
Foto: AFP Photo / Said Khatib / Scanpix.
Israel angriper Gaza
Israelske kampfly avfyrte lørdag raketter mot Hamas-stillinger på Gazastripen. Minst 155 skal være drept.
Over 200 personer skal være såret etter angrepene som begynte klokken 11.30 I dag.
Ifølge øyenvitner skal omtrent 30 forskjellige mål ha blitt angrepet samtidig, derav flere politistasjoner.
Les også: Egypt fordømmer israelske angrep
De fleste omkomne antas å ha befunnet seg inne på politistasjoner som ble rammet av raketter.
Det israelske militæret har bekreftet angrepene, som hevder at de ble gjennomført for å stoppe terroristangrep fra Hamas.
Det massive israelske bombardementet av det Hamas-kontrollerte området, er «bare begynnelsen» sier talsmann for det israelske militæret, Avi Benayahu, ifølge AFP.
En såret mann blir båret i sikkerhet etter å ha blitt rammet av raketter fra israelske kampfly.
BBCs korrespondent sier at luftangrepene er de mest omfattende mot Gaza på lange tider, og at det kan tyde på at bakkeoperasjon er nært forestående.
- Vi advarte sivilbefolkningen på Gazastripen om at vi kom til å angripe, og Hamas, som gjemmer seg blant befolkningen, er ansvarlig for situasjonen, sier en talsmann for hæren til AFP.
Etter angrepet oppfordret Hamas sine tilhengere til øyeblikkelig gjengjeldelse. Samtidig opplyste det israelske militæret at de vil intensivere aksjonen om nødvendig.
Gazastripen har vært under en streng israelsk blokade etter at Hamas fikk kontroll over området i 2007. Spenningen i Midtøsten har økt etter at en seks måneder lang våpenhvile gikk ut forrige uke. På julaften avfyrte militante palestinere over 80 raketter og granater mot Israel.

Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Lesernes kommentarer
John Hoel
27. desember 2008 - 12:11
Ja vel..
Svein Sørensen
27. desember 2008 - 12:24
Javel...
Det virkelige spørsmålet må være når denne voldsspiralen skal ta slutt? Når skal israelerne og palestinerne innse at hevn ikke hjelper en dritt? Israelerne som er den uten tvil sterkeste part i saken burde gå foran med et godt eksempel, og slutte med sine aksjoner, de er jo totalt overlegne!
Men desverre; det ser ikke ut som at vanlig fornuft hjelper før det en vakker dag er helt folketomt der nede...
John Hoel
27. desember 2008 - 15:57
trodde du skjønte
regnet med du skjønte det da men..!!
Børge Bernes
27. desember 2008 - 12:25
80 raketter ?
Hamas skjøt 80 raketter mot Israel før dette angrepet ?
http://www.nydailynews.com/news/us_world/2008/12/21/2008-12-21_hamas_missiles_spark_israeli_threat.html
Er litt artig å lese om dette siden ingen bryr seg om at det haggler raketter og granater
over Israel mens hver gang de svarer på trusselen så er det ramaskrik.
Stein Ove Korneliussen
27. desember 2008 - 12:35
Ang 80 raketter
Odd Johannessen
27. desember 2008 - 16:11
He he...
Israelerne forsvarer seg målrettet, og som jeg skjønner det, er det Hamas som får unngjelde. Det har de veldig godt av!
Ottar-Johan J Trøen
27. desember 2008 - 12:54
Meget trist, av hamas og israel
og israel må drepe flere sivilie førr og nå sit mål.
dette er bortkasta, egentlig burde hele verden fortelle dem noe fornuftig. med Amerikansk utstyr slakter Israel denne befolkningen det burde si noe om amerika også.
Men jeg vil gjøre det klart at jeg ikke støtter verken hamas Amerika eller Israel i denne saken.
