
Leder Fremskrittspartiets programkomité, Per Sandberg. Foto: Scanpix
FrP-nei til billigere bensin
FrPs nestformann Per Sandberg vil fjerne bilavgiftene, men drivstoffavgiftene skal beholdes på dagens nivå.
Sandberg, som leder Fremskrittspartiets programkomité, tar til orde for en endring i partiets miljøpolitikk. Kravet om lavere bensinavgift er borte.
– Prinsipielt bør bilavgiftene gradvis vris over mot forbruk. Men drivstoffprisen skal ikke bli høyere enn i dag, sier Per Sandberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
– Den som forurenser, skal betale. Kall meg gjerne grønn, sier han.
Sandberg legger til at FrP vil mer enn halvere bilistenes samlede avgifter. Staten tar i år inn 50 milliarder kroner fra bilistene. 20 av disse milliardene er knyttet til drivstoff, mens like mye kommer inn på engangsavgift på kjøp av nye biler.
– Årsavgiften er den første jeg vil fjerne, sier Sandberg.
Staten tar i år inn nesten åtte milliarder på denne avgiften. Sandberg lover at det skal bli mye billigere å ha bil og ekstra billig å kjøpe ny bil.
Målet på sikt er å fjerne hele nybilavgiften, slik at det bare blir moms på nye biler.
– En pensjonist som kjører 200 mil i året, vil komme best ut, sier han.
Han vil ikke si hvor langt tid partiet vil bruke på denne omleggingen.
– Det vil ta mange år. Det er umulig å klare det på fire år, sier Sandberg.
FrP holder fast på motstanden mot bompenger, rushtidsavgift og andre former for veiprising. (©NTB)

Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Johnny Widegren
29. september 2008 - 9:04
bensinavgift
regering lova og inte hålla
Hans Peter Nylund
29. september 2008 - 9:22
Ja takk!
Det er imidlertid et løfte jeg savner fra FrP mht bilavgiftene: Kan FrP love at ALLE pengene som kommer inn fra diverse avgifter på bil og drivstoff vil bli brukt til veier, og ikke som nå, til en ekstra inntekt for Staten?
Hans Peter Nylund
29. september 2008 - 9:22
Ja takk!
Det er imidlertid et løfte jeg savner fra FrP mht bilavgiftene: Kan FrP love at ALLE pengene som kommer inn fra diverse avgifter på bil og drivstoff vil bli brukt til veier, og ikke som nå, til en ekstra inntekt for Staten?
Einar Ofsteng
29. september 2008 - 9:39
Da trengs jo bare........
Det er en ting han ikke nevner, hvor skal staten få erstatning for de 30 milliardene som de mister? Det må da merkes på veiutbygging, aldershjemsplasser, barnehageplasser osv.
Årsavgiften bør fjernes, men de tapte 8 milliardene må kreves inn i økt bensinavgift.
Er enig med Hans Petter Nylund i att avgifter på bil og drivstoff skal primert brukes til vedlikehold av veier, og til utbygging og subsidiering av kollektiv tilbudet.
Nybil avgiften bør noe ned, men aller viktigst bør den brukes som ett virkemiddel for å få folk til kjøpe miljøvennlige biler.
Siden FrP tidligere har sagt at de vil senke drivstoff avgiften, så må de da tape velgere på denne drastiske omleggingen i program, de begynner jo å gjøre det samme som alle de andre partiene, og de har ikke engang kommet til makten ennå......
Stian Guttormsen
29. september 2008 - 16:17
Tenk en runde til er du snill
Hvorfor fra økt bensinavgift? Poenget er at vi som er avhengige av bil (ja avhengige faktisk) ikke skal være melkeku for andre poster på budsjettet slik vi er i dag. Pengene kan fint hentes fra andre steder som er relevante til de faktiske utgiftene de skal dekke, evt kan en del penger fra oljefondet omtales som investeringsutgifter for å bedre forholdene for norsk næringsliv - som vil gi mer penger i kassa til staten gjennom økt næringsdrift. Jeg finner det ikke tilnærmet logisk at jeg skal betale høye bensinavgifter og en sinnsyk nybilavgift som vanskeliggjør overgang til mer miljøvennlig transportmiddel fordi noen er litt vel ivrige på vedhogst i Amazonas i hvertfall. Slike gaver får noen andre finansiere. Kanskje SV kan holde lotteri i stedet? (Jeg vil ikke ha lodd bare så det er sagt)
"Siden FrP tidligere har sagt at de vil senke drivstoff avgiften, så må de da tape velgere på denne drastiske omleggingen i program, de begynner jo å gjøre det samme som alle de andre partiene, og de har ikke engang kommet til makten ennå...... "
Det kan du gjerne mene. For min del er det egentlig ett fett om de kutter i den vanvittig høye nybilavgiften, årsavgiften eller bensinavgiften eller en hybrid mellom disse. Jeg som er avhengig(!) av bil for å komme meg til og fra samfunnsnyttig arbeid sparer på det uansett selv om det nok ville vært mer synlig i det daglige liv om det kom kutt i bensinavgiften. På den annen side vil lånet på en nyere, drivtoffgjerrig bil bli betraktelig lavere om jeg ikke skylder massevis av tusenlapper til staten etter handelen, og det sier seg selv at med en mer drivstoffgjerrig bil vil jeg også betale mindre bensinavgift pga. redusert forbruk.
Å oppmuntre folk til å kjøpe nye, drivstoffgjerrige biler må da være et minst like godt miljøtiltak som å ukritisk spy ut milliarder i land som er kjent for tildels store korrupsjonsproblemer?
Håkon Thon
29. september 2008 - 10:11
Kutt i bilavgifter....
