
Frp vil hurtigutdanne politifolk
– Selv om Nord-Trøndelag har landets dårligste oppklaringstall, vil politimesteren likevel prioritere trafikkontroll. Sånt bygger ikke tillit, sier Sandberg til Dagbladet.
Han er kritisk til hvordan politiutdanningen i Norge er lagt opp, og mener å ha løsningen på hvordan man skal kunne skaffe nok nye politifolk raskest mulig.
– Flere års studier er unødvendig for å ta fingeravtrykk, for å etterforske og for å knipe råkjørere. Ett år holder i massevis. Du trenger ikke Politihøgskolen for å patruljere i gatene, mener Sandberg.
Ekssoldater til patruljering
Han mener norske soldater med erfaring fra patruljering i Afghanistan med kjapp opplæring kan patruljere gatene i Oslo, og at UP kan settes til å jage de utenlandske bandene. De 900.000 årlige trafikkontrollene som UP er pålagt å utføre, kan gjøres av andre. Lederen i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen, er overrasket over at et slikt utspill fra lederen for justiskomiteen på Stortinget og kaller det et bomskudd.
– Han nedvurderer det som kanskje er vanskeligst i hele politirollen når han sier at man trenger knapt ett års utdannelse for å patruljere i gatene og å drive med etterforskning. Å drive ordenstjeneste i det offentlige rom, der du skal håndtere alle mulige situasjoner og om nødvendig med bruk av makt, er noe av det mest krevende i politirollen, sier Johannessen til NTB.
– Sivil og militær rolleblanding
– Dessuten begår Sandberg et alvorlig overtramp når han snakker om å bruke Afghanistan-soldater som politifolk. Det er bred politisk enighet i Norge om rolledelingen mellom et sivilt politi og militærmakt, sier lederen for politifolkenes fagforbund.
Han trekker fram at politiet scorer høyt på tillitsmålinger sammenlignet med for eksempel vektere. Det henger sammen med utvelgelsen av politifolk og ikke minst at man har en lang og bred utdanning, mener Johannessen
Han vil heller at politiutdanningen skal utvides med et fjerdeår, med større mulighet for spesialisering. (©NTB)

De bruker norsk som hemmelig språk
Lesernes kommentarer
Jarle Greva
28. januar 2010 - 13:32
Glimrende ide!
Pål Vedeld Djupvik
28. januar 2010 - 13:52
Glimrende ide!
Andreas Kjelsaas
28. januar 2010 - 14:12
politikere er ikke problemloesere.
Hadde det ikke vaert skjoent med en justisminister med politibakgrunn, en helseminister som kommer fra lege-yrket, utdannelsesminister som var tidligere laerer, forsvarsminister som var tidligere befal?
Men saa det er sagt, poenget Sandberg tar opp med at fylket som har landets laveste oppklaringsprosent prioriterer trafikkontroll skaper mistillitt er et godt poeng, men naar det kommer til loesninger saa oensker jeg aa hoere fra fagspesialistene som vet hva politiet trenger for aa gjoere jobben sin. Politikernes oppgave er aa distribuere ressursene.
Pål Vedeld Djupvik
28. januar 2010 - 14:34
Selvmotsigende det du sier Kjelsaas.
Andreas Kjelsaas
29. januar 2010 - 11:52
En god toppleder.
For aa vaere en god toppleder for en bedrift saa boer du ha jobbet deg opp fra bunnen, begynt paa lageret som hjelpemann e.l. Naar man har vaert innom alle trinnene og saa naar toppen saa vet man noeyaktig hva alle delene av bedriften gjoer, hvordan de kommuniserer med hverandre, hva de trenger, hva de er i stand til, styrker og svakheter. I tillegg boer du selvfoelgelig ha lederegenskaper. Saa hvorfor forventer du ikke dette av en politiker?
Og gjoer mobile fartskontroll-enheter noeyaktig det samme som en fotoboks, eller lekmann med laserpistol for den saks skyld?
