
Frp likevel i fremmarsj
De rødgrønne regjeringspartiene går på en smell på en ny meningsmåling. Til sammen får de tre partiene en oppslutning på 42,5 prosent, en tilbakegang på 3,3 prosentpoeng.
Arbeiderpartiet får 30,3 prosent, ned 0,3 prosentpoeng, Sosialistisk Venstreparti går ned 2 prosentpoeng til 7,4 prosent, mens Senterpartiet får 4,8 prosent, ned 1,1 prosentpoeng i Sentios desembermåling, offentliggjort i Bergens Tidende julaften.
Mens kurven for Frp har pekt jevnt og trutt nedover på meningsmålingene i høst, fikk formann Siv Jensen og hennes partifeller et lite lyspunkt rett før julen ringte inn. Partiet går fram 1,8 prosentpoeng til 26,7 prosent. Høyre går fram like mye og får 16 prosent.
Borgerlig flertall
Dermed bryter denne målingen med det som har vært hovedtendensen gjennom hele høsten, nemlig styrket posisjon for Ap og SV på bekostning av Frp.
Gjennomsnittet for ni desembermålinger som ble gjengitt i Dagens Næringsliv lille julaften, viser fortsatt klart mandatflertall for den borgerlige opposisjonen. Det samme gjør Bergens Tidendes partibarometer med 93 mot 76 mandater. Men det skal ikke rare forskyvningen til før det hele vipper i regjeringskoalisjonens favør, trolig er tre-fire prosentpoeng nok.
– Spennende
– De rød-grønne partiene har et stykke igjen før de når 85 mandater. Forskjellen er imidlertid ikke større enn at vi kan fastslå at kampen om regjeringsmakten etter valget til høsten blir veldig spennende, sier forsker Terje Knutsen ved Institutt for sammenlignende politikk ved Universitetet i Bergen.
Han tror opposisjonen kan få uttelling hvis det fester seg et inntrykk av at regjeringen ikke bruker verktøykassen aktivt mot finanskrisen.
– Det beste Frp og resten av opposisjonen kan håpe på i månedene som kommer er at regjeringen gjør for lite, for sent, sier Knutsen.
Utslagene for Kristelig Folkeparti og Venstre er små på denne målingen. KrF har støtte fra 6,6 prosent av de spurte, mens Venstre har 5,3 prosent av velgerne i ryggen. (©NTB)

Pengesedler varmer fattige ungarere
Lesernes kommentarer
Ingvar Johansen
25. desember 2008 - 9:10
Fram med sprengstoffet!
Kai Stick
25. desember 2008 - 9:18
Det er prøvd før :-)
Kolberg har prøvd i flere år. Hva er latterlig med å være et parti som folk faktisk forstår og kan assosiere seg med. Du mener altså at en fjerdedel av befolkningen er latterlig. Smart trekk.
Olav Sæbjørnsen
25. desember 2008 - 10:25
Du er mere latterlig du...
Ove Hauge
25. desember 2008 - 10:40
Sann mine ord.... En dag
En dag ligger du å gråter over at FRP sitter i regjering som landets største parti :)
Ernst Cato Strandmoen
25. desember 2008 - 10:57
IDIOT
At du kan skrive slikt tull ! ! ! ! ! ! !
Du vil få se ved neste valg at mere enn 50 % av det Norske folk ønsker Frp til å styre Norge.
Terje Edmund Mathiassen
25. desember 2008 - 12:51
Ja jøss!
Men selv om jeg er diametralt uenig i Fr.P-politikken, så betyr det ikke at jeg mener alle FrP'ere nødvendigvis er under pari eller trenger å "disses" i alle sammenhenger.
Jeg tar gjerne til motmæle mot mine politiske motstandere, enten de står til høyre eller venstre , - men selv om man iblant går litt over streken når det gjelder karakteristikker og påstander, så går det visse grenser for alminnelig folkeskikk også.
