
- Får legeattest mot «innvandrerskoler»
Ungdommer på vestkanten i Oslo får legeattest for å slippe unna skoler med mange elever med innvandrerbakgrunn.
Det forteller kilder ved videregående skoler i Oslo øst ifølge Utdanning.
En kilde, som av hensyn til taushetsplikten er anonym, sier dette gjerne skjer når en elev med bosted vest i Oslo er kommet inn på det programfaget som var ønsket, men ikke på den skolen som var valgt.
– Elevene sier de føler de ikke passer inn på grunn av alle innvandrerne ved skolen, sier kilden til Utdanning.
Når elevene tar opp problemstillingen med en representant for skolen, får de opplyst at for å få bytte må de ha en eller annen form for dokumentasjon, som legeattest, psykologattest eller attest fra barnevernet. Og flere elever skal da ha kommet tilbake med legeattester der det står at de «av sosiale årsaker» ikke kan være elev ved østkant-skolen.
I andre tilfeller skal det være snakk om legeattester der det står direkte at eleven ikke kan gå sammen med så mange elever med innvandrerbakgrunn.
- Sjokkerer meg sterkt
– Blant lærere har det vært snakka om at slike legeattester forekommer, sier leder i Utdanningsforbundet Oslo Terje Vilno.
– Ifølge elevundersøkelsen til Utdanningsdirektoratet er det svært små forskjeller i trivsel ved de videregående skolene i Oslo. At det kan være enkeltelever som av sosiale årsaker bør få bytte skole, det mener jeg er både riktig og reelt. Men at norske leger foreskriver skolebytte på bakgrunn av stort antall elever med innvandrerbakgrunn, det sjokkerer meg sterkt, sier Terje Vilno.
President i Den norske legeforening Torunn Janbu sier til Utdanning at legeattester skal skrives ut fra en medisinfaglig vurdering.
– Dersom det er korrekt at det ved ønske om annen etnisk sammensetning av elevgruppa er skrevet en legeattest med dette som eneste begrunnelse, kan jeg vanskelig se at dette er en medisinsk vurdering.
Hun mener uansett det blir opp til skolen å vurdere hvor mye vekt som skal legges på slike attester.

Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Arvid Lenes
6. juli 2009 - 9:49
Fargerikt kaos
Terje Bråtveit
6. juli 2009 - 10:16
Islamsk skole?
Arvid Lenes
6. juli 2009 - 18:23
muslimsk ukultur
O Korsnes
6. juli 2009 - 14:15
Islamsk skole
Hans Martin Arnesen
6. juli 2009 - 14:52
Det er fristende å tro at
For øvrig kan jeg ikke erindre å ha sett ham uttale seg om det faktum at noen lar sine barn (født i Norge) gå i årevis på skoler i Pakistan.
Er det slikt som betegnes kulturrelativisme?
6. juli 2009 - 21:01
Dumt
O Korsnes
7. juli 2009 - 11:06
min?
Walter Langøen
6. juli 2009 - 9:53
Kilder.
Men sannhetsgehalten kan jo stemme. En helt alminnelig ungdom, hverken øst eller vest, fortalte at hun opplevde det som ubehagelig å sitte bak to innvandrerjenter med hijab i klassen. I tillegg deltok de ikke i gymtimene. Hun så på dette som selvpålagt segregering, og regnet med at å si noe til dem ville bli ansett som rasisme og diskriminering. Andre innvandrerjenter på skolen som ikke bar hijab, snakket nesten ikke med dem.De to holdt seg for seg selv, og det var som om de nøt oppmerksomheten de fikk. " Se på oss."
De bidro mao ikke til det naturlige fellesskapet i en klasse.
Et bilde på politisk korrekt "kulturellt mangfold"? Sosialistisk "integrering"?
Bjørn H. Bråthen
6. juli 2009 - 10:09
Solheim ????????????????
Harald Olsen
6. juli 2009 - 10:22
Ikke nytt
Hvorvidt han flyttet eller ble boende på Grunerløkka er usikkert.
Ann Tove Buklev
6. juli 2009 - 10:23
Innvandrere med dårlige ferdigheter i norsk.
Der forelesning brukes, så bør pulter og skrivebord flyttes separate, slik at norske elever slipper denne forstyrrelsen i undervisningen, som går på bekostning av egen læring. Som et bidrag til individuelle hensyn.
Dette har jeg erfart selv, og kunne jeg fått velge ville også jeg valgt skole og klasse hvor norskkunnskapene var på plass. Om integreringen skal gå på bekostning av egen læring, så er noe fundamentalt feil!
Ingar Nilsen
6. juli 2009 - 10:32
Er det galt og nå da?
Skulle bare mangle.
Nei, det er - og skal - være forskjell på liv og lære.
Kjell-Vidar Solås
6. juli 2009 - 10:50
Ja,ja...
Synes dette begynner å ligne noe jeg har hørt om før.
