
Clemet slakter nordmenns arbeidsmoral
Tidligere Høyre-statsråd Kristin Clemet mener den voldsomme veksten i trygdeutgifter dels skyldes dårlig arbeidsmoral.
Folk må selv ta ansvar, slår den tidligere arbeids- og administrasjonsministeren fast.
– Dette spørsmålet handler om verdier og moral. Blant de mange som i dag står utenfor arbeidslivet, er det mange som ikke har noe valg. Men det finnes også mange som faktisk kunne ha deltatt i arbeidslivet, sier hun til VG.
Clemet trekker fram polakker som en gruppe med «en helt annen innstilling og arbeidsmoral» og mener at standarden minner om hvordan det må ha vært i Norge på 50-tallet; «da man virkelig bygget landet».
Hun nevner videre sykefraværet blant gravide som et eksempel på det hun ser som en bekymringsfull utvikling:
Antall sykefraværsdager på grunn av svangerskap har ifølge Nav økt fra 263.000 i første kvartal 2001, til over 400.000 i samme periode i år.
Clemet mener videre at det er en «helt fastlåst situasjon» rundt de galopperende utgiftene til trygd. Dels holder hun LO ansvarlig. De opptrer ifølge Clemet som en overdommer på det politiske miljøet, slik at ingen våger å ta det nødvendige oppgjøret med trygdesystemet.
Clemet er leder av tenketanken Civita. Hun har vært stortingsrepresentant, statsråd i to regjeringer og viseadministrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon. (©NTB)

De bruker norsk som hemmelig språk
Tvi tvi, Tooji!
NRK-team skal ha blitt trakassert i Baku
Lesernes kommentarer
Odd Kjellstrom
27. august 2009 - 8:18
Dårlig ja.....
Men kan ikke svartmale det heller. Det er mange som jobber dobbelt så mye, og tar igjen for de som ikke jobber.
Nå skal jeg ikke bli stor på det, men jeg BETALER faktisk for å jobbe. Med kontor og redigeringslokale i min egen stue lager jeg web-tv OG betaler de utgiftene det koster for å promotere bygda jeg bor i.
Hva får jeg igjen? Ikke penger, men mye glede og nok å gjøre :p
Ingar Nilsen
27. august 2009 - 8:52
Det var ikke deg det ble snakket om, Kjellstrøm.
Hvor får du penger til mat da? Din tåpe.
Men, Clemet har rett. Alt for mange mennesker er i dag snyltere.
For det første de som kommer til landet hvor de tror vegene er brolagt med gull. (og som faktisk er det)
Deretter mange av de unge, som aldri har hatt krav hjemmefra, bare skummer fløten. Gidder de ikke å jobbe, så sykmelder de seg.
Mange av disse late barns foreldre er jo ikke noe bedre. Krav, krav, krav. Ikke yte, bare kreve.
En dag kommer smellet. For alle. Det er umulig for en nasjon og ha så mange lik i lasten over lang tid.
Odd Kjellstrom
27. august 2009 - 9:35
Slutt å gå til personlig angrep
Jeg har flere jobber Mr. Ingar Nilsen ! ! ! ! !
Erland Nyhus
27. august 2009 - 8:23
arbeidsmoral
Svein Rune Johannessen
27. august 2009 - 8:29
Dypt krenkende
Hun har sikkert gjort en god jobb i sitt yrke,men hva vet hun ellers om det å jobbe i en kjemisk tung industri eller jern å metal, samlebånd på Fiskeindustri å lignende. Føler som jeg har gjort noe Galt ,med å bli syk når slike som hun, kommer med slike utalelser. Hjerte å lungesykdomer .muskel å skjellet plager. som ett resultat av Gass .støv .kvarts ,Tunge løft gjennom hele min arbeidskariere pluss å måtte ta seg av sine egne barn når en kom hjem fra SKIFT så kona kunne gå på jobb.Alt dette har tatt knekken på helsa.Så kommer en kontordame som har blitt servert Snitter å smørbrød i alle møter hun har deltatt på .å som suser igjenom arbeidsplasser når de er på visit ,som er blitt kjemisk reingjort i mange uker FØR de kommer på besøk,så de IKKE skal få skitt på seg.. det finnes bare ett ord for en slik utalelse , Skam deg. Å ta heller å unskyld deg ,for at du ikke har bedre vet om allt arbeidsliv.