Dette gjelder jo ikke noe mindre FrP'ere, som ikke er det minste bedre på noe område, når det gjelder å karakterisere eller kategorisere sine politiske motstandere. Det "sosialist"-stempelet som settes på alt og alle som ikke er helt på linje med de liberalistiske variantene innenfor finans- og realøkonomien som Fr.P sverger til. . . selv om det vel er noe uoversiktlig hva som egentlig menes fra sentralt FrP-hold i forhold til det krisen som bare er i sin begynnelse!
Fr.P kan nok med tiden komme i regjeringsposisjon, innenfor en koalisjon av borgerlige partier. Men det er ennå et godt stykke dit!
25. desember 2008 - 9:27
Stå på Siv.
God jul og godt nytt år til deg og dine, og stå på så greier du dette.
25. desember 2008 - 9:33
Selvsagt vil FrP gjøre det br5a i valget...
En annen ting er at de Rød-grønne hermer nå så mye etter opposisjonen at det nærmet er plagiat -de stjeler alle de gode ideende - nå har Kristin pluselig kommet frem til at skattelette kan være et behov folk har bruk for... velkommen etter sier nå jeg. Når det lakker å lir - blir det nok en kommunesammenslåing som vi kan trenge - lær av Danmark i så henseende... hva skal vi med 434 kommuner i lille Norge...!(?)
God jul til Siv Jensen og alle andre i FrP...!!
25. desember 2008 - 9:34
Selvsagt vil FrP gjøre det bra i valget...
En annen ting er at de Rød-grønne hermer nå så mye etter opposisjonen at det nærmet er plagiat -de stjeler alle de gode ideende - nå har Kristin pluselig kommet frem til at skattelette kan være et behov folk har bruk for... velkommen etter sier nå jeg. Når det lakker å lir - blir det nok en kommunesammenslåing som vi kan trenge - lær av Danmark i så henseende... hva skal vi med 434 kommuner i lille Norge...!(?)
God jul til Siv Jensen og alle andre i FrP...!!
Geir Pettersen
25. desember 2008 - 10:01
FRP
Å nei du.... spar sprengstoffet og bruk det til å sprenge bort fjell og stein slik at vi kan få bedre veier og infrastruktur HER I NORGE. Frp vil gjerne bruke penger her i Norge fremfor å sende de utenlands til fattige land som vi allikevel ikke klarer og hjelpe. Du skjønner det at det og såkalt hjelpe disse landene, kun bidrar til å skape mer slum og fattigdom. Jo mer vi "hjelper" jo fler overlever og jo flere vil trenge hjelp. Disse landene har ikke styring og er ikke selvhjulpene i det hele tatt. Jeg er for og hjelpe selvsagt, men og redusere det en god del tror jeg og FRP er tingen. Tror du virkelig for fullt alvor at Frp lar ting gå over styr??? Tror ikke det. Landet trenger en NY politisk kurs, iallefall en stund. Så får vi se hva Siv Jensen duger til.
Joachim Hasund
25. desember 2008 - 10:06
Det er lov å bruke hodet !
Per øivind Haugen
25. desember 2008 - 10:08
meningsmåling FRP
Terje Edmund Mathiassen
25. desember 2008 - 15:29
Nettopp!
Dette sosialistiske propagandamaskineriet du henviser til, formoder jeg handler om alt fra aviser til NRK.
Det er likevel typisk at når det gjelder Frp, så er det bare de som utsettes for urettferdigheter og mye målrettet propaganda som bare har som oppgave å servere negativt stoff om Frp, hele tiden.
Jeg er for demokrati, bare så det er sagt. Pr Frp-definisjon er jeg vel å regne som sosialist siden jeg ikke er enig med Frp i de fleste helt grunnleggende, økonomiske og samfunnsstrukturelle spørsmålene av betydning for samfunnet, og tror på en sterk offentlig sektor istedet for å bygge dette ned for så å sette det ut på anbud.
