Sponheim kunne gått i regjering med Stoltenberg
Avtroppende Venstre-leder Lars Sponheim avslører at han på fisketur med statsminister Jens Stoltenberg (Ap) i fjor sommer snakket om å gå i regjering sammen.
Oslo (NTB): Fra før har det bare vært kjent at de to var på fisketur i fjellet sammen. Men det var ikke bare fiskehygge som sto på programmet.
- Det er klart vi ikke gjorde det bare for å fiske. Da kunne vi holdt det hemmelig. Begge ønsket vi å signalisere noe, sier Sponheim til Bergens Tidende.
Han sier de to foruten å snakke politikk på fisketuren, også hadde hatt jevnlige samtaler under fire øyne flere ganger i halvåret. Blant spørsmålene som ble drøftet var regjeringsspørsmålet.
- Jens spurte meg blant annet hva som var i veien for at Arbeiderpartiet og sentrumspartiene kunne danne regjering sammen, sier Sponheim.
- Uten SV? spør Bergens Tidende.
- Ja. Han spurte direkte om det. Jeg sa at Aps maktsentralisering, hemmelighetskremmeri og LO-binding gjør det vanskelig. Men Aps moderne fløy, som Stoltenberg representerer, har jeg ingen problemer med. Vi var aldri uenige på viktige punkter, sier Sponheim.
- Jeg sa også til Jens at min drømmeregjering ville vært det moderne Ap sammen med Venstre og det moderate Høyre. Etter mitt syn ville det være helt ideelt, sier Sponheim videre.
Stoltenberg jublet ikke.
- Han sa at du må gjerne be meg regjere sammen med sentrum, men med Høyre er det uaktuelt. Det forstår jeg. Ap må balansere maktpolitikken, og en slik løsning kunne bane vei for både et stort SV og et stort Frp på ytterfløyene, sier Sponheim.


Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Dag Remen
18. september 2009 - 7:12
Feilen.
Vi burde ha et system slik at hvert parti får representanter etter det totale stemmeantall partiet har fått.
Jeg syns faktisk at dagens valgordning er udemokratisk og dette bør utredes skikkelig.
Det bør ikke være slik at et parti mister sine mandater pga. taktisk stemmegiving fordi velgeren må stemme på siden av sin egen overbevisning.
Selv stemte jeg ikke Venstre, men jeg syns det er veldig synd at fargeklatten Sponheim forsvinner fra stortinget.
18. september 2009 - 8:39
Annen regjeringssammensetting
Slik det er i dag tar det største partiet med seg et eller to småpartier for akkurat å komme over 50% grensa. I praksis vil det si at det største partiet i praksis styrer som det vil i svært overveiende grad. Dette er lite demokratisk
Kjell Berglund
18. september 2009 - 9:38
jeg ..
Alle de som feks stemte Ap i valget er jo klar over at om det ble 'rødgrønt' flertall så ville deres stemme føre til fortsatt regjering med ap+sv+sp, om man desperat ikke ønsket dette måtte man jo stemme på et parti på andre siden.
Lite gjennomtenkt forslag - hva om Sv og Frp fikk flertall sammen :D - tenk på den du... :)
Alle de som klager på at dagens ordning med utjevningmandater har ikke tenkt på hva det ville føre til om den ble avviklet (eller bor i Oslo eller en anne storby og ganske enkelt driter i hva det betyr): Skulle ikke mindre befolkede områder få inn noen som kunne tale deres sak?
Jan H Olsen
18. september 2009 - 17:13
Dette ville bli noe
Oddgeir Andersen
18. september 2009 - 9:01
AP brukte Sponheim rått!
