
Jubeldag for single
Senterpartiet vedtar å gi single skattefradrag.
Fakta om Sps landsmøtevedtak

Foreløpig er det ingen som kan si noe om hvor stort fradraget kommer til å bli. Ifølge Per Olaf Lundteigen vil så mange som mellom en halv og en million nordmenn kunne gjøre seg nytte av en slik fordel, hvis dette skulle bli satt ut i praksis.
Tredeling av barneperm
Et annet vedtak som vil bety mye for folk flest, hvis andre partier støtter det, er tredelingen av foreldrepermisjonen. I sitt vedtak søndag går Senterpartiet inn for at far skal forbeholdes en tredjedel av den totale permisjonstiden det første året barnet lever.
Fra før er det kjent at barneminister Anniken Huitfeldt er mot et slikt forslag.
Mot heldagsskole
Det er duket for strid internt i regjeringen når det kommer til heldagsskolen. Sist helg vedtok Sosialistisk Venstreparti å gå inn for en heldagsskole, som Arbeiderpartiet har gjort det før dem.
Søndag sa Senterpartiet klart nei til en utviding av skoledagen.
Partiet vedtok også at kravene for å komme inn på lærerskolen skal heves, slik at suksessfulle søkere må ha minst karakteren fire i fagene norsk, matematikk og engelsk på videregående.
Ledelsen tapte på sykehus
Til tross for uttalt motstand fra partiledelsen vedtok landsmøtet å flytte ansvaret for landets sykehus til et regionalt folkevalgt nivå. Stortinget har allerede vedtatt at det er staten som skal drive sykehusene i Norge, men det er altså Senterpartiet uenig i.

Meninger: Er egentlig oppvarmingen global?
Frykt for karnevalet i Rio
Vanskelig å få renten lenger ned
Lesernes kommentarer
Ann Tove Buklev
29. mars 2009 - 10:58
Pålegg og fradrag..
Hans Martin Arnesen
29. mars 2009 - 12:12
Veldig godt poeng! Våre
Harald Olsen
29. mars 2009 - 13:17
Diagnose desprerat
Tormod Ringvold
29. mars 2009 - 10:59
Valgflesk.
Børge Øgård
29. mars 2009 - 12:30
Valgflesk og annet
Kjartan Andersen
29. mars 2009 - 18:54
Siden SP går til valg på
Yngvar Spone
29. mars 2009 - 11:01
Enda et forslag Senterpartiet ikke får gjennomslag for.
Sylvi Hardy
29. mars 2009 - 11:12
Enslige skal få skattefradrag
Randi Olsen
29. mars 2009 - 11:46
Skjønner du ikke det? Syns
Randi
Geir Hovden
29. mars 2009 - 12:52
Logikk
Melkesjokolade 15 kr,- hvis du spiser den alene/10,- hvis du deler den med andre.
Det er produktet du betaler for.
Geir Hovden
29. mars 2009 - 12:55
Logikk
10,- hvis alene/15,- hvis du deler.
Kjartan Andersen
29. mars 2009 - 18:58
Sjokoladen er allerede halv
Anna Olsen
29. mars 2009 - 13:18
Randi Olsens: "Skjønner du ikke det? (...)"
Nei, jeg "skjønner" ikke det. Ja, jeg syns det er "rimelig" at de som er aleneboende og har én lønning skal betale full TV-lisens, veiavgift, huslån osv.
Hvorfor mener jeg dette? Jo, jeg er selv enslig og jeg har ei årsinntekt på over 600 000. Hvorfor skal jeg betale mindre enn f. eks. barnefamilier som har ei felles inntekt på f. eks. 3-400 000? Har du tenkt over at det slett ikke er billig å ha barn? Har du tenkt over at mange barnefamilier har mindre å rutte med når alle regninger etc er betalt, enn det såkalte "minstepensjonister" har igjen etter at alle regninger etc er betalt?
Jeg tror det er på tide å åpne opp for at noen flere hjerneceller enn de som tenker kun "stakkars meg" får lov til å stikke seg frem. Har du f. eks. tenkt over at den som virkelig har tid til å benytte TV-lisensen, det er de enslige+ Har du tenkt over at der to bor sammen (par), ja så har de fleste også to biler og betaler hver sin veiavgift etc.? Har du tenkt over at desto flere man er i familien, desto større bolig har man behov for?