Men det nærmer seg jo valgtider. Vi får se da. Det er ganske mye folk er irriterte på, enn si føler seg lurt hva gjelder, - f,eks, i EØS-forbindelsene våre til EU; dette famøse "Tjenestedirektivet" som ble trumfet gjennom mot egentlig det norske folks ønske, jfr, EU-folkeavstemningene!
Fortell litt hvor Frp står i denne og lignende saker da, Haugen, istedet for å komme med null-niks!
Tron Hagen
25. desember 2008 - 10:42
Makan
Svakt dette, og som vanlig spores det av. Hvorfor kan man ikke holde seg til temaet?
FrP har gått fram etter et halvt år med nedadgående kurve. Martin Kolberg har dermed ikke fått til sin svartmaling som har fått alt for mye spalteplass. Og her klages det på skatter og avgifter og enda stemmes det på de som står for nye morsomheter...! Stem Ap du Ingvar, men aksepter at det finnes andre meninger i dette nisselandet.
Det er vel bare å gratulere da?
Knut Røe-Berntsen
25. desember 2008 - 11:26
Frp
Frp er et parti av nemlig folk flest. Det finnes et mye bredere utvalg av folk fra alle yrkesgrupper og typer av folk i Frp enn i noe annet parti. Det spenner fra direktør til gatefeier, ja selv forskere og lærere. Det er tøffinger og følsomme folk, men for å være medlem av Frp, må man også ha mot! Hvorfor? Jo, du risikerer å bli skjeldt ut av folk som har fått tuta øra full av propagandaen til Kolberg og Co.
Jeg sitter ofte i badstua i Porsgrunnshallen og bruker enhver anledning til å lodde meninger.
Mitt klare inntrykk er at de fleste jeg snakker med, har sympati for Frp og mye mindre følelse for de rødrønne.
På lillejulaften har vi i Bamble Frp som tradisjon å dra rundt til alle gamle/sykehjem og omsorgsinstitusjoner med en Julehilsen i form av fruktkorger og julegodter.
Ingen andre partier gjør det.
Et sted øtte vi en gammel og tøff dame som sa. Jeg stemmer på Siv Jensen, fordi hun tok de narkomane inn på Stortinget og gav dem kaffe og kaker.
Vi bryr oss virkelig om hele folket, fattig som rik , syke og gamle som unge spreke og lykkelige.
Men 15 % av alle folk er alltid uenige i allt uansett.
Vi vil hjelpe de rusavhengige og de kronisk syke til et verdig liv.
Vi vil straffe de onde og uhelbrederlige krimminelle, Vi vil kaste ut Krekar og alle andre utlendinger som misbuker Norges godhet og bryter lovene våre.
Vi tror fengslene ble rimelig tomme om alle utlendingene i fengslene ble sent til hjemlandet.
Vi synes ikke det er riktig at en 15 åring, eller en familie som er intergrert godt i landet, har venner og skole, jobb blir kastet ut etter mange år fordi de endelig fikke avslag på asylsøknaden. Det er umennesklig.
Jeg liker ikke ordet Norsk Somalier eller Norsk Pakistaner, Norsk Afganer etc.
For meg blir det Somalinorsk, Pakistansnorsk, Afganinorsk!
Men er ikke rasist for det! Det er fremdeles vårt land og vi må også ta godt vare på våre tradisjoner og verdier. Vi har plass til andre kulturer, men det er våre lover som gjelder. Gettoer som på Grønland i Oslo, er ikke bra..
Vi har god råd, men det er viktig å forvalte våre verdier riktig. Jeg er ved godt mot og er overbevist om at vi vil vinne valget til høsten.
God jul!
Terje Edmund Mathiassen
25. desember 2008 - 13:24
To tunger. . .
For all del. Det ville vært mer enn prisverdig, om det hadde vært grunnleggende ærlig!
Tenker da på de mange utspill som har kommet fra ulike hold på stortinget eller blant andre tillitsvalgte innenfor partiet, både verbalt og konkret, der Frp sitter i styringen av kommunen. I Oslo, for eksempel.
