TØRKE? Forskere mener El Niño også i år kan gi høye temperaturer over store deler av verden. Dette bildet er fra Manila på Filippinene.

- Tidenes varmeste tiår

Siden målingene begynte i 1880 har det aldri vært varmere i verden, ifølge NASA.

Ifølge NASA var tiåret mellom 2000 og 2010 det varmeste siden målingene begynte i 1880. De siste tre tiårene har temperaturen steget med omtrent 0,2 grader per decennium.

I gjennomsnitt har temperaturen verden over steget med 1,5 grader siden 1880, skriver Bloomberg.

- Det er absolutt ingen tvil om at den siste tiårsperioden, fra januar 2000 til desember 2009 helt klart er det varmeste tiåret vi hittil har målt, sier forsker Gavin Schmidt ved NASA.

Varmt tiår

2008 var det kaldeste året i perioden, mens 2005 var det varmeste. Både 2002, 2003, 2005, 2006, 2007 og 2009 ligger tett opp mot rekordåret 1998.

Data fra Meteorologisk institutt i Storbritannia viser at av de ti varmeste årene, er ni målt på 2000-tallet.

- At temperaturene ikke har steget over målingene for 1998 viser at karbondioksidutslipp bare er én av faktorene som har innvirkning på jordens temperatur, sier advokat Marc Morano, som jobber mot klimaforandringsteorier.

Han sier at temperaturforandringene ikke er sjokkerende, og viser til forskningsrapporter som viser at temperaturene i verden har vært høyere enn de er nå.

Uenighet

Professor Schmidt er ikke enig, og sier den varme temperaturer er et resultat av menneskeskapte utslipp av karbondioksid.

- Det er mange grunner til klimaforandringene, men hvis man skal peke på hva som er årsaken i det 20. århundre, spiller ingen av disse tingene noen rolle. Det som betyr noe er drivhusgasser, sier Schmidt.

Ifølge forskeren er El Niño, et værfenomen som skaper temperatursvingninger i overflatevannet i det østlige stillehavet, hovedårsaken til at 1998 var så varmt.

Lesernes kommentarer

Herlig

Helt herlig at det blir varmere, men det har intet med menneskeskapt forhold å gjøre!

Klimakvoter

En ting er sikkert. Vi har hatt en så innmari kald periode nå at det er tydelig at vi har kjøpt for mye klimakvoter i 2009. Jeg ønsker ikke en ny vinter som er enda kaldere fordi vi har kjøpt alt for mange klimakvoter.
Tog du han!?

Endret til 1934 ?

Ifølge Daily Tech har Nasa justert sine opplysninger og satt
1934 "slighly passing 1998" ifølge James Hansen til det varmeste året?
Hva er korrekt ?

Endret til 1934?

Hei, Bjørn. Har sjekket opp det du sier. Så vidt jeg kan se, var 1934 det varmeste året i USA, tett fulgt av 1998. Globalt er 1998 det året med de høyeste temperaturene, ifølge den informasjonen jeg sitter på.

1880-2010

Er 130 år. Hvordan kan dette sammelignes med tanke på jordas alder? Vi blir litt for små om vi skal tro blindt på klimaforskerne som ofte blir tatt for juks og bedrag. Vi bør være udmyk . For ca 1000 år siden ble det dyrket korn på Bjarkøy. Ei forblåst øy i Troms. Dette er historiskt og arkologiskt bevist. Pr. d.d er dette ikke mulig på grunn av for kaldt klima. Enhver skjønner jo at klimaet måtte ha vært betydelig varmere på den tida.

Bjarkøy

Det er riktig at det var varmere for ca 1000 år siden, men de dyrket korn på Bjarkøya for ca. 100 år siden også, og da var det ikke varmere enn i dag (se folketellingene 1900 1865 etc).
Så det er fullt mulig å dyrke korn der i dag også, men dette gjøres vel ikke på grunn av dårlig lønnsomhet. For 100 år siden ble det dyrket korn der som følge av nødvendighet, og særlig for 200 år eller mer siden, da poteten ennå ikke var kommet til landsdelen.

Målestasjoner

Det som er viktig i denne debatten er å tenke på de målestasjoner som brukes idag til registrering av temperaturer. De sto fra 1880 av og fremover et godt stykke utenfor byene rundt om i verden. Idag hvor byene har est utover i landskapet så står disse stasjonene på grensen og faktisk innenfor grensen i de urbane områdene. Her går fremdeles frivillige å leser av målinger og rapporterer dette inn året rundt.

En stor by produserer fryktelig mye varme og derfor er ikke lengre disse målestasjonene pålitlige når de fanger opp varmen fra byene.
Derfor blir resultatene av temperaturene stiger.

Satelittmålinger som måler overflatetemp på jorda har registrert at det har ikke blitt så fryktelig mye varmere på jordas overflate. Faktisk så er det veldig lite.

Men været har blitt voldsommere. Mye mere ekstremvær og det kan skyldes andre faktorer f.eks. forandringer fra sola eller naturlige svingninger som går over så lang tid at vi ikke har rukket å måle ennå.

Her er en kilde til satelittdata.

Det ser ut til at den har endret seg svært lite på 10 år, selv om skalaene synes litt overdimensjonerte. Så kan man også se at samtidig som det er ørlite varmere ved jordoverflaten, er det litt kaldere høyere opp, og vise versa.

http://discover.itsc.uah.edu/amsutemps/amsutemps.html

Om NASA og manipulasjon av temperaturdata:

http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=30000