
Illustrasjonsfoto: Scanpix
Skrur opp bensinavgiften
Halvorsen lar seg ikke skremme av verken e-post- og sms-aksjoner eller «Protestaksjon mot bensinpriser» på Facebook, som nå har 100.000 medlemmer. Hun gjør det klart at folk må regne med høye olje- og bensinpriser i framtiden.
– Oljeprisen er den avgjørende faktoren for den økningen vi har hatt i det siste. Bensin- og dieselprisen henger sammen med prisen på olje. Oljeprisen svinger jo, men det kan tenkes at oljeprisen vil være ganske høy fremover, sier Halvorsen til Aftenposten.
Hun avviser reduksjon i avgiftene.
– Avgiftsreduksjon er ikke aktuelt. Vi må regne med høy pris på fossilt brennstoff. Det er kort tid siden det ble vist at de norske utslippene gikk opp, og den norske transportsektoren var en viktig bidragsyter, sier finansministeren.
Hun viser til at folk flest i gjennomsnitt bruker 3,5 prosent av sitt forbruk på drivstoff, og at dette dermed er en forholdsvis liten utgiftspost på husholdningsbudsjettet.
I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen å øke autodieselavgiften med 10 øre per liter og bensinavgiften med 5 øre per liter med virkning fra 1. juli. For en bensindrevet personbil med et forbruk på 0,8 liter per mil og årlig kjørelengde på 20.000 kilometer betyr økningen 100 kroner ekstra i året inkludert moms. (©NTB)

EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Dette bildet er historisk
Lesernes kommentarer
Bjørn Tuva
28. mai 2008 - 8:13
For høy bensin pris
Harald Vl
28. mai 2008 - 8:19
utrolig
Svein Rune Johannessen
28. mai 2008 - 8:22
Folkets Røst/Drivstoff avgift
Halvorsen er selv en meget bestemt Dame angående folks meninger må bli Hørt. og at flertalet skal høres. Men når det kommer til hva folk mener om Drifstoffutgifter legger hun hodet i sanden som en struts.
Jeg stemmer alltid på Arbeiderpartiet. Men skal dette være resultatet for rød/grønn samarbeid i praksis blir jeg nok nødt å sitte meget lenge i Tenkeboksen før neste valg.
Jeg skulle vært enig med deg vis Bussen sto på utsiden av døren min ,slik den gjorde i min Ungdom i Bergen.Men når kollektivtrafikken ligger 1.5 Km unna mitt hus.Og helsen er redusert .Ja da er jo ikke alternativet så stort lenger.OG jeg vet det er Veldig mange i samme situasjon som meg.Så kjære Halvorsen ,slutt med egofaktene dine.og begynn å se på hvordan folk har det heller.før du kritiserer en Aksjon ,eller rettere sagt.NEGLISJERER arbeiderfolket på Gulvet. For det er ikke Rike folk som bryr seg om prisene på drivstof.Det er oss fra arbeiderklassen som sliter.
Tore Laugen vestnes
28. mai 2008 - 9:34
Med hode under armen og armen i bind...
Laila Johansen
28. mai 2008 - 9:37
Bensinprisene stiger også stadig...
Nå må det være nok! Vi bor i et oljerikt land, og har INGEN goder av å være selvforsynt! Vi betaler mer for bensinen i Norge enn de gjør i de fleste land som importerer oljen!!!! Det henger vel ikke på greip for noen?
I Dubai- som også er et oljerikt land- så jeg i en dokumentar, at innbyggerene har gratis strøm og skolegang - som en returgode av inntktene landet har av oljeeksport.
Staten senket avgiften på nykjøp av dieselbiler!- men ser dere nå at dieselen ligger HØYERE i pris enn bensinen!? Bidrar det til å kjøpe, og kjøre miljøvennlig?
Når jeg først er inne på miljøvennlig, må jeg jo nevne Oslos utkantkommuner. - Der hvor omlag 70% pendler med bil, da det ikke finnes tog, og bussene går når det passer de!
