Israel vil ikke beklage Gaza-krigen
Israels president Shimon Peres kaller en Israel-kritisk FN-rapport om Gaza-krigen skandaløs og gjør det klart at Israel ikke har til hensikt å unnskylde seg for å forsvare sine borgere mot Hamas-raketter.
Peres møtte onsdag FNs generalsekretær Ban Ki-moon i New York for å overbringe en skarp reaksjon mot rapporten, som Ban presenteret dagen før.
I rapporten blir Israels militære kritisert for hensynsløshet under krigen. FN fant at Israel var ansvarlig for sju angrep på FN-anlegg som skoler, helseklinikker og FNs eget hovedkvarter, mens Hamas var ansvarlig for ett.
Forfatterne av rapporten mener at FN må kreve erstatning både for skadene på FN-byggene og til de etterlatte etter de 30 eller 40 palestinerne som ble drept. Dessuten bør Israel beklage at de ga usann informasjon om angrepene.
Israel hevdet at væpnede palestinere skjøt mot de israelske soldatene fra noen av FN-byggene, men i rapporten blir dette fullstendig avvist.
– Vi synes det er skandaløst. Vi vil aldri akseptere det. Vi mener vi ikke må unnskylde oss fordi vi har rett til å forsvare livene til våre kvinner og barn, sa Peres til pressen etter møtet med Ban.
– Vi aksepterer ikke ett ord av hva rapporten sier. Det er urettferdig. De var ensidige, sa han videre.
Han innrømmet likevel at det ble begått feil under krigen, og han sa at Israel vil vurdere å betale erstatning.
Israel startet krigen i desember i et forsøk på å stanse mange år med rakettutskytninger mot Israel. Offensiven gjorde skade for rundt 2 milliarder dollar og kostet 1.300 palestinere livet. 13 israelere døde. (©NTB)


Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Åge Thorsen
7. mai 2009 - 8:16
Israelesk kritisk FN rapport
Mer behøver en vel ikke å spørre om, svaret gir seg selv.
Walter Langøen
11. mai 2009 - 14:56
Jeg vet!
Men jeg er enig i at Israel burde ikke ha svart på rakettene som de gjorde. De skulle gjort som Hamas: sendt raketter inn i Gaza like tilfeldig som Hamas inn i Israel."Dere sender 8000 raketter, vi sender 8000 raketter". Like for like. Mer rettferdig går det ikke an å få det. Så kunne de ha bombet hverandre vekk fra jordens overflate. Slik Hamas ønsker for Israel. Sammen med vennene sine; prestene i Teheran. Bare at Hamas og palestinerne hadde gått samme veien.
Og det ville nok ikke du Åge vært fornøyd med. Da hadde du bare hatt amerikanerne å demonstrere mot. Litt tynt særlig når Obama nå er blitt president.
Per Martin Gjærde
7. mai 2009 - 8:44
Da jeg gikk på skolen, var
FN sto for håpet om en bedre verden, og Israel var det allerede.
Vi lærte om de pene og snille jødene og de stygge og slemme filisterne (palestinerne), og hvordan Israel var oppfyllelsen av Guds vilje.
Slikt satte dype spor i følsomme sinn.
Nå vil israelerne ha oss til å tro at det ikke er noen grunn til å akseptere "ett ord av FN-rapporten".
FN, som representerer resten av verden, er altså ikke noe å ta hensyn til.
Dette vil sette dype spor i følsomme sinn.
Pål Vedeld Djupvik
7. mai 2009 - 9:00
Hei Per Martin Gjærde,
Per Martin Gjærde
7. mai 2009 - 9:12
En av dem het visst Goliat
Walter Langøen
11. mai 2009 - 15:09
FN ?.
En organisasjon av stater der folkestyre er innført med alle demokatiske rettigheter. Et styre av folket, for folket, ved folket. Så må røverstatene med sine makt-eliter stelle seg slik at de kan få komme med i et nytt UDN.
Demokrati, Per M.G.! Det er det det dreier seg om!
Geir Knutsen
7. mai 2009 - 9:21
Arrogant og uvitende kommentar - her er fakta
Israelske politikere er valgt i demokratiske valg i motsetning til "politikere" i de aller fleste av de arabiske nabolandene. Hvorfor kritiserer du ikke dem?
Faktisk fikk regjeringen til Ehud Olmert sterk kritikk fra sine velgere for ikke å ha gjort mer mye tidligere for å stanse krigen som terroristene i Gaza hadde startet mot israelere i nærheten av Gaza.
