
KALDERE ENN VENTET: Det kan trolig bli så kaldt som minus 30 grader noen steder i landet de nærmeste dagene. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com).
Kan bli 30 minusgrader
Kulden har festet grepet over store deler av landet. Det går mot sju-ti nye dager og netter med veldig kaldt vær i Sør-Norge.
Molde (NTB-Kjell Herskedal): Temperaturene kan komme ned i minus 30 grader, ifølge Meteorologisk institutt.
– Minusgradene vil prege hele Norgeskartet nyttårsaften. Bare unntaksvis vil det bikke så vidt over null i de ytterste kystområdene, opplyser statsmeteorolog John Smits til NTB.
For den som har tenkt seg utendørs når det nye året ringes inn er det et godt tips å kle seg godt.
Snø i Midt-Norge
Det blir lite nedbør både i sør og i indre områder i Nord-Norge både nyttårsaften og de påfølgende dagene. Det kalde, tørre været vil dominere.
Fra søndag kommer det inn noe snø i deler av Troms og i Nordland. Videre sørover i Trøndelag og Møre og Romsdal kan det bli til dels heftige snøbyger både søndag, mandag og tirsdag i uka som kommer, ifølge Smits.
I de ytre områdene av Midt-Norge har det allerede kommet store mengder snø de siste dagene.
Resten av landet har det kaldt og må belage seg på fortsatt veldig kaldt vær i en lang periode.
Minus 30 grader
– I Oslo ser det ut til at den strengeste kulden blir natt til søndag, i Hamar natt til tirsdag. Det blir et tosifret antall kuldegrader på hele Østlandet, og opptil minus 30 grader de kaldeste stedene, sier Smits.
Hvor kaldt det blir er blant annet avhengig av skydekket. Mye skyer reduserer kulden. Blir det derimot vindstille og klarvær, kan det føre til at kuldegradene falle noen ekstra hakk.
Minus 30 kan det også bli på Finnmarksvidda. Også sørover på Vestlandet blir det kaldt. Bergen, som ligger helt ute ved kysten vil oppleve temperaturer på minus ti grader og lavere. Årsaken er fralandsvind. (©NTB)

De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
Lesernes kommentarer
Tom Wulff
30. desember 2009 - 12:40
Naturlige svingninger
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:14
Tviler på det du sier om klimaet.
Her er det jo snakk om gjennomsnittstemperaturer. Så det er godt mulig at kalde vintre gir varme sommere.
Det hadde vært direkte useriøst å ta en kald vinter som et tegn på at global oppvarming ikke finnes eller ikke er menneskeskapt.
Nå synes jeg dere "klimakritikere" bør møtes og bli enig om dere skal si at det ikke finnes global oppvarming i det hele tatt eller at den finnes men ikke er menneskeskapt.
Av og til så mistenker jeg dere for å si det som passer for å vinne en diskusjon.
Paul Oskar Rosenquist
30. desember 2009 - 15:27
Ja, nettopp Roy!!
Tom Wulff
30. desember 2009 - 15:29
Tvil
Bare for å ha det helt klart. CO2 er en klimagass, MEN den har utspilt sin varmende rolle. CO2 mengden i luften er et resultat av at havvannet i de siste 2 hundre årene er blitt litt varmere, DERETTER har nivået a CO2 i luften øket. IKKE omvendt slik IPCC og de andre hevder.
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:37
Hvorfor er du så sikker på dette?
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:37
Hvorfor er du så sikker på dette?
Tom Wulff
30. desember 2009 - 15:51
Misstanke
Egil Leonhardsen
30. desember 2009 - 16:26
Enig med deg
Så små svigninger på noen grader hvert år er normalt over 50 år, pga vannstrømmene. Så hvis det blir iskalt i India og Mexico så vil vi fryse noen år. Så den globale oppvarmingen er ikke reel før de henter inn tallene for 50 - 100 - 1000 eller 10.000 år.
Det er vel mere intressant med å se det økonomiske de drar ut av dette. De selger norsk strøm til overpris i europa (ren energi) og vi må betale for den kostnaden det er ved å bygge ut for den kraftleveringen.
Mere isolasjon i hus som det har kommet krav om er jo en fordel - bruker mindre energi for å få varme i huset med også beholde denne når det blir stygg kaldt - og det er vel mere den veien vi går trur jeg med flere med meg også. Vi får se om noen generasjoner om det blir mere is eller hva?
Per Arnth Thørn
30. desember 2009 - 12:57
Ere så enig med deg Tom,
Per
30. desember 2009 - 13:20
Fryse eller gå på sosialen?
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:26
Kapitalisme.
Tom Wulff
30. desember 2009 - 15:31
kapitalisme
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:44
Ja, hva med Kina?
Ikke kast Kina opp i luften og lat som du har funnet opp hjulet.
Fryser folk i Kina fordi det er kapitalistisk?
Fryser folk i Kina fordi det er sosialistisk?
Eller fryser de ikke i Kina?
Har hørt de ikke fryser så mye fordi de brenner så mye kull hele tiden.
Ikke bra for klimaet. Men nok om det.
Tom Wulff
30. desember 2009 - 15:54
Kapitalistisk eller sosialistisk
Pål Vedeld Djupvik
7. januar 2010 - 22:38
KINA
Birger Meinhardt
30. desember 2009 - 13:29
Minus 30 grader
Susie Trøen
30. desember 2009 - 13:53
global oppvarming
Frank Berg Hansen
30. desember 2009 - 15:01
Så enig så enig. Hele
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:22
Stoler heller på de andre.
Det er ikke bare Al Gore, Støre og Stoltenberg som sier dette.
