Miljøbevegelsen rasende på regjeringen
Miljøbevegelsen er rasende på regjeringspartiene etter beslutningen om å innføre avgift på biodiesel.
Oslo (NTB-Svein Kristoffersen): - Jens er den skitneste gutten i klassen, sier Bellona-leder Frederic Hauge til NTB.
Natur og Ungdom hevder at vedtaket om avgift betyr kroken på døra for satsingen på miljøvennlig biodiesel i Norge.
Transportpolitisk rådgiver i miljøorganisasjonen Zero, Gøril Andreassen, karakteriserer avgiftsinnføringen som «absurd».
- Blank løgn
Hauge mener det er blank løgn når lederen i Stortingets finanskomité, Torgeir Micaelsen, sier at regjeringspartienes standpunkt betyr «styrket innsats for mer miljøvennlig drivstoff.»
- Når biodiesel blir 2-2,50 kroner dyrere per liter enn mineraldiesel, er det ingen som vil kjøpe den, slår han fast.
Han mener at forslaget om en ekstrabevilgning på 40 millioner kroner for å styrke satsingen på biodrivstoff er latterlig liten.
- Det er ikke en gang nok til sminke på liket. Jeg har aldri opplevd et vedtak som er med på å skape så stor politikerforakt. Det er feil å tro at SV og Sp skal slippe unna med å bevilge 40 millioner kroner ekstra, sier han.
Hauge tror at avgiftsinnføringen er begynnelsen på slutten for det rødgrønne prosjektet.
- Økte utslipp
Natur og Ungdom mener at vedtaket er en elendig opptakt til klimamøtet i København fordi det etter deres mening er en oppskrift på økte utslipp.
Forslaget om økte bevilgninger på 40 millioner kroner, kaller organisasjonen patetisk.
- Med denne avgiften vil det bli færre grønne arbeidsplasser i Norge og færre vil fylle tanken med klimavennlig drivstoff. Disse 40 millionene vil ikke kutte utslippene fra veitrafikken. Det hjelper lite å ha kunnskap om biodiesel hvis ingen vil kjøpe det, sier fagmedarbeider i Natur og Ungdom, Kari Elisabeth Kaski.


Byggeboom i Asia varsler ny finanskrise
Soldater mot streikende politi i Brasil
Lesernes kommentarer
Henry Hansen
18. november 2009 - 18:59
Avgift.
MILJØ................................
Hans Fosshagen
18. november 2009 - 19:07
Blanke løgner og feil fokus på miljø....
Så hadde vi sluppet å ha disse som elsker å kalle seg rød grønne til å lure oss i 4 nye år.
For meg var 4 år med motsigelser og NM i bortfoklaringer mer en nok til å forstå dette.
Maken til feigheter og vegring for å tørre ta grep der det bør tas grep er for meg helt utrolig.
Hørte senest i dag et annet utrolig utsagn fa Jensemann vedr arbeidsledighet.. Der skulle det virkelig tas grep, sikkert derfor ministeren som skal ta grep fortsatt steller med miljø og ingen med grep om arbeisminesteriet.. Men hvorfor ikke la hun som er engaskjert i miljø få stelle med dette, og la Sigmund stelle med finas, og finne en som forstår seg på miljø til å ta seg av dette???
Slik som nå mikses det over en lav sko og miljøet blør så det holder. Om biodiesel er dyrt så er det i hvertfall renere, og det er jo ikke forbudt å forske videre på fremstilling av miljøvenlige drivstoff, med nye satser på bio, vil ingen velge dette men det fortsatt ikke er kommet frem til nye løsninger. Begynner i feil ende som altid, først avgifter så nytenking. Men nytenkingen på avgifter er vel det som får dominere mest. Miljøet og alt ant kommer i 2. rekke.
Per Askilsrud
18. november 2009 - 19:08
Distrikspolitikk SP?
Ser dette som livsnødvendig skal det private næringsliv overleve i Norge.
Svein R Karlsen
18. november 2009 - 19:13
Biodiesel
Avgiftsfritak på biodiesel ville ha vært et stort skritt i riktig retning, men AP beviser nok en gang stor uforstand når det gjelder milijøpolitikk, de ville jo heller ikke sette ned engangsavgiften på hybrid biler. Dette ville også vært et godt bidrag til et renere milijø.
