Forsker: Norske dommere må lære sharialov
Forsker Katja Jansen Fredriksen ved Universitetet i Bergen mener at norske dommere må sette seg inn i islamsk sharialov.
Fredriksen arbeider med en doktorgrad ved det juridiske fakultet ved UiB, og temaet handler om hva som skjer når sharianormer møter norsk familierett. Hun har sett på 120 dommer fra norske domstoler der minst én av partene er muslim.
– Jeg har sett at en del av argumentasjonen som blir brukt av partene ofte bygger på islamsk rett, sier Fredriksen til Bergens Tidende.
Det kan for eksempel gjelde ekteskapsavtaler inngått i muslimske land, der en av partene mener avtalen må legges til grunn i norsk rett.
– Det kan for eksempel være strid om hvem som har rett til å kreve skilsmisse, sier Fredriksen.
Hun har imidlertid ikke funnet spor av det Fremskrittspartiets formann Siv Jensen kaller snik-islamisering i domstolene.
– Som regel blir ikke referansene til sharialovene oppfattet av dommere og advokater i det hele tatt, sier Fredriksen.
Hun mener dette er et problem, ikke fordi dommerne skal la seg styre av sharia, men fordi de ikke forstår hva som er grunnlaget for konfliktene de skal dømme i. Kunnskap om sharia bør derfor bli en del av pensum på jusstudiet, konkluderer Fredriksen.
Dommerforeningen mener utspillet er interessant.
– Generelt er det en stor fordel for en dommer å ha en bred samfunns- og kulturforståelse. Det bør også omfatte flerkulturelle problemstillinger. Det er nok lite kunnskap blant norske dommere om sharia i dag, sier foreningens leder Nils Asbjørn Engstad. (©NTB)

Argentinere og briter i ordkrig om Falklandsøyene
Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Sigve Jensen
4. mars 2009 - 8:13
IDIOTI
Me har en lov i Norge, det holder plenty.
Ka svarte skal me ta hensyn til sharia lovane, nei nå er det NOK.
Walter Langøen
4. mars 2009 - 19:37
Vi og våre forfedre
Snikislamisering.er allerede på plass innen norske domstoler. Eller hva skal man kalle dommen i skuddene mot den jødiske synagogen i Oslo? Domstolen kalte det "hærverk", ikke en rasistisk terrorhandling. Skudd mot en institusjon i Norge blir altså betegnet som "hærverk" !! Hvis dette ikke er en tilpassing til islam, så vet ikke jeg. Men så er Norge også en rasistisk stat mener en jødisk forfatter og statsviter Han betegner Norge som den mest antisemittiske staten i Europa. Og det sier mye om et land der jøder har vært en mini-minoritet med høyst 1000 personer. Idag vel litt færre siden bare ca. 50 overlevde av de 700 som ble sendt til gasskamrene under den 2. verdenskrig.
En utvidelse av en allerede sharia-tilpassing innen norske domstoler er en hån mot den norske staten og ikke minst mot andre minoriteter. At islam er suverent den største fremmedreligionen i Norge, skal ikke gi dem fordeler over andre minoriteter fordi de er så mye mindre. Da får man heller gå hele veien ut og gi alle minoriteter anledning til å ha sine egne lover.
Dette forslaget viser en ydmyk holdning overfor islam som kanskje bare er forbokstaven i hva vi kan vente oss av islamisering. Og da kan du bare legge vekk prefikset "snik"! Da er det full fart inn i kalifatet Europistan innen 2050!
Per Gundersen
4. mars 2009 - 8:16
Tull
Står man tiltalt eller er dommer i norsk rettsvesen så må det følges Norsk lov.
Hvorfor i all verden skal vi forstå oss ihjel på gud og hvermann.
Om de misliker dette så får de dra dit hvor sharialov (kvinnetortur) er lov.
Tor-Henning Gimre
4. mars 2009 - 8:20
Sharialovene??
