EUs klimainnsats gjør skam på Norge
Mens EU-landene er på god vei til å oppfylle sine klimaforpliktelser, må Norge kjøpe seg fri fra problemene.
Nyheter
Siste kommentarer
Da Kyotoprotokollen ble vedtatt i 1997, forpliktet 15 EU-land seg til å redusere utslippene av klimagasser til 8 prosent under 1990-nivå i perioden 2008–2012.
En ny rapport fra Det europeiske miljøbyrået (EEA) viser at de 15 landene ligger godt an til å nå dette målet. Går alt etter planen, kan målet også bli overoppfylt med 5,1 prosent.
Her i landet er situasjonen helt motsatt. Norges utslipp av klimagasser har skutt i været med 8,4 prosent fra 1990 til 2008.
Den eneste måten vi kan oppfylle våre forpliktelser på, er ved å pøse ut milliarder for å finansiere utslippskutt i andre land.
Tungvekterne i front
Når EU ligger godt an til å nå sine mål, skyldes det først og fremst en sterk innsats i Frankrike, Storbritannia og Tyskland. De tre tungvekterne samt Hellas og Sverige har allerede redusert utslippene til et nivå under sitt nasjonale mål.
Andre land, som Italia, Spania og Østerrike, har kommet i bakleksa, men trenden er likevel positiv samlet sett.
EU-gruppens utslipp vil ifølge EEAs beregninger ligge 6,8 prosent under 1990-nivå i perioden 2008–2012 om landene fortsetter som i dag.
Om de i tillegg gjennomfører alle nasjonale tiltak som er planlagt, vil utslippene bli redusert til 8,5 prosent under 1990-nivå.
I tillegg har EU planer om å gjennomføre andre tiltak som å dyrke skog og finansiere utslippskutt i utviklingsland. Resultatet av dette kan bli en overoppfyllelse av forpliktelsene med 5,1 prosent, beregner EEA.
Økte utslipp i Norge
Norge har derimot ikke gjennomført tiltak som har vært effektive nok til å få de nasjonale utslippene ned. Til tross for en reduksjon på 2,2 prosent fra 2007 til 2008 har utslippene økt med 8,4 prosent siden 1990, viser foreløpige tall fra Statistisk sentralbyrå.
Norge slapp billigere unna enn EU i Kyotoprotokollen. Ifølge avtalen kan vi øke utslippene til 1 prosent over utslippsnivået i 1990.
Begrunnelsen for det mindre ambisiøse målet var at vår utslippsfrie vannkraft gjorde det langt vanskeligere å få utslippene ned her enn i EU.
I tillegg ønsket man å gi rom for økte utslipp fra olje- og gassvirksomheten, et ønske som i høyeste grad er oppfylt med en utslippsvekst på 73 prosent fra 1990 til 2006.
Kvotehandel
Regjeringen har siden erklært at Kyoto-målet skal overoppfylles med 10 prosent. Men i stedet for å få ned utslippene her til lands, vil Norge gjøre opp for seg ved å finansiere utslippskutt i utviklingsland og kjøpe overskuddskvoter fra EU.
Regjeringen beregner at Norge i alt vil måtte kjøpe kvoter for utslipp tilsvarende 25–30 millioner tonn CO2 i perioden 2008–2012.
Det er usikkert hva den totale prisen vil bli, men i 2010-budsjettet er det satt av 1,2 milliarder kroner til kvotekjøp.
Trøsten er at det trolig ville vært langt dyrere å kutte de nasjonale utslippene i stedet. Og for klimaets del er et utslippskutt et utslippskutt, uansett om det skjer her eller der.
(©NTB)






































































Kommentarer (28)
Geir Toften
15. november 2009 - 17:16
Her sitter en igjen med flere spørsmål enn svar når en leser.
Hvor mye slipper vi egentlig ut i lille Norge, sammelignet med EU.
Det var mye runde vendinger i denne artikkelen, og m,inimalt med tall.
Foklk er ikke dumme, la oss få vite hva vi egentlig holder på med????
Svenn Erik Stølefjell
15. november 2009 - 17:31
Hva vil du vite??
Geir Toften
15. november 2009 - 18:30
Ja det høres kjent ut
Forbruket av fossile brennstoffer?
Bjørn Nøstvold
15. november 2009 - 21:59
Norge har ingenting å skjemmes over
Og at det i det hele lar seg gjøre, er at våre politikere overbyr hverandre i å være best på klima, da dette er nødvendig for å stryke den store velgermassen med hårene.
For det første har Norge den desidert største andelen fornybar kraft forbrukt nasjonalt av samtlige land. At Norge også har utslipp, som også har økt i de senere år er bl.annet pga at vi er en stor energileverandør til disse nasjonene som vi sammenlignes med. Dette er olje og gass som alle nasjonene i europa trenger.
Det som gjør at vi kommer litt i "bakleksa" mhp klimakuttene er jo at våre politikere har godtatt disse kuttene, og nærmest gjort det umulig for Norge å kunne gjennomføre prosjekter som på Tjeldbergodden og Melkøya uten at det må spares inn på CO2 utslipp alle andre steder i landet med de svære kostnader dette medfører.
Vår politikk har altså fratatt Norge en stor mulighet til å nyttig gjøre seg sine ressurser på best mulig måte for det Norske folk med sine vedtak.
