Snøballene haglet under hijabbrenning
Mens snøballene haglet fra sinte hijabtilhengere, tok skribent og samfunnsdebattant Sara Azmeh Rasmussen rolig den tiden hun trengte for å sette fyr på det klesplagget hun mener er et av de fremste symbolene på kjønnssegregering – hijaben.
Helt utenom det offisielle 8. mars-programmet var det Rasmussen som stjal oppmerksomheten på kvinnedagens hovedarrangement på Youngstorget i Oslo søndag.
Omsider tok det fyr, hjulpet av tennvæske, som var helt påkrevd for å fyre opp klesplagget i griseværet.
Gjemmer seg ikke
Til NTB sier Rasmussen at hun ikke er overrasket over reaksjonen som møtte henne på Youngstorget:
– Nei, overhodet ikke. At jeg fikk snøball i hodet og at mange hylte var ikke overraskende – jeg var forberedt på mye verre ting.
Hun sier hun er meget skuffet over responsen fra de muslimske miljøer i Norge etter at hun gjorde det klart at hun velger å ta et oppgjør med kodene som ligger lagret i sløret – hijaben.
– Jeg er forberedt på at dette kan skape kraftige reaksjoner. Det kan føre til at jeg utsetter meg for fare nå, men det er et valg jeg har tatt, og da tar jeg konsekvensen av det. Jeg skal ikke gjemme meg.
I skyggen
8. mars-komiteen og organisasjonene som programmessig holdt sine appeller fra basarhallene på Youngstorget, var lite begeistret over den enslige kvinnedemonstrasjonen. Hele torget snudde seg mot trappen i det sørvestre hjørnet, der vevre Sara Azmeh Rasmussen sto med sin megafon og ventet i respekt til det offisielle programmet var avsluttet.
Verken appellanten Siri Jensen i Kvinner på tvers eller daglig leder i Krisesentersekretariatet, Tove Smaadahl, ville overfor NTB erkjenne at kvinnearrangementet kanskje ikke hadde tatt helt høyde for å ivareta minoritetskvinnenes situasjon i Norge.
Sterke virkemidler
– Jeg mener kanskje at de virkemidlene som ble brukt her var veldig sterke. Og det som har skjedd nå i etterkant, med kvinner med minoritetsbakgrunn som mener å ha rett til å bære hijab, går nå ikke i toget. Og det syns jeg er fryktelig trist, for på en kvinnedag burde vi gå sammen, og vi burde vise respekt for minoritetskvinners valg i forhold til hijab, sier Smaadahl.
Siri Jensen hele episoden med hijabbrenning og medfølgende snøballkasting er «vanskelig».
– Det må være rom for begge sider – både de som er for og de som er imot hijab, sier hun.
Jensen tror ikke vi er ferdig med hijab-debatten.
– Men jeg håper den vil bli ført på en måte som ikke har norske fremskrittspartipolitikere og media som peisblåsere til å bli en debatt mellom norsk kvinnebevegelse som har sviktet og innvandrerkvinner. Dette er en debatt med ulike syn som det må gå an å føre på en nyansert og ordentlig måte, mener hun.
(©NTB)


Grekere retter sinnet mot EU
Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Lesernes kommentarer
Tom Wulff
8. mars 2009 - 16:21
Herlig
Walter Langøen
8. mars 2009 - 18:19
Enig!
Resten av gjengen som var på Youngstorget, er feige forhistoriske kaklehøner som ikke er kommet over 1970-årene.
Tenk om matvarebutikkene skulle beholde varer som var gått ut på dato! For en stank det skulle blitt!
Og så lurer noen på hvorfor medlemstallet i såkalte "kvinneorganisasjoner" er havnet på mikro-nivå?
Georg Bye-Pedersen
8. mars 2009 - 16:28
Sett fyr på fandenskapen
Jan Likas
8. mars 2009 - 16:37
FLOTT GJØRT!!! GRATULERE
Pål Vedeld Djupvik
8. mars 2009 - 16:38
HIJABTILHENGERNE.
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 16:39
Da er hijaben bekreftet som et religiøst symbol...
Følgelig bør muslimer generelt skjønne at plagget ikke har noe i politietaten å gjøre. All videre argumentasjon for bruk er som oppvigleri og fanatisme å regne. Plagget er spesielt på denne dagen å betrakte som kvinnefientlig og norske kvinner bør samles om å ta sterk avstand fra enhver bruk. Vi har i dag hørt om tøffe kvinner i Afghanistan som våget å samle seg for å få en slutt på det nedverdigende ved å måtte kle seg i burka. Hijab er tilsvarende undertrykkende.
Vidar Aas
8. mars 2009 - 16:40
Fritt ord prisen
Hun utviser samme mot.
