
- Skattekutt for de friskeste
Tenketank hevder at sju av ti Frp-velgere er uenig med sitt eget parti når det gjelder sykefravær. – En misforståelse, sier Frp.

Dette står å lese i Fremskrittpartiets handlingsprogram.
Sju av ti imot
Tenketanken Manifest hevder dette betyr at Frp ønsker redusert skatt for den som har lavt sykefravær.
Manifest engasjerte derfor Synovate, som har intervjuet 500 personer som sier de vil stemme Frp under valget om hva de mener om dette punktet.
Sju av ti svarte nei på følgende spørsmål:
«Synes du det er riktig eller galt at personer med høyt sykefravær skal betale mer skatt enn personer med lavt sykefravær?»
- Siv Jensen møter massiv motbør fra egne velgere for dette forslaget, skriver Magnus Marsdal i en e-post til ABC Nyheter.
- En misforståelse
Ifølge nestleder i Frp, Per Sandberg, bygger hele problemstillingen på en misforståelse.
- De kobler det opp mot den enkelte arbeidstaker. Vi ønsker dette inn i IA-avtalen når den skal evalueres i løpet av høsten. Det handler ikke om den enkelte, men at bedriften skal få refundert trygdeavgiften, sier nestleser i Frp, Per Sandberg til ABC Nyheter.
- Men det står jo «belønningsordninger for personer» i programmet?
- Jeg ser at det kan tolkes dithen, men vi ønsker ikke å ramme enkeltpersoner.
- Men vil dere på annen måte redusere sykepengene?
- Det er uaktuelt å kutte trygdene til folk.
- Interessant
Magnus Marsdal er kjent med at Sandberg mener Manifests undersøkelse bygger på en misforståelse.
- Vi ba om målingen fordi vi syntes Frps forslag var oppsiktsvekkende, sier han.
- Hvis Frp-ledelsen nå rett før valget trekker tilbake et programpunkt som er vedtatt av landsmøtet, det interessant! Det er imidlertid liten tvil om hva som faktisk er vedtatt, mener Marsdal.

De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Jarle Greva
13. september 2009 - 17:31
Hva kommer det av?
Paal Nilsen
13. september 2009 - 15:39
Tenketanken Manifest
Steinar Christensen
13. september 2009 - 16:22
Den røde fare.
Viggo Jordahl
13. september 2009 - 15:41
Typisk Frp !
Åltså partiet er helt umulig å stole på.
Mona Hjertås
13. september 2009 - 15:45
frp
STEM RØD/GRØNT.
Knut Hansen
13. september 2009 - 16:41
Frp
er det nettopp dette som blir en nødvendig konsekvens av deres oppleste og vedtatte program. Det er "vanlige" folk som først og fremst får merke de negative virkningene. Det er bare i fatasiverdenen at
det er mulig å kutte i milliarder på milliarder i statens inntekter, uten at folk flest i større og større grad
selv må betale for helsetjenester og velferd. At alle skal få mere av alt overalt, er nok heller en måte
å prate seg bort fra en politikk som både er mangelfull og lite gjennomtenkt, enn oppriktig ment. For hvordan skal de få dette til uten at noen må betale for det. Hvis det er oljefondet, deres utømmelige pengebinge som skal øses ut over folket, er jammen dette en katastrofe for landet. Hvis man skjekker referanser fra land der typisk Frp-politikk har vært praktisert, burde man kanskje ikke satse på et slikt eksperiment her på berget.
13. september 2009 - 18:20
Propaganda maskinen til de
Les dette:
http://www.frp.no/filestore/100sakeromFrPfraAP3.pdf
Ann Tove Buklev
13. september 2009 - 16:27
Anbefaler å google disse "ekspertene".
Om Magnus Marsdal står skrevet bl.a:
"Tidligere arbeidet han som journalist i avisa Klassekampen.
Avisen er i dag en dagsavis for den norske venstresiden"
http://no.wikipedia.org/wiki/Magnus_Marsdal
Jarle Greva
13. september 2009 - 17:37
Sandberg!
Hugo Morgan Frøyheim
13. september 2009 - 17:47
HA:::::::::
Knut frode Bolsø
13. september 2009 - 21:22
jarle greva du er en
Fred J. Kraan
13. september 2009 - 16:47
FRP: Norges 11.september
Det er iflg. henne bevist at pressen er kjøpt og betalt: Kan du dokumentere disse useriøse uttalelser?
Og om Marsdal: Utfra din argumentasjon så er alle som har jobbet for en avis som IKKE støtter FRP sin politikk avskrevet som ekspert?