6. juli 2009 - 21:07
Verre å verre
Geir Hovden
6. juli 2009 - 11:12
Fremtiden
6. juli 2009 - 21:19
Totalt annen diskusjon det
har jobbet med fremmedkulturelle i mange år, virker helt utmerket det, men det er satt krav om at de kan jobben, hvis ikke er det ut med dem, akkurat som mad alle andre, ingen forskjell, å det er slik det skulle vært i skolen også.
I Norge så foregår undervisningen på Norsk, dermed har både elevene å for ikke å glemme foreldrene plikt til å lære seg språket.
Hvis ikke de kan det, å det går utover undevisningen til de andre så må de sendes på spesialundervisning, dette burde skolene være tøff nok til å få gjort.
Einar Robberstad
6. juli 2009 - 18:26
kommentar til Korsnes.
6. juli 2009 - 20:55
Forstår hvorfor
Hvis det er noen som ikke vil/kan eller av en eller annen grunn ikke mestrer å gå på en skole i Norge hvor største andelen er innvandrere, så er det et problem.
En spade er en spade, å problemet er der, men det skal ikke snakkes om, ikke nevnes, alt skal kostes under teppet å late som om det ikke eksisterer, å hvis noen drister seg å si noe, så er det roping om rasisme, underliggende rasisme, overklasse, å se ned på andre, osv. osv.
Problemet er der, å det forsvinner ikke, slå av lyset og lat som om det ikke er der, hva hjelper det?
Bent Wehler
7. juli 2009 - 9:33
Forståelse
Men når noe av dette skurrer og går imot ideologiene, skal til dømes etnisk norske, misfornøyde skoleelever "irettesettes" og fratas eller reduseres i sine rettigheter. Hvorfor? Jo, fins det noen annen forklaring enn at de er en farlig gruppe å sette seg opp mot uten at man samtidig vingeklipper deres oppskrytte rett til uttalelser!?
7. juli 2009 - 10:06
Åpenhet fra RødGrønne
Det er ikke mulig, etter alle undersøkelsene er gjort, å statistisk bevist at hvor størsteandelen av elevene er norsktalene har større og bedre snittkarakterer, det er ikke mulig å benekte. Så at disse vil på de skolene de føler at de tilhører, er helt naturlig, men alt skal jo dreies inn til å bli rasisme.
Forøvrig har jeg ikke sagt et ord om at jeg mener at våre nye landsmenn er dumme, det er de ikke, men de mangler norsk språk til å følge undervisningen, mange har også mangelfull grunnutdannelse, og når de da blir dyttet inn i en klasse hvor de har problemer til å følge undervisningen så blir dette et problem, enten du vil eller ikke.
Arvid Lenes
7. juli 2009 - 11:05
Bra Gøran
O Korsnes
7. juli 2009 - 11:29
riktig
Bent Wehler
7. juli 2009 - 13:42
Utvikling
Dette er lettere å tenke seg enn hva Nordamerikas indianere hadde drevet det til uten fremmed innflytelse - men det fins klare tegn på at når en kolonimakt med ønske om å sivilisere tilbakestående områder i verden > må gi landet tilbake til ur-innvånerne, stanser det opp. Sørafrika har IKKE blitt det Mandela så for seg! Ingen annen tidligere afrikansk koloni heller. Så er det opp til enhver å tenke sitt.
O Korsnes
7. juli 2009 - 15:27
Ja jeg forstår det,men er
Men det går selvfølgelig ikke an å sammenligne slikt,historie er historie og slik er det bare,slike ting kan ikke reverseres allikevel
Arne Knutsen
9. juli 2009 - 16:04
Det du skriver her er det
Er fattigdom et nytt problem? Nei, fattigdom har alltid fantes, så hvorfor føles det så mye større nå? Fordi i gamle dager var alle fattige unntatt kongelige og etterhvert adelen og borgerskapet. Så å si alle hadde det like ille, så folk så det ikke som fattigdom. Alt og alle de kjente til hadde det som dem. I dagens samfunn kan de fattige gjennom TV hver dag se folk på den ene siden av verden som lever i overflod, og folk på den andre siden av verden som lever uten noe. Og de fattige lurer på hvorfor det er slik. Dagens fattige føler fattigdommen på kroppen fordi de ser at noen ikke har det slik. De ser alternativet. I gamle dager visste man ikke om noe alternativ så man tenkte ikke på seg selv som fattig. Den hvite mann har gått i Afrika med sin avanserte levemåte under påskudd om å sivilisere de primitive. Men de ville ikke dele av sin velstand. De ville bruke deres land og ressurser uten å lære dem hvordan de selv kunne gjøre det. Resultatet ble at Afrika gikk fra lykkelig uvitenhet til å lure på hvorfor de er et annenrangs kontinent.
Bent Wehler
7. juli 2009 - 18:52
re Forståelse
Bare for å nevne Utvikling som noe mer enn seineste Opel-modell.
Bent Wehler
7. juli 2009 - 19:07
edit til Forståelse
Det var bare det.