Tom Wulff
4. mars 2009 - 8:20
Sharialover
Tor-Henning Gimre
4. mars 2009 - 8:26
I det siste har det vært
Tom Wulff
4. mars 2009 - 8:33
Redd
Tor-Henning Gimre
4. mars 2009 - 10:12
Nei, men tendensene som er
4. mars 2009 - 8:25
Norsk lov og sharialov
Selv etter flere år med forståelse av norsk lov og samfunn, i tillegg å snakke norsk språk blir de plutselig uforstående og må ha tolk pga. "forstår ikke".
Frøv da og reis til Iran, Irak, Saudi-Arabia eller Jemen, elle for den del Pakistan eller Bangladesh og si at du ikke forstår når du skal bli pisket for bagateller, men ifølge muslimene selv er jo disse landene et eksempel på frihet og demokrati.
Mange, mange eksempel har vi på at de tar sharialov til bruk når det er til deres fordel, spesielt gjelder dette mannfolk når konene oppdager at de har mulighet til å skilles, og nå skal norske dommere begynne å ta hensyn og la de som bruker sharialov fra hjemlandet slippe billigere unna enn vanlige nordmenn, allerede nå blir de jo unnskylt og forstått for å få lettere straff.
Til informasjon så parktiserer sharialov strenge straffer ved tyveri, (hugge hånden av), ved voldtekt, ofte dødsdom, osv osv. så det er ingen unnskyldning at "jeg forsto ikke". Mord, drap, tyveri, voldtekt, vold, narkosalg osv osv. er forbudt i alle land også i "sharialand". Så før norske dommere begynner på kurs for å lære sharialov burde de lære seg norsk lov bedre og følge opp den for alle innbyggere i landet.
Gerd Bratli
5. mars 2009 - 10:37
Gøran Berg
Du er en klok mann!
Helen Karlsson
4. mars 2009 - 8:33
Hvorfor det?
Vi bor i Norge og derfor gjelder norges regler.
Kan de ikke leve med våres regler så får de vel flytte hjem igjen.
Ingen som har bedt dem å komme hit.
Tor-Henning Gimre
4. mars 2009 - 10:19
Ja
Hjalmar Egeli
4. mars 2009 - 8:48
Forsker
Gølin Irene Kringen
4. mars 2009 - 9:58
Ja, det stemmer!
Madjid Belhadji
4. mars 2009 - 10:22
men du blir klokere.
Gølin Irene Kringen
4. mars 2009 - 12:10
Klokere.
Odd Johannessen
4. mars 2009 - 12:42
Einsteins relativitetsteori
Line Halvorsen
4. mars 2009 - 9:10
Selvfølgelig skal norske
Srul-Majer Frajdenrajch
4. mars 2009 - 9:11
Dommere og sharialover
Line Halvorsen
4. mars 2009 - 9:27
Så hvorfor skal vi være
Tor-Henning Gimre
4. mars 2009 - 10:29
Norge
Jan Hübertz
4. mars 2009 - 9:12
sharia kunskap
Gølin Irene Kringen
4. mars 2009 - 10:03
Uendelig mange grunner for å fjerne den rødgrønne regjeringen!
Gølin Irene Kringen
4. mars 2009 - 10:13
Flere opp fra den rødgrønne dvalen?
Tor-Henning Gimre
4. mars 2009 - 10:33
Lære, ja... etter det
Torbjørn Wiggen
4. mars 2009 - 10:52
Dommer!! døm etter...
Hvordan har hun tenkt at integreingen skal kunne gjennomføres med dette forslaget?
La oss se:
Norske dommere har fått opplæring i sharia-lover. I en sak påberoper den ene part seg at shari skal gjelde, advokaten sier: vi vet og det er lovpålagt at norske dommere har satt seg inn i sharia-lovene og da har dem også en plikt til å ta hensyn til dette.
Dette er skummelt.
Line Halvorsen
4. mars 2009 - 11:55
Ser problemstillingen.Men
Else Marie Jensen Dolu
4. mars 2009 - 12:28
kebab er smakgodt ikke
Odd Johannessen
4. mars 2009 - 14:03
Nei
Hva er det i kjøttdeigkebab? Bare én vet - han som selger dritten. Vi har altfor mye god mat i Norge til å spise slikt.
Aldri mer kebab på meg!
Line Halvorsen
4. mars 2009 - 14:44
Har funnet slintrer og fett