
SVs Lena Jensen, vil ha en utjevningsavgift, som vil gjøre nettleien høyere i byene. Illustrasjonsfoto.
SV vil ha dyrere strøm i byene
SV tar til orde for å øke nettleien i byene for å utligne prisforskjellene på strøm mellom by og land.
SVs Lena Jensen
Nå tar SV til orde for å innføre en utjevningsavgift, som vil gjøre nettleien høyere i byene.
– Det er urettferdig at folk i distriktene skal betale mer i nettleie enn andre. SV mener viktig infrastruktur skal koste det samme over hele landet, og da må folk i byene heller belage seg på å betale litt mer enn i dag, sier Lena Jensen, stortingsrepresentant for SV, til Nationen.
SV-politikeren sammenligner nettleien med telefon og frimerker, som koster det samme over hele landet.
– Når vi klarer det på posten, hvorfor skulle vi ikke klare det samme med strøm, sier Jensen, som også mener lik pris bør lovfestes.
Men regjeringskollegene i Senterpartiet og Ap er skeptiske til SV-forslaget.
– Å innføre en egen avgift i byene synes jeg ikke er noen god idé, sier Erling Sande, Sp-representant i energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
Han vil heller utligne prisforskjellene ved å øke tilskuddet over statsbudsjettet. Det samme mener nestleder Tore Nordtun (Ap) i energi- og miljøkomiteen.
– Det er uaktuelt å innføre en slik avgift. Den vil bli oppfattet som urettferdig av folk, sier han. (©NTB)

Hedret båtfolket med skulptur ved Utvika
EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Lesernes kommentarer
Ove Hauge
5. august 2008 - 10:19
Rart det der?!? Aldri senke,
Erling Outzen
5. august 2008 - 10:29
Barnehageavgiftene halvert
Ove Hauge
5. august 2008 - 11:01
Beklager Erling! Det er
MEN... hva da med bompengene, drivstoffprisene, årsavgiften, TV-lisensen, registreringsavgiften osv....
Thor Jarl Berglund
5. august 2008 - 14:22
Ja dette mennesket har nok god lønn der hun sitter
Nei slå i bremsen nå og skjerp dere. Er det dyrere i distriktene så er det det. Ferdig med det. Hadde jeg hatt råd til å flytte litt vekk fra byen så hadde jeg helt klart flyttet for å få det roligere.
Johan Langved
5. august 2008 - 10:30
det beste
Morten Andersen
5. august 2008 - 10:32
Strømsubsidier
5. august 2008 - 10:39
Er det ikke på tide..
Hans Alsos
5. august 2008 - 11:15
Dyrere strøm i byene
Tore Toender
5. august 2008 - 11:36
SV! Nye avgifter! Og fattigdomsbekjempelse?
Dessuten er det dyrere å eksistere i by en tilfellet ute i distriktene i grendene omkring i landet.
Nei SV et år før valget kan vi trygt si: SV deres står ikke til troende og bør få smake den ”medisin” dere gjør dere fortjent til: Velgernes dom ved neste års stortingsvalg.
Jan Erik Hansen
5. august 2008 - 11:54
Og
Ikke snakk om å eventuelt suspandere denne forskjellen fra staten, som drar inn milliarder på strøminntekter i året, men nei, øke avgifter for den vanlige mann, som alt sliter med høye skatter og renter etter denne regjeringas politikk. FÅ DISSE POLITIKERNE VEKK.La de få Svalbar. Så kan de flytte dit og avgiftsbelegge og skatte hverandre i hjel der.
5. august 2008 - 11:56
Strømpriser
Er vel ingen som tror det........østlandet må jo ha det billigere, der er det jo så mange som stemmer SV.
Håper vi snart er kvitt dette særpartiet.
Bjørn Knudsen
5. august 2008 - 13:30
Høyere strømpriser i tettsteder?
Jarl Stein Vatnamot
5. august 2008 - 13:58
Hva Er Poenget Med Å Betale Strøm
Rolf Petter Larsen
5. august 2008 - 14:01
Typisk SV
Eller kanskje deres regnekunnskaper ikke rekker så langt?
Magnar Steinsvåg
5. august 2008 - 14:04
Nettleie i fedrelandet.
I stedet for å redusere nettleien i "bygde-Norge" skal den økes i byene.
Senere kan dere så øke den igjen på landsbygda, så har dere fått til en ny
omdreining på "Avgiftsskruen".
Når skal dere rikspolitikere forstå at vi velgere ikke er totalt på "bærtur" og
at dere ikke ustraffet kan herje med oss som dere vil?
Se selv på galupptallene og se hvordan det virker med SV-finansminister som
ikke har råd til noe av det velgerne vil, mens alle slags avgifter økes i miljøvernets
navn, selv om aldri en krone brukes på miljø, som for eks. bensinavgiftene som
skulle øremerkes til miljøformål.
Erling Outzen
5. august 2008 - 15:43
Utjamning betyr lågare pris for nokon og auka pris for andre
Rolf Petter Larsen
6. august 2008 - 13:04
Nettleie
Rolf Eliassen
5. august 2008 - 16:27
SV!!!