Om det er rimelig med fradrag for enslige? Ja, i noen tilfeller, men kun der det er rimelig med fradrag i fht inntekt og formue - og at det samme gjelder ikke-enslige. Det må selvsagt være samsvar mellom inntekt og normale levekostnader for begge parter, singeltilværelsen alene kan ikke være et kriterie for fradrag.
Dag Svartås
29. mars 2009 - 14:41
Eh...
"single bør ikke få skattefradrag fordi JEG tjener over 600 000 og er singel og har det helt ålreit" (fritt sitat)
De fleste single tjener LANGT mindre enn dette og har god bruk for et skattefradrag for å kunne betjene faste utgifter.
Årsinntekten din har da ikke noe med denne debatten å gjøre...
Nina Møller
29. mars 2009 - 16:40
En inntekt på over 600 000....
Du skriver også "Har du tenkt over at mange barnefamilier har mindre å rutte med når alle regninger etc er betalt, enn det såkalte "minstepensjonister" har igjen etter at alle regninger etc er betalt?"
For det første så har minstepensjonister ikke så mye igjen når alle regninger er betalt. For det andre så får de allerede særfradrag.
Og noe som de fleste oppegående mennesker vet, er at å kjøpe mat til en, er også mye dyrere enn å kjøpe til flere.
Og hvor mye fradrag de får kan jo bli gøy å se.
Knut Amundsen
29. mars 2009 - 17:59
Randi Olsen
Klart dere skal betale full lisens og full veiavgift og alt annet dere kjøper.
Det som er uretferdig er at dere betaler samme renovasjonsavgift , vannavgift , og andre ting dere bruker mindre av.
Men det å være enslig er ikke fritatt for avgifter , som moms osv.
Helge Samuelsen
31. mars 2009 - 18:51
Problemet
Dessuten blander du litt prinsippet om at alle skal betale for "varer" som de forbruker og andelen pålagte skatter/avgifter. Selvsagt skal man betale for en vare man bruker. Problemet er at man i virkeligheten ofte betaler mer i pålagte skatter enn for en vare. Nå bør det snart gå opp for sosialistene at det er en grense på hvor langt man kan skru skattespiralen opp og fremdeles kunne påstå å ha et velfungerende samfunn.
Anne Eastwood
29. mars 2009 - 11:50
Enslige skal få skattefradrag
Er det riktig at enslige skal betale det samme som en familie? Da snakker vi selvfølgelig om renovasjon og alle slike utgifter som går mot hushold. Vi har akkurat de samme utgiftene, men bare halve inntekten å ta av. Og vi har lån, strøm, matutgifter vi også. Og skal vi på ferie må vi jaggu betale mer fordi vi ønsker eget rom.
Jeg synes at det er bra de endelig tar tak i dette. Men jeg tror det vil bli endel lureri med dette også. Folk sier de bor alene når de bor sammen med noen osv... Og hvordan skal de finne ut av det?
Det norske systemet ber om å bli lurt. Det er godt å ha det, men folk ser muligheter til å lure det hele tiden. Tidene forandrer seg, folk forandrer seg.
Og enslige, de vil det nok bli flere av i tiden som kommer. Like greit å ta tak i problemet nå, og gi det en løsning som folk kan leve med. Så ikke vi enslige blir spist opp av bare utgifter
Jan A Skaug
29. mars 2009 - 11:17
Valgflesk
Derfor bør disse småpartiene forbys, de er kun for og lure folk, i tilegg er de dyre for den norske stat når vi ser hva de får i stats støtte. Vi burde innføre Usa modellen med to eller tre fløyer i politikken, Høyre, Venstre og sentrum, så får de kalle seg hva de vil, men da har velgerne mye klarere alternativer.
Navrasete oppfører seg som god gammaldags bonde høvding, hoverende i stilen med begrenset innflytelse. Derfor bør vi i steden for å bruke stemmeseddelen vår være hjemme for og markere
vårt syn på hvordan politikkere opptrer her i landet, lover, lover,lover, men det blir ikke noe av.
Susie Trøen
29. mars 2009 - 12:12
Valgflesk
Helge Samuelsen
29. mars 2009 - 14:35
Motstander av politisk system
Virkelige forandringer kommer bare hvis det nåværende systemet bringes i vanry ved at en får - la oss si - bare 10% av det totale mulige stemmepotensialet totalt. Da kommer forandringene. Da oppheves illusjonen av demokrati.