Så til noen realiteter:
I USA har beboere sluttet å spise bacon på grunn av svineinfluensa.
I Norge velger 1/3 del av befolkningen et parti som spekulerer i folkets misnøye, grådighet, uvitenhet, frykt og ønsket om forandring.
Heldigvis så har 2/3 delen av befolkingen skjønt idiotien partiet ønsker å gjennomføre.
Jeg er også misfornøyd med progresjonen i de rødgrønnes program, men det er ikke en grunn til å stemme på FRP!!!
FRP er som dørselgeren, som klarer å selge ubrukelige støvsugere til en blodpris til den som tror på løgnene de serverer!
For maken til løgn, forvridde faktorer, lureri, bastante ugjennomtenkte løsninger, moralisme, uforstand, populisme og maktkåthet, skal man lete lenge etter! For ikke å snakke om å snu kappa etter vinden!!!
Se bare på disse fakta:
- Finanskrisen: Først var FRP opptatt av at de rike skulle fikse opp selv, men så fort de skjønte at de var i utakt med hva folk flest mente, beskyldte de de rødgrønne for å overføre for lite av våre skattepenger til disse pengekåte finansbaroner, som helst vil bruke statlige midler til å utbetale fete bonuser til grådige finansfolk, som hadde kjørt Norge i grøfta!
- Offentlig virksomhet: FRP vil ”konkurranseutsette” så å si ALL offentlig virksomhet. I Oslo, hvor FRP har hatt mye makt, har man i årevis ukritisk skjært ned på ALLE budsjetter. Målet er selvfølgelig å lamme offentlig virksomhet, og når de da ikke lengre er i stand til å utføre sine oppgaver pga. pengemangel og personalmangel, ligger veien åpen til å si: De fikser ikke oppgaven, så DERFOR må andre overta. Disse andre er da selskaper som kun tenker profitt og IKKE kvalitet! FRP har lagt ned hospits for bostedsløse, forårsaket mangel på vedlikehold på skoler, man mangler penger, personell og ressurser i alle ledd, og mange innbyggere er misfornøyd med det tilbudet de får på tross av en gedigen innsatts fra de ansatte. I neste omgang klager destroyere fra FRP på ”narkomane i gata” ”manglende effektivitet" ”udugelighet” ”uvilje” blant Oslo’s ansatte osv.: de rett og slett mobber de offentlige ansatte, mens de selv har gitt dem umulige rammebetingelser.
- Mobilitet: I ALLE land vi sammenligner oss med har man satset på tog som en reel konkurrent til bil og fly. I alle disse landene tar reisetiden mindre enn halvparten av tiden ifht. Norge. FRP er det eneste partiet i hel Europa, som mener at utbygging av tognettet er bortkastet. Sannheten er at Norge MÅ knytte seg til høyhastighetsnettet i Europa, og at arbeidstagere og arbeidsgivere taper milliarder av kroner hvert år pga. avleggse togtilbud,
- Innvandrepolitikk: Her prøver partiet å sanke stemmer, og blåser en lang marsj i fakta: Asylsøkere begår SJELDEN kriminalitet, mens norske mannlige ungdommer, hvor foreldrene har utenlandsk opprinnelse, og som kommer fra visse land begår en stor andel av visse typer kriminalitet. Dermed så er det en myte at innvandrer generelt er dårligere folk enn nordmenn. Visse innvandrergrupper er bedre samfunnsborgere en sammenlignbare norske grupper! Da kreves det NUANSERTE strategier, og ikke drakoniske straffer spesielt beregnet for alle innvandrere! Politiet er også alltid den eneste løsning på kompliserte samfunnsproblemer FRP tyr til: De kan gjerne selv forårsake en dobling av kriminaliteten gjennom sin politikk, for deretter å fraskrive seg alt ansvar.
- Skolepolitikk: I Oslo er partiet en direkte årsak til at skolebygg forfaller, sliter med kvalifisert personell, og makter ikke alle pålagte oppgaver. De skadelidende er elever, en gruppe som gjerne stemmer FRP fordi de tror at det er de rødgrønne som er årsaken til disse tilstander.
- Eldrepolitikk: Også her satser partiet stort på frykt og uverdige forhold de selv kommer til å forsterke med sin privatiseringskåthet: Internasjonale undersøkelser viser med all tydelighet at privatisering av eldreomsorgen har ført til et langt dårligere tilbud for disse. Årsaken er selvfølgelig at de private er grådige, og overlater alt som ikke er i kontrakten til det offentlige. Dermed blir regningen større og tilbudet dårligere.
Til slutt: Norge egner seg overhodet ikke til konkurranseutsetting.
