ABCNyheter
ABCNyheter AS Kirkegata 17 Oslo 0153
22 80 85 80 tips@abcnyheter.no
true nyheter adolf hitler,Frp,Høyre,Per Kristian Foss,siv jensen,Norge,nyheter
Tor Strand Tor Strand er redaktør i ABC Nyheter. 90548980 tor@abcnyheter.no
Siv Jensen opprørt over Hitler-sammenligning

Høyres Per-Kristian Foss sammenligner Siv Jensens angrep på islam med angrepene på jødene i mellomkrigstiden. Frp-formannen kaller sammenligningen uhyrlig.

http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-09/nfi_28542_015468200_1235379501.jpg
http://www.abcnyheter.no/files/imagecache/normal/2009-09/nfi_28542_015468200_1235379501.jpg

680 367

Siv Jensen kaller Per Kristian Foss sin sammenligning med Hitler  uhyrlig. Bildet er fra et tidligere folkemøte i Bodø. Foto: Scanpix

Siv Jensen opprørt over Hitler-sammenligning

Høyres Per-Kristian Foss sammenligner Siv Jensens angrep på islam med angrepene på jødene i mellomkrigstiden. Frp-formannen kaller sammenligningen uhyrlig.

– Det har visse likhetstrekk med mellomkrigstidens frykt for andre minoriteter, i dette tilfellet jøder, sier Per-Kristian Foss til NRK.

Siv Jensen på sin side sier til NRK at hun er veldig lei seg for at Per-Kristian Foss kommer med «ganske uhyrlige påstander og sammenligninger med Hitler».

– En uhyrlig påstand å trekke sammenligning til angrepene på jødene i mellomkrigstiden. Det bidrar heller ikke til en konstruktiv debatt om det som er problemet, sier Siv Jensen.

– Må passe oss

Det er Jensens tale til Frps landsstyre lørdag, som har vakt skarpe reaksjoner. Foss har følgende forklaring til hvorfor han trekker parallellen til jødeangrepene i mellomkrigstiden:

– Fordi jeg vet at Siv har samme syn som meg når det gjelder forfølgelse av jødene. Det var en uhyrlighet i historien, og vi må passe oss slik at vi ikke appellerer til tilsvarende holdninger overfor andre minoriteter.

Foss sier det ikke er sant at det drives noen islamisering av det norske samfunn, slik Frp-formannen sa i sin tale. Og selv om det finnes motsetninger, løser ikke Jensen problemet på denne måten, mener den rutinerte Høyre-politikeren.

– Vi løser ikke de problemene ved å skape ytterligere frykt, vi må bygge bru basert på det norske samfunns verdier, sier Foss.

Slakter rapport

Rapporten som Siv Jensen viste til under sin tale til landsstyret lørdag er laget av den svenske forsvarshøyskolen. I den omstridte rapporten blir bydelen Rosengård i Malmö trukket fram som et sted der islamske ekstremister får herje fritt. Jensen advarte i sin tale mot snikislamisering og «gettoisering» her hjemme.

Men rapporten slaktes av forskermiljøet i Sverige, sier professor i religionsvitenskap ved Universitetet i Uppsala, Mattias Gardell.

Gardell mener rapporten er laget på bestilling av regjeringen og beskriver den rett ut som useriøs.

Ler av den

– I rapporten brukes dramatiske formuleringer om at dette er et skrekksamfunn. Problemet er at vi ikke får et riktig bilde av hvordan samfunnet ser ut. Når en politiker bruker rapporten, viser det at hun er useriøs, sier Gardell til Dagbladet.

Han er ikke overrasket over at Frp trekker fram skrekkeksempler, men synes det er beklagelig at en rapport som ikke holder vitenskapelig nivå, brukes slik.