Ved å stemme får man garantert mindre kurskorrigeringer, men ingen vesentlig forandring i politikken.
Derfor må det være 100% legitimt å velge å ikke gi legitimitet til systemet. At dette skulle være noe "mindreverdig" er basert på propaganda fra partisystemet, som selvsagt vinner på at en skal hjernevaskes til å stemme på "det parti man er minst uenig med". Dermed holdes karusellen igang og eliten er trygg.
Så kan man si at ved å ikke stemme, så har man ingen påvirkningskraft. Til det er å si at hvis flere velger denne protestformen så er påvirkningskraften faktisk oppsiktsvekkende stor. Mens om man stemmer, er påvirkningskraften i virkeligheten oppsiktsvekkende liten. Demokrati er faktisk i virkeligheten også muligheten til å la vær å støtte det en ikke ønsker å støtte. At gode alternativer ikke finnes er da problemet, ikke at man ikke velger å støtte det etablerte.
Hans Ullstein
29. mars 2009 - 11:39
Valg
Og jeg er redd for at det skjer igjen i år som det skjedde forrige gang, folk biter på atter en gang.
Prøver her tydeligvis å lokke til seg velgere fra det største oposisjonspartiet.
Først litt drittslenging fra Borten Moe og i dag litt lovnader som holder akkurat frem til valget :-)))
Andrè Stømner
29. mars 2009 - 11:42
Heldagsskolen
Anna Olsen
29. mars 2009 - 12:48
Heldagsskolen
Mine barn har gått på skolen i tidsrommet 9.00-14.30 i grunnskolen og deretter - med glans tatt allmennfaglig på vgs . I dag er mine barn voksne og har utdanning fra høgskole og universitet, uten å ha gått heldagsskolen. Den ene av mine barn, dvs den som gjorde det aller best i skolen, hadde ikke en gang gått i barnehagen!! Hvor er logikken!!?
La barn ha fritid, la ikke heldagsskolen spise opp barndommen. Krev at foreldre tar ansvar, innfør gjerne foreldresertifikat for å sikre at foreldre er kompetente til å ta ansvar for oppdragelsen av et barn - og det som følger med av plikter utover det. Det skal ikke være bare lettvint å ha barn, foreldre skal engasjere seg i ett og alt som har med barna sine å gjøre, det være seg både skole og fritidssysler.
NEI TIL HELDAGSSKOLEN!!
JA TIL FORELDRE SOM TAR ANSVAR FOR EGNE BARN ETTER SKOLETID OG ELLERS!!
Dragan Tintor
29. mars 2009 - 13:22
Anna det var det smarteste
Lorentz Hanssen
29. mars 2009 - 14:44
For det første så er vårt
For det andre så skriker samfunnet etter flere barn fremover, så man burde ikke slutte med å få de heller, men det må finnes løsninger for de som ikke er så vanvittig VELLSTÅENDE OG OPP AV DAGE I LIVET SOM DENNE FRUEN HER,....
Kommer jo veldig frem i begge dine inlegg her, at du elsker å fortelle hvor bra du har det og hvor enestående flott en tilværelse du har hatt og fremdeles har.
Fnyser av slikt og de dsonm ikke kan forstå at livet ikke er det samme for alle.
Du vet det sikkert,siden du er så glad i å proklamere din egen person!
Andrè Stømner
29. mars 2009 - 16:03
Heldagsskolen
Kim Are Gjerset
29. mars 2009 - 11:42
Oppbrukt
Denne såkalte regjeringen som vi har gikk jo til valg med dette som ett av sine argumenter ved siste stortingsvalg, men så etter å ha tenkt igjennom hvilke konsekvenser det ville få gikk Karita Bekkemellem ut med for ett års tid siden at det ikke ble noe av, det ville bli for vanskelig å gjennomføre mener jeg å huske var ordene hun brukte.
Og nå presterer samme regjeringen å ta opp dette på nytt, nei nå må dere begynne å tenke over hvilke saker dere har prøvd dere på tidligere for å lure til dere noen stemmer før valget!!
Anna Olsen
29. mars 2009 - 12:35
Ann Tove Buklev: "Gifte skattes i skatteklasse 2"
Om man er gift eller ei og er uten forsørgeransvar (har barn å forsørge), skattes man i skatteklasse 1.
Susie Trøen
29. mars 2009 - 12:40
Jubeldag