- Vi er kun 4,5 mill. innbyggere, og klarer ikke alle samfunnsoppgaver med så få mennesker.
Skal man konkurranseutsette, så betyr det at flere skal slås om benet, og færre kan da anvendes på andre oppgaver.
- Som ideologi er ”fritt valg” av en tjeneste død mange steder, nettopp fordi det reduserer kvaliteten, og er kostnadskrevende, samtidig som det fører til profittenkning istedenfor helhetlige løsninger: Bestemor kjøres fra A til B men selskapet stopper ikke ved KIWI for å hente hennes varer. Dermed må hun i etterkant be kommunen om denne tjenesten...
Det er for meg like ille at Norge stemmer FRP, som at amerikanere ikke spiser bacon pga. svineinfuensa. Bak begge handlemåter ligger det synsing fremfor viten.
Skal man få det gode samfunn, så kan man ikke satse på synsing, men må man satse på viten. FRP blir kvalm av vitenskap, og bruker enhver anledning til å forkaste det som er sannheter. Sannheter er jo i veien for FRP sin politikk! FRP satser på TRO i likhet med KRF...Troen på at de rike bør bli rikere, og at andre har seg selv å takke for at de ikke tjener milliarder av kroner per dag, for deretter å klage på at de må betale noen prosenter i skatt...Eller tror dere at det er tilfeldig at de rikeste investerer noen millioner i FRP ( i håp om at det gir fenomenal avkastning!)
Roar Rambo
13. september 2009 - 18:19
Ja du kan toge
Ann Tove Buklev
17. september 2009 - 11:09
Forfølgelse?
Offentlige skattelister, offentlige kommunale dokumenter- som postlister.
Det handler nok bare om å være våken og ikke stole blindt på det som innleide "eksperter" uttaler seg om. Da gjerne noen med stor tilknytning til eget politisk ståsted. Å tenke selv, er vel den største trussel for et diktatur som AP legger opp til, hvor indoktrineringen starter allerede i skolen.
Så fortsett å google "eksperter", se deres politiske engasjement i sammenheng med uttalelser.
Jon Johansen
13. september 2009 - 17:05
Frp
Frp har nærmest gjort det til en tradisjon å skifte standpunkt fra sak til sak og fra debatt til debatt. Det blir derfor håpløst å skjønne hva partiet egentlig mener og hva de står for. Dette kjennetegner gjerne populistiske partier der de klare budskapene må vike plass
Det var ikke lenge siden Frp`s nestleder Per Sandberg gikk høyt på banen og forkynte at partiet ville åpne for salg av øl og brennevin ved landets bensinstasjoner. Uttalelsen vakte selvsagt mye motbør. Siv Jensen fant det da opportunt å formidle at dette ikke var Frp`s vedtatte politikk og at det ikke var nedfelt i partiets partiprogram.
Partiet var også høyt på banen med kravet om aktiv dødshjelp. Også her møtte partiet stor motbør. Igjen valgte Siv Jensen å reversere uttalelsen med å si at heller ikke dette var nedfelt i partiets partiprogram og dermed ikke hadde aktualitet. Landsmøtet måtte ta stilling til om dette eventuelt skulle prioriteres senere.
Frp`s finanspolitiske talsmann, Gjermund Hagesæter, forespeilte for det norske folk en skattelette på 50 milliarder kroner. Ved konfrontasjoner har Siv Jensen redusert utsagnet til 29 milliarder. En liten intern uenighet på 21 milliarder.
Frp`s Chrristian Tybring Gjedde har ved flere anledninger vært ute og karakterisert de kollektive arbeidsavtalene og forhandlingsretten som reinspikka idioti. Igjen har Siv Jensen måttte helle malurt i begeret og forklart at Frp ikke har noen intensjoner om å oppheve denne retten.
Det virker tidvis som om Siv Jensen er i særdeles utakt med sine fotsoldater. I alle fall blir de overprøvd og korrigert i tur og orden.
Men Siv Jensen er heller ikke særlig etterrettelig i sine forsøk på å kapre stemmer. Med påtatt innlevelse fortalte hun om den stakkars sykepleieren som måtte betale 2000 kroner i bompenger hver måned for å komme seg på jobb. Tøv sa sykepleieren. For det første har jeg muligheter til å velge en noe lenger vei uten å betale bompenger. Velger jeg derimot bompengeveien, utgjør dette ca 950 kroner i måneden. Ikke 2000.
Eksemplene er mange og blir trolig flere etter hvert som den individuelle kreativiteten i partiet får fritt spillerom. Og dette kan virke temmelig forvirrende på andre som forsøker å finne ut av hva Frp egentlig mener i ulike saker. Samtidig blir det håpløst å føre en noenlunde seriøs dialog med et parti som skifter standpunkt i ett sett.