Der vi har lover og kontroller saa er det fordi vi enda ikke har funnet en teknologisk loesning paa et problem. Vi kunne hatt hoyere fartsgrenser om vi hadde tryggere veier og andre teknologiske loesninger som forhinder ulykker, som midtrabatter, eller magneter i bilene som gjoer at de ikke kan komme borti hverandre. Noe ligger lenger frem i tid enn andre, men loesningene paa problemer er ofte teknologiske, ikke politiske.
Allikevel, naar vi har politiske loesninger, saa vil jeg gjerne hoere mer fra dem med spessialisert kunnskap.
28. januar 2010 - 15:29
Politikk er ikke din sterke side AK!
Terje Grønnevik
28. januar 2010 - 14:22
Ettårig utdanning i politiet.
Det er vel også slik i de fleste yrker at alle trenger ikke å være topp utdannet. Det finnes mange oppgaver i samfunnet og selvfølgelig i politiet som har fullgode løsninger på såvel lavt som høyt nivå.
Syns forøvrig at det er uklokt av Politiets Fellesforbund å avvise en slik tanke.
28. januar 2010 - 14:30
Politiet har i forveien alt
Nok et eksempel på FRP's tilbøyelighet til å finne lettvinte løsninger på allvorlige problemer.
Pål Vedeld Djupvik
28. januar 2010 - 14:40
Løsninger på problemer.
kommer under alvorlige problemer herr Engh?, noe man bør ha høyskole for å gjøre.
Tom Wulff
28. januar 2010 - 15:25
Forslag til seriøs vurdering
Jan-erik Lepsøe
28. januar 2010 - 15:31
hurtig utdanne politifolk
Det med å omdisponere up er jo et meget bra forslag.
Trafikk kontroller kunne utføres av grupper med
trafikk og bilkyndighet utvidet myndighet(skrive bøter,melde fra om straffrettslige forhold) I dag er det vel ikke politiet som utfører førerkort og bilbelte kontroll?UP driver med fartskontroll og annet?
tenk og mange politifolk vi kunne få i gatene
og kansje tryggere byer.
Rune Ourdahl
28. januar 2010 - 15:43
dette er den riktige veien å gå
29. januar 2010 - 10:16
Enig.
Da jeg avtjente verneplikten var vi inne i ett år, etter tre måneders rekruttskole var vi soldater. Det siste halvåret "var" vi bare der for å være det stående forsvar!
Hvis man er kompetent til være landets forsvar, og til å møte fienden om den situasjonen skulle oppstå, etter et halvt år, hvorfor ikke politiaspirant/rekrutt etter et år?
Folk som har vært soldater i Afganistan er FORHENVÆRENDE soldater, og skal selvfølgelig ikke diskvalifiseres av den grunn. Tvert i mot.
De har en utdannelse som mange politifolk med god grunn kan misunne dem.
28. januar 2010 - 16:05
Differensiering av politiutdannelse
Differensiering av utdannelse og lønn i forhold til de oppgavene poilitiet er satt til å gjøre skulle vært innført for lenge siden.. Dette ville ha gitt billiger og bedre polititjenester.
Fjern nessekongen Johannesen. Utrolig at godt skolerte politifolk lar seg manipulere av denne mannen. Men det er kun spørsmål om penger, etiske spilleregler og samfunnsansvar neglisjeres.
Vi har jo differensiering av utdannelsen i flere yrker, Sykepleien ,lærerutdannelsen, ingeniørutdannelsen osv, osv Hvorfor ikke i politiet også????
Jan Dragnes
28. januar 2010 - 19:45
Sandberg.
Vent bare ca 5-10 år, så kommer nok Ap med samme forslag, og da jubler alle.
Paul Oskar Rosenquist
28. januar 2010 - 21:59
Den støtter jeg Jan.
Tom Wulff
29. januar 2010 - 10:28
Ja,
Åge Martinussen
29. januar 2010 - 20:27
Hurtigutdanning.
Tom Wulff
29. januar 2010 - 21:30
Vettug sammenlikning