Hva er realitetene? Hvorfor er Frp med på å selge unna mest mulig av den kommunale boligmassen, som er den eneste "sikkerheten" nettopp de svakere gruppene må ha som et tilbud, om de fleste av disse noensinne skal ha mulighet til å skaffe seg et verdig sted å bo - tross standarden i mange av disse gårdene.
Hva med bevilgninger til rusmiddelpolitikken i Oslo. Sprøyterommet. Akuttplasser for rusavhengige som er nødt til et slikt tiltak for å kunne komme videre, men hvor det også er blitt stadig fler nedlagte behandlingsplasser rundt om, slik at ventelistene for rusmisbrukere som ønsker behandling og rehabilitering er måneder og opptil to-tre år!
Hva med eldrepolitikken i praksis innenfor Oslo by, hvor Frp har mulighet til å vise hva de evner i styre og stell. Jeg ville ikke nettopp slått meg på brystet.
I alle fall ikke når Frp preker "så bredt" som de gjør, ved liksom å skulle favne stor og liten, fattig og rik, og spriket mellom prat og løfter vis-a-vis realpolitikken slett ikke følger de prinsippene, når det kommer til virkelighetens verden. . .
Så er det denne litt for forenklede måten å generalisere innvandringspolitikken på; måten å hevde enkelte meninger på, m.v., som også provoserer endel folk - faktisk både motstandere av dagens innvandringssystem, men ennå mer selvfølgelig de som er tilhengere eller direkte berørt av det på andre måter.
Men at Frp fortsatt kommer til å være en slags "kanalisering av misnøyen med de andre partiene" i overskuelig fremtid, må en nok regne med.
Like så mye som partiet hele tiden vil svinge på barometrene alt ettersom endel eller ganske mange er frustrerte og forbannet på de bestemmende partienes politikk. . .
Knut Røe-Berntsen
25. desember 2008 - 14:09
To Tunger
Det er de rødgrønne som har hatt makten og ansvaret for å fixe de ting du her sikter til. Har de gjort noe med det, nei.
Terje Edmund Matthiassen, du har ikke fulgt med. Du må ha store skylapper. Klart du har et stort sosialt nettverk av likesinnede, men du ser ikke realitetene. Du har vel en statelig betalt jobb, og er ikke særlig bekymret for å miste jobben.
Men de som skal fø landets statlige ansatte, jobber faktisk i private firmaer. Økte skatte og avgifter spenner bena under privat initiativ. Du så vel hva som skjedde under Sosialistene i østeuropa???
Slipper vi SV RØDT med AP i styringa igjen er vi tilbake til 60 tallet snart igjen.
For oss som husker det....
Missnøye er faktisk sundt. Hvis vi tror at vi ikke kan forbedre oss, er vi fortapte. Intet kan bli ved det gamle, men gode tradisjoner kan overleve om vi tar vare på dem.
Egoisme og grådighet er et onde. Når statsbedrifter benytter seg av sin monopolsituasjon til å oppnå akkurat dette, er det fare på ferde.
Vi trenger et regimeskifte til høsten.
Det sikreste er å gi Frp sin stemme. Høyre skal være støttespillere men opptrer noe arogant etter min mening. Venstre er jo også ett liberalt parti, sier de, hvorfor er de da så imot frp. Tror det egentlig kun er Spoonheim og hans nærmeste som er imot Frp.
Terje Edmund Mathiassen
27. desember 2008 - 15:52
Om man prater til veggen . . .
Likevel. La meg gjøre et forsøk på å imøtegå deg en smule, Knut Røe-Berntsen.
Joda. Det er de rødgrønne som har hatt makten en kort periode nå. Men jeg følger iallfall såpass med om ikke annet, at jeg begriper at de ikke har evnet å kjøre bedriften Norge så jævla på ræva som du hevder, alene i løpet av knappe fire år!
Hvis du hadde fulgt med på debattene og budsjettforslagene, stemmegivningene, spillet som foregår osv., så ville du også forstått at alt ikke er så svart/hvitt som du forestiller deg.
