
Israel vil ikke stoppe bosetting
Avviser amerikansk press.
Å stanse bosetting på Vestbredden er uaktuelt på tross av tungt amerikansk press, sier et israelsk regjeringsmedlem.
– Jeg vil på krystallklart vis gjøre det klart at den nåværende regjeringen ikke på noe vis vil akseptere at bosettingsaktiviteten i Judea og Samaria blir stanset, sier transportminister Yisrael Katz, som benytter de israelske navnene på det som til vanlig er kjent som Vestbredden.
– Regjeringen vil forsvare de vitale interessene til staten Israel, understreker Katz overfor israelsk militærradio.
Det er den første offisielle reaksjonen fra den israelske regjeringen etter at president Barack Obama gjentok at Israel må stanse bosettingen på Vestbredden umiddelbart.
Israel har okkupert Vestbredden siden seksdagerskrigen i 1967.
– Tar palestinsk jord
Den israelske organisasjonen Peace Now sier til samme radiokanal at nesten halvparten av alle israelske bosetninger på Vestbredden er bygget på privateid palestinsk jord.
80 av de mer enn 100 bosetningskonsentrasjonene i de okkuperte områdene er enten helt eller delvis bygget på privat jord uten samtykke fra de palestinske eierne, opplyser Peace Now.
– Forsvarsminister Ehud Barak kom nylig med en advarsel om at bosetningene på privat palestinsk jord kan bli revet. Han kommer til å få litt av en jobb de kommende månedene, sier Peace Now-leder Yariv Oppenheimer til militærradioen.
Økonomiske fordeler
En talsmann for bosetterne, Danny Dayan, avviser tallene, og hevder sågar at ikke en eneste araber er blitt skadelidende som følge av bosetningene.
Mer enn 280.000 mennesker bor i israelske bosetninger på Vestbredden. Det er mange økonomiske fordeler ved bosettertilværelsen, og mange flytter dit på grunn av dette. En liten del av bosetterne bor på Vestbredden av religiøse årsaker. (©NTB)

Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
K A Amundsen
31. mai 2009 - 11:51
Lovlig
Jordan okkuperte vestbredden fra 1948 - 1967. Og i 1988 frafalt alle krav på vestbredden.
Palestinerne har avvist egen stat. Kan områdene da kalles okkuperet?
Landkrangelen som det referes til er privatrettslig.
Gudmund Havardsgard
31. mai 2009 - 15:43
Igjen, igjen og igjen!
Framtida ligger hos politikere som makter å skjære gjennom all "Jeg-har-rett!!!" argumentasjon og finne veier til fred og ro i Midtøsten. Hvepsebolet Knesset i Israel lover ikke godt: Livni, Barack mot brølende Liebermann og stabukken Netanyahu.
Jeg kommer ikke til å delta i videre diskusjon med K.A.A.
K A Amundsen
31. mai 2009 - 16:47
Trur
Og er du nu helt sikker på at ikke andre er enig med meg?
Asbjørn GAbrielsen
31. mai 2009 - 12:37
Et åpent spørsmål?
Det ville ellers være en fordel om denne mangelfulle "dialogen" i sin helhet kunne foregå i Midt-Østen, uten at de skal reise rundt i verden og ta folk i andre religioner.
Ola Nordtug
31. mai 2009 - 14:05
Israel er spådd å gå til grunne
Pål Vedeld Djupvik
31. mai 2009 - 16:50
KONFLIKTEN AV JUDEA OG SAMARIA.
greide å okkupere Jerusalem. Ingen historie er vel så dokkumentert som Jødenes, så det er rart at både FN og mange land (helst totalitære) ikke har fått med seg fakta.
O Korsnes
5. juni 2009 - 12:28
forskjell
Kim Edwin Jektvik
31. mai 2009 - 18:31
Alle vet..
Pål Vedeld Djupvik
31. mai 2009 - 19:10
Alle kan historien.
Harald Svingerud
31. mai 2009 - 20:11
Alle vet
Gabor Kovacs
1. juni 2009 - 8:10
Eventyrbok?!
Jan-egil Bogdanoff
1. juni 2009 - 8:30
Lære av egne feil det gjør ikke Jødene.
En talsmann for bosetterne, Danny Dayan hevder at ikke en eneste araber er blitt skadelidende som følge av bosetningene. Dette er en underlig uttalelse, da det faktisk er slik at Jødene kaster folk ut av husene sine for sener å bygge selv på okuperte områder. Er det rart at det er krig der nede, og det er religion som er synden der nede også .
