
Byråd vil stanse sporveishijab
Fra neste år blir hijab et av plaggene i uniformspakken til sporveisselskapene til Ruter. Det vil Frp-byråd Jøran Kallmyr forsøke å stanse.
Hijab har vært godtatt i Oslo Sporveier siden 80-tallet, men fra neste år leverer Ruter en egen uniformshijab til sine ansatte.
– Vi har fått laget en egen hijab tilpasset T-banens visuelle profil og krav til sikkerhet. Den er utstyrt med en borrelås, slik at den løsner hvis en eventuell raner griper tak i hijaben, sier informasjonssjef Bjørn Rydmark i Oslo T-banedrift til Aften.
Rydmark sier det ikke har kommet noen negative reaksjoner på den nye uniformsdelen internt i selskapet. Fra samferdselsbyråd Jøran Kallmyr får den imidlertid kritikk.
– Jeg mener det vil være feil å legge ned forbud mot hijab, det får være en privatsak. Men ved å lage det som en egen uniformsdel, setter vi det i system og legitimerer hijab, sier Kallmyr.
– Det vil legge et vanvittig press på alle muslimske kvinner som jobber i sporveien. De som ikke bruker hodeplagg, vil få spørsmål om hvorfor de ikke bruker uniformshijaben, sier byråden.
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet mener sporveiens nye hijab er et godt tiltak. (©NTB)

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Tor Løken
10. november 2009 - 17:01
En utrolig dårlig ide ...
Hijab fremstår i seg selv som en uniform som gir signal om at bæreren er muslim og ønsker å vise det i den rollen vedkommende spiller i samfunnet. Slike signaler skaper polarisering mellom muslimer og andre. Det utviser en lojalitetsholdning som utfordrer annerledes tenkende mennesker.
Hva er det som gjør at 80 - 90% av de problemer, vold og terror vi har i verden skjer i muslimske land? Det skjer fordi de kontiuerlig skal utfordre annerledes tenkende i samfunnet.
Vi har sett det i Libanon og på Balkan hvor det ble bråk når den muslimske andelen ble stor nok.
Det er ikke muslimske signalplagg vi trenger i dette landet. Vi har levd og greide oss godt uten folk som skal utfordre oss på denne måten
Robin Kristiansen
10. november 2009 - 17:23
Balkan?
Serberne er ikke muslimer men katolikker tror jeg.
Jeg gidde ikke å finne masse linker men jeg tror at det i Kongo ikke er muslimer som er anvsarlige for at millioner av mennesker har daua som følg av konflikten der. Tror de faktisk er en del kristne som har stor delaktighet i dette.
Jeg kan godt være med på at vi ikke tillater at folk i kan gå med religiøse plagg i deler av arbeidslivet men bruk de riktige argumentene.
Roar Rambo
10. november 2009 - 17:54
Til å vite
Tor Løken
10. november 2009 - 19:22
Balkan, Robin ?
Ja, det var selvsagt galt hva serberne gjorde mot de muslimske folkegruppene, og det var jo derfor den vestlige verden grep inn. Men mitt poeng er at i landområder hvor muslimene er jevnstore med andre befolkningsgrupper blir det problemer. Og ja, Libanon er et annet slikt eksempel.
Konfliktene i Rwanda var og er (meg bekjent) et problem mellom stammer og ikke mellom religioner, og tilhører de 10-20% hvor islam ikke er involvert. Men se på kartet forøvrig: Sudan, Somalia, Eritrea, Pakistan-India, Thailand, Kina, Russland. Der hvor det ikke er problemer med naboene, så er det problemer i landene internt.
Vi har noe å lære av budhistene som ser ut til å være i stand til å leve i fred med hverandre og med naboene.
Roar Rambo
10. november 2009 - 21:20
Balkan?
Dragan Tintor
10. november 2009 - 21:51
ha ha serbere katoliker
http://www.abcnyheter.no/node/98831#comment-97365
Egil Leonhardsen
10. november 2009 - 21:28
Helt enig med at religionens
Men religion bør en holde for seg selv og ikke prakke på andre.
Ps! Balkan handlet ikke om religion, muslimer, det handlet om en veldig gammel uenighet og undertrykkelse av folket av Kosovo, Bosnia, Croatsia, Slovenija mf. Og det var/er det serberne som står for - de vil ha alt for seg selv. Så ikke bland dette inn - det hører ikke hjemme her.