Jeg lurer på hvor svære dine skylapper egentlig er, jeg - siden du tydeligvis tenker og forstår tingene så ukompliserte og kortsiktige?
Sant nok rekker jeg ikke å følge med på alt mulig, men prøver vel som folk flest, å få med meg hovedtrekkene og de større linjene, med litt fordypning i visse ting som interesserer mer enn andre igjen.
Ellers er og har jeg stort sett alltid jobbet innen håndverksyrkene, med et par unntak nær, hvor jeg jobbet med regnskap i en periode, og som miljøarbeider i en annen.
Bortsett fra at du ikke har noe med det, og i alle fall tar helt feil: Nei, jeg er ikke sikret gjennom noen statlig jobb. Eller kommunal. Min jobb er heller høyst usikker!
Bare så det også er sagt. Jeg har ikke mye tilovers for den regjeringskonstellasjonen som sitter ved roret nå i dag. Men det er ikke lett å se noen klare alternativer til den sittende regjeringen heller!
Frp fremstår heller ikke som noe klart alternativ, mye fordi de er blitt mindre og mindre klare på hva de mener i enkeltsakene og de større linjene, ettersom "krisen" berører stadig fler og større områder innenfor vår produksjon og økonomi. I alle tilfelle er det ikke spesielt imponerende å være den mest etterpåkloke til beslutninger og avgjørelser som går tvers over partigrensene, slik Siv Jenssen gjør.
Nei, du og jeg lever nok i hver vår verden, Røe-Berntsen. Og takk for det!
John Pedersen
25. desember 2008 - 11:23
Frp
Frp mener at penge og krdittmarkedet skal reguleres av tilbud og etterspårseli marked, utenpolitiske reguleringer og inngrep.
(Eller kansje mener de ikke er dette lengre)
Fremgangen er ganske utrolig når en vet at misæren som verden er oppe skyldes den librialistiske politikken som er ført, spesielt i USA som i alle fall tidligere var Frps store ledestjerne. Eller har de gått i fra dette nå.
Knut Røe-Berntsen
25. desember 2008 - 11:39
Finanskrisen
Vi i Frp foreslo for år siden å bruke mer oljepenger på vei, skole og vidre infrastruktur. Nå er de borte.
Økonomien er så komplisert, sier de rødgrønne. Ja for di de ikke forstår den. Det enkle er ofte det beste.
Men ok. Noe bør kontrolleres av fellesskapet. Retningslinjer og lover må man ha. Men ikke altfor sterk statlig detaljstyring.
Terje Edmund Mathiassen
27. desember 2008 - 16:09
Finanskrisen, ja!
Jeg liker det. Det enkle, mener jeg. Hvorfor komplisere det som er åpenbart; at oljefondet burde vært forvaltet og benyttet på helt annen måte. Nå er jo all mulig forrentning gått til helvete, de er tapt, sammen med hundrevis av milliarder kroner, på disse råtne boliglånene som Oljefondet vårt delfinansierte innenfor byggebransjen i USA - og var grunnlaget for og opphavet til hele "finanskrisen".
Det må vi ha klart for oss. Ha i minne. Huske. For disse snikende rødgrønne jævlene, særlig ikke Finansdepartementet - unnskyld: finansminister Kristin Halvorsen, - har overhodet ikke greie på økonomi.
Det skal være sikkert og visst. Aldri har vi hatt det verre her i landet, og fortsetter dette, så ender vi ikke bare i 60-tallet, men tilbake til dengang vi bare måtte leve av poteter. . .
HJELP!
Øystein Drøsshaug
25. desember 2008 - 11:31
FRP = 10% max
Hvem vil ha det værre enn det er nå.....
Nei, fornuften vil seire heldigvis.....AP vinner valget......
Knut Røe-Berntsen
25. desember 2008 - 11:48
Opp med øynene!
For Kristin Halvorsen sin totale feilslåtte økonomiske politikk.
Det finnes ennå fattige mennesker i landet.`Men det som er ennå værre, er at vi har fattige og rike kommuner. Det er så urettferdig som de kan bli.
