
Tar ikke avstand fra raseringen av Oslo
Flere støtteorganisasjoner for palestinerne vil ikke ta avstand fra bråket i Oslo sentrum torsdag kveld.
Oslo (NTB): Olaf Svorstøl, leder av Fellesutvalget for Palestina, legger noe av skylden for opptøyene for Siv Jensen.
– Vi setter oss ikke til dommere over dem som velger å aksjonere på en annen måte. Siv Jensens provokasjoner utløste forbannelse. Vi skiller ikke mellom verdige og uverdige demonstrasjoner, sier Svorstøl til Dagbladet.
Han mener at Israels støttespillere spiller en stor rolle når det gjelder å skape bråk i Oslo, og at dette ikke har kommet ordentlig fram.
37 pågrepet
Opptøyene i Oslo sentrum torsdag kveld da propalestinske ungdommer angrep Israel-sympatisører. Politiet ble satt inn for å rydde opp, hvilket endte med 37 pågripelser. Flere personer fikk mindre skader. en politimann fikk et kutt i leppa og skader på en tann.
Ni av de 37 arresterte vil bli siktet for vold mot politiet og risikerer ubetinget fengsel.
– Spesiell situasjon
Thomas Nilsen og Mass Soldal Lund i Palestinakomiteen tar avstand fra voldelige handlinger, men påpeker at torsdagens situasjon var spesiell.
– På samme dag som Siv Jensen sto på talerstolen for å støtte Israels bombing av Gaza, blir drepte barn gravd fram fra ruinene. Mens resten av det internasjonale samfunnet arbeider for en våpenhvile, velger altså partilederen for et av Norges største partier å gå på talerstolen for å forsvare drapene på sivile i et av verdens tettest befolkede områder, sier de to.
Leder i rød Ungdom, Mari Eifring, oppfordrer til fredelige demonstrasjoner, men understreker at ikke alle som var innblandet i bråket torsdag var pøbler.
– Mange unge mennesker får utløp for frustrasjonen sin, og det må vi ta på alvor. de er ikke bare pøbel som er ute etter bråk, mener RU-lederen. (©NTB)

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Lesernes kommentarer
Reidar Karlsen
10. januar 2009 - 8:35
Tar ikke avstand?
Jeg har selv vært i krigsområder og sett mye elendighet, men det hjelper ikke at dere oppfører dere som idioter i et fredelig land for det!! Dere bare bekrefter at dere er noen radikale tullinger, som ikke fortjener å bli hørt på, men fjernet fra jordens overflate!! Er det dette dere vil!!!???
Det er mere skremmende for folk flest at en gjeng med arabisk pøbel oppfører seg som tullinger i oslo, enn at isrelittene går fra konseptene og myrder sivile i gaza.
Da tenker folk: Kansje israel likevel har rett i at alle arabere er noen primitive pøbler som ikke kan annet enn å kaste stein!? -Da er nemlig folks konklusjon at dette kansje er noe som faktisk må gjøres for å få fred!?
Er det dette dere vil?
Dere må slutte å oppføre dere som idioter, og komme med noe konstruktivt, ellers taper dere kampen om folks sympati og medfølelse!
Det er ingen som har lyst til å støtte en gjeng med ytterliggående pøbler, for de bare bekrefter det folk kansje tror...-Nemlig at alle arabere er tullinger som ikke kan annet enn å sende raketter og kaste stein!!!
Tom Horn
10. januar 2009 - 8:39
virkelig på tide at våre
Egil Nilsen
10. januar 2009 - 8:49
pøbler
Gabor Kovacs
10. januar 2009 - 8:54
gateslag på karl johann
Dag Remen
10. januar 2009 - 8:54
Frustrasjoner
Dag Remen
10. januar 2009 - 9:11
Ta bilder
Arve Norum
10. januar 2009 - 8:56
trygge omgivelser ?
Terry Kinder
10. januar 2009 - 8:59
Spesiell situasjon
Vi her i det vestlige del av verden er flink til å komme med den enne unskylling etter den andre for å begrunne og forsvar folk som drive med sånn ting som skjedde i Oslo torsdag kveld....
Jeg synnes det er rart at i midt østen de er ikke så flink til å tilgi sånn.... og mindre ting som ikke de er enige med; f,eks, Mohamed tegning, husker noen denne sak ? Dødsstraff til de som tegnet den og de som trykket den !!