Ketil Hagen
27. desember 2008 - 12:56
Det er egentlig latterlig at
John Hoel
27. desember 2008 - 16:06
tror....
israelerne har gjennom snart en generasjon terrorisert et annet folkeslag, med det som unnskyldning at gud hadde gitt dem dette landet, er ikke rart det blir terrorister og selvmordsbombere av folk som har vokst opp med at hjemmene deres er blitt jevnet med jorden av svære bulldosere for at det skulle bli plass for å bygge hus til disse guds utvalgte folk..!!!!!
André Johansen
27. desember 2008 - 17:45
Og det er helt rett.. Israel
John Hoel
27. desember 2008 - 20:07
Syns det er...
Religon har i all tid ført til krig, undertrykkelse og annen elendighet !!!!!
O Korsnes
29. desember 2008 - 20:25
rett?
Ketil Hagen
30. desember 2008 - 11:50
Det er to sider.
Et poeng i denne israelske invasjonen er at når det avfyres "en" rakett mot israel, så skal de palestinske selvstyre myndighetene etterforske denne handlingen og stille de ansvarlige for retten, slik at de får sin straff. Dette har ikke skjedd i disse tilfellene. Når det i løpet av en kort dag blir avfyrt 80 raketter som blant annet er blitt avfyrt fra "politistasjoner" som virkelig skal være de som skal håndtere slike saker, så er det ikke rart at motparten er nødt til å gå inn og ta over deres oppgaver.
Gudmund Havardsgard
28. desember 2008 - 17:54
Vil minne deg Ketil H om at
Ole Å. Langeland
27. desember 2008 - 13:00
Avsky
Det er å forvente at den norske regjering fordømmer dette og bidrar til å stoppe denne aggresjonen i den grad den har påvirkningskraft. Spørsmålet om hvem en liker og ikke liker eller "holder med", burde være sekundært i forhold til de menneskelige lidelser som sivilbefolkningen på Gaza-stripen blir utsatt for.
Ottar-Johan J Trøen
27. desember 2008 - 13:15
Er jo ikke to land som kjemper heller.
Hvorfor ikke Amerika prøver og få en fredelig løsning her. er det største spørsmålet. viss verdens største land hadde prøvd og få fred i stede forr og selge våpen.
Nei er kunn folket som lider her. Israels folk blir truffet av raketter og Palestinerne blir drept av Fly.
hva som er feigest og verst er ikke godt og si. de lider ikke noe serlig tap de som fører krigen hamas er sikkert langt vekke nå. og kommer tilbake førr og ødelegge freden når det har stilnet.
Jan A Skaug
27. desember 2008 - 13:21
Denne kompliserte konflikten
Odd Johannessen
27. desember 2008 - 16:15
Om å tvinge Israel til forhandlinger
Per Kåre Kjønsvik
27. desember 2008 - 14:15
Rett til å angripe okkuperende makt
Sondre Melås
27. desember 2008 - 14:41
nuvel
John Hoel
27. desember 2008 - 16:37
til Nuvel
men dette er veldig lenge siden, etter den tid ble jødene spredt over hele verden og araberne bosatte palestinea, først på mitden av 1800 tallet begynte jødene å flytte tilbake til palestina, og begynte da å danne små samfunn rundt omkring i palestina, og sionismen oppsto (tanken om å opprette en egen jødisk stat)
Men det skjedde ikke før etter andre verdenskrig, da gikk alle seiersnasjonene sammen og dannet FN og som en slags oppreisning til jødene etter denne forferdelige krigen så ville FN danne en egen jødisk stat Israel.
Men det var jo ikke arabererne som prøvde å utrydde jødene under andre verdenskrig, så hvorfor FN valgte palestina som tidligere hadde vært befolket av arabere og også minoriteter av jøder som en egen stat for jødene er litt merkelig, hadde vært mer riktig om jødene hadde fått Tyskland for å si det slik.
men nok om det, palestinerne godkjente naturligvis ikke at landet deres ble delt og mer en halvparten ble gitt vekk som et plaser på såret etter en krig de ikke hadde noe med engang, og da gikk Israel med sterk støtte fra vesten inn og okkuperte mer av landet til palestinerne.
Vil veldig gjerne understreke at undertegnede ikke har noe imot hverken jøder eller muslimer, men Nazister skulle jeg gjerne bundet til en slipesten og slipet sakte ihjel.