– I forskermiljøet ler vi av den. Den inneholder ingenting som har noe med vitenskapelig dokumentasjon å gjøre, sier Gardell. (©NTB)

Lesernes kommentarer

2009-02-23T10:27:46

Silva Nilsen Silva Nilsen

23. februar 2009 - 10:27

SAMMENLIGNING

Det er to sider av saken: en side er hva hun sier, men en annen HVORDAN hun ser ut når hun uttrykker seg.
2009-02-23T10:30:25

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

23. februar 2009 - 10:30

Å

Er det to sider?
2009-02-23T15:27:14

Dagfinn Farstad Dagfinn Farstad

23. februar 2009 - 15:27

Aggresiv patos og kroppspråk

Ja, Silva jeg er enig med din vurdering av Siv Jensens foredrag: Mesteparten av teksten i foredraget er akseptabel, men aggresiv patos og kroppspåk formidler likevel et negativt budskap omkring muslimer.
2009-02-23T10:29:38

Ingar Nilsen Ingar Nilsen

23. februar 2009 - 10:29

Siv har helt rett!!

Nå må vi snart stikke fingeren i bakken og finne ut hvor vi bor.
Denne snikmuslimiseringen gjør bare alt værre.
Og dert har ingenting med fremmedfrykt å gjøre, bare sunn fornuft. Vi skal ikke være nødt til å forstå oss ihjel på alt og alle. Vi bor i norge og vil fortsatt være norske, med våre egne særegenheter.
Er ikke det bra nok, er det jo helt frivillig å bo her, ikke sant? Eller må vi snart konvertere?

2009-02-23T11:55:47

Tom Wulff Tom Wulff

23. februar 2009 - 11:55

Siv Jensen

Det er bare å lese om ayatollahenes gisler, lngre nede på ABC siden. Ja vi er gisler, og vi nordmenn, selv vi som betegner oss som hedninger er gisler i eget land.
2009-02-23T10:32:37

Jan-egil bogdanoff Jan-egil Bogdanoff

23. februar 2009 - 10:32

Sannheten er vanskelig

og fordøye, og denne gangen også for Foss.
Så er det rart at Siv blir forbannet. Nå går det
jo rykter om at Foss vil over i SV, men ta det med en klype salt.
Det er jo bare og spasere hvis man tør på Oslo´s beste østkant,
så forstår man ikke hvor man er på jorda.
2009-02-23T10:34:33

Ove hauge Ove Hauge

23. februar 2009 - 10:34

Stå på Siv!

Godt å se at det er noen som har rot i virkligheten om hvordan det vil bli i fremtiden om man ikke setter tydelige krav til våre nye landsmenn! Er det virkelig bare FRP som ser hvordan det har gått i andre storbyer i Europa? Er det slik vi vil ha det?
Å sammenlikne dette med jødeforfølgelsen er jo totalt mangel på innsikt! Jødene ble nærmest utryddet, FRP ønsker ikke å utrydde noen! De ønsker bare å stille noen enkle krav til våre nye landsmenn og ber dem vise litt takknemlighet og respekt for vår kultur. Er det ikke nettopp respekt mange av dem roper så høyt om!?!
2009-02-23T10:49:14

Gerd Bratli Gerd Bratli

23. februar 2009 - 10:49

Godt sagt, Ove Hauge

Kan bare si meg 100 % enig med deg.

Men det bør presiseres at det er myndighetene som bærer ansvaret for at det er blitt sånn som det er i Norge.
2011-03-02T12:32:05

Hans Petter Danielsen Hans Petter Danielsen

2. mars 2011 - 12:32

Gerd

Det er ikke myndighetene som skaper et samfund.
Det er oss innbygere som skaper et samfund bare så det er sagt.
2009-02-23T10:42:01

F Iversen F Iversen

23. februar 2009 - 10:42

Hva vi liker og ikke liker.

Det er mulig at PK Foss synes det er greit at man trekker buksa ned på knærne og bøyer seg for de som kommer hit og ønsker å endre vårt land drastisk. Selv vil jeg ikke like tanken på at det være forfedre har bygd opp igjennom generasjoner, bli revet ned i løpet av få år. Hvor er kvinnesaksforkjemperne som sto på barrikadene på syttitallet nå, hvorfor er det ingen av de som nå står på barrikadene og roper ut deres meninger om den islamske mannen og hans holdninger.
Hvor er advokatene, dere som er de første til å kritisere det grusomme Norske rettsvesen som titt og ofte begår overgrep mot de straffedømte. Hvor er dere når landet endres drastisk UTEN at vi ønsker det? Hvor er dere når våre vestlige verdier blir truet?
Hvor er dere? Hva tenker dere?
Apati og avmakt.....
2009-02-23T10:42:15

Øistein Hammerbeck Øistein Hammerbeck

23. februar 2009 - 10:42

SNIKISLAMISERING.

