Forteller sannheten om klimakrisen
Ledende forskere vil sørge for at verdens toppolitikere har best mulig vitenskapelig grunnlag når de skal stake ut den videre kursen i kampen mot klimaendringene.
Fakta om klimakonferansen
* Den vitenskapelig konferansen i København 10.-12. mars skal oppsummere og oppdatere kunnskapen om klimaendringene foran FNs klimatoppmøte i desember.
* Ti universiteter fra hele verden samarbeider om arrangementet, som samler mellom 2.000 og 2.500 deltakere.
* FNs klimapanel IPCC, der 3.000 forskere deltok, ga ut sin siste rapport i 2007 basert på data fra 2005, og mange mener den allerede er utdatert. IPCCs leder Rajendra Pachauri er blant deltakerne på København-konferansen.
* Konferansen skal munne ut i en akademisk rapport, samt en kortversjon som skal kunne leses av alle. Kortversjonen skal være klar til sommeren.
(Kilde: Ritzau/Københavns Universitet) (©NTB)
Denne uka samles over 2.000 fagfolk i København for å forsøke å lage en samlet, oppdatert oversikt over kunnskapen man har om klimaendringene. Det dreier seg blant annet om CO2-kretsløpet på kloden, havstigning, lagring av CO2 i bakken og hvordan vi tilpasser oss klimaendringene.
Funnene fra konferansen skal hjelpe verdens toppolitikere, som i desember samles i den danske hovedstaden for å komme til enighet om en arvtaker til Kyoto-avtalen om global oppvarming.
– Alle er enige om at rapportene fra FNs klimapanel IPCC er gull verdt. Men problemet er at den siste rapporten kom i 2007 og bygger på resultater fra begynnelsen av 2005. Dermed er opplysningene nesten fem år gamle når man setter seg ned ved toppmøtet og forhandler om framtiden, sier professor ved København-universitetet Katherine Richardson, som er med og organiserer konferansen.
Vannet stiger mer
Forskning på issmeltingen ved polene og stigningen av havnivået er eksempler på områder der kunnskapen ennå ikke er god nok.
IPCC anslår i sin siste rapport at havene i løpet av dette århundret vil stige med mellom 18 og 59 centimeter, men dette er først og fremst basert på antakelsen om at havvannet utvider seg fordi det blir varmere. Smeltevann fra pol-is var ikke med i beregningsgrunnlaget, på grunn av manglende data.
Basert på ny forskning tror mange forskere nå at vannstanden kan stige med mellom 80 og 130 centimeter innen 2100. Det vil i så fall få katastrofale konsekvenser for øyer og lavtliggende kystsamfunn.
– Hull i kunnskapen
– Et av de største hullene i våre kunnskaper om stigning av havnivået, er hvor stort bidraget fra Grønland er. Forhåpentligvis blir kvaliteten på alle forskeres data nå bedre, sier Andreas Peter Ahlstrøm, som leder det danske programmet for overvåking av innlandsisen på Grønland. Hans medarbeidere er i full sving med å etablere klimastasjoner på isen for å følge dens bevegelser. Målesystemet er først ferdig utbygget i 2010.
– Det politiske systemet er utålmodig, men vi er stadig i etableringsfasen. Det er ennå for tidlig å si noe ut fra våre data, påpeker han.
Forståelig viten
Konferansen i København skal munne ut i en stor akademisk rapport i 2010, samt en kortere og lett begripelig versjon for vanlige folk og politikere. Den skal være klar allerede i juni – i god tid før FNs klimatoppmøte.
Torsdag vil dessuten Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen få overrakt fem-seks overordnede budskap fra forskerne, som han kan ta med seg når han er vert for møtet i desember.
– Jeg mener at forskere har hatt et kjempeproblem med å formidle hva de egentlig vet, slik at det blir forståelig for politikere, for pressen og mannen i gata, sier Katherine Richardson.
Hun understreker at politikere, vitenskapsfolk og næringslivet må jobbe sammen for å svare på klimautfordringene kloden har foran seg. (©NTB)


Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Knut Sand
9. mars 2009 - 17:45
Tyrkfleis
Ragnar Johannessen
9. mars 2009 - 17:47
FNs klimapanel IPCC er NULL verdt
Michael Crichton har sagt noe om "konsensus" som kunne være verdt å tenke på:
"Historically, the claim of consensus has been the first refuge of scoundrels; it is a way to avoid debate by claiming that the matter is already settled. Whenever you hear the consensus of scientists agrees on something or other, reach for your wallet, because you're being had. Let's be clear: the work of science has nothing whatever to do with consensus."
