
- Jeg angrer ikke
Storstilte demonstrasjoner mot Nina Karin Monsen. Møtt av «mørkemenn» ved Operaen.
Nyheter
Siste kommentarer
Oslo (NTB-Anne M. Gøystdal): Med plakater som oppfordret prisvinneren til å skamme seg, møtte demonstranter opp før Fritt Ord-tildelingen i Oslo tirsdag for å protestere mot at Nina Karin Monsen får prisen.
Flere hundre mennesker hadde møtt fram ved Østbanehallen i Oslo for å vise at de tar avstand fra tildelingen.
Monsens argumenter mot den nye ekteskapsloven er sårende og krenkende, mente tidligere Fritt Ord-vinner Kim Friele. I sin appell viste hun til at styreformann Francis Sejersted i Fritt Ord har gitt uttrykk for at det er en pris vi må være villige til å betale for ytringsfrihet.
– Det er intellektuell onani, smelte Friele til.
– Hvem skal betale? Er det Fritt Ord-komiteen? Er det barn av lesbiske og homofile? Hvem er disse «vi»? spurte hun.
– Måtte vike
Friele understreket at retten til fri ytring er grunnleggende. Men denne gangen var det to menneskerettigheter som sto opp mot hverandre. Ytringsfrihet sto opp mot retten til å leve fri for forhånelse og trakassering i det offentlige rom.
– Hensynet til mennesker må noen ganger gå foran retten til abstrakte ytringer, sa hun for å forklare sin reaksjon mot tildelingen.
Medlemmene av Fritt Ord-komiteen opplever en virkelighet som ligger langt fra virkeligheten til dem som er sårbare og utsatte, argumenterte hun. Den virkeligheten mange lever med, har komitémedlemmene bare et fjernt, intellektuelt forhold til, ifølge Friele.
Sterke reaksjoner
Beslutningen om å gi Monsen prisen, har ført til sterke reaksjoner de siste ukene. Før prisseremonien tok til i Operaen, ønsket demonstranter fra blant annet Landsforeningen for lesbiske, homofile, bifile og transpersoner (LLH) og partiet Rødt å samle seg utenfor operabygget i Bjørvika. Det fikk de ikke lov til av arrangøren, og de samlet seg derfor utenfor Østbanehallen, som ligger et steinkast unna.
Kim Friele gledet seg over at så mange møtte opp.
– Takk for at dere støtter det anstendige. Vi må sette ned foten hvis en av våre medmennesker – på godt bergensk – blir pisset på, avsluttet hun til stor jubel blant de frammøtte.
– Mer bråk enn ventet
Francis Sejersted møtte fram for å motta et protestskriv med 4.000 underskrifter. Han sier tildelingen har forårsaket mer bråk enn ventet.
– Men det ser vi som positivt. Vi fastholder at det er riktig å tildele Nina Karin Monsen prisen. Vi står fast på hva vi har gjort. Det var en riktig avgjørelse, selv om det var og er en kontroversiell avgjørelse, sier Sejersted
Karen Pinholt, leder i LLH, er enig i at kontroversielle meninger fortjener oppmuntring og vern.
– Men det er forskjell på å ha upopulære meninger og gjøre bruk av ytringer som er krenkende og hetsende. Mange klarer å ta til orde for de samme synspunkter som Monsen uten å gå ned på et slikt nivå, sier Pinholt til NTB.















































































Kommentarer (14)
Magne Stolpnessæter
5. mai 2009 - 18:32
Individualitet vs. konsensus
http://vindskeivt.com/2009/04/30/individualitet-vs-konsensus/
Ronny Pettersen
5. mai 2009 - 18:40
Så det så...
Ole Å. Langeland
5. mai 2009 - 18:47
Monsen taler barnets sak.
Man har hengt seg opp i enkelte ord som Monsen har brukt og tolket dette som hets.
Det er forstemmende at venstresiden går i spissen for å latterliggjøre Monsen. Et parti som "Rødt" har jeg mange felles standpunkter med, men beklager veldig sterkt denne demoen mot Monsen.
Pål Vedeld Djupvik
5. mai 2009 - 19:07
FRITT ORD-PRISEN.
Jan Myhre
5. mai 2009 - 19:09
La meg ha mine feil i fred!