Siv Jensen lar ikke en sjanse gå fra seg til å hakke løs på andre som har kommet i skade for å uttale seg feilaktig eller klønete. Da blir hun sjokkert, indignert og harm. Denne selvbestaltede politiske dommerkappa blir ikke spesielt kledelig på et menneske som leder et parti som nærmest fråtser i sprikende budskap.
Det blåser i alle fall definitivt liv i ordtaket om å kaste stein i eget glasshus.
Einar Thormodsæter
13. september 2009 - 17:24
Jepp, eksemplene er mange.
Disse eksemplene og mange andre gjør at jeg blir sittende hjemme valgdagen.
Knut frode Bolsø
13. september 2009 - 17:07
søkte opp tenketanken
Geir Rødsand
13. september 2009 - 17:19
smarte folk er friske, selvstendige og rike.
Noen er kjemperike og nullskatteytere?
Vi tar opp banklån og får fratrekk av deler av renten på lånet.
Vi har minstefradrag og fradrag på utgifter til inntekst ervervelse, og fradrag for barn i barnehage og SFO, fradrag for store utgifter til legebesøk og medisin osv....
Altså masse fradrag for friske og for syke allerede.
Dette nye er da forslag til et nytt fradrag.
På samme måte som regjeringen kommer med nye forslag til økte skatter og avgifter enten man er frisk eller syk.
Er du supermann og tjener bra, ja da betaler du mer i skatt og i tillegg toppskatt.
En annen sak at det å betale sykeavbruddsforsikring er for en selvstendig næringsdrivende frivillig.
Gjør han ikke det og han blir syk, får han bare 60% kompensasjon istedet for 100%.
Så dette er frivillig og man tar da selv den avgjørelsen.
Dersom man som selvstendig næringsdrivende ikke blir syk et år, ja da sitter man igjen med dette beløpet i egen lomme. Kanskje 10.000 kr. eller kanskje 100.000 kr. avhengig av den forsikrede årssum.
For den ansatte er det eieren av bedriften som betaler denne forsikringen.
Så dersom en ansatt fikk valget mellom å fortsette med denne ordningen, eller ta sjansen å få forsikringspremien utbetalt. Hvilket valg ble det da for den enkelte?
Dessuten en dyktig selvstendig næringsdrivende tjener også bedre enn en som ikke er så dyktig.
Så det å være frisk og rask gir store inntekter allerede, og skattefradrag.
Så hvorfor ikke la dette også gjelde for ansatte.
Dersom du er selvstendig og blir arbeidsledig da får du ikke dagpenger.
Hvorfor ikke? Jo fordi en selvstendig næringsdrivende skal være så smart at han hadde skjønt at dette ville skje og gjort et annet valg for ikke å bli arbeidsledig. Så smarte folk er friske, selvstendige og rike.
Roar Rambo
13. september 2009 - 17:22
Trygdeavgift er forsikring
Hermann Frostad
13. september 2009 - 17:34
Skattekutt for de rike
Kjøre landsmen gå å stem .Godt valg
13. september 2009 - 17:39
Skittkasting
Det var f.eks. en stor motbørdebatt da "Semmelweiss" ( Vet ikke helt hvordan ordet skrives) gikk inn for håndvask først og fremst på sykehusenes barselsavdelinger. Argumentet den gang var at "leger hadde rene hender" Først etter sin død fikk denne kloke forsker gjennomført sine teorier. I dag er håndvask et av de viktigste tiltak for å forebygge smitte.
FRP har en sunn asylpolitikk. Bare at de regner med å greie å få ut Mulla Krekar, er et stort pluss.
De har en flott kriminalpolitikk. De har en fremragende samferdselspolitikk. Kanskje vi med FRP kan få Europaveier med virkelig europeisk standard, ikke de krøtterstiene mange europaveier i Norge har i dag. Tatt i betrakning at bilistene skattlegges for over 60 milliarder i året. Og kun 17 milliarder av disse brukes på vei. Det er helt riv ruskende sprøtt.
FRP har innsett at bilen er kommet for å bli. De har innsett at uansett, så vil "Ola Nordmann" kjøre til døra.Vi må ha gode veier og miljøbiler. Fremfor å skattlegge bilistene med skatt på skatt, burde det gis en gulrot for å prøve å få bort"konebilen". Det er utrolig hva "Ola Nordmann" greier dersom han får hengt opp ei saftig gulrot foran nesen.