Tenker man etter elementære vitenskapelige prinsipper, skjønner man at:
"Governments, business, the media and environmental activists all assume that IPCC reports
have provided conclusive evidence that human emissions of greenhouse gases are warming
the climate. The IPCC has provided nothing of the sort, but rather has a predisposition towards that
conclusion built into its terms of reference. Indeed, despite the overwhelming public
assumption regarding human causation, in its most recent report the IPCC stated (2001, p. 97)
that: "The fact that the global mean temperature has increased since the late 19th
century and that other trends have been observed does not necessarily mean that
an anthropogenic effect on the climate has been identified. Climate has always
varied on all time scales, so the observed change may be natural". This statement remains true today, in 2006." Professor Bob Carter, James Cook University (Australia)
[http://www.mclean.ch/climate/Carter_IPCC_Aug_2006_1.pdf]
En står altså ifølge Prof. Carter helt uten belegg for påstanden om "menneskeskapt" global oppvarming.
Ikke bare er FNs klimapanel blitt kritisert av utenforstående, men også av sine egne, Dr. Richard Lindzen:
"The "most egregious" problem with the IPCC's forthcoming report, said Lindzen, "is that it is presented as a consensus that involves hundreds, perhaps thousands, of scientists . . . and none of them was asked if they agreed with anything in the report except for the one or two pages they worked on." ["IPCC report criticized by one of its lead authors" http://www.heartland.org/policybot/results/1069/IPCC_report_criticized_by_one_of_its_lead_authors.html]
Denne artikkelen påstår at "alle" er enige om at rapportene fra FNs klimapanel IPCC er gull verdt. -Alle? Må ingen måte! "Alle" må i såfall referere seg til alle de prostituerte i IPCC. -FNs klimapanel IPCC er NULL verdt!
*******
Inadequacies and criticisms of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)
http://www.mclean.ch/climate/Carter_IPCC_Aug_2006_1.pdf
Climate Change: Incorrect information on pre-industrial CO2
http://www.warwickhughes.com/icecore/
The Amazing Story Behind the Global Warming Scam
http://www.sott.net/articles/show/174387-The-Amazing-Story-Behind-the-Global-Warming-Scam
Michael Crichton On The Parallels Between Environmentalism and Organized Religion
http://thecriticalthinker.wordpress.com/2008/11/01/michael-crichton-on-the-parallels-between-environmentalism-and-organized-religion/
It’s the Sun, Stupid!
http://www.ilovemycarbondioxide.com/pdf/Willie_Soon-Its_the_Sun_Stupid.pdf
Global warming caused by man-made activity? -A Convenient Lie!
http://www.thepeoplesvoice.org/cgi-bin/blogs/voices.php/2007/10/12/p20235
Henrik Svensmark on Global Warming (part 1)
http://www.youtube.com/watch?v=n1qGOUIRac0
Henrik Svensmark on Global Warming (part 2)
http://www.youtube.com/watch?v=gTqBrML4nsc
The Great Global Warming Swindle
http://www.garagetv.be/video-galerij/blancostemrecht/The_Great_Global_Warming_Swindle_Documentary_Film.aspx
Gølin Irene Kringen
9. mars 2009 - 19:09
Takk, Ragnar.
Tom Wulff
9. mars 2009 - 22:46
Kjempemessig
9. mars 2009 - 17:50
Klimakonferanse.
Gølin Irene Kringen
9. mars 2009 - 19:05
FNs klimapanel er dagens pavekirke.
PS. Al Gores film er så full av faktafeil at den frarådes i undervisning. Denne klimatusseladden har fått fredsprisen! Utrolig!
Dag Svartås
9. mars 2009 - 19:55
Folk bør være klar over at
Henvisning til linker som Ilovemycarbondioxide og garagetv.bv. og antydninger om konspirasjoner underbygger ikke kredibilitet.
Ragnar Johannessen
9. mars 2009 - 20:28
Dag Svartås & Den Evige Sannhet
"Majoriteten av verdens fagfolk", Svartås? Hva er nå DET for en uformelig, umålt & umålbar størrelse?