Se mer her: http://miff.no/x-Gaza-operasjonenMotHamas08-09.htm
Her er flere gode artikler som bør leses:
"Omstridt offiser forsvarer Gaza-krig"
http://miff.no/nyheter/2009/04/07OmstridtOffiserForsvarerGaza-krig.htm
Lederartikkel i Dagens Næringsliv:
"Det er åpenbart forskjell på singalesere og jøder"
http://avis.dn.no/artikler/avis/article307717.ece
Når det gjelder selve FN-rapporten anbefales disse:
Fra Israelsk UD:
http://www.mfa.gov.il/MFA/About+the+Ministry/MFA+Spokesman/2009/Press+releases/Israel_reaction_UN_inspection_committee+report_5-May-2009.htm
Fra israels største avis Yedioth Aharonot:
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3712016,00.html
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3711073,00.html
Ole-Martin Risan
7. mai 2009 - 9:51
PROVOSERENDE
K A Amundsen
7. mai 2009 - 17:02
Vilken nedslaktning? Det
Hugo Sørli
7. mai 2009 - 10:32
Til Åge Thorsen og
Om du hadde en konflikt med naboen din, og begynte å bruke barna dine for å avle vold i mot naboen. Du gikk så langt at du lærte dine barn at å drepe er greit, bare det er naboen. Du gikk så langt at du la et gevær i din 7 åring. Så sa du, hva gjør du om du ser naboen? Og når 7 åringen løfter geværet opp og later som han skyter naboen brutalt ned. Og du ler og smiler og klapper gutten på hodet, og sier du er stolt av han, sån skal det gjøres. Er dette god moral, og en intligent måte å løse konflikten på? Tror du det vil bli fred der nede når alle er opplært til å drepe en Israeler siden de kunne gå, eller burde de bruke andre måter. Det er jo dette de bedriver i palestina.
Og til Ole-Martin Risan, det er ikke forsvar å slakte ned 1000 menneske liv, men Israel har sin rett på å forsvare seg mot endeløse raketter som skytes in i Israel, og annen terror utført mot dem av palestinerne. Husker ikke helt hvor mange raketter som ble skutt inn i Israel i årenes løp, men det er ikke få. Og nå hadde de skaffet seg raketter som gikk enda lenger inn i Israels land. Du skal vite at å angripe et annet land er å regnes som å starte en krig. Om noe skøyt raketter mot oss ville vi da forsvare oss, eller sendt norske soldater på lunsj mens vi snaket med fienden.
Israel er ikke perfekte, men det så skuffende å se hvor ensidige denne konflikten er, spesielt her i Norge.
Arne Knutsen
7. mai 2009 - 10:54
Nå er det vel bare i de
Hugo Sørli
7. mai 2009 - 10:38
Eller
Gølin Irene Kringen
7. mai 2009 - 11:26
Et ubehagelig svar.
O Korsnes
7. mai 2009 - 12:53
Provokatører
http://representativepress.blogspot.com/2006/02/charles-is-back-to-writing-things-like.html
Matt 10,34
34 Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd.
Ja,det ser mer ut som om israelerne lever etter dette bibelens ord enn noe annet
Gølin Irene Kringen
7. mai 2009 - 15:26
Konspirasjonsteorier og Chomsky.
Noam Chomsky var også å se på bloggen. Denne fabelaktige, jødiske grammatikeren som revolusjonerte faget med sin TG-grammatikk, er dessverre en av de mest Israel-fientlige jøder. Disse venstre-ekstreme jødene både i Israel og i diasporaen er ikke så mange, men du verden for en ulykke de er for Israel. Dessverre er det slik at alle folkeslag fostrer svikere. Jøder, eller nordmenn for den saks skyld er intet unntak.
Einar Ofsteng
8. mai 2009 - 7:13
"Noam Chomsky var også å
Ditt største problem med Noam Chomsky er nok at han er en libertær sosialist, for sosialister er jo ikke akkurat de du heier mest på. Det å kalle han for sviker fordi han er uenig i hva Israel gjør er vel litt overdrevet er det ikke?
I så tilfelle vil du vel også kalle de 7-800 000 ortodokse og ultraortodokse jødene som bor i Israel for svikere, da de er motstandere for opprettelsen av staten. De har forstått den hellige bok slik at man ikke skal lage en stat som heter Israel, og er derved antisemitister (og svikere?)