Jeg mener så absolutt at Siv Jensen har rett.Selv bor jeg i en liten by på Østlandet,og jeg kan knapt gå ut uten å høre kosovoalbansk eller somalisk babling. Denne "befolkningsøkingen" av "nye landsmenn" har øket med flere hundre prosent bare på få år. Selv opplevde jeg at mitt venstre framhjul på bilen ble løsnet for kort tid siden,og da jeg stoppet for å undersøke hva som var galt,hang hjulet bare såvidt på.
Jeg er 99% sikker på hvem som gjorde dette,og skrev et lite innlegg i lokalavisa,som ikke ble tatt inn grunnet redsel for at innlegget kunne virke rasistisk. Kriminalstatistikken til våre "nye landsmenn" binder også opp store politiressurser,og over 35% av alle innsatte i norske fengsler er muslimer,der de nå forlanger egen mat,og besøk av en imam regelmessig.
Så,stå på Siv,det er svært mange som er enig med deg......
2009-02-23T10:46:42

Jan Pettersen Jan Pettersen

23. februar 2009 - 10:46

AP-berget

Hva skal man med AP som motstander når man har Per K.Foss? Han ser ut til å ha tatt på seg hovedoppgaven ang trakkasering av Siv Jensen. Med undring søker vi etter sannferdige politikere. Herr Foss er etter dette ikke noen kandidat slik jeg ser det. Han har tatt feil av en ball og en vannmelon. Nå spruter det til alle kanter.
2009-02-23T11:01:33

Marit Blomquist Marit Blomquist

23. februar 2009 - 11:01

Hvem terroriserer hvem?

Se på dette - blir du ikke bekymret så er det rart!
Vi er endelig blitt kvitt kristendommens undertrykking og nå skal vi forholde os til dette!
DEMOKRATIET EKSISTERER FORDI VI TROR PÅ DET!
- ikke fordi det er en naturlig styreform...

GÅ PÅ youtube og SE PÅ DETTE:

http://www.youtube.com/watch?v=I1M4eH9Kk7I&feature=PlayList&p=58047C95F39CD077&playnext=1&index

http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=Malm%C3%B5%2Bfox+news&aq=f


2009-02-23T11:03:17

Solveig hagen Solveig Hagen

23. februar 2009 - 11:03

Siw Jensen og Frp bruker

Siw Jensen og Frp bruker fremmedfrykten i folk aktivt for å styrke sin oppslutning. Det ligner på republikanerene i USA`s måte å skaffe seg velgere, spre og så frykt for det vi ikke kjenner. Det er så tydelig at hun treffer de 20-25% hun kaller folk flest. Andre mennesker evner å se forbi dette og se mennesket bak hijaben eller under turbanen. Folk er ganske oppildnet over den Hijab saken og hun kaster mer bensin på bålet med dette. Og det er helt sikkert planlagt. Motstanden mot hijab er ganske bred i det norske folk, så det passer Frp ypperlig å nøre opp under dette.

Er forøvrig enig i at de må lære seg norsk og tilpasse seg mest mulig til det norske samfunnet, men de har helt sikkert noe å tilføre og, bare vi evner å se igjennom det som er typisk norsk å tro at vår måte er den beste. Men å sko seg på folks frykt for det ukjente er direkte simpelt!
2009-02-23T12:46:33

Gølin Irene Kringen Gølin Irene Kringen

23. februar 2009 - 12:46

Dette er IKKE fremmedfrykt.

