
Vil ha spritstopp ved midnatt
Bryggeribransje-sjef Petter Nome vil ha slutt på all spritservering ved midnatt hele uken. Men øl til klokken tre er greit.
– Brennevinsshots den siste skjenketimen har en stor del av skylden for vold og flatfyll, mener Petter Nome, direktør i Bryggeri- og Drikkevareforeningen, bransjeorganisasjonen til de norske ølprodusentene.
I sin høringsuttalelse til forslaget om å innskrenke skjenketiden fra klokken 3.00 til 2.00 over hele landet skriver Nome at det er greit med skjenking til klokken tre på natten. Men spritflaskene bør korkes ved midnatt.
– Hvis myndighetene ønsker å dreie forbruket mot at folk skal få i seg mindre alkohol, så må de gjøre noe med spriten. Jeg er overbevist om at 45 prosent sprit er en større urofaktor enn 4,5 prosent øl, særlig når unge menn begynner å komme godt i siget, sier Nome til VG.
Han avviser at motivet er å øke salget av pils og viser til at han ønsker å få ned hjemmedrikkingen for å unngå misbruk, vold og ulykker. Alkohol som drikkes hjemme, utgjør hele 85 prosent av forbruket, ifølge Nome.
– Omsetningen vil gå ned hvis mange velger å drikke for to-tre ganger prisen på utsteder fremfor å bøtte i seg lavprisdrikke hjemme, sier han.
Kristian Hvilen, kommunikasjonssjef hos spritprodusenten Diageo Norway, synes Nomes forslag er pussig.
– Med dagens måleenheter på 4 centiliter er det mer alkohol i en halvliter pils enn en gin tonic, sier han.
(©NTB)

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Tommy Eriksen
18. desember 2009 - 8:27
Lenge siden du var ute Kristian Hvilen?
Ungdommen vet ikke hva det er . De drikker shot's... 20 stykker i slengen. Etter at de har fått i seg mer enn nok tidligere på kvelden.
Da blir du drita!
Jeg syns egentlig Nome er inne på et godt poeng.
Paul Oskar Rosenquist
18. desember 2009 - 8:53
Helliger middelet ?
Men stattestikk viser ofte at Norge ligger lavt i total konsum i forhold til naboland.
Det som slår meg, er at her lukter det innhabilitet med tanke på ølsalg, og så kom helt klart SV politiker`n i Nome fram!!!
Jeg vet best og overformynder rollen er ute med "bestemmer" pekefingeren igjen!!! Tror den type markedskommunikasjon ikke skaffer flere velgere fra den oppvoksende generasjonen ?
Vi for se, blir mye regler-reguleringer nå som klemmer nordmenn opp i et hjørne. Skal bli artig å sjå hvor lenge det går, før franskmannen i oss tar til motmele og sier nok er nok?
Hans Bugge
18. desember 2009 - 9:17
Frihet under ansvar!!!
Sunn fornuft og dømmekraft skal ikke brukes, bare finn en passende regel! Om den mistolkes eller ikke følges til punkt og prikke blir du satt til veggs av et byråkratisk system som valser ned enkeltindividene!
Hva i h... har Nome med dette å gjøre? Sitter han i regjeringen??
Paul, stå på, få hit noen franskmenn!!
Tommy Eriksen
18. desember 2009 - 9:49
Å?
ALLE i Norge kan mene noe om dette.
Er ikke Nome en "franskmann" da? Han sier jo det han mener. Jeg syns det er fint at du og jeg også kan gjøre det.
Og at vi styrer for mye med regler? Ja der er jeg helt enig med deg.
Jan Larsen
18. desember 2009 - 9:59
Flott forslag
18. desember 2009 - 10:15
.
Og at Nome, som representerer bryggeribransjen, mener jer er noe inhabil i saken. Som hesten og havresekken?
Og nå må Norges befolkning samles og gå imot alt tullet vi er vitne til. Mer skatt og avgifter, bort med røyken, bort med alkoholen dyrere mat etc etc. Hvem bygde røykerom til snart en million kroner? Hvem betaler null i skatt, hvem........
Kai Stick
18. desember 2009 - 10:36
Flott, da kan jeg som ikke
Slipper drosjekø, vondt i hodet osv
Men for pokker, jeg får det neppe så morsomt som de andre...
Da vil jeg at de som røyker ikke får kjøpt røyk etter 20.00, så kan vi dra sammen hjem, når de er tomme for røyk. Så drikker vi litt til hjemme, for det er vel fremdeles lov??
Jarl Vatnamot
18. desember 2009 - 10:42
Rundt min 18-19 års tid
Kari Aas
18. desember 2009 - 10:54
Javel,
Og hva med vinen da, den burde kanskje kunne serveres til rundt ett kvarter over midnatt eller?
Ja, og så har vi jo hetvinen, baylisen, konjakken og alt det andre....
Oddbjørn Stabbforsmo
18. desember 2009 - 11:36
Hvor er flatfylla? Jeg ser
Jeg ser at enkelte etterlyser flatfyll som ifølge innleggene ikke eksisterer i Oslo. Merkelig da å lese politirapportene der man må ta seg av de mest ekstreme bråkebøttene og pøblene. Er dette handlinger som blir utført av presumptivt edruelige og normale innbyggere natterstider?