Det hadde vært artig om ALLE lot bilene stå en felles dag-....hoppet på det som er å oppdrive av kollektivtransport- slik at regjeringen kunne se at vi da ble nødt til å sitte på taket, i vinduer, tyte ut av dørene, og vente på neste tog eller buss, da det ikke er nok kolletivtransport til å ta seg av alle som de ønsker skal bruke den....Det ville sett ut som fra enkelte land vi til stadighet hører og ser fra, på nyhetene!
Jeg har avsluttningsvis lyst til å UTFORDRE nordmenn, til å gjøre et aktivt og felles tiltak mot de stadig stigende prisene i dette landet.( Det har funket flere ganger i Sverige)
Nå må nok være nok! Det er tross alt VI som bestemmer i dette landet...Ikke politikerene! - De har bare fått den ære og tillit fra oss gjennom stemmeseddelen, til å bestemme over vår hverdag og livssituasjon - til deres forgodtbefinnende......
Håvard Solberg
3. juni 2008 - 16:58
Drømmelandet Dubai
Asle Helseth
28. mai 2008 - 9:57
Transport sektoren har høye
Dårlige veier med med mye svinger og høydeforskjeller. Eks. E134 over haukeli. I de bratteste bakkene bruker en trailer over 30 l pr. mil!!!! I følge undersøkelser ville en ekspressvei fra Oslo til Bergen/Stavanger redusere utslippet med inntill 70%, vedlikehold og slitasje på lastebiler det tilsvarende! Jevn fart er det eneste som hjelper på forbruket. Bygg gjerne høyhastighetsbane, men ikke glem veiene. En høyhastighetsbane fra Oslo-Bergen vil sansynligvis redusere trafikk langs vei med mellom 4-8%.
Jeg kan leve med høye avgifter på bil og drivstoff, men det demper vel ikke akkurat fattigdomsproblematikken. K. H. skulle avskaffe denne, men har måttet svelge en økning på 10% i tillegg til alle kamelene hun ellers har spist.
John Henriksen
28. mai 2008 - 10:00
Miljø
De som har høy inntekt bruker forholdsvis få prosent av sin inntekt til drivstoff, men hva med en barnefamilie med lav inntekt? Motivet bak den såkalte "miljøsatsingen" er ikke miljø, men penger i statskassa. Sannheten er at hvis folk begynte å bruke mindre drivstoff og mindre strøm, ville det bli problematisk på grunn av mindre inntekter for staten.
Derfor er det i ØKONOMIENS interesse å få folk til å beholde sine gamle og forurensende biler og å fortsette å sløse med strømmen. MILJØET er det få som bryr seg om når budsjettene legges fram. Jeg blir egentlig litt kvalm når politikere snakker om miljøsatsing. Avgiftsøkning har som sitt hovedformål å øke statens inntekter!
Thor Johnsen
28. mai 2008 - 10:24
Vatn?
Johnny Vila
28. mai 2008 - 14:29
Tåpeleg samanlikning
Hvis ein er nøydd til å kjøyre 20 mil til næraste flyplass, så går det ofte ein liter flaskevatn på turen, men bilen brukar kanskje bortimot 20 liter, på den samme turen. At vatn på flaske er blitt superkommersielt, nerast ein moteting, gjer det lite egna til å samanlikna med drivstoff til kjøyrety.
Eg kan koma med ein annan samanlikning. Noreg pumpar opp sinnsjuke mengder med olje, samstundes må me som når alt kjem til alt eig olja, betala dyrt for ho, medan det vatnet me tappar frå kjøkkenkrana heime nesten ikkje kostar nokon ting til samanlikning. Både deler finns naturleg i jorda vår.
Gunnar Wolf
28. mai 2008 - 10:40
Maktsyke?
Vel, hvis det er deres valgkamppraole så vet jeg ikke om de får sitte i godstolen lengre etter valget 2009.