Hvordan vil det gå med egenkapitalen til alle de som sitter med verdiløse bruktbiler på lager etter an avgiftsfjærning, eller de som har kjøpt en bil til 350000,- kr ny og som vil bytte om et år eller to? Hvem vil kjøpe en bruktbil til 250000,- kr når du får en ny til 230000,-kr???? Vil vel være en del velgere som ser svart da Sandberg? Eh er dette gjennomtenkt og har dere planer for nedskriving av lagerkapitalen til de selakapene som i dag lever av bruktbil?
bare lurer
Håvard Solberg
29. september 2008 - 10:13
Nå må ikke FRP glemme å bygge veier da
Erik Strandhus
29. september 2008 - 10:28
Avgifter
Harry Harestad
29. september 2008 - 11:12
FRP-nei til billigere bensin
Johnny Widegren
29. september 2008 - 12:04
Bensinpris
Årsagiften er og mye mer her.At ta bort dessa avgifter skulle bety at vi skulle kjøpe nyere biler
og dette er bedre for miljøn plus at nyere biler drar mindre drivstoff.Hoppas FRP vinner valet
og at vi får bort den nuvarade regering som bara lurer folket
Ronny Johnsen
29. september 2008 - 12:23
Staten har nok penger
Odd Johannessen
29. september 2008 - 14:28
Merkelig.
Einar Ofsteng
29. september 2008 - 15:50
Til Ronny Johnsen
Norge er et av de beste landene i verden, det største problemet er at folk ikke er fornøyde med hva de har.
Det fleste land i verden har ikke den sikkerhet nordmenn har, de mangler de sosiale godene, og tjener mye, mye mindre. Jeg sier ikke at Norge ikke kan bli bedre, man skal altid strebe etter å bli bedre, men også vere realistisk, og vite hva man har.
Rolf Johnsen
29. september 2008 - 17:35
Avgifter, avgifter og atter avgifter
Der innvesterer de alle pengene i eget land for framtiden slik at de har noe å tjene penger på når oljekilden tar slutt, der betaler ingen skatt, moms og andre avgifter, der er alle helsetjenester gratis for alle statsborgere, der betaler de nok ikke 14kr.- literen på drivstoff og heller ikke kr. 350 000,- for en ny bil. Mens her på berget går hele landet til helvete bare vi vanlige skattebetalere får kr.0,50 lønnsøkning.
Hva er det disse politikerne holder på med?
Noe er riv ruskende galt !!
Einar Ofsteng
30. september 2008 - 11:31
Til Rolf Johnsen + alle som synes Norge er så dårlig å bo i
"HDI er en engelskspråklig forkortelse for Human Development Index (norsk: Indeksen for menneskelig utvikling). HDI brukes på samme måte som bruttonasjonalprodukt (BNP) for å måle velstand i ulike land. Mens BNP måler landets rikdom, sies HDI å gi et mer komplett bilde, da det inkluderer fattigdom, lese- og skrivekyndighet, utdanning, forventet levealder, fødselstall og andre faktorer."
På denne listen (som viser hvor godt vi har det i hvert land) kommer Norge på delt 1 plass med Island, og De Forente Arabiske Emirater kommer på 39 plass.
http://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_land_etter_HDI
De forente Arabiske Emirater, er akkurat dette....7 Emirer som har forent seg til en nasjon, de sitter alle i et råd, som velger en leder hvert femte år. Et Emirat minner for meg noe om et fyrstedømme, og dette har mange fordeler økonomisk, siden det blandt annet ikke er så veldig byråkratisk. Bakdelen er at det er et diktatur, som med snille/kloke ledere er OK, men vi ser jo mange eksempler på det motsatte. Jeg tror de fleste i Norge vil foretrekke et demokrati.
Andre forskeller på Norge og DFAE (De Forente Arabiske Emirater) er blant annet ca samme antall inbyggere men DFAE har et areal litt mer enn dobbelt så stort som Nordland Fylke. Norge har en kystlinje på 20 000 Kilometer som er spredt befolket og trenger veier, båtruter osv. Norge er et dyrt land å drive, pga avstander, vinterkulde, og mange andre ting. Så det er mange store forskjeller på Norge og DFAE.
Jeg hvet ikke hvor du har fått informasjonen om at de ikke betaler skatt moms og andre avgifter, men bensin og nybil prisen må jo sees i samenheng med hva folk tjener. Jeg vet at bensinprisen i Storbritania er ca 11-12 kr literen en ny VW Golf koster ca 150 000 kr, men jeg hvet også att minstelønna i Storbritania er ca halvparten av hva den er i Norge, noe som jo gjør bensinen mye dyrere, og bilprisen litt bedre enn i Norge.
Du kan ikke bare si at alt skal vere billigst i verden, og at du vil tjene mest i verden, det er da ikke så enkelt.
Jeg er enig i at det må bygges ting som vi må satse på når oljen tar slutt, og at dette begynner å haste, men det er da ikke staten sin jobb å bygge kunstige øyer, verdens største hoteller osv, er det vel?
Jan Annar Skaug
29. september 2008 - 17:54
Avgifter og Frp
Jo,ingen av dem,det tilsier all erfaring.Hjemmesitter ved neste valg.
Håvard Solberg
29. september 2008 - 20:03
Den største fienden FRP har er sine egene velgere.
Tror ikke FRP får gjort noen ting annet en å sette ned noen avgifter som AP setter opp igjen noen år etter.
Odd Johannessen
29. september 2008 - 21:29
Ikke si det!
Det som står igjen for å gjøre Ap spiselig, er at de kvitter seg med klumpfoten, SV.
Tipper at det skjer i neste omgang.