Polakkene jobber helt sikkert godt de også.Men ,har da jobbet med dem side om side,i Industrien.??? og de gjorde da ikke mer en oss andre på jobb.??? men de som kommer på Nåde til landet å må tilbake til sitt hjemland etter en jobbeperiode står helt sikkert på som hester.Men det gjorde da jaggu de Norske seilerne når de en gang i tiden var så heldige å få kunne seile på Norske skip.De sto på som Hester å kom hjem med hard valutta.Å til vilken pris... Les leksa din Clemet. Det er dypt Krnkende det du skriver om arbeidsmoral til Nordmenn.
Ingar Nilsen
27. august 2009 - 8:56
Slutt å syt!
Men alle de andre som snylter. Har jobbet med å få folk tilbake i arbeid, så jeg vet litt om dette.
Jeg spør mange om hva arbeidsmolral er for noe. Ingen har gitt meg et fornuftig svar enda.
De vet ikke hva ordet betyr engang!
Clemet, du har rett!
Børge Øgård
27. august 2009 - 11:26
Jeg blir kvalm
Og til dere andre. Så flott at dere har en så jævla enkel verden.
Arvid Sunde
27. august 2009 - 12:59
Rettskrivingen
Det virker som om all jobbingen har gått utover rettskrivingen.........
Ingar Nilsen
1. september 2009 - 8:08
jaja
:-)
jaja, ikke så greit.
Terje Johannessen
27. august 2009 - 8:37
Igjen må man nesten le. Har
Eller har hun sittet i møter med kaffe . smørbrød og annen smågodt til?
Hvis ikke bør hun ta seg noen uker hist og pist og prøve seg på hva tidspress og stress vil si.
Da vil hun også finne ut hvor utrolig godt kollegene jobber sammen her i Norge. enten de nå sliter på kontorstol, skranke , rer senger eller svinger hammer eller skrutrekker. (Eller sigd)
Om også Clemet ser seg rundt så ser hun vi bor i et svært trivelig land , og har den høyeste levestandarden i verden.
OM hun også tror at man blir rik i Norge uten å ha flinke arbeidsfolk må hun tro om igjen.
Clemet har nok en rik vennekrets der de snakker om at arbeidsfolk er et nødvendig onde. Det er muligens derfor det ramler slike kommentarer ut av hennes munn. At polakkene kommer hit Clemet, det var fordi Norge er et land man trenger billig arbeidskraft i, fordi de rike gjerne vil ha litt me ri lomma sjøl.
Polakkene kom også hit, fordi aktiviteten var så høy, nettopp på grunn av oss flinke nordmenn , at vi ikke var mange nok til å fortsette på det vi hadde satt i gang.
Når man så nevner de som ikke vil jobbe ,kunne man tenkt seg at man kunne vise frem en statistikk over etnisk opphav og aldersgrupper over de som " ikke vil jobbe ".
Noen og enhver av de kritiske røstene som mener nordmenn er late bør nok gå i seg sjøl først.
Også Kristin Clemet.
For mange i Norge har lekejobber med fete lønninger. Det er nok det største problemet.
Jeg skjemmes av og til jeg over andre menneskers nedlatende holdning overfor sine landsmenn.
Vi har vel hørt uttrykkene pottitland og steinrøys hvor ingen får til noe.
God bedring til disse. Da hjelper det nok ikke med å stille seg i helsekø heller.
Per-arne Olsen
27. august 2009 - 8:41
Clemet burde prøve et år m kroppsarbeide!
Et eksempel kona har en veninne fra russland som har vært her og jobbet i helse vesenet,hun har samme inntekt etter skatt på 2 dager som hun har i månedslønn hjemme i russland,det er ikke rett å sammenligne folk fra lavkostland som er her i en periode med folk her hjemme som sliter år etter år med tungt arbeid og lav lønn i forhold til leveomkostningene.
Eivind Carlsen
27. august 2009 - 8:45
Dessverre...
Det finnes skoftementalitet i den norske arbeidsstokken, både blant blåskjortene og hvitsnippene i arbeidslivet.
Og ellers har du rett. Vi har mye å lære om arbeidsmoral blant noen av dem som kommer som innvandrere - bortsett fra at det er en del daukjøtt der også.
Terje Wermundsen
27. august 2009 - 8:54
MORAL???
Mildrid Olsen
27. august 2009 - 8:59
Hjerterått!