Men vil at alle må skjønne at også araberene ikke kan finne seg i den urett som vesten gjorde dem den gangen. tror nok det er roten til veldig mye av den terroren som utspiller seg i dag stammer fra nettopp dette.
Tror ikke noen hadde ønsket å bli selvmordsbombere om de ikke hadde blitt urett behandlet.
John Hoel
27. desember 2008 - 17:01
som en tilleggs opplysning
og går man bakover til begynnelsen av 1800 tallet så bodde det 7 tusen jøder, 22 tusen kristne og 249 tusen muslimer i dette landet.
Så hvem som har okkupert hvem ,, ja, ja tallene er jo ganske klare da.
Skjønner dere virkelig ikke at dette tyveriet av et land fra vesten sin side har skapt ufred og krig og terror i snart en mannsalder og kommer nok fremdeles til å gjøre det i lang lang tid fremover også.
Er veldig uenig med muslimer i mange mange ting, ja nesten alt om man begynner å se på hva de driver med, tvangsekteskap, henrettelser, terror og slike ting, ,, men det kan aldri noen gang rettferdiggjøre at vestige land i 1948 stjal landet deres..!!!!
Vigil Ant
28. desember 2008 - 16:12
enig så enig..
At en våpenhvile ikke er målet til Palestinerne burde være helt klart. De mener våpenhvile er ett skritt i riktig retning men hovedmålet er jo at Israel trekker seg tilbake til de grensene FN opprettet.
At dette ikke skjer og verdenssamfunnet stadig tar den sterkestes parti hjelper ikke akkurat på situasjonen og fostrer nok mange selvmordsbombere i seg selv, ettersom det er et tegn på en oppgitt befolkning uten håp om å bli hørt med sine argumenter. FN og vesten, deriblant statsoverhoder og media er de største syndebukkene, og Israels ledelse og sionistene i landet har ikke bidrattt til noe annet enn en opprettholdelse av konflikten som FN startet ved å gi bort Palestinsk jord.
At gud har gitt dem landet er vel en uttalelse med modifikasjoner ettersom dette bare står skrevet i jødenes religiøse skrifter.. Palestinerne vil nok si seg uenig.
Isåfall kan man kanskje ta frem gamle sagn fra Indianer kulturen i dagens amerika og si at det landet ble lovet indianerne av deres gud igjen, og vips så måtte amerika flytte tilbake til europa ifølge den logikken som blir tatt i bruk av sionister og radikale kristne og jøder, samt noen av innleggsforfatterne her inne.
At det står i bibelen at jødene skal leve i fred og pakt med sine naboer blir merkelig nok ikke vektalgt på samme måte.
Jeg fordømmer Israel som en stat og mener den ikke burde blitt opprettet på det viset den ble. Jeg sier ikke at det ikke skulle vært noen Israelsk stat, men mener heller at det burde blitt tatt overveiende hensyn til det folket som bodde der fra før av, nemlig Palestinerne, når staten israel skulle dannes.
Dessverre er det mange som har bitt på propaganda maskinen Israels mange feilopplysninger gjennom tidene og har et feilaktig bilde av terrorisme kontra legitimt opprør.
Det vi ser blant Palestinerne er det samme som skjedde i Algerie under fransk okkupasjon. Ja, det ble tatt i bruk virkemidler mange vil kalle terrorisme, men at det var for å befri seg selv og landet fra en undertrykkende og frihetsberøvende okkupasjon er langt viktigere enn noen menneskeliv.
Dersom Israel virkelig vil ha fred i sitt eget land må de ta visse skritt som sikkert ikke vil falle i smak blant alle landets radikale og ultra radikale sionister, som tror fast og bestemt på at gud har gitt dem det landet. Går det an å føre noen dialog med folk med et slikt utgangspunkt ?