Vet i hvertfall hva jeg ikke skal stemme til neste høst!
Benedikte Johansen
5. august 2008 - 17:40
Må bli huleboer
Syntes strømmen e dyr nok sånn som den e no. Nettleien kan de gått senke til under halvparten av det den e idag
Hvis barnehage prisene e halvvert så syntes eg det e rart at eg då betaler 5500kr for hvert av mine to barn.
Mulig eg har gått glipp av noe her :S
Benedikte Johansen
5. august 2008 - 17:40
Sukk
Syntes strømmen e dyr nok sånn som den e no. Nettleien kan de gått senke til under halvparten av det den e idag
Hvis barnehage prisene e halvvert så syntes eg det e rart at eg då betaler 5500kr for hvert av mine to barn.
Mulig eg har gått glipp av noe her :S
Erling Outzen
5. august 2008 - 19:11
Makspris i barnehage er 2330 kroner!
Dette er under to tusen 2005-kroner, og betyr ein reduksjon i forhold til det gjennomsnittlege prisnivået før den SV-initierte barnehagereforma med 37% for dei offentlege barnehagane og 46% for dei private. Samtidig har over 50 000 fleire barn fått barnehageplass, og retten til slik plass blir lovfesta neste år. Da vil også dei kommunane høgresida styrer, som Oslo, bli tvinga til å følgje opp fullt ut.
Barnehageplass til alle er ikkje minst viktig for at fleire sjuke- og hjelpepleiarar og omsorgsarbeidarar kan vere i arbeid i helsesektoren og eldreomsorga. Dette heng saman.
Når det gjeld forslaget om lik nettleige for straum i heile landet, kan de sjekke denne lenkja:
http://www.sv.no/partiet/stortingsgruppen/energi/kronikker/dbaFile180049.html
Tron Hagen
5. august 2008 - 17:48
Må de aldri få makt mer....!
Nei, vi har ikke bruk for et slikt parti, her kommer dustete forslag på rekke og rad, og det er utrolig at det ikke finnes noe IQ igjen.
Men det er godt dere røper hva dere står for. Så det er bare å fortsette, strømprisen kan selvsagt gjøres enda tyngre. Hva med et ekstra gebyr for småbarnsforeldre fordi de i blant må bruke helsetjenester mer enn gjennomsnittet av befolkningen?
Dette er et så dumt argument som jeg snart venter å lese fra en eller annen selvutnevt SV guru...
Så lenge forslagene går på økte avgifter har dere jo erfaringer for at slikt er snadder. For hvem? Tja...
Forresten: Bør ikke kraftkrevende industri få en spesiell skatt slik at arbeisplasser forsvinner?
Heia SV.
Tron Hagen
5. august 2008 - 17:48
Må de aldri få makt mer....!
Nei, vi har ikke bruk for et slikt parti, her kommer dustete forslag på rekke og rad, og det er utrolig at det ikke finnes noe IQ igjen.
Men det er godt dere røper hva dere står for. Så det er bare å fortsette, strømprisen kan selvsagt gjøres enda tyngre. Hva med et ekstra gebyr for småbarnsforeldre fordi de i blant må bruke helsetjenester mer enn gjennomsnittet av befolkningen?
Dette er et så dumt argument som jeg snart venter å lese fra en eller annen selvutnevt SV guru...
Så lenge forslagene går på økte avgifter har dere jo erfaringer for at slikt er snadder. For hvem? Tja...
Forresten: Bør ikke kraftkrevende industri få en spesiell skatt slik at arbeisplasser forsvinner?
Heia SV.
Tor Olav Moen
5. august 2008 - 17:57
Avgiftsøkning? Så bra!
6. august 2008 - 9:28
Dette blir feil!
Odd Kjellstrom
10. august 2008 - 14:10
Dyrere?????
Jan Annar Skaug
10. august 2008 - 15:28
Skjønner ikke helt dette
Erling Outzen
10. august 2008 - 16:16
Utjamning betyr lågare pris i distrikta
Elles: Ikkje berre barnehageprisane har gått ned. Vidaregåande skule er i ferd med å bli gratis når det gjeld læremiddel, botnfrådraget på formueskatten er auka, og nyleg vart det varsla at botnfrådraget på arveavgifta skal aukast monaleg.
Utan at dei samla inntektene til velferdsstaten går ned. For som dei fremste sosialøkonomane våre nyleg slo fast, er velferden vår avhengig av skatteinngangen.
Dette er omfordeling. Utjamning.
Ingar Nilsen
11. august 2008 - 20:55
Ikke stopp der!
Heldigvis sitter de i posisjon bare tretten måneder til. Da har det norske folk fått nok og stemmer inn en borgelig regjering.
Kan dere ikke heller konsentrere dere om de tingene som folk vil ha? Helsevesen uten stengte avdelinger, sykehjemsplasser, fungerende skoler i lokaler som ikke er helsefarlige, subsidierte tannleger og kiropraktorer?
MÅ man være samfunnsfiendtlig når man er sosialist, eller ses det kun på som en fordel?
KUN tretten måneder igjen, og takk for det!