Skoler, sykehus, veier og sosiale tjenester SKAL være like i hele landet for alle!
De er egentlig ikke vanskelig å få til.
Frp vet hvordan det skal gjøres.
Olav Gimse
25. desember 2008 - 12:02
FRP!
Endelig skal Norge få en ekspansiv politikk som vil gagne folk flest. Nyutvikling og investeringer vil være i fokus i mange år fremover, takk og pris!
Terje Edmund Mathiassen
29. desember 2008 - 11:07
Troen på Nissen!
Og da skal endelig Norge få en ekspansiv politikk som vil gagne folk flest, gi nyutvikling og investeringer til alle de løftene og rente- og avgiftskuttene som Frp har levd på hele sitt liv.
Flott. Hvis det hadde vært sant.
Men selv sluttet jeg å tro på Nissen når jeg var rundt 5-6 år. Senere har det bare forsterket seg.
Til gjengjeld unner jeg selvfølgelig andre å tro alt og hva de vil!
Godt nytt valgår!
Gerd Bratli
25. desember 2008 - 12:25
Til Ingvar Johansen
Er det latterlig at de eldre blir verdsatt og tatt vare på på en anstendig måte?
Er det latterlig at de som trenger sykehusplass slipper å vente i måneder og år før de kan få behandling?
Er det latterlig at veiene blir opprustet og sikret så vi kan unngå tragiske ulykker?
Er det latterlig at folk får beholde litt mer av lønna si, så de selv kan bestemme hva de vil bruke den på?
Er det latterlig at bilavgiftene blir lagt på et nivå som samsvarer med våre naboland, og så folk kunne ha råd til å kjøpe miljøvennlige biler?
Er det latterlig å begrense inntaket av asylsøkere til de som hvirkelig har behov for beskyttelse?
Er det latterlig at enkeltmennesker blir tatt hensyn til?
osv.
Erling Outzen
25. desember 2008 - 13:00
Kva med god jul og godt nytt år?
Håvard Solberg
26. desember 2008 - 8:09
Tror du på julenissen også
Alle disse gode sakene koster vannvittig med penger.Og de skal jo senke alle skatter og avgifter.
Og de kan jo bruke noen flere milliarder fra oljefondet.Men de må jo styre sammen med andre såkalte ansvarlige partier så det blir ikke mye å hente i oljefondet.
Så det blir nok mindre av det meste.
Det er vannvittig å tro at Frp kan trylle..
Gerd Bratli
25. desember 2008 - 12:45
FRP= 10 % Max
Hvis alle dere som mener FrP vil rasere landet tok dere bryderiet med å lese programmet til FrP, er jeg overbevist om at dere vil se annerledes på partiet, så framt dere er i stand til å tenke klart, og legge bort hatet!
Hvorfor tror dere over en fjerdedel av folket vil ødelegge landet? FrP vil jo at folket selv skal bestemme hvordan landet skal styres. De er for folkeavstemming av alle viktige saker. Hva er galt med det?
Folket er du og jeg og alle våre naboer og venner og deres naboer og venner utover hele landet!!!
Jan A Skaug
25. desember 2008 - 12:55
Bra Gerd ! Helt enig i ditt
Men nei, slik skal det ikke fungere, idag står folk i sykehuskø i offentlig regi, privat klinnikkene får ikke
støtte fra staten for og ta seg av de samme personene, galskap.Slike paraleller kan vi dra på mange områder, ikke det at vi må ha privatisering for en vær pris, men så lenge det offentlige ikke strekker til så er det ett godt suplemang.
Grunnen til dette er at de styrende elememter i samfunnet enten er av en for dårlig kvalitet, eller de gir
blanke i dette med resultater. Uduglighet skaper alternativer,Frp er muligens det, men de må også lære seg i å ta vare på mennesker som er syke og har falt utenfor arbeidslivet av en eller annen grunn, i dag legger de opp til karentsdager og mindre støtte til de som trenger det.