Palestinerne krever sin historiske rett til å bo der de bodde frem til slutten av andre verdenskrig. Sionistene krever en rett til landet basert på en bok skrevet for mange tusen år siden og som siden jødeopprøret mot romerne i år 70 etter kristus ikke har hatt noen rot i virkeligheten. historisk sett hører de mer til i Europa eller amerika enn der staten deres nå ligger
I disse dager hvor max manus går på kinoer landet over burde folk bite seg merke i at Max Manus hadde blitt kalt landets største terrorist dersom tyskland hadde vunnet krigen . Men han var jo en opprører og frihetskjemper..En helt legitim en sådan.. selv om hans handlinger førte til død blant nordmenn såvel som tyskere.
Roy Calhoun
27. desember 2008 - 14:46
Hvem er du?
Roy Calhoun
27. desember 2008 - 14:48
Jeg mente
Per Kåre Kjønsvik
27. desember 2008 - 14:59
Navnet er Per Kåre Kjønsvik
Kjetil Hansen
27. desember 2008 - 15:35
Ja hvis ikke Hamas, Islamsk
K A Amundsen
29. desember 2008 - 20:12
Gaza
Terje Edmund Mathiassen
27. desember 2008 - 14:25
En evig ufred!
Obama's utenriksminister, Hillary Clinton, burde i så måte være en sterk og klok kandidat til å kunne evne tvinge partene til forhandlingsbordet.
Men med de innenrikspolitiske utfordringene Obama står ovenfor, er det slett ikke sikkert alt blir som man gjerne trodde og håpet ville kunne skje av omveltninger og forandringer bare han tok fatt, liksom. Det blir vel å overvurdere selv den kommende, tilsynelatende nøkterne og kloke president Obama, å tro at han nå snart skal få orden på alt mulig.
Midtøsten er uansett mer enn den israelsk-palestinske konflikten, selv om denne i seg selv er som en katalysator for en generell islamisering og utvikling av stadig fler ytterliggående og selvbevisste islamittiske grupperinger av alle typer og karakter.
USA's ødelagte omdømme i hele den muslimske verden, vil ikke være opphevet ved at Obama nå er valgt som etterfølger etter tidenes dårligste president, Busch jr. Her står utfordringene på rad!
Det er nesten umulig for et menneske oppe i dette nokså fredelige landet, å begripe dynamikken eller det intense hatet som gjør seg gjeldende i konflikten mellom israelerne og palestinerne.
Israelittene fordi de tydeligvis har glemt vesentlige sider ved sin egen historie, og legitimerer sine overgrep og umenneskelighet som mer rettferdig og annerledes enn når motparten gjør det samme.
Palestinerne, representert ved Hamas spesielt i nåværende situasjon, som feigt skyter sine raketter inn i blant sivilbefolkningen i de områdene av Israel som de når med sine raketter, samtidig som de bruker sin egen sivilbefolkning som gisler. Så når israelerne bombarderer uten hensyn til de sivile, er dét en bevisst strategi fra Hamas, i et forsøk på å oppnå sympati vis-a-vis israelernes grusomheter.
Men dette er sånn det ser ut på overflaten, og slik vi får det servert. Virkeligheten er sikkert langt verre, og enda mer kompleks enn den kan virke som.
Det er snakk om penger og makt, innflytelse og ressurser. Og det er ikke minst snakk om at hele den islamske verden gjennomgår store, indre forandringer, og en utvikling generelt som i større grad gjør de til vesentlige aktører i det internasjonale samfunn.
Selv er jeg ikke i tvil om at israelerne ikke har noen fremtid, om de ikke kommer til både fred og fordragelighet med sine nabostater, inklusive det å opprette et land palestinerne også kan kalle sitt, og ha full råderett og styring over.
Men det er ikke lett å forstå hvordan dette skal la seg gjøre, med så mange og store, ekstreme grupperinger som har dannet seg på begge sider av den israelsk-palestinske konflikten.
Kanskje er det håpløst. Det får jo tiden vise! Hittil har det stort sett bare vært et sisyfosarbeide for de aktørene som har forsøkt legge et grunnlag for fredssamtaler og avtaler. . . . mellom israelerne og palestinerne!
Sondre Melås
27. desember 2008 - 14:39
Eg søttar Israel