Og dette pratet ditt om "konspirasjoner"? Jeg har ikke nevt noe som helst om konspirasjoner i det hele tatt. I middelalderen hadde formodendtlig "majoriteten av verdens fagfolk" patent på den "sannhet" at hekser fantes og at de fløy gjennom luften på vei til Sabbath. -VEL, DE TOK FEIL !!!!
Og så denne omtrentligheten din, at klimaforandringene "for en stor del" er menneskeskapt." HVOR stor del da, hr. Svartås?
"Uavhengig (...) politisk overbevisning"? -Svartås, "mennskeskapt" ER politisk overbevisning. Ikke bare det, det er TRO også. Det hadde ikke engang hjulpet om SAMTLIGE av verdens "fagfolk" hadde ment dette eller hint. Det ville likevel ha vært tro, og intet annet.
Du kan umulig ha hatt noe særlig kontakt med "fagfolk", for da ville du ha lagt merke til at at de nesten aldri er enige om noen ting. -De krangler om alt mulig. Så å påstå at "majoriteten av verdens fagfolk" mener...er ikke et troverdig utsagn i det hele tatt.
Yvonne Ludvigsen
9. mars 2009 - 20:30
Enig med deg!
Yvonne Ludvigsen
9. mars 2009 - 20:43
Jeg er enig med Dag Svartås.
Du dro inn heksebrenning, og det er tydelig at du ikke er klar over at mange lærde, dommere og fagfolk ikke trodde på heksebrenning, eller at hekser fantes. De mente det var overtro, men de bøyde seg for uvitende mennesker som i sin hysteri trodde at hekser var virkelige. Global oppvarming derimot er ikke overtro, og forskerne er enige om at vi har et stort problem.
Ragnar Johannessen
9. mars 2009 - 20:52
Yvonne, du er slett ikke enig med meg!
Yvonne Ludvigsen
9. mars 2009 - 21:04
Er som sagt enig med Dag og ikke Ragnar.
Yvonne Ludvigsen
9. mars 2009 - 21:07
Hvordan tørr du å være så sikker?
Tom Wulff
9. mars 2009 - 22:40
Global oppvarming.
Yvonne Ludvigsen
9. mars 2009 - 20:21
Begynnelsen på slutten for pattedyrene.
Vi må være klar over at uannsett om det er vi mennesker eller kosmiske stråler/skyer/sola som øker jordas temperatur, så har vi en kjempeutfordring for å finne en alternativ energikilde som er god nok til å forsyne jordas befolkning på tilfredsstillende sett. Olje, gass og kull tar slutt (når vet ingen), og vi er inne i 'peak oil' (der det produseres mindre olje enn det etterspørres, kanskje en fordel med finanskrise, folk begynner å spare og dermed utsettes en del problemer i forhold til 'peak oil'). Forskerne kan krangle så mye de vil om 'hvem' som har skylda for miljøet, men legger vi ikke om kursen i forhold til å bruke fossilt brensel, vil vi få se mange kriger, der hovedmålet er å få tak i feks olje, og da er lille Norge temmelig utsatt.
Atle Rusten
9. mars 2009 - 22:39
Du rører mye nå, Yvonne.
"Om global oppvarming er menneskeskapt diskuteres av mange forskere, og de fleste heller til at vi har bidrat til mye av forurensingen selv, så vi er nok med på å ødelegge miljøet vårt."
Ja det diskuteres, men det er langt fra de fleste som sier at den globale middeltemperaturen er menneskeskapt.
Men så rører du inn forurensing og miljø her!!! Hvorfor det? Er det ikke været (klima) vi snakker om? Selvsagt er forurensing menneskeskapt, men CO2 er ikke forurensing. Det er en livgivende gass som er nødvendig for alt liv på jorden.
Videre sier du:
"Vi må være klar over at uannsett om det er vi mennesker eller kosmiske stråler/skyer/sola som øker jordas temperatur, så har vi en kjempeutfordring for å finne en alternativ energikilde som er god nok til å forsyne jordas befolkning på tilfredsstillende sett."
Hva slags logikk er dette? "Uansett om det er mennesker, eller kosmiske stråler/skyer/sola som øker temperaturen..." Må vi likevel finne andre energiformer???