Prov du å reise til et muslimsk land og brytte en av deres lov... Der for du ikke bare ubetinget fengsel... Der for du kastet i et hul og stienet, eller tatt til byens sentrum kl 12 på en fredag og hånden, fot eller hodet kutt av.... og for hva ? fordi en hadde sex, eller stjal brød for å kunne gi mat til barn....
Vi bor i et land der utrykksfriheten er lov og at noen ikke like de ting Siv Jensen sa, så må de gjerne ha sin megning, men de har ingen rett til å ødlegge eindomen vår fordi det ikke like det de høre...Og folk som Olaf Svorstøl skulle heller legge skyll der den finns, hos de folkens som samlet seg i Oslo kun for en grunn, "hærverk" !!
Terje Johannessen
10. januar 2009 - 9:09
Her i Norge har vi et
Jeg er overhodet ikke enig med Siv Jensen på noen måte, men hun har rett og lov til å ytre sitt syn på saker og ting. Denne typen pøbelskap vi nå har sett MÅ man slå ned på hardt og btutalt. Nå må man slutte å synes synd på osv.
Så må pøbelen få sine dommer straks.
Dag Remen
10. januar 2009 - 9:24
Til Politiet
Hans Arnesen
10. januar 2009 - 9:30
Aktivistene som kjemper for sin egen undergang
Sigve Jensen
10. januar 2009 - 9:34
Nye Lands menn.
Kom dere til helsike hjem igjen, ta deres sinne og dra der pepperen gror, ingen her i Norge er innteresert i å ha deres extreme utagering.
Vis dere hadde hatt noe vett mellom ørene hadde dere brukt den vel vilje som Norske stat gir dere ved å la dere få innpass og vikelig hjulpet deres familier og venner som fremdeles er der nede, men neida, mye bedre å stå som noen forbanna huleboere og kaste stein og "molotov"
NORSKE STAT: TA DERES PASS OG KAST DEM UT
S Sf
10. januar 2009 - 9:38
Jeg måtte skifte navnet
Er det det DERE vil???
SKAM DERE!!!!!!!!!
OLAF SVORSTØL
MARI EIFRING
Kjell Erik Strøm
10. januar 2009 - 9:50
Dere?
S Sf
10. januar 2009 - 10:48
forklaring
Og plasserer noe skyld over på SIv Jensen...
Benny Mikal Neraas
10. januar 2009 - 13:12
Jeg skjuler ikke navnet
Arnhild Westeng
10. januar 2009 - 9:51
Bråket i Oslo
Nils Isaksen
10. januar 2009 - 10:10
Slutt å synes synd på pøblene!
Ytringsfrihet er noe av det Norge har fått stor anerkjennelse for i verden, og da selvsagt den vestlige verden. Det er jo her det blir ansett som en folkerett å kunne si det en vil. Ikke godta at ytringsfriheten blir forsøkt kvalt. Siv Jensen, som alle andre, må få si sin mening om hva de mener er rett og hva de står for. Om det er 1. mai tale eller annet, må etniske nordmenn og ikke minst våre nye landsmenn kunne godta at slik er det vi lever i Norge. For dem som frivillig har valgt å komme til Norge er døra UT åpen; det er lov å reise tilbake dit det er akseptert å praktisere vold, dreping av demokrati og ytringsfrihet – og ikke minst: rasering av annen manns eiendom.
Som Dag Remen sier over; la politi og media filme så mye som mulig og nekt tildekking av ansikt. Tildekkingen er til for å ikke kunne identifiseres som en utøver hærverk og vold. Slike burde bli lagt i jern og fått ei natt i glattcelle før tiltale og kraftige bøter. Samtidig vil filming lette identifiseringen av de som utøver ulovligheter.
Tom Rosenblad
10. januar 2009 - 10:11
Bråk i Oslo
Hans Ohrem
10. januar 2009 - 10:24
Nå opphetes debatten
Det som skjedde i Oslo var at en side i parten prøvde med vold å nekte den andre i å legge frem sitt syn på en konflikt,
Mange i denne debatten har dratt likhetslinjer med 2 verdenskrig, den fremgangsmetoden vi så i Oslo er faktisk identisk med den fremgangsmetoden "brunskjortene" benyttet i Tyskland på 30 tallet for å skremme sine meningsopponenter til taushet.