Ingen er enig med alt i et parti, men man stemmer på det partiet som har store merkesaker som man er enig i.
Jon Johansen
13. september 2009 - 17:55
Du bør absolutt stemme Frp
13. september 2009 - 17:40
Kommunistvridd tenketank.
Det skal ikke kuttes i den sykes rettigheter. Forstår dere det? Det skal inn i IA-avtalen. Nok om det. Hva får vi med fortsatt sosialiststyre?
Bompenger til evig tid og veier som det tar 100 år å bygge? Og høyhastighetsbane? NSB-folka selv bare rister på hodet av slike idiotprosjekter.
Masseinnvandring av folk som ikke har krav på å få være her.
Økt antall voldtekter, knivstikking, ran, forulemping av homofile.
Økt byråkrati, flere papirflyttere som ville ha "sultet ihjel" som selvsendig næringsdrivende. Det finns ikke en eneste SV'er eller AP'er som er selvstendig?
I dag er sykehuskøene på 250.000.
Fengslene er fulle av utlendinger.
Støre og Sponheim vil inn i EU hvis Tyrkia blir med. Med sine 70 mill muslimer som er så moderate at mange ennå ikke har sluttet helt med æresdrap på sine egne barn. Herregud for et samfunnsstyre.
Og hva med mulla Krekar?
Paal Nilsen
13. september 2009 - 17:43
A-pressens propagandamaskineri går for fullt
Per Martin Gjærde
13. september 2009 - 18:21
Her ser vi altså enda et
Når noen peker på dette, kaller FrP-sympatisørene det "propaganda" og vil skyte pianisten.
Ellers er de svært så opptatt av å ta andre partier i sjølmotsigelser og løftebrudd, men da er det plutselig "sannheter".
Jeg tror jeg har i alle fall én ting til felles med FrPere: Vi konstaterer at jorda er flat. Når toppene i FrP motsier sitt eget program, bør det være et problem for velgerne deres.
Jeg synes på en måte det er synd at FrP ikke vil komme til makta etter dette valget. Tenk hvor lange lister over sjølmotsigelser, brudd på eget program, reine løftebrudd og intern krangling vi kunne ha laget da.
FrP ville ha blitt utradert som maktfaktor i norsk politikk.
Nå er det heldigvis slik at vi slipper å gjennomgå det eksperimentet - hvis ikke Erna ombestemmer seg igjen, da.
Godt valg!
Alf-ragnar Andresen
13. september 2009 - 18:10
Hvordan man tolker..............
Det er i dette tilfellet heller ikke snakk om skatt på inntekt, men en trygdeavgift!
Det er knapt nok noe parti som har en slik agenda eller program som vil slå bena vekk under dem selv.
Tror ikke FRP ønsker å "straffe" noen personer som virkelig trenger en sykmelding av ulike årsaker,for rehabilitering.
Måten man stiller spørsmål på, kan påvirke svaret som blir gitt!
Om spørsmålet hadde vært :
SYNES DU DET ER RIKTIG ELLER GALT AT PERSONER MED LAVT SYKEFRAVÆR SKAL BETALE MINDRE SKATT ENN PERSONER MED HØYT SYKEFRAVÆR?
Tror nok at svarene da hadde blitt noe annerledes, når spørsmålene stilles opp mot en fordel/gevinst. Gevinsten/fordelen her er mindre skatt!
Men igjen, det blir feil å fremstille saken og ordlyden på denne måten, unntatt for "EKSPERTENE"
alf-r
Roar Rambo
13. september 2009 - 18:24
RIKTIG
Mona Hjertås
13. september 2009 - 20:04
Bilforsikrig
Roar Rambo
13. september 2009 - 20:46
Joda Mona, jeg kjenner noen
Trygdeavgift er forsikring
Sendt inn av Roar Rambo, 13. september 2009 kl. 17:22.
Når du kjører X antall år skadefritt og har maks bonus, det synes vi alle er realt når det gjelder bilforsikring. Er det ikke greit at du betaler mindre enn han som kræsjer hver uke? Du lipper ikke å betale, men du betaler mindre. Du er like godt forsikret, men du betaler litt mindre fordi du belaster selskapet mindre. Og denne betalingen til NAV ser du ikke noe til, det er det arbeidsgiveren som betaler. Så her ligger da ingen personlig gevinst. Men det kunne muligens vært innrettet på en annen måte, at man ikke fikk bonus på innbetaling, men en litt høyere pensjon i forhold til hvor mye du hadde kostet i løpet av arbeidslivet. Bonus/gulrot trekker ofte det positive frem
Mona Hjertås
13. september 2009 - 21:22
Hvis du ikke kan jobbe da?