Lorentz Hanssen
7. mai 2009 - 14:02
?
Gølin Irene Kringen
7. mai 2009 - 16:58
Kjente tall, Hanssen
Jerusalem Post har fått se en 200 siders rapport hvor mer enn 1200 drepte palestinere er listet opp med navn, identitetsnummer og situasjonen de ble drept i.
580 av disse er listet opp som medlemmer av Hamas eller andre terrororganisasjoner.
300 er oppført som ikke-stridende. Blant disse er alle kvinner, barn under 15 år og menn over 65 år. (I dette tallet inngår minst to kvinner som prøvde å angripe israelske soldater som selvmordsbombere. Her er også samt konene og barna til Hamas-lederen Nizar Rayyan oppført. I følge IDF ble Rayyan advart om at huset ville bli bombet, men han skal ha nektet sin familie å forlate bygningen.)
De 320 navnene som det gjenstår å klassifisere er alle menn, og IDF anslår at to tredeler av dem var stridende
Eksempel på falsk rapportering
- Det internasjonale samfunnet har fått et feil inntrykk av dødstallene på grunn av de "falske rapportene" til Hamas, sier oberst Moshe Levi, sjefen for IDFs koordineringskontor for Gaza-stripen.
6. januar meldte palestinske kilder at IDF hadde beskutt en FN-skole og at 42 palestinere var drept, mange av dem sivile. FN har tidligere avvist påstanden om at skolebygningen ble angrepet. IDF opplysninger viser at kun 12 palestinere ble drept i hendelsen, ni av dem stridende Hamas-menn og tre ikke-stridende. Palestinerne ble drept etter at IDF besvarte ild som kom fra området nær FN-skolen.
Lorentz Hanssen
7. mai 2009 - 14:33
Hmmmm...
...ELLER....vil TRODDE ivertfall at det var mulig,...hvor feil kan man ta??
Og hva vil du si til det Odd Sigur Korsnes skriver,...eller det som Einar Ofsteng siterer til??
Christian Coucheron
7. mai 2009 - 15:40
Hallo
1. Mediadekningen av disse hendelsene kan vel neppe sammenlignes.
2. Det sies at Israel er et demokrati. Man forventer vanligvis mer av demokratier enn av diktaturer o.l.
Israelkritikk er ikke det samme som antisemittisme. Dét skjønner vel du også, Nina.
Gølin Irene Kringen
7. mai 2009 - 18:10
Kritikk av Israel med spesielle målestokker, er antisemittisme.
Arne Knutsen
8. mai 2009 - 12:58
Hamas er terrorister.
Sånn, da fortsetter vi. Du mener all kritikk mot Israel skyldes antisemittisk propaganda, men hvis Israel alltid hadde oppført seg eksemplarisk og prinsippfaste, ville det ikke vært rom for kritikk og all propaganda ville vært lett å avsløre og avvise. Dessverre bidrar måten de takler situasjonen i Midt-Østen på bare til å spyle bensin på bålet som propagandamaskineriet har tent. Når Israel i tillegg har annektert territorier utenfor 1967-grensene (jeg skal ikke engang nevne de opprinnelige grensene fra opprettelsen i 1948) blir det stadig vanskeligere å forsvare Israel, og desto lettere å sympatisere med det palestinske folk, som alt tatt i betraktning faktisk er den svakeste part.
O Korsnes
8. mai 2009 - 19:07
Headshot
I løpet av en 4års periode ble det i gjennomsnitt drept ett barn under 6år med hodeskudd hver annen uke.Hvis du synes det er ok,javel,men dette og andre brudd på militær prosedyre,førte ikke til noen rettslig forfølgelse fra israelsk side,selvfølgelig ikke mer enn ventet.Dette er det tidligere director of the Israeli and Palestinian Physicians for Human Rights,
Link til dette kan du finne her,men det var jo bare vrøvl men heldigvis kan andre få lov til å finne ut litt om hva faktisk andre jøder mener om landet sitt
www.geocities.com/neve_gordon/Scars.htm
www.ifamericansknew.org/media/index.html
Dette er jo ikke bare observert av utlendinger,men også av israelske humanitære grupper så det må jo være ett snev av sannhet i det vil jeg våge å påstå
Luk 19,27
27 Men mine fiender som ikke ville ha meg til konge, skal dere føre hit og hogge ned for mine øyne.
K A Amundsen
7. mai 2009 - 19:59
Den mest sansynliger ligger
Magne Gjærde
14. mai 2009 - 11:22
helt seriøst.
bare kjenner det vokser i munnen av å lese alt det enkelte får seg til å skrive.
jo israel har noe å beklage. massedrap og TERRORISME
og visste dere at antisemittisme går på jøder muslimer og kristne? det vil da si at dere israelvenner som sitter og skriver alt det fine om palestinerne og araberne faktisk er verre antisemittiske enn vi israelkritiske er når vi prøver å være saklige.