Jeg snakket selv med en dame på 76 som hadde blitt angrepet av tre ungdommer ikledd Palestinskjerf da hun ønsket å markere sin støtte til Israel. Slike handlinger nekter da enkelte grupperinger som støtter Palestinenerne i kritisere. Det er kun til skade for den saken de ønsker å fremme.
Alle har rett til å ytre sine meninger i Norge, og vikan ikke tillate at ytringsfriheten blir ødelagt av frykt for represalier.
Hele debatten har så langt vært preget av beskyldninger med en liten del sannhet og en stor del useriøs argumentering. Det er lov å bli provosert fordi man er uenig i det en anne part legger frem, men det er ikke lov å angripe fysisk de som er uenige med deg.
Håper alle er enige i at det som skjer på Gaza stripen er forferdelig. Sivile trekkes inn i en konflikt som egentlig står mellom Hamas og Israel. Det som forundret meg er at Hamas har sendt raketter mot det kraftverket som forsyner Gaza med strøm, Gazas innbyggere trenger jo denne forsyningen.
Det overrasker vel få at det kom en reaksjon fra Israel på at det er avfyrt mellom 5000 og 10 000 raketter mot Israelske sivile mål til tross for at militære installasjoner ligger mye nærmere og er enklere mål. Det som overrasker er omfanget av responsen og at Israel har valgt å gå inn med bakkestyrker med tanke på at dette vil medføre tap av Israelske soldater, det ville jo vært mye enklere å fortsatt bombardementet fra artilleri og luft styrker, skjønt dette ville resultert i enda større tap av sivile liv på Gaza stripen.
Da jeg snakket med en tidligere kollega av meg som er fra Jordan, ble jeg overrasket over at han hevdet at Hamas slett ikke ble betraktet som helter, men stort sett var hatet av den arabiske verden, med unntak av Iran, men Iran er jo ikke et araberland.
En annen ting som skremmer meg er at når jeg leser andre lands medier, fremstiller de et bilde av konflikten som til dels avviker mye fra det bildet jeg får gjennom norske medier, og dette gjelder mange land som betraktes som nøytrale, Ofte likner norske mediers fremstilling mest på den jeg finner i arabiske medier som er å betrakte som en part i konflikten, jeg klarer ikke å se hvordan det å fremstille en konflikt så farget er med på å fremme fred.
Historisk sett er det jo slik at den eneste måten en væpnet konflikt bringer fred er at dene ene parten utsletter den andre, og det håper jeg inderlig at ingen ønsker.
Mitt håp er at det snart kan bli en fred der begge sider respekterer freden, og at de unge legger ned våpnene og starter en våpenløs dialog.
Tor Bærland
10. januar 2009 - 10:46
Minkende medfølelse jo mer jeg leser av faktaopplysninger.
De fikk en våpenhvile, de, som er på størrelse med Rogaland fylke.
De BRØT våpenhvilen på en av sin fiendes største høytidsdager. Neppe tilfeldig.
De brøt våpenhvilen med en av verdens største våpenmakter, på tross av at de hadde holdt en lovet tilbaketrekking.
Og når de gang etter gang strekker strikken, så MÅ det komme en reaksjon.
HVA gjør Hamas når reaksjonen kommer? De gjemmer seg på barneskoler og sykehus. Når de blir beskutt, så er det veldig villige til å få ut bilder av alle de skadde og drepte barna dette går ut over.
hamas selv står som ansvarlige for selvmordsbombere som sprenger seg selv inne på busser med uskyldige barn. derette gjemmer de seg på skolene i sammen med barna. når barna som en DIREKTE konsekvens av dette, blir drept, er de utrolig raske med å få ut bilder av det forferdelige, selv om de SELV er indirekte delaktige i akkurat dette som skjer.
Kynisk krigføring med propaganda som resultatmessig virkemiddel. DET er hva dette er.
Lars Håkon Slette
10. januar 2009 - 10:55
Helt enig med Reidar
De får i allefall meg til å tro at alle pro palestinere er idioter! Jeg syntes vi Nordmenn burde ta ansvar og støtte de som har vett nok til å ta i mot den nye sjansen, og bruke den, og sende alle de andre tilbake der de kom fra. Vet ikke om noen av dere hørte det men på "Landstinget" på tv var det et krav nærmere en forslag, om at vi skulle endre julehøytiden fordi det var støtende for muslimer!
hvis vi drar til muslimske land må jo vi øye oss for deres kultur og lover så da får de jammen meg gjøre det sjøl her!