Svein-åge Angell
18. november 2009 - 19:35
AP
Jon-Ivar Stedje
18. november 2009 - 19:37
Rødgrønn miljøpolitikk ?
Avgifter Avgifter Avgifter skatt skatt skatt
Hurra kanskje begynnelsen på slutten.
18. november 2009 - 21:48
NEI...
18. november 2009 - 19:39
Frynsete moral!
Prestasjonen han viser i biodiselsaka er noko av det største spele for galleriet vi nokon gang har sitt innen norsk politikk Vi for berre fylgja med på kva som kommer etter klimakonferansen i Køpenhavn.
Ole Östlund
18. november 2009 - 19:44
Statskapitalismens sanne ansikt.
Om BIO-diesel er miljøvennlig, er privat lønnsom virksomhet forurensning i statskapitalismens hage. Hva spiller noen hundre eller tusen produktive arbeidsplasser i den forbindelse?
Eller som kommunisten "Sylow" alias Hans Cappelen uttalte, og som gjengitt i manuset "Et kors i din panne" ført i pennen av motstandsmannen Sørli som avhørte Rinnan: "Hva spiller det for rolle om 2-3 hundre av den store saueflokken blir gjenstand for represalier og dør, bare vi får innført det kommunistiske system i Norge.
I 1970 var Andreas Cappelen utenriksminister for Arbeiderpartiregjeringen med Thorvald Stoltenberg som statsekretær. 10 år senere da 123 mennesker mistet livet i aksjonen mot "Kielland" 27 mars 1980 var Andreas Cappelen justisminister og Thorvald Stoltenberg forsvarsminister. "Moe-komiteens" avsløringer om korrupsjon i Statoil til skade for Norge druknet i aksjonen. Jens Stoltenberg er som Gro Harlem Brundtland et lydig redskap.
falk
Hans Thomassen
18. november 2009 - 19:47
Flau opptreden!
Robin Kristiansen
18. november 2009 - 19:48
Ingen tvil om hvorfor de gjorde dette.
Jeg har tradisjonelt stemt på Ap. Men nå er det kroken på døra.
Dette var for vinglete og prinsippløst.
Harald Svingerud
18. november 2009 - 20:14
Avgifter
Jorunn Lauvstad
18. november 2009 - 20:27
Biodiesel
Det kan riktig nok stilles noen spørsmål ved 1.generasjons biodiesel, men ved at den likevel gjøres
attraktiv vil mye av bilparken stå klar når 2. og 3. generasjon av biodiesel er ferdig utviklet.
18. november 2009 - 20:28
Hvilken agenda har de som gir rådt til statsministeren?
Hvem rådgiverne er? - Spør Jens! - Kanskje fra et utenlands mediekonsulentselskap??
Jan-Ove Haugland
18. november 2009 - 20:31
Det er dette politikere er
Atle Haugen
18. november 2009 - 20:44
Kjære Jens, hva mente du med dette, da?
Jeg har ikke hørt et eneste argument for denne avgiften. Både du og vi vet at det lille stakkars Michaelsen, eller hva denne anonyme syndebukken du har sendt ut heter, sier, bare er visvas. Det må ligge noen lengre perspektiver og tanker bak. Vi er bare redd det ikke er dine. For har du noen?
Arvid Lenes
18. november 2009 - 20:57
positivt
Oddmund Helge Bakke
18. november 2009 - 20:58
Bellona.
Anne Gravermoen
18. november 2009 - 21:22
Er store og mektige AP klare for å regjere alene?
Jan Ivar Olsen
18. november 2009 - 21:34
Stoltenberg er et gode for det norske samfunn.
Jeg ser det nødvendig å spørre Fredrik Hauge hvilken eminent utdannelse han har- og praksis i livet- som rettferdiggjør at han fremstår som en Rikssynser i miljøspørsmål. Personlig synes jeg ikke det holder "vann" å fremstå slik fordi han i årevis har vært leder av Bellona.
Det Fredrik Hauge ikke makter å formidle er - dersom man skulle følge hans (Bellonas ideer og kurs) - hvilket Statsbudsjett skulle man da legge opp til. Dette er noe Hauge og co. ikke har forutsetning for å vurdere i det hele tatt.
Statsminister Stoltenberg anser jeg for å være en meget klok mann som leder landet i en ansvarlig retning. Reaksjoner vil det alltid være når nye avgifter foreslås. Men før en slik "hard dom" felles over Statsministeren, hvorfor ikke først sette dere inn i bakgrunnen (tanketanken) for avgiften.