Det hadde vært sunt for den jevne Nordmann og politiker å sette seg litt inn i hva andre mener om temaet et varmere klima. I dag ser det ut for å være de som skal drive butikk ut av saken som får mest spalteplass.
http://www.tu.no/natur/article226175.ece
Hans-Erik Christensen
16. november 2009 - 10:56
S S
Geir Vinje
15. november 2009 - 18:03
Hvem trodde at Norge var en klimanasjon ?
Terje Johannessen
15. november 2009 - 18:14
Hva finner Svenn S ut av
At EU-landene har oppført seg som mange ganger større griser enn Norge i forutgående år, slik at de har mye mer å ta av.? At EU-landene brenner opp mange ganger mer olje enn Norge? At EU-landene fyrer opp mange ganger mer kull enn Norge?? For å nevne noe. Samlet sett utgjør ikke folketallet i Norge mer enn folketallet i en middels by i EU. Utslippene fra gass og olje er nok ikke bare et nasjonalt anliggende. Det meste av oljen og gassen forbrennes vel i Europa.
Man kan si vi tjener penger på det. Man kan jo stenge kranene. Det vil nok få dramatiske konsekvenser. Kanskje ikke mest for lille Norge.
En annen sak er imidlertid AP`s ønske om å avgiftsbelegge bio-diesel. Et spark i egen bak.
Artikkelen var forøvrig ikke veldig opplysende på noen måte. Annet kan man da heller ikke vente.
Man drøfter vel ikke komplisert miljøpolitikk over noen få linjer på en halv side.
Roar Rambo
15. november 2009 - 18:28
Right. Basta.
Hans-Erik Christensen
16. november 2009 - 10:20
Enig
De mangler pr år noen milliarder, de ikke kan svare for, godt gjort, ikke rart om de gliser, så ørevoksen renner fra munnvikene, noen milliarder borte pr år, og ingen trenger svare, fine saker, dette med EU !!!
Må også nevne A P / S V, er de fullstendig blinde, A - belegge B - diesel, ingen interrese der i gården nei, fyttirakkern, lekne hobbysosialister, så lenge de har peng og rutte med !!!
Bjørn Oskarsen
15. november 2009 - 18:20
Norge og klimautslippsmål.
" Der penger er innvolvert kan man ikke stole på noen".
Terje Johannessen
15. november 2009 - 18:28
Nå er det vel faktisk
Geir Toften
15. november 2009 - 18:32
Strømmen?
Terje Johannessen
15. november 2009 - 20:19
Javisst Geir.
Roar Rambo
15. november 2009 - 21:52
Terje
Terje Johannessen
16. november 2009 - 11:22
Heia Roar Jeg er helt enig
Jeg er helt enig med deg i det du skriver. Du formulerer bedre det jeg egentlig hadde tenkt til å skrive.
Du har med alle poengene der.
Bjørn Tennebekk
16. november 2009 - 14:05
Her er forklaringen
Terje Johannessen
16. november 2009 - 15:18
Hei Bjørn
Roar Rambo
16. november 2009 - 20:10
Vel vel Bjørn
Øyvind Wixøe
15. november 2009 - 18:44
Milijø HAHAHA
Hilsen Øyvind T.W.
Jonas Sivertsen
15. november 2009 - 18:44
CO2-hysteriet
Norske politikere med SV og Kristin Halvorsen i spissen har allerede sløst bort nesten 1000 milliarder på dette. SV og Venste tapt valget på sin klimapolitikk.
Hvorfor "begrave" livsgassen vår CO2 (fange CO2/karbondioksid), når den har minimal betydning for klimandringene?
Men politikerne ser muligheten av å tjene penger på salg av klimakvoter, samtidig som de sløser med våre midler på andre måter i sin klimapolitikk.
Hverken EU eller IPCC, kan ved hjelp av sine datamodeller simulere jordens klima for fremtiden.
Susie Trøen
15. november 2009 - 19:11
CO2 hysteriet
Harry Andreassen
15. november 2009 - 19:24
He, he, det kommer an på
at de overfører dritten til verdens bakgård. Ettepå slår dem seg på brystet og sier: "Se
hva vi har gjort"! Sånn sett er de ikke noe bedre enn Norge. Når det er sagt så spiller
dette ingen rolle fordi ingen har tatt tak i det som virkelig har betydning for menneskeheten.
Til det finnes det ikke politisk hjernekapasitet til på nåværende tidspunkt.
Kåre Lysaker
16. november 2009 - 8:12
Naturens gang?
Dette har sikkert skjedd før for mange millioner år siden.
Bjørn Tennebekk
16. november 2009 - 9:01
Veldig forvirrende
Jørgen Larsen
16. november 2009 - 10:50
EUs klimainnsats gjør skam på Norge
Andreas Kjelsaas
16. november 2009 - 15:40
Mindre kutt-potensiale i Norge
Men bare saa det er sagt, ikke tror jeg CO2 foerer til klimakatastofe. Drivhusgass ja, men de menneskelige utslippene av C02 paa drihuseffekten er veldig liten. Temperaturen har alltid vaert i endring. Fra 1940-1970 falt den globale temeraturen med en halv grad, forskere slo alarm om en naert forestaaende istid og avisforsider hadde illustrasjoner av isbreer som slukte New York. Rett etterpaa ble det varmere igjen, saa det fikk ikke tid til aa ta skikkelig av slik det ar gjort naa. Men budskapet var det samme den gang som naa, aa overfoere mer overnasjonal styring til FN for aa sikre menneskehetens overlevelse.
Satsing paa fornybar energi er kjempeviktig. C02-kvoter og skatter tjener de rikeste korporasjonene og slaar konkurs de mindre produsentene som ikke vil ha raad til aa konkurrere..
Sony Paulsen
16. november 2009 - 17:11
Er det rart når det føles
Bjørn Tennebekk
19. november 2009 - 15:50
Om man er enig i systemet