K A Amundsen
1. juni 2009 - 10:04
Since
[Utdrag ur memoarerna skrivna av Khaled al-`Azm som var Syriens premiärminister under kriget 1948-1949 (publicerade i Beirut, 1973, part 1, pp. 386-387) ]
og
Till och med palestiniernas nuvarande president, Mahmoud Abbas, har skrivit om saken:
“The Arab armies entered Palestine …. they abandoned them, forced them to emigrate and to leave their homeland…The Arab States succeeded in scattering the Palestinian people.”
[Mahmoud Abbas i artikeln "Madha `Alamna wa-Madha Yajib An Na`mal", publicerad i PLO:s officiella tidning "Falastin eth-Thawra", Beirut, mars 1976 ]
Flyktninge problemet skyldes egeninnsats fra arabisk side.
Dag Breimo
7. juni 2009 - 10:44
Oppdaterte opplysninger
rundt opprettelsen av Israel ble først "declassified" tidlig på 80 tallet.
Den Jødiske historieprofessor Ilan Pappe er ikke enig i at flyktningeproblemet
skyldes egeninnsats.
Hans bok "The Ethnic Cleansing of Palestine" er basert på oppdaterte opplysninger.
Boken er meget detaljert, og har fått svært god omtale.
Det hører med til historien at han etter at boken kom ut måtte rømme Israel av frykt for sitt liv.
Der var det mange som ikke likte at kom med beviser på at mye av det som er
godtatt som fakta av de fleste, faktisk er usannheter og propaganda.
Det var forresten ikke bare Palestinerne som fikk lide, mørkhudete jøder ble (og blir) det
også diskriminert mot. Søk i YouTube på : Naeim Giladi Harold Channer
Det er ofte bedre å skaffe seg opplysninger på egen hånd, enn å tro alt en
får servert på bedehuset.
K A Amundsen
7. juni 2009 - 15:48
Bedehus
K A Amundsen
7. juni 2009 - 16:15
Har
Når arabiske kilder oppga inklusive palestinerne sier det samme så var det ingen grunn til tru det var Israelsk propaganda.
Dag Breimo
8. juni 2009 - 21:36
Troverdighet
professor i historie som er "litterate" både i arabisk og i hebraisk, og som i tillegg
har tilgang på relevante historiske dokumenter, så blir valget enkelt.
Denne historikeren er i tillegg jøde.
En troverdig politiker blir like sannsynlig som en jomfruelig hore.
Siden du nevnte 1949 og Syria, så kan det jo også nevnes at Oberst Husni Zaim
som tok over makten i et "bloodless" kupp 30-03 samme året, tilbød Israel å innngå
en fredsavtale mellom Israel og Syria.
I tillegg tilbød han å ta imot 300000 palestinske flyktninger for fast bosetning i Syria.
"Ben-Gurion rejected Zaim's offer out of hand"
Source; p. 46 "The Iron Wall" av den jødiske historieprofessoren Avi Shlaim.
K A Amundsen
16. juni 2009 - 16:20
Vite
Pål Vedeld Djupvik
1. juni 2009 - 11:13
FLYKNINGPROBLEMET.
Verden består, og jeg tror at en dag vil også araberstatene bli demokratiske, for at det er kun Israel som blir styrt etter demokratiske regler, ja det er utenkelig for fremtiden. Så iløpet av 3-4 generasjoner tror jeg at alle totalitære stater er historie, FN burde være med å hjelpe til, men problemet er at minst 100 av FNs medlemsland er totalitære stater. Dette må løses av verdenssamfunnet.
Sherab Dorje Andreassen
1. juni 2009 - 11:52
BOIKOTT!
USA vil mest sannsynlig ikke igangsette en boikott eller sanksjoner mot Israel, men Norge kan begynne og da tror jeg at det etter vert vil bli flere land som følger etter, kanskje hele EU.
Alt annet er prøvd og det har skapt så mye komplikasjoner og problemer i 60 år at nå må det ta slutt før det blir skikkelige problemer igjen med Iran.
Med den sittende regjeringen kommer ting bare til å bli verre og verdenssamfunnet må nå sette en stopper for dette.
En BOIKOTT er den siste fredelig løsningen vi har og det vil garantert virke.
K A Amundsen
1. juni 2009 - 12:10
Gjerne
Jan-egil Bogdanoff
1. juni 2009 - 21:28
Helt greit !
Einar Thormodsæter
3. juni 2009 - 16:21
Boikott Israel,
Men bare slutt å kjøpe appelsiner fra Israel folkens, så får vi enda flere fattige palestinere.
K A Amundsen
3. juni 2009 - 16:31
Prøve
Arne Knutsen
5. juni 2009 - 15:57
Ja.
Åge Martinussen
5. juni 2009 - 10:49
Israel.
K A Amundsen
6. juni 2009 - 16:16
Til Rette