Men for den del - hold religion - arbeid - politikk adskilt for ellers for vi krig i Norge ganske snart - før det har godt 10 år. Jeg for min del tørr ikke å bevege meg i Oslo om kveld og natt, knapt kjør igjennom og forsvinne derifra. Det er tryggere i Pristina hovedstaden i Kosovo, det kan jeg gå allene uten noen problemer og jeg snakker ikke språket.
Så med religonsplagg og effekter får vi en splitting av folket - vi er ikke et folk lenger da - da er vi flere forskjellige grupper med motsetninger i religion som skaper stridigheter og uenigheter. Det er den største grunnen til at jeg har lagt all religion til side og ikke tar noe av den alvorlig/retter meg etter, men respekterer DIN tro.
Ingvar Johansen
10. november 2009 - 17:12
Jeg synes vi skulle nekte Jøran Kallmyr på trikken med!
Oddgeir Andersen
11. november 2009 - 15:43
Ingvald johansen
Svein Grønnevik
10. november 2009 - 17:17
Hijab er et undertrykkende plagg.
Men i Ozlomabad er det altså tillat å undertrykke kvinner med departementets velsignelse. Snikislamisering finnes ikke i Norge, sier Stoltenberg og resten av de rødgrønne...
Robin Kristiansen
10. november 2009 - 17:27
Ikke vår kamp.
Hvis muslimske kvinner ikke vil gå med hijab så må de nekte dette av fri vilje.
Vi kan ikke påtvinge de å "ikke ville gå med hijab".
Tom Tvetmarken
10. november 2009 - 17:55
Hvem vet best?
Hijab kan vel ikke være undertrykkende når de selv velger å gå med det! Det er de mannsdominerte og fundamentalistiske miljøene som er undertrykkende. De jentene som tar seg jobb som trikk og sporveisbetjenter viser at de vil arbeide, og de lar seg ikke undertrykke.
Svein Grønnevik
10. november 2009 - 18:24
Hijab ble oppfunnet av Det Muslimske Broderskapet i 1928.
http://ajnorge.0catch.com/Spesial/Kalifat.htm
http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=31&tekstid=1770
Oddgeir Andersen
10. november 2009 - 21:39
Til Tom
De som virkelig står opp for friheten i Europa i dag, må leve under politibeskyttelse pga drapstrusler! Og du snakker om frihet - hø!
Oddmund Helge Bakke
10. november 2009 - 17:31
Hatt.!
Du må vel fatte å begripe at dei må ha av seg klærne for å koooze seg om natta for å få befolknings-vekst dei som alle andre. Hiijab or dongeri. hø
Øystein Haug
10. november 2009 - 17:36
Hvorfor er det et press på
10. november 2009 - 17:50
Byråd vil stanse sporveishijab
Tom Tvetmarken
10. november 2009 - 17:57
Gjemme seg?
Rino Silden
10. november 2009 - 18:01
Jeg blir fraktet med trikken
Nils Tornes
10. november 2009 - 18:38
Hijab.
Robin Kristiansen
10. november 2009 - 19:00
Tilpasse?
Ar Va
10. november 2009 - 19:27
Tilpassning !!!
Kan vel ikke akkurat si at det er det de gjør, når de forlanger å få alt slik de har det i sine hjemland. Hvem skal egentlig tilpasse seg hvem?
Det finnes snart ikke grenser for hva de krever av oss. Men, hva krever vi tilbake.... jo, de må lære seg norsk da!!... ja, sikkert for at "Ola Nordmann" skal skjønne alt hva de krever......... hadde vært greit at de tilpasser seg de norske forhold, og ikke at norge skal tilpasse seg 50 forskjellige nasjonaliteter med alt tilbehør....
Ole Nilsen
10. november 2009 - 19:52
svein g
Hans Thomassen
10. november 2009 - 19:54
Dropp burka og hijab?
Jeg tenker på f.eks hijab, turban, kalott etc som et ytre tegn på at man tilhører en spesiell religiøs retning. Men er det ikke godt nok å være klar over dette selv og dyrke sin religion på fritiden på dertil egnede steder?
Når det gjelder buss- og drosjesjafører har det vært mye mas om dette opp gjennom årene; turban kunne ikke brukes da det kom i konflikt med uniformsreglementet med krav om å bruke lue!! Hallo, hvor mange drosjesjafører eier i det hele tatt en lue? Hvite sokker og joggesko står vel heller ikke i reglementet. Så her ødelegger man som så ofte i samfunnet for egen argumentasjon.