Frykten for islam har ingenting med fremmedfrykt å gjøre. Det er først når du forstår hva islam i sitt vesen virkelig er at du føler frykt. Så lenge islam kun var noe fremmed for meg, følte jeg ingen frykt. Jeg levde lykkelig i min uvitenhet, akkurat slik du gjør nå. Muslimene selv er islams første ofre. Millioner av mennesker lever under denne ideologiens (religionens) åk. Les Mark Gabriel, Ibn Warraq, Hallgrim Berg eller Hege Stohaug for å nevne noen som kan åpne øynene dine tidsnok, så kanskje dine barn kan nyte den friheten du selv nyter.
2009-02-23T11:04:45

Magnus Ødegård Magnus Ødegård

23. februar 2009 - 11:04

Høyre er et parti som jeg

Høyre er et parti som jeg stadig lurer på om burde tilhøre borgelig side. For meg er Høyre et parti for skapsosialister!
2009-02-23T11:05:47

Ann Tove Buklev Ann Tove Buklev

23. februar 2009 - 11:05

Våkne opp PK Foss!

Nå må Per Kristian Foss våkne!
-For noen år tilbake så var det stor debatt når det gjaldt muslimer som krevde egne dusjer for muslimske jenter i skolen, da disse ikke kunne vise seg naken blant norske jenter i skolen.
-Nå kreves halalslakting i norske slakteri, og halalslaktet mat kreves av fanger i fengsler. Fangene skal heller ikke spise svinekjøtt og forlanger annen kost pga sin religion. Men de finner det akseptabelt ifht sin religion å utføre straffbare handlinger så de havner i en slik situasjon, ved å bryte norsk lov! Dobbelmoralen lenge leve!
-Muslimene forsøker å endre kleskodexen i det offentlige Norge, for å sette sitt preg på Norge i det offentlige rom. Noe som er forbudt i de land de selv kommer fra. Det er uhørt at Norge som lite land i nord skal være mer islamisert enn de arabiske land de kommer fra!
-De har fremsatt krav om bønnepauser i arbeidslivet.
-De har krevd muslimske fridager.
-De vil opprette shariaråd som skal brukes for eks. i arvesaker.
-De vil ha lover som forbyr oss å kritisere deres adferd, som de turer frem med på den frekkeste måte i et samfunn som har tatt vel i mot dem!
-De bygger moskeer rundt om i landet og KREVER å stå ved disse og gaule utover landet, støyforurensing av områder!
-De innfører en egen ukultur, ved å bruke voldshandlinger i demonstrasjoner og nekter å forholde seg til norsk ordensmakt, politiet, som blir møtt med steinkasting og vold.
Det er kanskje på tide at de muslimer som er kommet til Norge for å bli nordmenn, og som setter pris på vårt land, vår kultur, reiser seg mot sine egne, om det er slik at de tar avstand fra de holdninger deres egne fronter i dette landet!
Nå bør islamiseringen stoppe, før rasismen i dette landet tar fullstendig overhånd og det fra begge kanter! Sinnene koker blant etniske norske på grasrotplan, og det bør Foss og sine pamper på toppen ta til etterretning. Trekk opp skylappene og innse realitetene!
2009-02-25T11:15:02

Helge Bråthen Helge Bråthen

25. februar 2009 - 11:15

Demokrati?