Karl Erichsen
8. mars 2009 - 16:41
Hijab brenning
Endelig en som tør stå frem og slå et slag for invandrerkvinnene
Men hvor ble det av alle imamene ???
Kom på banen gutter...Sitt ikke bare og trykk i en krok som forskremte høns!
La oss se om det er noen mannfolk blant dere !
Kalle
Wilhelmina Liv Guldahl
8. mars 2009 - 16:46
Kvinnedagen.
Bjørn H. Bråthen
8. mars 2009 - 16:48
FLOTT GJORT.
Representanter fra de rød/grønne burde vært tilstede, støttet deg, og brent nisselua si.
Tor Stokness
8. mars 2009 - 16:48
Katten er ute av sekken....
Dette opptrinnet bekrefter jo til fulle at plagget symboliserer allt annet enn likeverd og frihet for muslimske kvinner. Dessuten viser det at ytringsfriheten har trange kår i disse miljøene.
Imamene har noe å forklare oss nå...
Espen Hoff
8. mars 2009 - 16:54
på tide noen gjør det som vi alle(ekte menn) har lyst til.
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 19:18
Kanskje litt vel avslørende, Benjamin?
Vi nordmenn får bare fundere på dine og likesinnede aksjoner mot oss. Lukter litt sånn som de i sterk opposisjon til dagens markering der en hijab ble brent. Det var ikke du som bar tøy-veska, godt i gang med å pælme snøballer på Sara, vel? Er ikke bare Fremskrittspartiet som elsker å se slike utbrudd, vettu!
Tom Rosenblad
8. mars 2009 - 17:01
Hijab
Du Yngvar, kunne ha spart deg den tåpelige uttalelsen "Noen vil kalle dem nyttige idioter for FrP. der det også er nærliggende å tro at Blitzere ville forsvare bruk av dette plagget ment som et symbol for skam."
Det ødela faktisk hele innlegget ditt!
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 17:12
Nei, det står jeg ved.
Tom Wulff
8. mars 2009 - 17:16
Du har kanskje rett
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 17:32
Dèt er mulig.
Vil hevde at det er uklart hva Blitzera mener, der de gjerne opptrer kollektivt. Men jeg synes ikke at fokuset bør rettes for mye på det som folk flest skjønner er en faktor. At all opposisjon til det kjernevelgerne til FrP anser som særdeles positivt, må regnes som en bekreftelse av den islamiseringa som råder innad i visse muslimske grupperinger. Hadde man avstått fra å kaste disse snøballene, så ville det samtidig vært et uttrykk for toleranse blant muslimer. For hver snøball som ble kastet ga det bl.a. FrP mulighet i fremtiden å minne forsamlinger om hva som rører seg i samfunnet. Derfor var selve snøballkastinga mer oppsiktsvekkende enn at en hijab ble brent.
Odd Johannessen
8. mars 2009 - 21:52
?
Susie Trøen
8. mars 2009 - 17:20
Hijab
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 17:38
Jeg er da ikke mot FrP!
For å gjøre det klinkende klart så mener jeg FrP er det eneste partiet som har tatt innvandrere og deres integrering på fullt alvor, i den grad at alle de andre partiene fremstår som ynkelige og uten evne eller vilje til å foreta de nødvendige tiltak for de man påstår å hjelpe. Vinglehuer som Venstre gjør innvandrerne en stor bjørnetjeneste. Dèt er hva jeg mener, ok?
Susie Trøen
8. mars 2009 - 18:03
hijab
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 18:14
Takk og gratulerer med dagen....
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 17:48
Forventer en beklagelse fra deg, Susie.
Susie Trøen
8. mars 2009 - 18:09
BEKLAGELSE
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 18:17
Det holder nå.
Susie Trøen
8. mars 2009 - 19:03
ja det holder
Eilert Steen
8. mars 2009 - 19:03
Voksent gjort
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 19:25
Det er det fine med debatter.
Selv mener jeg det viktige her er å få hull på den verkebyllen som opponentene til brenninga av hijab står for. Da tar man virkelig debatten. Dette må bli temaet i morgendagens RedaksjonEn eller Globoid. Vi så kvinner som gråt i sinne og jaggu en som likna en innfødt nordmann godt i gang med å kaste snøballene sine. Mitt ståsted er at selv om FrP ikke nødvendigvis behøver å bry seg nevneverdig om slik reaksjonsform, så bekrefter det langt på vei deres teorier omkring temaet bruk av hijab og reaksjonære strømninger fra muslimske grupperinger.
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 20:34
Mente ikke å være ufin.
Yngvar Spone
8. mars 2009 - 17:50
Wake up little Susie!!
Kunne ikke la være...