tidligere verdikonservative standpunkt som Inger-Lise Hansen vil ha KrF til å fjerne seg fra sitt kristne standpunkt. Men er der noe kristendom i Hansens tenkning er det vel vanskelig å tenke seg henne som medlem i Rydlands Høyre.
Bjørn trygve Kvisvik
1. februar 2010 - 14:04
Bort med støvet .
Hans Fosshagen
1. februar 2010 - 17:49
Hallo
Hans Fosshagen
1. februar 2010 - 18:03
Trangsynthet..