Demokrati betyr, sist jeg sjekket, folkestyre. Det vil si at alle de folk som er statsborgere skal ha rett til å si sin mening og ha sin tro i fred. Siden vi faktisk har en økende befolkningsgruppe som bekjenner seg til islam, så er det da faktisk bare det jeg vil kalle normalutvikling i den demokratiske ånden, og at deres religionsutfoldelse får plass deretter. Norge er vel ikke i dag det jeg vil kalle et kristent land i praksis, men vi har endel gamle dogmer som fortsatt henger igjen. Jeg syns at det er på tide at vi skiller stat og religion for godt, og lar tro være et personlig valg. Islamisering syns jeg blir et feil uttrykk å bruke. Jeg vil heller kalle det utvikling i retning av et verdenssamfunn med likhet og toleranse. For det er ikke snakk om å tvinge på andre sin levemåte, men heller å gi muligheten til å få innsikt i en levemåte andre velger å ha. For eksempel så kan bønnepauser på jobb være et godt alternativ til røykepauer, kaffepauser osv. Det er ikke slik at vi ikke får pauser i arbeidslivet, men spørsmål om innholdet i den, noe jeg mener er en personlig sak. Jeg er selvsagt enig i at å innføre lovendringer skal gå gjennom den demokratiske prosessen som Norges Lover gir retningslinjer for, men dersom det er flertall for det; så kjør på. Vi lever ikke bare i Norge, men også i verden. Hadde vi skulle holdt på alt det tradisjonelle, så hadde vi fortsatt sittet på hver våres lille steinrøys og ropt på Æsene i dårlige tider. Jeg vil vel si at vi som lever i dag kanskje lever i den høyeste opplysningstiden noensinne, og bør derfor være åpne for forandring. Vi er en kultur i utvikling, og det å hevde at islamsk påvirkning ikke er en del av den sunne utviklingen et samfunn gjennomgår, er hverfall fundamentalistisk og ortodoks. Hvis våre norske verdier er så fantastiske, så ville vel resten av verden sett dette og gjort slik som oss. Vi har i dag teknologi til å spre slik kunnskap ut til alle deler av verden. Så i stedet for å sitte å klage på at andre deler det som er viktig for dem med oss, så syns jeg vi heller skal prøve å dele det som er viktig for oss med dem. I forhold til frykten for ghettoer, så må jeg le litt. Demografi styres av mange ulike krefter i samfunnet, hvor økonomi faktisk er en av de viktigste. Når vi i dag vet at det er vanskeligere for en av "utenlandsk opprinnelse" å få seg en godt betalt jobb (til tross for gode kvalifikasjoner), så sier det seg selv at de må ta til takke med å bo andre steder enn i Holmenkollen og på Bygdøy. Er det "snikislamisering"? Eller er det et resultat av at de ikke har noe annet valg? En annen faktor som helt klart spiller inn, er at "våre nye lands-menn/kvinner" liker å bo i nærheten av mennesker de føler fellesskap med. Er ikke dette en menneskelig faktor da? Jeg liker hvertfall å bo i nærheten av min familie og mine venner. Kaldt er landet, og jammen tror jeg ikke deler av folket har fått denne kulden inn i seg også. En tanke mer gjestfrihet ville sikkert ikke skadet "våre fantastiske" norske verdier. Et godt eksempel fra hverdagen kommer fra et muslimsk barns møte med å komme på besøk til en norsk familie i bærum rundt middagstider. "Du kan vente på rommet til "Ola" er ferdig med middagen". Tror ikke dette gjør at barn får et godt inntrykk av norske verdier.
2009-02-23T11:10:14

Michal Nilssen Michal Nilssen

23. februar 2009 - 11:10

"snikislamisering" uheldig ordvalg kanskje

Tror Siv har rett i at det er grunnlag for bekymring for at verdier som ikke harmonerer med Norsk kultur og lovverk desverre får rotfeste i enkelte områder av landet, og det er kanskje ikke helt heldig for noen parter hverken for de som bor i disse områdene eller for de som kommer dit.

Men jeg tror ikke Siv var helt heldig med ordvalget i dette tilfelle, og selv om jeg er langt på vei enig med henne i grunnlaget for bekymring, tror jeg både hun og Frp vil tjene på å tone ned slike utspill en periode nå, og tenke valg og meningsmålinger fremover.
2009-02-23T11:11:08

Tommy Eriksen Tommy Eriksen

23. februar 2009 - 11:11

Trekk opp skylappene og innse realitetene?

Det bør DU gjøre!!
Grasrota koker ikke. Vanlige folk har såpas vett i hue at de ser tovet siv & co kommer med.
2009-02-24T21:02:21

GEIR VIKA GEIR VIKA

24. februar 2009 - 21:02

DET BØR DU GJØRE

vi kan prates igjen om noen tiår, da islam for alvor har fått fotfeste i EUROPA med totalt feilslått
integrering og stadig mer bruk av sharialover.
da tipper jeg grasrota koker mer enn du kan forestille deg.
2009-02-23T11:16:29

Eivind Sæves Eivind Sæves

23. februar 2009 - 11:16

ka skjer om 20 år ????????