Men la oss helst følge et godkjent uniformsreglement, uten religiøse symboler. Naturligvis må man gjerne ha et smykke med et kors eller en halvmåne rundt halsen men dropp andre ytre symboler.
Norge har vært et kristent land ganske lenge men religionsfrihet hersker. Så innflyttere bør lære seg å takle norske regler og godta kors i flagget og på kirkebygg og i de skoler dette måtte finnes. Et fargerikt fellesskap er ikke å tilpasse nordmenn (etniske) til innvandrernes livsstil.
Men en annen sak mens vi er i gang; hvorfor kommer det så mange muslimer til vestlige land når de misliker vår livsstil og kaller oss hedninger og hunder, våre kvinner horer?
Og hvorfor hadde det vært så mye roligere rundt om i verden dersom muslimene konsentrerte seg om utdanning og arbeid for både menn og kvinner og dyrket sin religion, med fornuft, på fritiden?
O Korsnes
10. november 2009 - 21:23
begge sider
Er jaggu ikke bedre med de strikkehuene ungdommen går med 24/7 idag heller da,noen ser ut som de sover med de huene på hodet
Geir Rødsand
20. november 2009 - 11:47
Opp til arbeidsgiveren å bestemme.
Religiøse og politiske symboler skal ikke forefinnes.
En arbeidsgiver skal ikke og må ikke bli strafferettslig forfulgt om han nekter folk å gå med hijab.
Det samme gjelder nisseluer, caps, strikkeluer, hettegensere osv..
For meg er det ikke knekkende likegyldig hvordan de ansatte i en bedrift går kledd.
Jeg anser hijab som en avart av hettegenser, bare med løs hette.
Jeg ønsker ikke å bli møtt av folk med hijab eller hettegenser i jobbsammenheng.
Du synes det er greit, men du må også finne deg i at de fleste andre ikke har samme mening som deg.
Hans Fosshagen
11. november 2009 - 8:51
Utolig mye blåøyde kommentarer...
Og det går an å være uheldig hvor hen man drar..
Jeg har overlevd Carakas og Rio, som er rangert som veldig farlige byer..
Uten at jeg ble truet eller følte ubehag av noe slag, men selvsagt om man oppfører seg som folk blir man behandlet som folk.. Det må da selvsagt gjelde begge veier, og religiøse plagg for hode elleer andre slag har ikke noe innafor uniform å gjøre.. Hva folk velger ellers får være et eget ansvar og valg.
Men innføring av alle mulige særordninger skaper mer problem ofte en de løser....
Terry Kinder
11. november 2009 - 9:12
Snikislamiser
Jeg fant ut straks at jeg ikke vil vær i dette verdens del lenger og reiste hjem. På flytur hjem, straks fly var i luft så var alle de god troende muslimer stilt i et, plast pose i hånd, klar til å gå på das for å skjifte til deres vestlige tøy, i tillegg til dette, kun 3 time inn i flytur så spørte jeg flyvertine om jeg kunne for en whiskey, beklager svarte hun, men vi er tomt, alle de god troende muslimer hadde drakk alle 10 flaske som de hadde ombord........
Kansje noen lurer på hvorfor gå jeg inn i så mye detalier, vel, akkurat som de god troende katolik i Belfast, som drept tusen hvis av folk, de god troende muslimer som kommer til vesten er ingeting annet en hypokritiske mensker, hvis de vil vær god muslimske mensker, hvorfor ikke beholde seg i et muslimske land. Ingen muslim har blitt fengslet i norge for å drikke alkohol, ta med seg en kvinner hjem, jobbe istedenfor å be, det er derfor de kommer hit, så hvorfor prove de å ta med seg det de vil kommer seg vekk ifra.... Vår skattepenger skulle ikke bli bortkast på debatter som dette i stortinget, det skulle vær klart nok til alle som flytter hit, DETTE ER NORGE, IKKE ISLAMABAD !!!!
P.S..... For de som ikke har blitt dratt til hovedkvartal kl 12 på enhver fredag i Ryhad, det er ikke pent å se noen miste fotten sitt, eller hoden, eller en ungedame steinet til døden, men hvis du har lyst for dette her, bare fortsetter med dette snikislamisering her i Norge, om 20 år så vil det sjker på Karl Johan !!
Tormod Smeby
11. november 2009 - 16:06
oi!
Irene Løkke
11. november 2009 - 19:03
Usaklig