Folk tror jeg har fått nok av avgifter og stive drivstoffpriser, du må jo nesten være millonær for å ha råd til alt dette.
Fattigdomsbekjempelse det var vel bare et hendig ordvalg som passet inn i valgkampen sist, men man ser jo lite resultater, tverrsimot.
God sommer!
Ernst Inge Thorsen
28. mai 2008 - 10:57
Kommunister gjør som de vil
Johan Langved
28. mai 2008 - 10:59
drivstoffavgifter
Og jeg undres hvorfor det stadig er dieselbilene som får størst avgiftsøkning??
Vil regjeringa ut fra regjeringskontora så er det bare å fortsette!
Johnny Johansen
28. mai 2008 - 11:02
Bensinpriser!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nei, se til Frankrike der kan de aksjonere når det er noe som går dem imot, stopp all transport i Norge ei uke er ikke det nok så tar vi en uke til.
Ikke bruk privat bil til jobb, ta kollektivt der det er tilbud, problemet er at det ikke er noe tilbud i distriksnorge. Hva staten gjør med alle pengene som bilismen skaffer den skulle vert artig å vist, de bygger ikke veger for dem i alle fall, og ikke satser de på kollektivtransport. I Norge har vi snart ikke veger vi har en "GRØFT" som går nord sør.
En ting er sikkert det blir ikke noen rød grønn stemme fra meg neste høst.
Rune Bekkeheien
28. mai 2008 - 11:15
Fenomenet Norge
Staten: "Vi oppfordrer befolkningen til å benytte seg av kollektiv transport". For å hjelpe oss i gang, øker de bompengeavgifter, veiavgifter og drivstoffavgifter. Resultat: Mange kollektivruter legges ned da disse ikke er driveverdige. De private selskapene som driver disse rutene har selvfølgelig også inntjeningskrav tross alt.
Det at den norske transportsektoren er en viktig bidragsyter til at utslippene gikk opp, er ikke så unaturlig. Alternative transportmetoder i dette landet ernærmest ikke eksisterende. Dette er et meget usaklig punkt.
Det opplever som om staten gang på gang slår beina vekk under oss. Men dette gjør de fordi vi ikke reiser oss.Vi syter og klager over drivstoffpriser, mens vi fyller. Vi har rett og slett ikke kampvilje.
Halvorsen må vekk! Forøvrig kunne mesteparten av inventaret på Løvebakken også blitt byttet ut.
La oss huske dette til neste valg!
Stein Are Gressmyr
28. mai 2008 - 11:18
Helt på tryne...
Nei, hær må noe skje.. og VI må få det til å skje..
Så vi får alle tenke oss om ved neste valg og fram til da er det bare å "boikotte", i alle fall de som kan og har muligheten til det. Har sjøl ikke tanket diesel hær i byen i år, eller i Norge for den del. Kjører bortigmot 20 mil får å tanke i Finland og sell det lønner seg når man sparer nesten 3 kr.pr. litter og i Russland er det enda billigere, ca.8 kr.pr. litter å spare for de som kan dra dit.
Så oppfordrer de som kan til å droppe å tanke i Norge og sats på utlandet.. Det er jo dit politikerne sender pengene uansett...
Wiggo Jensen
28. mai 2008 - 11:24
Da vet vi hvilked partier vi
Roy Calhoun
31. mai 2008 - 19:38
Donald Duck politikk??
Laila Johansen
28. mai 2008 - 11:24
Fenomenet Norge
Hvem skal vi bytte Løvebakken ut med? Hvem kommer som rettferdige etterfølgere?
Vi får håpe at folk husker dette ved neste valg........
Ingar Nilsen
28. mai 2008 - 11:26
Gudsjelov at det snart er valg!
I motsatt fall fortjener vi ikke bedre.
Hvem tror at det er forskjell på sosialisme og kommunisme? Komuniststyret gjør hva de vil. RødGrønn (Sosialistisk) regjering også. Uansett hva folket mener, gjør de som de vil. Vet de ikke at de er satt til å ivareta VÅRE interesser?