Kjell Helander
19. november 2009 - 13:30
Tøys !
Jeg ser det nødvendig å spørre Fredrik Hauge hvilken eminent utdannelse han har- og praksis i livet- som rettferdiggjør at han fremstår som en Rikssynser i miljøspørsmål. Personlig synes jeg ikke det holder "vann" å fremstå slik fordi han i årevis har vært leder av Bellona Sitat slutt.
Nå er det ett helt storting utenom AP som er imot denne ekstra avgiften.
Tror nok det er ennen annen som er RIKSSYNSER her.
Belona har en tung og kunnskaps rik bemanning etter mange år som miljø vernere, de er høyt respektert i alle samfunns slag!!
Dag Morten Hovind
18. november 2009 - 21:40
Ja Jens er kansje klok på
Anders Slagsvold
18. november 2009 - 21:53
biodiesel kommer ikke bedre
Paul Oskar Rosenquist
19. november 2009 - 8:22
Lurt igjen.
Nå er det Biodiesel.
Det neste blir at godene på EL-bil blir borte. Det skjer når det blir mange nok av dem.
Ikke blir det E85 på stasjonene heller.
Dette blir aldri bedre så lenge regjeringen sitter med begge bena i oljebrønnene i Nordsjøen.
Avgifter-avgifter og atter avgifter. Snart må hver Nordmann ha 1mill i årslønn for å betjene alle skatter og avgifter.Det fikser LO. Vi kommer til å prise oss helt ut av eksportmulighetene.
Kenneth Jensen
19. november 2009 - 9:34
Lurt igjen
Paul Oskar Rosenquist
19. november 2009 - 9:47
DEN ER KLARSYNT KENNETH!!!!!!
Jo, kanskje de ser det, de som vet at de har en "liksomjobb" i det offentlige?
Sikkre stemmer og så ser det jo ut som vi har så lav arbeidsledighet også!
Så langt er det bare 25% som vil HA EN ENDRING OG LEGGER STEMMESEDDELEN I EN ANNEN URNE. Er å håpe at folket vokner, men det er muligens ikke nok at barnebarna velger rett, når de fleste har valgt å jobbe i Statsadministrasjonens Høyborg.
Der kan de sitte (1mill) å passe på de som virkelig driver med værdiskaping og betaler deres lønn!! Merkelig at det snart er like mange "voktere/bestemmere", som det er folk i virkelig arbeid.
Dette må jo gå lukt til helvete. Bare å vente på "smellen" !!!!
Kjell Strøm
19. november 2009 - 10:00
Som ventet
Tore G.F.K. Hansen
19. november 2009 - 13:46
Ulv i fåreklær eller reinspikket idiot?
Inger Elise Moilanen
19. november 2009 - 16:54
J. I. O Stoltenberg, et gode for det norske folk ????????
Hele "Regimet" deres er bygd opp på avgifter og et ubegripelig grovt byrokrati. Alt dette har tatt, og vil ta knekken på næringslivt og samfunnet, og ute i distriktene forøvrig. Mange bedrifter klarer seg ikke pga. uviljen regjeringen viser og må "flagge" ut, eller blir tvunget til å legge ned. Dette kommer ikke ann på øyet som ser, men er den harde virkelighet. Eksemplene er mange.
Bare så synd at han ble gitt fire nye år på "skuta".
Du skriver nederst i ditt innlegg. Reaksjoner vil det alltid være når nye avgifter foreslåes, hvorfor ikke først sette seg inn i bakgrunnen (tankegangen) for avgiften. Sitat slutt. Det er ikke EN avgift det snakkes om her nei. Det er avgift, på avgift, på avgift. Og da blir det for dumt å oppfordre til evnt. bakgrunn og tankegang bak AVGIFTENE.. Med byrokratiets velsignelse sitter det ansatte av byrokratiet og fabrikerer avgifter og forslag til avgifter, så du ser, de får liksom aldri nok.
Avgifter er en del av samfunnet og slik sett godtar vel de fleste at det er slik. Men når det meste skal være moms og svgiftsbelagt, da er det noe veldig, skjevt og galt.
Berit Rasmussen
20. november 2009 - 16:08
AP = avgiftspartiet