Jeg er selvsagt enig i at vi må både forske på nye energibærere og forske på å effektivisere dagens maskineri som går på fossile brennstoffer, men det er ut ifra energiøkonomiske hensyn, i tillegg til at man må finne løsninger som reduserer/eliminerer utslipp av CO, NOx og SOx (forurensing), Men dette har ingenting med været å gjøre.
Videre sier du:
"Olje, gass og kull tar slutt (når vet ingen), og vi er inne i 'peak oil' (der det produseres mindre olje enn det etterspørres, kanskje en fordel med finanskrise, folk begynner å spare og dermed utsettes en del problemer i forhold til 'peak oil'). "
Her er du inne på noe, men som sagt; dette har ingenting med klima å gjøre, men forurensing og energiøkonomi.
Til slutt sier du:
"Forskerne kan krangle så mye de vil om 'hvem' som har skylda for miljøet, men legger vi ikke om kursen i forhold til å bruke fossilt brensel, vil vi få se mange kriger, der hovedmålet er å få tak i feks olje, og da er lille Norge temmelig utsatt."
Dette støttes fullt ut, men medisinen er ikke å skremme folk til å betale avlat for en klimaendring som ingen kan stoppe og som høyst sannsynlig nå har snudd og er på vei tilbake. (De fleste forskningsresultater ser ut til å støtte dette. Polisen i Arktis er på vei tilbake til mer normale masser og på sydlige halvkule har det aldri vært noen "global oppvarming". Der har det vært uvanlig kaldt desse årene vi har blitt tutet ørene fulle av det her hos oss).
Nei, medisinen er å forske på bedre (mer energiøkonomisk) maskineri, oppgradere vannkraftverkene våre (ikke bygge nye), ta i bruk den rene gassen vår til kraftproduksjon, bygge nye sikre atomkraftverk. etc. etc...
Ragnar Johannessen
9. mars 2009 - 21:49
RE: interessante opplysninger
Atle Rusten
9. mars 2009 - 22:10
Hvilken majoritet, Dag Svartås?
"Majoriteten av verdens fagfolk heller faktisk til den mening at klimaforandringene for en stor del er menneskeskapt."
Dette må du være så vennlig å dokumentere, Dag Svartås. Hvilken majoritet er det du snakker om? Majoriteten av de såkalte fagfolkene som sitter i IPCC? Det jeg har funnet ut er at majoriteten av de fagfolkene som ikke er kontraktsbundet i dette panelet er sterkt uenig i det meste av konklusjonene de kommer med. Men media sier selvsagt det samme som du, så det er ikke vanskelig å se hvor du har dette fra. Begynner du å "forske" litt selv, finner du fort at det er Ragnar Johannessen og hans kilder som er både flest og faglig tyngstveiende i denne saken.
Imidlertid; I forskning er det ikke flertallet av hvem som sier hva som teller, men faktisk hva man sier. Nemlig den som sier sannheten eller kommer nermest sannheten i et forskningsprosjekt, er det som har rett, selv om han er helt alene om det og alle andre fornekter det. Vedkommende forsker må bare disputere det (eller hva det nå heter) til han får det anerkjent og de andre forstår at det er dette som er riktig.
Hvis flertallet alltid skulle avgjøre hva som var riktig, ville vi fortsatt sitte og tro at det var solen som kretset rundt jorden og ikke omvendt. Vi ville også tro at jorden var flat.
Nei, sannelig, hvis det var flertallet som skulle vært ledestjerne for hva som er riktig eller feil, ville vi ikke vært kommet langt i utviklingen her på denne kloden vår.
Tom Wulff
9. mars 2009 - 22:39
Global oppvarming
Reidar Olaf Østensen
10. mars 2009 - 9:39
Klima
Hadde vært fint om politikerne får vite det å.
Svein-Roar Aas
10. mars 2009 - 10:35
ICCC-konferansen i New York
ICCC står for "International Conference on Climat Change" og samler vitenskapsfolk fra hele verden. Det er en motvekt til IPCC som allerede har konkludert på tross av store mangler i kunnskapene om klimaet.
Her kan du følge talerne i konferansen og få mer informasjon:
http://www.frittforum...
Denne henvisningen er hentet fra Aftenposten sin debattsentral under bloggen "miljø og miljøpolitikk".
Svein-Roar Aas
10. mars 2009 - 10:38
Håper linken fungerer nå.
http://www.frittforum.org/Nyheter/Siste/taler-fra-iccc2.html