Frp vil forby all uniform-hijab
Fremskrittspartiet vil forby all uniform-hijab, også i Forsvaret og Tollvesenet, der det i dag er tillatt å bruke klesplagget.
Partiet har tidligere foreslått i Stortinget at hijab ikke skal tillates sammen med politiuniformen. Torsdag fulgte partiet opp med å foreslå at all bruk av religiøse symboler skal være forbudt sammen med offentlige uniformer.
Partiformann Siv Jensen sier i en pressemelding at det er galt at det er gitt tillatelse til å bære hijab i Forsvaret og Tollvesenet.
– Personlige religiøse symboler hører ikke sammen med statens uniformer eller i yrker det utøves makt på vegne av staten, sier hun. (©NTB)


Pengesedler varmer fattige ungarere
Høytlesning gir skoleflinke barn
Lesernes kommentarer
Espen Lund
19. februar 2009 - 12:22
Det var vel på tide. Ser
Espen Hæhre
19. februar 2009 - 12:26
Forbudt?
Isåfall må Siv Jensen ta av seg gifteringen.
Knut Vårum
19. februar 2009 - 12:29
Hæ?
19. februar 2009 - 12:57
Oppklaring.
Når tid begynte Siv Jensen å utøve makt på vegne av staten ?
Vidar Langøy
19. februar 2009 - 19:23
Er det uniformsplikt i
Harald Hartmann
19. februar 2009 - 20:03
Gifteringen?
Bodil Eikeset
19. februar 2009 - 12:35
"Personlige religiøse
Er det tillatt med hijab i Forsvaret og i Tollvesenet, bør det logisk sett også tillates i Politiet. Disse tre statsetaten utøver alle makt på vegne av staten. Omvendt kan man si at hijab bør forbys ved å bruke den samme logikk.
19. februar 2009 - 13:17
Logikk?
Jeg mener aldeles ikke at det er greit at det tillates å bruke religiøse symboler i noen form for offentlig tjeneste, men logikken din halter på begge beina.
Politiet er en ordensmakt og skal utøve makt og myndighet overfor alle, med samme troverdighet uavhengig av trosretninger, seksuelle legninger, størrelse på konto eller hvor på samfunnsstigen man befinner seg. Det kan de ikke gjøre hvis det skal være tillatt å bære et personlig religiøst symbol.
Politiet kan man kanskje se hver dag, eller sannsynligvis ha med å gjøre på mange måter og i mange sammenhenger i livet.
Beklager å måtte innrømme det, men jeg ville ikke ha mer respekt for en kvinne med uniform og skaut enn for en hvilken som helst annen kvinne eller mann.
Forsvaret er ganske perifert for de fleste av oss, og få har med de å gjøre til daglig.
Samme med tollbetjenter.
Bodil Eikeset
19. februar 2009 - 13:38
Arne Heipt: Vi er nok ikke så uenige..
Enn videre skriver du at siden Forsvaret (en offentlig etat som utøver en tjeneste) og Tolletaten (en offentlig etat som utøver en tjeneste) kan benytte hijab fordi de er mer perifere. Der synes jeg din logikk halter litt.
Mitt ærende var at det får være enten eller; dvs er det tillatt i en statsetat så bør det også tillates i en annen statsetat som utøver makt. Det skal altså ikke gjøres forskjell; heller ikke ved å forby hijab !
Selv er jeg på linje med de som mener at hijab ikke hører hjemme i en statsbærende uniform.
19. februar 2009 - 19:14
Enig, men uenig.
Forsvaret har ingen som helst maktmyndighet overfor sivile i fredstid, og er også for den del "usynlig" for sivilbefolkningen. Tolletaten er heller ikke bemyndiget til å utøve makt på noe vis mot sivile, som for eksempel arrestasjoner. De kan kun kontrollere, eventuelt anmelde.
Arrestasjoner tilligger kun politiet å utføre, og selv de må ha en rettskjennelse for å kunne trenge inn i et privat hjem. (Og da uten skaut.)
Knut Larsen
19. februar 2009 - 12:43
Hijab
Ole-Martin Risan
19. februar 2009 - 12:44
FRP = KKK
Bjørn H. Bråthen
19. februar 2009 - 20:56
Sharialovens Venner. Ole - Martin.
Lykke til med valget.
Rolf Petter Larsen
19. februar 2009 - 21:50
Navnebytte
Per Arnth Thørn
19. februar 2009 - 13:13
siv jensen
Jan Skoland
19. februar 2009 - 13:19
Hijab! et symbol på Islams underkastelse.
Stå på Siv.
Reidar Solemsjø
19. februar 2009 - 13:45
Det var på tide Siv.
Morten Kløvig
19. februar 2009 - 13:47
Giftering!!!! ha ha ha
Ellers er jeg helt enig med Siv, og symboler som kors hører til det Norske kongerike som er kristent.
Eivind Sæves
19. februar 2009 - 14:32
oppgitt over naive nordmenn
Bjørn Sæbø
19. februar 2009 - 18:31
Bra
Gudmund Havardsgard
19. februar 2009 - 15:35
Siv, la nå ting ligge som det ikke er klaget på!
Så skjedde det og det og det osv. osv. Vi kjenner til opphetingen både i politi, regjering, Storting, tv og det norske samfunn osv. En viktig debatt for politiet. Personlig er jeg absolutt mot hijabbruk i politiet.
Men så setter Frp og Siv Jensen i gang med krav til Forsvaret og Tolltjenesten også. De har hatt mulighet til hijabbruk i lengre tid, og ingen har klaget! Hvorfor kan ikke den praksisen bare få lov til å fortsette?? Vi lever jo i et multietnisk samfunn i Norge - og det er etter mitt syn stor forskjell i utøvelse av militære aktiviteter og tolltjenester sett i forhold til politiyrket. En politimann/-kvinne har hele tiden yrket sitt rettet mot de enkelte innbyggerne i Norge - oftest mot casus som ikke er lett å handskes med, for ikke å si prate fornuft med.
Er Siv på jakt etter stemmer til Frp??
K A Amundsen
19. februar 2009 - 16:14
Enig i at hijab heller ikke
Sigmund Hansen
20. februar 2009 - 9:08
Hijab
Det ble vel innført uten at allmenheten fikk greie på det, og derfor
heller ingen offentlig diskusjon.
19. februar 2009 - 15:37
Ikke vanskelig og støtte et slikt forslag...
Untatt er Feltpresten i forsvaret som selvsagt skal bære kors.
Det som slår meg- og antagelig en rekke andre, er at kravene muslimer stiller blir mere og mere i tråd med deres tro- og lære, og når vi vet jfr. Statistisk Sentralbyrå at vi om 10 år vil ha over 2 millioner muslimer i Norge - forstår selv den mest blåøyde og SV representant at snart må vi søke om visum - i eget land...
Willy Wiksaas
Tore Skovly
19. februar 2009 - 15:48
Meld Gris!
Sherab Dorje Andreassen
19. februar 2009 - 16:15
Populisme!
Morten Gulbrandsen
19. februar 2009 - 16:58
Frp arbeider med politikk,
Odd Johannessen
19. februar 2009 - 17:16
Bondevik 2 regjeringen
Kan du dokumentere dette?
Eller er det bare vanlig venstresidevrøvl?
Bjørn H. Bråthen
19. februar 2009 - 19:08
Forteller mye om ditt syn på mennesker. Sherab.
Du burde faktisk beklage det.
Jan Likas
19. februar 2009 - 16:16
Merkelig diskusjon; når