Ole Haugen
27. august 2009 - 9:09
Arbeidsmoral?
der ble mange ansatte som hadde en stor arbeidskapasitet igjen skjøve ut i uføre. Rett etter på erstattet
med nye ansatte. Selv ble jeg ved "frivilig fvang" fortidspensjoneret i en alder av 61 år, frisk både i hode og
skjel.
Måtte lære opp en anne til min jobb før jeg sluttet.
Nei Clemet jeg tror du må rette skjytset mot andre en den enkelte ansatte "arbeidsmoral".
27. august 2009 - 9:14
Hva med først å feie for egen, ektemannens og tenketanken Cevita
Oi,- i natt tenkte jeg en tanke, jeg sender en regning til Cevita på 150 000kr. Kqanskje tenker jeg en tanke neste mnd også og sender ny regning. Er det ikke slik det forgår når Clemet får tilsammen 1,6 millioner fra tenketanken Cevita?
Var det GRO sm opprettet tenketanken slik at adelige akademikere skulle ha en plass å sende regning når/hvis de tenkte en tanke som kunne offentliggjøres?
Er ikke adelen forbudt i Norge?
Hvordan/hva måles Clemets, GRO`s og de andre adeliges moral opp mot? Dere er på stortinget kun for å pleie egen lommebok og eget ego , - er min tese!
Mari-Ann Skarnes
27. august 2009 - 9:24
Endelig...
Jeg er selv 50% uføretrygdet og det var ikke med glede at jeg begynte å ta imot ytelser fra denne kanten.
Etter mange år som "småbruker"og jobb innen servicenæringen(vertinne med mange,tunge oppdrag,både
fysisk og psykisk) ble summen artrose i flere ledd og hittil en hofteprotese,.og utbrenthet.
Møtet med det offentlige i denne sammenheng,der det blir stillt spørsmål ved din ærlighet og at du må utprøves på alle tenkelige måter;det gjør noe med deg. For en oppgående,samfumnnsengasjert person går dette på selvfølelsen løs, du blir vurdert og du blir en evig"pasient".Selv er jeg så heldig at jeg kan jobbe litt på gården hjemme og regulere min egen tid etter hva jeg orker,men det er få som kan det i bedrifter.Noe som folk bør tenke på,er at ikke alle har kontorarbeid som de kan gå til og fra.
Jeg tror at grunnen til at mange ikke kommer tilbake til utearbeidslivet henger sammen med dette,
de orker rett og slett ikke.Men det er selvfølgelig noen som utnytter ordningen også!
Leiv Holmedal
27. august 2009 - 9:30
arbeidsmoral
Per Askilsrud
27. august 2009 - 9:31
Skvebom fra Kristin Clemet.
Det er mere krav til jobbrotasjon, effektivitet og omstillinger. Jeg tror også det var lettere og være ung før,enn det er i dag. I dag snakkes det mye om eldreomsorg, men har vi glemt ungdommen.
Mange unge faller utenfor arbeidslivet. Det gjelder også aldersgruppen over 60.
Er det fordi vi er late? Jeg mener et soleklart nei, vi har og har alltid hatt en høy arbeidsmoral her i landet.
Kristin Clemet tidligere leder i NHO,burde holde seg for god til å komme med en slik påstand.
Det er alltid de syke, ressussvake og de som har trygd som er syndebokken og,utnytter systemet.
Kanskje det er på tide og se på lederne i dette landet, de går jo alltid fri.
Det skulle vært intressant og fått vite hvor mange av disse som er direkte årsak, til at så mange er på trygd. Det er et behov for at hele ledelsesstrukturen i Norge også blir satt lys på.
De fleste polakker som jobber i Norge, står sikkelig på den perioden de jobber i Norge,dette for å legge opp penger for siden å kunne fø sin familie. Noen polakker sper også på sin inntekt med salg av Amfetamin. Det fører iallefall ikke til noen bedere tilverselse for Norsk ungdom.
Per Askilsrud
27. august 2009 - 12:19
Overskriften skal være
Johan Ytternes
27. august 2009 - 9:32
Syke og uføre
Terje Johannessen
27. august 2009 - 12:17
Har AP skapt finanskrisen?
At du forsøker å gi AP skylden for finanskrisa gir meg stooore bekymringer og dype rynker i ansiktet også. Jeg lurer nesten på om jeg snart får dårlig arbeidsmoral:)
Og Johan da. Nå har regjeringen støttet opp næringslivet med masser av kroner for å avhjelpe den krisen næringslivet selv roter seg oppi på grunn av politikken de fleste næringslivsledere forfekter.