La meg få kjøpe meg et barn som like umoden og enslig 35-åring - for jeg har jo så lyst på et.
Jo flere ukjente halvsøsken, jo bedre.
Jeg må jo få lov. Det er urettferdig å ikke la meg få det jeg vil. Så la min vilje skje. Og la meg i fred.
Elenore Rosenvinge Strøm
5. mai 2009 - 19:15
Gratulerer Monsen !
Gølin Irene Kringen
5. mai 2009 - 19:22
Gratulerer Nina Karin Monsen!
I adopsjonsspørsmålet må man skille mellom stebarnsadopsjon og annen adopsjon. At homofile innvilges rett til stebarnsadopsjon er helt ok. Ved annen adopsjon, som regel utenlandsadopsjon, er saken en helt annen. Et vanlig retorisk spørsmål er: Er det ikke bedre for gatebarn eller andre som lever under omsorgssvikt, at de får vokse opp i et trygt homofilt hjem, istedenfor å fortsette å bo på gata? Svaret på dette er selvfølgelig, ja. Men spørsmålet er fullstendig irrelevant. Det er mange foreldreløse barn i verden, men relativt få frigis for adopsjon. Fakta er at det er mange flere par som vil bli foreldre enn barn som frigis. Dette er også en av grunnene til at ventetiden nå er på flere år. Alle adoptivforeldre er godkjente av sitt lands myndigheter som foreldre. Jeg kjenner ikke ett eneste giverland som godtar homofile som adoptivforeldre. Norske politikere kan vedta så mye de vil at homofile kan adoptere, det hjelper lite dersom giverlandet ikke tildeler barn til homofile par. Det som derimot mange mener er en tragisk bieffekt av en slik lovgivning er at giverlandene blir skeptisk til å tildele barn til land med en adopsjonsrett til homofile. Tallet på utenlandsadopterte har gått ned i Norge siste år. Det er betimelig å spørre hvorfor.
Dersom vi måtte adoptere bort våre barn, ville vi valgt et homofilt eller heterofilt par? Forutsetningen er selvfølgelig at begge par er godkjente adoptivforeldre. Jeg hadde valgt et hjem med en mor og en far istedenfor to fedre eller to mødre. I mine øyne hadde det vært barnets beste, og barnets beste kjemper NKM også for. Hun går virkelig ut i krigen for barnets beste. Hun er en modig kvinne som er en verdig vinner av Fritt Ord prisen!
Håvard Solberg
5. mai 2009 - 19:24
Trist å høre Nina Karin Monsen
Erik Karstensen
5. mai 2009 - 20:18
Herr Solberg
Dere påberoper dere yttringsfrihet da må det vel også akksepteres begge veier eller er vi andre kneblet?
Jan Myhre
5. mai 2009 - 20:26
Skivebom, Håvard
Men ikke noe av dette spiller vel noen rolle. Så lenge DU får det barnet DU ønsker deg.
Og hvis du tror at de som ikke har felles barn automatisk blir bedre foreldre enn andre, så tror du nok feil der også.
Mads Skaugen
5. mai 2009 - 20:49
Politisk ukorrekt?
Det er skammelig at personer med slike menneskefiendtlige meninger blir hedret med priser bare fordi de bruker ytringsfriheten. Det er en helt annen sak å hevde at alle har sin rett til å ytre seg. Skal personer som går i mot likeverd, hedres? Bør vi ikke heller hedre alle de som kjemper for at alle mennesker skal ha samme rettigheter? Eller er det kanskje viktigere å støtte de som kjemper for det motsatte, som f.eks Monsen?
Jan Myhre
6. mai 2009 - 10:01
Tror du har misforstått.
Mads Skaugen
6. mai 2009 - 12:26
Tror ikke jeg.
Rolf Aune
5. mai 2009 - 20:54
Monsen/Friele
Dette ble sagt i en særdeles nedlatende og hånlig tone, og utsagnet belyser vel Frieles holdning til en som tillater seg å være uenig med Friele.
Friele fortjente sannsynligvis sin Fritt Ord Pris, da hun fikk den tildelt. I dag håner hun det mennesket som egentlig kjemper samme kamp som den hun selv kjempet, men med motsatt fortegn.
Det ville så absolutt være riktig av Friele å levere fra seg prisen. I dag har hun vist at hun ikke har forstått hva det frie ord er godt for. Hun er ikke lenger verdig å inneha prisen.