Selvfølgelig er det ille at Israel dreper uskyldige damer og barn, men det er ikke rart de eksploderer,bokstavlig talt, når hamaz gang på gang bryter hver eneste våpenhvile og dreper uskyldige i Israel! DE FÅR SIN EGEN MEDISIN OG FORTJENER DET.
Mitt motto: skaff politiet gummislugs og send peppern dit peppern gror.
10. januar 2009 - 20:38
Fortjener?
Kven fortjener å bli holdt som gisler av eigen regjering og fiendens.
Kva kan det tjene til å vera fordømmande -velge side,spy ut eder og galle . Det eg leser ut av disse innlegga her er for og i mot Då har vi eit problem Vi løyser ikkje nokon ting,Berre lever tryggt vidare på myter og rutiner. I 60 år har denne konflikten vorte dreve frå skanse til skanse. Den er no meir grotesk en nokon sinne.
Hatet sitter så djup i ryggraden på disse menneskene at dei tenker ikkje rasonelt lenger. Då må ikkje vi som har det så godt vera med på å bera meir hat og vera fordømmende. Vi må støtte dei som arbeider for fred mellom menneskene som bur i denne helvetes forgard.
Det er palistinarar og israeliarar som prøver, men deira røst blir tia i hel av politiske og anti ditt og anti datt for å halda oppe disse konfliktene Så kven kan vaske sine hender å seie vi har ikkje blod på hendene?
Lars Håkon Slette
11. januar 2009 - 13:32
Sant det
Og den beste løsningen hadde vært diplomatisk, problemet er at Israel har prøvd tålmodig i seksti år å skape fred mellom palestinerne og isralittene. De har skaffet flere titalls fredsavtaler med både hamaz og militære grupper. Og hva er takken for fred?? Tre dager med usikkerhet før barna dine sprenges i filler av en hamaz rakett som kom gjenom skoleveggen. Når Israel har ventet så lenge og prøvd så hardt, syntes jeg det ikke er rart at tålmodigheten en gang tar slutt.
Jeg støtter Israel, men tar avstand fra volds-handlingene. Syntes ikke det er rart at det er volds-handliger der når morsmelken er blod.
Har sympati for de uskyldige, men ikke de som trener barna sine til å drepe. Det gjelder for øvrig også Israel.
Skulle gjerne gjort noe, men hva?
Skeptisk til å gi penger til hjelpearbeid når så godt som 90% går til lederne i norge eller utllandet.
12. januar 2009 - 12:39
Du kan.
Det er grupper her i Norge som prøver å komme til orde,men blir ned kjempa av disse som har så stort markeringsbehov.
Vi må få dei fram i lyset slik at dei blir sitt. Ved å skrive her og vise støtte så er det byrjinga på ein spire som kan vekse.
Om alle berre står på same ståsted med sine meininger og bruker energien til det ,så ser vi ikkje forandring,men fortsett groteske kriger utan tanke på anna en hat .
Ein stad må ein starte og kansje er det nettopp i dag:) :)
Berit Rasmussen
10. januar 2009 - 10:59
det begynner å bli like
Dag Remen
10. januar 2009 - 11:03
Vi bør bli flinkere.
Dag Remen
10. januar 2009 - 11:08
Syns redaksjonen...
Thor Jarl Berglund
10. januar 2009 - 11:17
Hmmm..
Bygger opp en kebabsjappe og driver systematsik og tiltrekker seg flere fra disse landene, skremmer de de ikke liker og smiler til kunder i annen hand. Så går de konk og kona overtar. Når de så er konk er det fetter, kusine, bror el lignende. Ja de har et godt fotfeste her. Må nesten spørre.. Hvor mange kebabsjapper røyk under denne demonstrasjonen ?
Per Kåre Kjønsvik
10. januar 2009 - 11:10
Sende tilbake? Hvor?
Det mange forfekter har faktisk et navn. Det kalles etnisk rensing. Jeg tror at det å dra alle over en kam og angripe alle med mørk hud og et annet religiøst ståsted er en dårlig løsning. Da tror jeg mer på økte ressurser og skolering av de som har til oppgave å holde ro og orden her i landet nemlig politiet.