Nei få slutt på all alkoholservering etter kl 0100. De som drikker til da, inntar ofte alkohol senere uten normale hemninger. Det kan vel ikke være slik at man i profittens navn ønsker et natteliv hvor menneskenes sanser er mest mulig sløvet og avstumpet. Antar en slik begrensning også kan virke positivt på egenmeldte sykefravær dagen derpå.
Det heter at det "skal sterk rygg til for å bære gode dager", noe Ola Nordmann's ryggplager for tiden er et godt eksempel på.
18. desember 2009 - 12:12
Oddbjørn
Asbjørn GAbrielsen
18. desember 2009 - 14:08
Dialekt
Inmari viktig må det jo være ettersom du finner hele forklaringen i situasjonen ved å dra frem dette ordet...
18. desember 2009 - 14:33
Enten så er du bare ute for
18. desember 2009 - 15:31
ok ok
Altså: Drøgga= påvirka av narkotika.
Håper det forklarer dette. Og om du leser innlegg her på ABC-nyheter finner du mange forskjellige ord. Personlig har jeg aldi hatt problem med å forstå lignende ord.
Men Gul Jod
Hans Thomassen
18. desember 2009 - 12:14
Bra forslag Nome!
Folk ble fulle den gangen også og det var slagsmål i drosjekøene. Men det er flere som er veldig fulle nå for tiden og det er mer brutalitet i basketakene. At flatfylla kan observeres i helgene er riktig.
Så et spørsmål til noen; hvorfor må man vente til kl 2300 før man går ut? Må man ha vorspiel? Dersom ja, kan ikke dette begynne tidligere?
Ukulturen med shots midt på natten rett før stengetid gjør jo sitt til at mange forlater skjenkestedet på stigende rus. Ikke helt bra, eller?
Men det er noe galt med oss nordmenns drikkekultur. Selv om vi pr innbygger drikker mindre enn de fleste så bråker vi mer, ligner litt engelskmenn på tur, men vi gjør det her hjemme. Etter mange år i utlandet har jeg selv observert dette. Og det er ikke vanlig å se ungdom i tenårene rave rundt med øl- eller spritposer. Øl og sprit kan ofte kjøpes på ubevoktede automater hele døgnet, men ungdommen kjøper cola. Har dette noe med vanliggjøring av alkoholholdige drikkevarer å gjøre? Er det ikke spennende nok etter å ha vokst opp med butikker der å kjøpe et par flasker vin sammen med brød og melk er helt naturlig. I Italia er det kaffebarer med vin og sprit på større bensinstasjoner, uten problemer, sprit selges nesten ikke, unntatt når en buss med nordmenn (eller svensker) kommer innom. Noen forskere må da vite noe om dette? Men det ser ut til kun å være sort/hvitt holdninger blandt folk og forståsegpåere. Galt blir et jo samme hva som gjøres. Dette har vi kraglet om siden gudene vet når. Er det ingen som har fasiten?
Kari Aas
18. desember 2009 - 14:41
Hva er poenget ditt?
Ja, hvorfor ikke starte vorspiel klokka 8 på morrakvisten for da har alle gått hjem fra byen klokka 8 på kvelden. Det høres fornuftig ut synes jeg, da blir alt så meget bedre.
Kari Stensrud
18. desember 2009 - 14:24
Noe skurrer
Kari Aas
18. desember 2009 - 14:37
Jo, ikke sant??
18. desember 2009 - 14:53
SPRITSTOPP
Dette burde Nome vite.
JILL.
Oddbjørn Stabbforsmo
18. desember 2009 - 15:49
Misbruk av alkohol er et
Det stemmer at jeg ikke har særlig greie på hva som er årsak til den frastøtende statistikken over vold og hærverk, bl.a. i Oslo som herr Fuglseth ifølge eget utsagn har. Likevel er det rimelig tankeløst å hevde at alkohol ikke er årsak, men at problemene kun skyldes andre giftstoffer. Sørg for å minimere problemene på alle fronter om dere vil bli oppfattet som seriøse, for selv om det til tider kan synes å bli en salgs formynderpraksis i innskrenkinger, må de som har tanker kunne tenke minst to samtidig. Den ene tanken må omfatte de som ikke kan begrense sitt inntak av rusmidler os som av den grunn ødelegger for alle andre.
Torill Westerby
18. desember 2009 - 19:25
Hvem taler
så står du her og vil nekte det tynne skvipet i en drink.
Dette henger ikke på greip.
Du tjener vel, som Bryggerisjef, mere på ølservering, så da så
Oddbjørn Stabbforsmo
18. desember 2009 - 20:38
Clausthaler og Munkholmer er
Svein-åge Angell
19. desember 2009 - 15:50
hmm..
Hadde det vært oppe hele døgne så hadde drosjan hadd flytn i det, Alle blir Lei å vil hjem en gang..Alt fixa..