det er godt å se innleggene over her og at man ikke har bare naive dumme nordmenn som ikke forstår en dritt før det er for sent, fuglen skal flyr i luften og fisken svømmer i vannet. den norske regjering vil forandre på det. ola-nordmann er verdens mest naive folkeslag desverre, er ikke rasist og er heller ikke imot innvandrerere, kjenner mange bra folk av de men når det kommer folk inn som ødelegger kultur, islamimerer landet på lang sikt, står for 80 % og vold og narko, og da ingen i styre og stell forstår en dritt da er jeg virkelig redd, vi nordmenn har lett for å vera godtroende til bitter end og er ikke kulturelt genetisk lik innvandrerer som har mye mer pågående oppførsel, ikke noe galt med det men når de kommer hit får de for helvete følge norske lover og regler ellers så er det rett ut, se finland og sammenlign med norge og sverige-danmark, hyggelig lesning for barnebarna våres. det er jo de som får et helvete. fjern alle politikere og bygg det opp igjen.
2009-02-23T11:38:11

Harald Hartmann Harald Hartmann

23. februar 2009 - 11:38

Islamisering

Siv Jensen har helt rett. Jeg er skuffet over Per Kristian Foss. Muslimen som sto fram først og sammenlignet Siv's tale var underlig. Jeg har aldri før hørt noenmuslim bekjymre seg for jøder, tvert i mot - de har truet med å utrydde dem. Samme som Hitler hadde til hensikt. Fremskrittspartiet har ikke - eller har hatt til hensikt å utrydde hverken jøder eller andre. Men dette er altså takken muslimene gir for å komme hit til landet og få alt tilrette lagt for et bedre liv enn der de kommer fra. Jeg skal innrømme at jeg stemte Høyre hele mitt voksne liv inntil for et par stortingsvalg siden. Da synes jeg høyre var blitt litt for tannløse. De burde vært litt tøffere med bl.a. sin innvandringspolitikk. Jeg er nå med i Frp. Vi som har barn, barnebarn og oldebarn vi er så pass gamle at vi har opplevd at fremmende makthavere har bestemt alt for oss. Dette vil vi ikke ha om igenn. Nei for det er vel ingen av oss som vil risikere at noen av våre etterkommere skal bli steinet i døde på grunn av noe som de ikke er skyld i? TENK DERE OM, TENK PÅ FRAMTIDEN.
2009-02-23T11:28:06

Gunnar Holm Gunnar Holm

23. februar 2009 - 11:28

Snart er det valg - - -

La våre meninger om dette komme til uttrykk ved neste valg. Skal vi kunne forsvare vårt lille land og beholde vår kultur, velferd og sikkerhet, ser det ut som vi må stemme på Siv og ingen andre.
De fleste jeg snakker med er helt enig i FRP`s innvandringspolitikk

Når kommer rapporten fra SSB om hvor mange stemmer Høyre mistet etter Foss sin tåpelige sammenligning i forhold til jødenes historikk ?



2009-02-23T11:32:21

Jan Erik Dahlhaug Jan Erik Dahlhaug

23. februar 2009 - 11:32

Jøder og muslimer.

Dette er umulige, og idiotiske sammenligninger. Jøder er folkeslag, islam er trosretning. Altså meninger. Å straffe folk for det de er (Rase) har ingen ting med å skjerpe kravet rundt handlinger for en trosretning
2009-02-23T12:35:16

Else Marie Jensen Dolu Else Marie Jensen Dolu

23. februar 2009 - 12:35

finnes ikke misyonering i

finnes ikke misyonering i islam men du kan finne ut at hvor mange norsk misyonering i muslim verden jeg snakker ikke om andre vestlandene
2009-02-23T12:49:37

Magnar Husby Magnar Husby

23. februar 2009 - 12:49

Islamifisering

Dette dokumentet, kjære Børge, handler om det motsatte. Det inneholder til og med en forsiktig kritikk av islamsk fundamentalisme. Jeg kjenner ikke til hvem som står bak det, og tar derfor et forbehold, men dokumentet selv er en invitasjon til samarbeid om problemer som møtet mellom kulturer innebærer. Og det samme organet har sågar tidligere behandlet jødedommens bidrag til europeisk kultur. Det ser også ut til at de støttes av UNESCO.
2009-02-23T13:44:27

Pål Vedeld Djupvik Pål Vedeld Djupvik

23. februar 2009 - 13:44

Hei Magnar Husby,

Jeg tenker på din kommentar til Børge sitt innlegg. Det var toppen av arroganse det du hadde å si om det (selv om du sa kun fire ord), og at du "kjenner ikke til hvem som stod bak" derfor hadde du ingen mening.
2009-02-23T14:06:58

Børge Jørgensen-Dahl Børge Jørgensen-Dahl

23. februar 2009 - 14:06

Rekommandasjonen og Husbys forståelse.