Takket være fremsynthet, og at høyrepolitikken har vært videre rådende de siste årene har vi sluppet lett unna. Arbeidsledigheten er enda ikke oppi de tallene man antok til å begynne med.
I de aller fleste land i Europa og ellers i verden har man kjempehøy arbeidsledighet.
Så kom ikke og kom her Johan:) Vær glad du bor i Norge.
Johan Ytternes
28. august 2009 - 12:04
Syke og uføre
Terje Johannessen
29. august 2009 - 8:24
Hei Johan Da leste jeg nok
Da leste jeg nok riktig. Men det er feil.Hvis de rødgrønne har gjort en så elendig jobb bør man vel kunne trekke frem faktiske eksempler og ikke finne på noe selv. Du vet nok selv hvor krisen oppsto.
Du vet nok sikkert også hvordan den oppsto. Det er nok vanskelig for velgere på din side i norsk politikk å innrømme. Særlig i valgåret.
Så du har nok en helt annen vikelighetsoppfatning enn de fleste av oss Johan.
Men det skal du selvsagt få ha.
Arvid Lenes
27. august 2009 - 9:49
Litt rett
Gunn Rokstad Børnes
27. august 2009 - 9:57
arbeidsmoral
Jeg synes norsk arbeidsmoral på det jevne er helt elendig,folk sykemelder seg over en lav sko, man chatter på jobb , stjeler fra arbeidsgiver i både timer og utstyr og det finnes knapt en selger som vet hva service er, unntaket er de som selger MEGAFON på gaten, de er positive og takker uansett hvor mye drit folk kommer med...
I den andre enden av dette er de som virkelig er syke og som IKKE blir hørt og ikke får hjelpen de er berettiget til...å gå til NAV er et stort skritt for mange, og når man endelig er kommet dit og våget seg inn, ja da er det MANGE INKOMPETENTE individer som virkelig kan ødelegge enhver sin dag.....man må skrike, true og kontakte ledere på toppen for å få gjennomslag for de minste ting som man har krav på...
Skulle arbeidsmoral bli det nye temaet å jobbe med, foreslår jeg at NAV og KOMMUNE blir førstemann ut!!
Dag Morten Hovind
27. august 2009 - 10:01
Hun har rett
Tommy Eriksen
27. august 2009 - 10:48
Og DU Morten
Jeg ledet en avdeling i mange år, med 8- 10 ansatte. Det var praktisk talt ikke fravær. Stort sett ALLE gjorde en god innsats. Men så satt jeg også arbeidsmiljø som nr 1 i fokus. Om noen var litt nedfor en dag, så fikk de ta det litt med ro og jobbe med litt lettere ting. Så kom de 100% igjen dagen etter! Jeg tviler sterkt på om mine folk var noe friskere enn andre i dette landet. Og vi produserte langt over det som var å forvente av en slik bemanning.
Etter dette har jeg jobbet på "gulvet" i 10-15 arbeidsplasser. Å fy F... så mange drittsekker det er som sjefer. Ikke rart folk dritter i å gjøre en innsats.
Terje Johannessen
27. august 2009 - 12:19
Stakkars deg dag. Har du
Det vet ikke jeg noe om.
O Korsnes
27. august 2009 - 12:48
Lett
Rygg,skuldre og ledd er lette saker å få en sykemelding på,spesiellt hvis det hemmer jobben du er satt til å utføre.
Og jeg er enig i at det er mange som har en meget slett arbeidsmoral,som gir faen i sin arbeidsplass og sine kolleger,for det går jo utover kollegene som regel når en blir sykemeldt på ubestemt tid,og til opplysning til deg,så jobber jeg ikke sammen og har aldri jobbet sammen med folk med annen hudfarge og religion,så derfor kan jeg ikke uttale meg om deres arbeidsmoral,men det kan sikkert du gjøre tenker jeg.Men selvfølgelig så har jo av og til bedriftene selv skylden for en lav arbeidsmoral på den arbeidsplassen,med avd.ledere med fravær av sosiale antenner når det gjelder medarbeidere og hvordan man skal motivere disse.Ledelsen kan også ha ett for stort press på seg for å kunne prestere gode resultater,noe som resulterer i innsparinger i arbeidstokken,mindre ansatte skal produsere samme mengde,det kan også ødelegge lysten til å fortsatt gjøre en god jobb for bedriften,da er vegen til sykemeldinger kort dessverre,synd men sant