Erna lot seg også bruke i valgkampen for å splitte borgerlig side ved å åpne for en regjering med Krf og Ventre. Ser ikke toppolitikere at de blir brukt i et kynisk spill, regissert av røde journalister og som kun gagner venstresiden i politikken? Det er visst kun Siv Jensen som er våken på borgerlig side. Hun summerte også valgresultatet godt. Hun takket først egne velgere bl.a. fordi de er de eneste som tenker selv, dernest gratulerte hun Stoltenberg med seieren, og la ganske riktig til at seieren kom lett.
Dag Remen
18. september 2009 - 10:10
Klovner.
Ser tilbake på den tiden Syse var på tinget. He he, den humoren glemmer jeg ikke så lett.
Husk for all del at Anders Lange som stiftet FRP var en skikkelig "klovn" som få tok på alvor i begynnelsen.
Tor Aaberg
18. september 2009 - 7:35
Sponheim
At Sponheim og Stoltenberg jevnlig har diskutert regjeringssamarbeid på den ene siden, mens Sponheim i offentligheten har sagt at "denne regjeringa er en katastrofe for landet" bekrefter akkurat det.
Jeg har aldri skjønt at ikke Venstre like godt som SP kan sitte i regjering med AP.
Tor Løken
18. september 2009 - 7:48
Ny rekord i illojalitet
Verst er det at Sponheim er villig til å gi opp sin liberale ideologi til fordel for en tro på Formynderstaten.
Det slår alle rekorder i vingling og prinsipp-løshet. Det burde jo være mer enn munnrapphet som ligger til grunn for å lede et liberalt parti.
Kjell Rue
18. september 2009 - 7:53
Mulvarpen
Og nå sitter han der nede i mudderet og lager intriger mot regjeringen! Han, sauebonden, som sleipt har ødelagt Venstre for selv å gå inn som Fylkesmann, en jobb han allerede hadde søkt og sikret seg FØR valget! Og nå tar han liksom ansvar ved "å stille sin plass til disposisjon" og går av/kvitter seg med SIN feilslåtte ego politikk som langt fra er Venstres politikk. Nei la "fargeklatten" Sponheim forsvinne fra norsk og Venstres politikk og la Venste bygge seg opp igjen med den politikken som ikke er sjemmet av en ego leder. Vi hadde da aldri dette problemet når Dørum ledet partiet, Dørum som var en av de beste justisministere vi har hatt. Takk for seg Sponheim. Du vil ikke bli savnet!
Gunnar Melstveit
18. september 2009 - 8:43
Sponheim
Etter manges mening mer enn nok!
Oddgeir Andersen
18. september 2009 - 9:12
Til Melstveit. 94% ønsker ikke SV!
Gunnar Melstveit
18. september 2009 - 9:24
Brøkregning
Gunnar Johansen
18. september 2009 - 7:59
Ikke til aa stole paa
Foer valget var det sentrums aternativet som gjalt, og naa er det AP
De hopper litt hit og litt dit eftersom vinden blaaser.Oddvar Nordli sammenlignet Venstre med en gammel
hare som holdt til ved hytta hans paa fjellet. Noksaa treffende igrunn.
Haaper vi er kvitt denne "gutteklubben grei" for all fremtid.
To mandater og formannen kom ikke inn fra sitt eget fylke.
Dette er velgernes dom.
Haaper trenden forsetter og venstre er historie ved neste valg
Jan Inge Andersen
18. september 2009 - 8:09
vinglepartier
At det norske folk atter en gang kunne lures til å stemme på løgnaktige partier er for meg helt utrolig.Nå har dere 4 år til å angre, men i mellomtiden må vi betale dyrt i form av skyhøye skatter, avgifter og feilslått innvandrings/asyl politikk. Vi har en statsminnister som prøvte å snike seg unna en kolisjon ved å late som om han skrev lapp til den andre bileieren, og 35% av dere synes det er ok og stoler fortsatt på at han holder sine valgløfter? Ja ja den siste idiot er vell fortsatt ikke født!
Gunnar Andås
18. september 2009 - 8:10
Venstres linje
Dette m.a. avdi både virkeligheita og partia forandrar seg over tid.