I en periode snakket de varmt om diesel. Billig, lite forurensning. Mange kjøpte dieselbiler. Når de mente det var mange nok, la de på dieselen. Smart, ikke sant?
Desverre er det en stund til valget.
Ingar O.
Øyvind Ytre-Eide
28. mai 2008 - 11:59
Avgifter, bensinpriser, veier, miljø.
Liv Marit Nygård
28. mai 2008 - 12:22
La oss..
Wiggo Jensen
28. mai 2008 - 12:37
Da kan de bare ha det så godt!
Lars-Ståle Giskeødegård
28. mai 2008 - 12:40
Gi oss et rimelig alternativ
Hvorfor ikke subsidiere el-biler med inntektene fra denne avgiften? La en 5-seters el-bil koste 100.000. Da hadde mange valgt det.
Problemet med det er at Staten taper inntekter på at folk velger miljøvennlige transportmidler, derfor skal en også betale miljøskatt på miljøvennlige alternativer, som f.eks. kollektivtransport som blir dyrere med økte priser. Hvorfor kan ikke Finansministeren la busser fylle avgiftsfri diesel?
Folk skal først lures til å kjøpe dieselbil, deretter skrus dieselavgiftene opp, i tillegg forlanger myndighetene fabrikkmontert partikkelfilter, fordi de vil ha avgiftene fra et nybilkjøp - det er økte inntekter for Staten, mens ettermontert partikkelfilter (som er like bra), det taper staten på.
Ja til å ta miljøproblemet på alvor, men NEI til den meningsløse avgifter!
Det skal bli et SPENNENDE valg om et års tid, GODT VALG i 2008.
Asbjørn Sagen
28. mai 2008 - 12:56
Kidnappe !!!!!!!!!
Johnny Vila
28. mai 2008 - 13:13
Teori og praksis, er ofte vidt forskjellig
Øyvind Ytre-Eide
28. mai 2008 - 14:01
3,5 % av lønna på drivstoff?????
Et enkelt regnestykke:
Fam. bruttoinntekt ca. 700.000
Utbetalt ca. 40.000 i mnd. dette er vel over gjennomsnittet eller??
Kjører ca. 1500 km i mnd., det er ikke mye??
Bilen bruker 0,8 på mila (150*0,8=120 liter * 14 kr/ liter =1680 kroner mnd)
Dette vil for denne familien utgjøre 4,2 % av nettolønnen som er 40.000 i mnd.
Jeg skulle likt å se Halvorsen sine tall!
Men oppå alle andre avgifter så blir det mer enn nok.
Ronald Simonsen
28. mai 2008 - 14:18
Sjokkert over tankegangen
Diesel måtte alle kjøpe, for det var miljøvennlig, nå var det ikke riktig. De vet nesten ikke hva de skal si for å få opp avgiftene, men peiling på miljø har de ikke. Så på Redasjon 1 igår kveld og Holmås SV er jo helt fjern, vi har alle råd, ja mange men slettes ikke alle.Tungtransport kunne vi sende med tog, sikkert men langt langt ifra alt og det må jo kjøres med den samme dieselen. Alt er bare , vi har råd, vi må tenke miljø og vi burde selvsagt vist og forstått. De har avsatt 15 min av oljeproduksjonen til årlig ny forskning på fornybar energi? Når de borgerlige styrte var det iflg Halvorsen feil, det var rentedrivende, alt ville gå til dunders. Nå går alt feil vei og det burde vi ha forstått selvsagt. Nei la disse SV, AP og SP dø ut dette er jo ingen tjent med hverken Røkke eller den vanlige familie.
Wiggo Jensen
28. mai 2008 - 14:29
En hundrelapp i året!!?? En
Ove Hauge
28. mai 2008 - 14:50
Takk til de rød-grønne!
Stem FRP!