Dokumentet er en klar oppfordring om å åpne de vestlige samfunn for islam og arabere. De antydninger til kritikk av islamsk fundamentalisme står for meg som utslag av en misforståelse av hva Islam står for. Det egentlige islam er nettopp det de såkalte fundamentalistene hevder. Les Koranen Husby. Noe forsøker å liberalisere islam ved å tolke bort deler av Koranen. Men disse har i tur og orden enten blitt drept eller motarbeidet av de ledende imamer og islamtroende bevegelser. Den som forlater Islam skal i henhold til Islam drepes. Kanksje burde du lese Marc Gabriels bøker om hva islam egentlig står for. Det symposium som skal ha avfødt denne EU-rekommandsjonen fra EU-parlamentarikerne er omtalt i Oriana Fallacis bøker "Sinnet og stoltheten" og "Fornuftens styrke" som hun skrev etter 11. september 2001. En av de sentrale premissgivere skal ha vært en kvinnelig nazist ved nav Hunke. Fallaci var en ledende journalist innen den italienske venstreside. Det glansbilde av Islam man forsøker å selge her i vest fra forhåpentligvis velmenende politikere og såkalte norske islamekseperter, er på vesentlige punkter i strid med Koranens ord. Den som nekter å se i øynene at det islam millioner av mennesker tror på og legger til grunn er det samme som hevdes at de såkalte fundamentalistene, er med på å føre folket vill. Man må ta Islam på alvor og det gjør man ikke med sin parfymerte utgave som forsøkes brakt til torgs. Når noen med alvor hevder at "Islam er kjærlighet" slik en viss kvinnelig professor gjerne gjentar til stadighet, så må jeg vise til at jeg ikke har klart å finne i Koranen et eneste sted hvor ordet kjærlighet forekommer. Det lengste Koranen strekker seg til er et påbud om å ta seg av sine nærmeste og vise omsorg for dem. Det åpenbart utslag av den arabiske stammekultur. De vantro skal drepes i henhold til profeten. Var profeten en løgner eller fantast? Var han en syk person eller rett og slett hva man i dag ville kalle en krigsherre og leder for en røverbande slik noen mener?
Du kan jo forsøke å spørre en troende muslim om det. Den stadig omseigripende naivitet som det norske samfunn preges av, fører til ulykke. Har Husby ikke ennå forstått at Islam ikke skiller mellom religion og politikk? At Islam er en religiøs politisk ideologi som i henhold til Koranen skal påtvinges verden med med tvang med mindre de vantro konverterer til Islam? Er ikke bæringen av Islamske trossymboler et klart uttrykk for en indre hengivenhet overfor profeten og hans lære? En hengivenhet så sterk at man ikke kan ta arbeid hvis man ikke får lov å bære hijab. I England er det flere muslimske teologer som har oversatt Koranen til engelsk med kommentarer. Selv om de på enkelte punkter spriker en del, er det neppe tvil om at det de såkalte fundamentalister hevder, nettopp er hva troende muslimer og islamske lærde er enige om.
2009-02-23T14:37:47

Magnar Husby Magnar Husby

23. februar 2009 - 14:37

Fundamentalisme

er ikke kjennetegn bare ved islamistiske ytterfløyer. Du er selv en fundamentalist, på den motsatte fløy. Du er egentlig til stor hjelp for de verste islamske fundamenatalistene. Med slike som deg, er det ikke vanskelig å oppildne til hat mot vesten og kristenheten. Du sitter igjen i holdninger som Den norske kirke har forlatt for 150 år siden. (Jeg kjenner til Fallaci. Hun er ikke troverdig i dette spørsmålet, men en rendyrket vestlig fundamentalist).