Artikkelen over minner meg likevel om ein som laga ein parodi over ein venstrepolitikkar for 20-30 år sidan.Han sa: "Venstre si line er no heilt klar. Vi står fast forankra med begge beina i lause lufta."
På den sida er det kanskje ikkje så mykje som har forandra seg i venstre på desse åra?
Steinar Stigum Olsen
18. september 2009 - 8:31
Lars Sponheims vekst og fall
Yngvar Spone
18. september 2009 - 8:31
Stiller meg bak det Kjell Rue skriver.
Ved denne siste uttalelsen viser Sponheim at han virkelig ikke er til å stole på i det hele tatt. Før var vi ikke helt sikre, men nå er det klart at han opptrer som en utro horebukk som er villig til å ofre alt av solid samkvem i koalisjon på borgerlig side ved å hoppe til køys med den utropte fienden. Dette er en av grunnene til at Venstre, med høvding Sponheim, er direkte farlige for norsk demokrati. De skjønner jo hva de driver på med, men er selvfølgelig ikke enig i min beskrivelse. For dem så dreier alt seg om å få innflytelse uansett størrelse på partiet, noe folk har sett seg dyktig lei på.
Det triste med Venstre er at de sannsynligvis ikke endrer sin politikk nevneverdig mot neste periode, mest fordi de er hellig overbevist om at den nåværende er av fortreffelig art. Men de prøver allikevel å få andre partier, som Høyre, til å skifte over til en mer moderat retning da det passer Venstre ypperlig.
Her har vi altså et miniatyr-parti som forlanger at alle andre skal tilpasse seg dem og deres dvaske politikk, noe som grenser til kollektiv psykopati.
Jørgen Jacobsen
18. september 2009 - 8:37
Dårskap
Når man i politikken skal prøve å ri mange Hester på en gang så går det galt.
Jeg vet, og mange med meg har overhode ingen sympati for din arrogante og uforsonelige holdning.
Når du ikke etter så mange år på Stortinget ikke har lært noe som helst er det på tide at du forsvant ut.
Jeg er flau på Demokratiets vegne når jeg hørte på dine argumenter,er det ikke rart at der er Krig i Verden,du ville jo ikke sette deg ned å forhandle en gang. Du representerer overhode ikke oss Borgerlige.
Gunnar Melstveit
18. september 2009 - 9:03
Dårskap
Men kanskje dere liker fårikål?
Bjørnar Steine
19. september 2009 - 12:39
tenke deg om nå.
Det er styrt hva jeg skal gjøre , når jeg skal gjøre det, hvor mye utgifter jeg må ha på ting som skal kjøpes inn. Det er en grunn for at antallet gårdsbruk i drift er desimert under SP/AP/SV styret. Så til å si at Frp sin politikk vil rasere landbruket er på samme måte som om man ikke vil levere et vrak av en bil på bilverksted som vil gjøre noe, men heller fortsetter å kjøre vraket videre selv om det er helt åpenbart for alle at det faller ifra hverandre mer og mer for hver dag som går.
Paul Oskar Rosenquist
18. september 2009 - 8:49
Enig med Tor
Så ser vi jo at han ikke er lojal mot noen. Samtidig ser vi at den munnrappe komikern legger ut et sukkertøy til Erna som hu bet på som ei Gjedde i sluketia. Når han forstår at alt raser og han må vestover å beise sauefjøset, så skader han Siv maks på veien ned. i tillegg. Minner om en maktsjuk-munnrapp psykopat, spør du meg. Nå blir han husket/glemt som en tosk og det er like bra det. God lønn og pensjon har han i hvertfall skaffa seg, men gjordt noe for Norge? tja? hm?
Husker ikke noe i farten. Kanskje de 10 sauebondene som stemmte på han, husker det?