Jeg skal være helt ærlig å si at jeg ikke er kyndig nok til å avgjøre hvem som har rett.
Derfor er jeg litt forsiktig i mine uttalelser og er så påståelig som mange andre er.
Dette begynner å ligne på en fotballkamp hvor folk ukritisk heier på sitt eget lag.
På samme nivå som fotballfans flest. Og det er ikke noe å skyte av.
Atle Rusten
30. desember 2009 - 18:39
"Jeg skal være helt ærlig
Det var en helt unødvendig opplysning, for det har du avslørt hele veien fra ditt første innlegg.
Hans-Erik Christensen
30. desember 2009 - 14:00
Natur
Tom Wulff
30. desember 2009 - 14:50
Et lite innlegg om CO2
Litt innformasjon om CO". CO2 er ved siden av oksygen (O2), vanndamp og sollys, egentlig den enste grunnen til at det finnes liv på jorden. Uten CO2 ingen planter, intet plankton - DVS INTET liv. Grensen for hvor planter starter sin dødskamp ligger rundt 250 ppmv, dvs det er gruppe 4 planter tror jeg de benevnes. Altså høyrestående planter som trenger mye CO2 for å leve. Nedre grense for alle planter ligger på ca 150 ppmv. Alle planter i vann og på jordoverflaten må altså ha CO2 for å leve, dermed følger, uten planter intet liv. Så iht. de forskerne som arbeider med planteliv er en økning av CO2 nivået til kanskje 500 ppmv eller til og med enda mer bare av det gode. CO2 er nemlig ingen dødsgass, slik Gro H kalte den i sin tid. Det hevdes t CO2 er giftig i høyere konsentrasjoner, vel selvfølgelig helt riktig, MEN det er også oksygen. Ikke rent oksygen slik vi får det når vi kanskje har vært innom et sykehus, men oksygen med et partialtrykk på over 1,8 bar - DØDLIG!
Det påstås at CO2 tar opp i seg mer vame, og det er årsaken til global oppvarming. Problemet er bare at det finnes ikke flere lysbølger av de bølgelengder som CO2 KAN ta til seg. Altså, konklusjon, flere molekyler CO2, samme mengde lysbølger = ingenoppvarming! Alt dette vet forskerne, enten det nå er IPCC, CICERO eller Bjerknes eller TV2 værdamen eller noen av alle de andre som uttaler seg som såkalte forskere, men det er politisk bestemt at det skal være CO2 som er syndebukken. Og da mine venner blir det så galt som hysteriet der ute indikerer.
Til slutt, følg pengene, og dere finner hvem som er interessert i at CO2 skal være den store klimaskurken. Pachauri, han med nobelen sammen med Al Gore (presten) er to av de som tjener mest.
Jeg håper så inderlig at politikerne våre tar til vettet, slik Russlands vitenskapsakademi har gjort. De har definert at CO2 IKKE er en klimatrussel.
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:06
Hallo?
Av det jeg har forstått så tar du feil med at forskere hevder at CO2 tar opp i seg mer varme. Etter det jeg har lest så mener de at problemet er at sollys reflekterer mindre når vi har mer CO2 i atmosfæren.
Jeg synes det er veldig usannsynlig at både IPCC, CICERO eller Bjerknes eller til og med TV2 værdamen følger slavisk det som politikere har bestemt hvis de som du sier vet at for mye CO2 i atmosfæren skaper oppvarming.
Russland er de siste som jeg bruker som sannhetsvitne.
Robin Kristiansen
30. desember 2009 - 15:16
Viktig rettelse.
Ordet "ikke" er vel forholdsvis viktig her.
Tom Wulff
30. desember 2009 - 15:42
CO2
Tom Wulff
30. desember 2009 - 15:47
Russiske vitenskapsmenn
Tom Wulff
30. desember 2009 - 15:48
Trykkleifen
Frank Berg Hansen
30. desember 2009 - 15:15
Så sant så sant! Fikk
Egil Leonhardsen
30. desember 2009 - 16:37
Bra!!
Det er slik med janteloven i Norge at ingen skal kunne mere en sjefen sin og heller ikke ha annen mening. Derfor er det letter å skaffe folk som snakker med tankene dine og ikke kan mere enn deg selv. Og da når du tar en politikker uten noe særskilt form for skole og utdannelse har en ikke lært noe og vil ikke at noen skal forstå dette og ansetter derfor folk som ikke kan det de skal kunne. Gjerne folk som ikke bestod alle eksamner om det evne de jobber med. (disse analysene av folk gjør meg irritabler fordi forteller sannheten om hvorfor ting går galt).
Så ha et fortreffelig Godt Nytt År!!
Ketil Gulden
30. desember 2009 - 15:32
Klima -> inntekter !
Våre myndigheter er ikke stort bedre! De har så langt tatt inn 65 milliarder i såkalte klimaavgifter, kun 17 milliarder er brukt til klattvise "klima-tiltak" uten mål og mening.
Slik måte å drive butikk på: Betal for 4 få 1, er statelig svindel som vanlig.
Når alt dette er sagt så er jeg selvsagt enig i at vi skal tenke på miljøet vårt og forurense minst mulig for våre etterkommeres del.
Men å sko seg på det og bruke det som kamuflasje for å øke skatteinngangen er etter mine begreper svindel, og når jeg føler meg svindlet/lurt blir jeg provosert!
Vi må kunne forlange å få høre begge sider av saken og det er svært mange tunge forskningsmiljøer som er sterkt uenig i slik som det til vanlig blir fremstilt.
Det er naturlig med svingninger, nå blir det varmere i en periode og senere vil vi få en ny istid, da må sikkert betalte "istids-avgift" på strømmen, bare vent å se!