9/11 var usa selv som sto bak. ingen tvil, de trengte en grunn til å angripe irak, og den fant de jo plutselig når kampen mot terror var et faktum.
dere må slutte å svelge all info nrk-nyhetene gir dere og finne en nyhetskilde som ikke står på kne for staten, da vil dere kanskje bli overasket over alt "vi konspirasjonsteorislaver" tror på.
Kjell Tangen
7. mai 2009 - 12:39
FN-rapporten, Israel og feil.
De mener de har rett til å bruke de midler de selv velger, og kaller alle egne handlinger for forsvar.
Det lengste de kan strekke seg til er å innrømme at noen "feil" er begått.
I et nylig program på NRK1 ble det grundig dokumentert at Israel brukte splintvåpen med tungmetallet Wolfram og angrep klart sivile mål. Bl.a. ble noen gutter som spilte fotball på et hustak angrepet og gjennomhullet av splintene. Angrepet ble styrt av ubemannede droner som styrte raketter mot målet ved hjelp av kamera som operatører overvåket. angrepene kan stoppes inntil 1//2 min før treff.
I FN-rapporten konkluderes det med at av 11 angrep står Israel bak 9, Hamas 1 og 1 er uavklart. Den avviser også at Hamassoldater skjøt fra skolene.
Fra lokale proisraelske fanatikere blir det til stadighet påstått at vi som er kritiske til måten Israel fører krig på, men også FN lytter til arabisk propaganda. Selv henviser de til egne kilder (MIFF - Med Israel For Fred) og ellers israelske kilder.
Det kan like godt påstås at de er ofre for israelsk propaganda.
Ofte blir omtale av staten Israel direkte koblet sammen med jødebegrepet.
Dette er selvsagt bevisst for slik å kalle meningsmotstandere som jødehatere eller som de ofte bruker antisemitter.
Ofte bruker de selv araberne (bestemt form flertall) for gi et løgnaktig intrykk av arabere er en enhetlig gruppe, og at de alle er løgnaktige og terrorister. Siden araberne som samlet gruppebetegnelse er den desidert største semittiske folkegruppe, er det på plass å karakterisere dere lokale antiarabere som tydelig profilerte antisemitter.
Jarl Vatnamot
7. mai 2009 - 12:46
Israel = starten på 3 verdenskrig
Einar Ofsteng
7. mai 2009 - 13:24
Israel = Arroganse
Ariel Sharon quotes
"Every time we do something you tell me America will do this and will do that . . . I want to tell you something very clear: Don't worry about American pressure on Israel. We, the Jewish people, control America, and the Americans know it." (Israeli Prime Minister, Ariel Sharon, October 3, 2001, to Shimon Peres, as reported on Kol Yisrael radio)
Disse to sitatene forteller hva Israel mener om verden og FN. De ser seg selv som Guds utvalgte folk, og gir blanke i hva noen andre mener og sier. Når Fn opprettet staten Israel var de gode å ha, men om FN prøver å gjøre noe som Israel ikke ønsker da blir det ikke respektert!
Susie Trøen
7. mai 2009 - 13:51
FN
Lorentz Hanssen
7. mai 2009 - 14:16
Som Einar Ofsteng har sitert ovenfor
For sikkerhetskyld har jeg oversatt til de som ikke har fått det med seg!
"Israel har rett til å sette andre på prøve, men ingen har rett til å sette det jødiske folk og staten Israel på prøve."
(Ariel Sharon quotes)
"Hver gang vi gjør noe du fortelle meg Amerika vil gjøre dette og vil gjøre det... Jeg vil fortelle deg noe veldig klart: Ikke bry deg om amerikansk press på Israel. Vi, det jødiske folk, kontrollerer Amerika og Amerikanerne vet det. " (Israels statsminister, Ariel Sharon, 3. oktober 2001, til Shimon Peres, som rapporterte om Kol Yisrael radio)