Ragnar Heger
18. september 2009 - 8:50
Den type fargeklatter trenger vi ikke
Rikspolitikken har ikke behov for "fargeklatter" som i det ene øyeblikket er blått, det neste grønt og så plutselig rødt.
At valgresultatet kom som en bilcrash på Sponheim viser også hvor lite han har forstått av hvilke konsekvenser hans valgte "strategi" for valget ville få. Ikke i sin villeste fantasi trodde han at Venstre skulle havne under sperregrensen.
Sponheim har ikke en gang forstått at Venstre hadde havnet nder sperregrensen allerede i 2005 hvis ikke borgerlige velgere, primært fra Høyre lånte Sponheim sin stemme for å få til en mlig borgerlig valgseier. Jeg var dessverre en av de stemmene. Har alltid stemt Høyre , stemte Høyre i år og vil alltid stemme Høyre.
Takken fra Sponheim for redningsaksjonen i 2005 var at han dro på fisketur med Stoltenberg og diskuterte et mulig regjeringssamarbeid mellom AP, SP og Venstre.
KrF/Høybråten lukter av det samme og jeg blir ikke det minste overrasket når SV trekker seg fra regjeringsposisjon på grunn av Lofoten og Vesterålen om vi ender opp med AP/SP/KrF i regjering.
Venstre er jo radert av kartet takket være den grønne, blå og røde fargeklatten Sponheim.
Kjell Rue
18. september 2009 - 8:54
Angrende Venstrevelgere
Kan bli artig å se Venstre's neste partiprogram. Det vil nok ikke være preget av såvidt stort hat mot medborgere og med så vidåpne grenser til verden. At ikke østeuropeiske ligaer har benyttet sjansen på å stjele Sponheims sauer. Da hadde han blitt den eneste sauen på gården.
Gunnar Melstveit
18. september 2009 - 9:35
Debattnivå.
Jan Inge Andersen
18. september 2009 - 9:44
debattnivå
dette er utsagn som faller fordi at folk er en smule forbannet. Kan være tildels enig i at det er greit å holde seg saklig, men tipper at personen som det er snakk om her, nemelig sponheim bruker like kraftige utsagn som det som har kommet her i sine diskusjoner når han ikke blir filmet.
"den siste idiot", var det jeg som skrev, og på mine kanter er det et vanlig utsagn som ikke blir sett på som veldig støtende.
Ellers står jeg inne for alt jeg skrev
Yngvar Spone
18. september 2009 - 9:45
Jepp, det var meg.
Gunnar Johansen
18. september 2009 - 9:40
VENSTRE,PARTI ELLER KLUBB?
Til en sammenligning saa har Norsk Seil Forbund 28000 medlemmer.
Kanskje Sponheim kunne blitt formann i NSF under mottoet
Konstant medvind og gratis hoene.
Han hadde hatt mere slagkraft i NSF enn Venstre.
Bård Finckelsen
18. september 2009 - 9:46
Hvorfor Bare Sponheim
sikkert en "Rådgiver " som har funnet ut at det kan være greit å ha Sponheim som en planB i kulissene når plan A går til H,,,,,,, . Nei Sponheim er nokk brukt som alle oss andre i et simpelt spill.
Hvorfor hører vi aldri om SMS aksjoner mot rød grønne velgere og stemmesedler som forsvinner fra valgbåser. Norsk politikk har en venstre side som lever etter målet heliger middelet prinsippet.
Jeg er enig i at loven må endres til at hvis ikke et parti får rent flertall så må de sammarbeide med det nest største partiet og tvinges til å finne en felles platform. i dagens storting skulle regjeringen bestått av AP og FRP så fikk de roe hverandre ned på det mest radikale i begge retninger og enes om de sakene de har felles.
Kåre Sivesand
18. september 2009 - 9:59
Meld deg inn i Arbeiderpartiet Sponheim!!!!!!
Gunnar Melstveit
18. september 2009 - 10:00
"Sart"?