Åtteåring alvorlig skadd etter schæferangrep
Politiet fikk klokken 14.30 melding om at en åtteåring var blitt bitt av en schæfer i østre bydel i Haugesund. Gutten ble hentet med ambulanse til Haugesund sjukehus.
– Han fikk alvorlige bittskader i hodet og ansiktet, sier operasjonsleder Harald Aase i Haugaland og Sunnhordland politidistrikt til NTB.
Gutten skal selv ha gått inn i hundegården til schæferen.
– Han har muligens lekt litt med hunden før den angrep, men vi vet ikke sikkert. Det var ingen vitner til hendelsen, sier Aase. (©NTB)
Illustrasjonsfoto forside: Colourbox.com

EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Dette bildet er historisk
Lesernes kommentarer
Odd Johannessen
14. april 2008 - 18:27
Ulv
Hva skal vi gjøre med disse j... bikkjene? Dette skjer stadig!
Vibeke Næss
14. april 2008 - 19:24
hva f......
Odd Johannessen
14. april 2008 - 20:01
Spiller ingen rolle
Jeg synes disse hundehistoriene begynner å stå i kø. Egentlig burde hundeeieren stå personlig til ansvar for hundens oppførsel; skader hunden noe eller noen, blir eieren personlig ansvarlig for skadeverket.
Jeg hater å tråkke i bikkjebæsj som dukker opp nå etter en lang vinter. Jeg hater bikkjer som absolutt skal finne ut om jeg er kvinne eller mann, og i samme slengen eieren som lar den få så lang lenke at den kan prøve seg.
Og bikkjer som går til angrep på mennesker bør skytes på flekken.
Jo Huus
14. april 2008 - 20:12
helt enig johannesen. man
For øvrig er hundeeiere personlig ansvarlig for hundens skadeverk, jf. lov om skadeserstatning § 1-5. Ansvar uten skyld kalles objektivt ansvar, og det innebærer at eieren er personlig ansvarlig for dyrets handlinger uansett egen skyld.
§ 1-5. (ansvar for dyr)
1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.
2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.
3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.
4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.
5. Bestemmelsene i paragrafen gjør ikke noen endring i de særlige regler om ansvar for dyr som er gitt i annen lov eller det ansvar uten skyld som følger av alminnelige erstatningsregler.
Anita Glitza
14. april 2008 - 20:12
Hva hunden har gjort.!!!
Så du mener altså at selv om kanskje ungen harslått hunden så er det hunden sin feil???
Jeg skulle sett om du hadde stått rett opp og ned å tatt imot juling uten at du hadde tatt igjen.
Så om du da hadde tatt igjen og skada den som slo deg først så skulle man bare skutt deg.?
Håper du treffer på noen som tar deg på ordet.
Jo Huus
14. april 2008 - 20:22
ta å ro deg helt ned
Dette er hatefulle utsagn som bare forsøpler debatten, og det bør enhver holde seg for god til
Anita Glitza
14. april 2008 - 20:06
Hund.
Skal man ikke kunne ha hundene våre innestengt i gården heller nå lengre i fare for at unger på død og liv skal inn til dem?
Det er vel på tide at foreldrene tar ansvar og får "banka" inn i hodet til barna at de ikke skal gå inn på annen manns eiendom.
Når jeg ser barn inne på min eiendom så jager jeg dem pokker i vold.
Jeg har hund i gården, men jeg er ikke redd for hva hunden skal gjøre mot ungene for hun er snill, men det er hva ungene kan gjøre mot hunden.
Jeg skjønner godt at hunder biter når de blir feks. slått og kasta stein på.
Jeg hører aldri at barna blir straffet om de mishandler dyr, men dyrene skal avlives med en gang om de tar igjen.
Nå får foreldre ta det på sin egen kappe.
Lær barna at de ikke skal røre fremmede dyr, uansett hvor de er.
Jo Huus
14. april 2008 - 20:17
barn er barn, og de gjør
Dette er snakk om en viss type mennesker som skal ha en viss type hunder fordi det får dem til å føle seg tøffe. Og når dette går så langt at dyret angriper noen, ja så skal det avlives sånn helt uten videre. pang! dersom hundeeiere vil unngå dette får de skaffe seg normale hunder, og ikke hunder som kan trenes opp til drapshunder
Jo Huus
14. april 2008 - 20:25
kanskje litt enkelt å
Hitler hadde schäfer. Den matchet hans personlighet ser du. han elsket virkelig den hunden...
Tom Rosenblad
14. april 2008 - 21:14
Ærlig talt!
Jeg har hatt personlig omgang med mange schæfere, og de har vært gode og koselige hunder!
Og du, Jo Huus, den uttalelsen om Hitler var direkte usmakelig av en som kaller seg kristen!
Jo Huus
14. april 2008 - 21:44
velvel, du får la være å
Hvis du synes det er direkte usmaklig å høre historiske fakta så gjerne for meg. det har ikke med meg som kristen å gjøre men om du ønsker å vedkjenne deg historiske fakta eller ikke.
eller vent litt: er det slik at det er generelt sett er usmaklig dersom kristne siterer historie? da har ikke jeg fått det med meg i tilfelle.
uansett om schaferen din er snill og grei og du har personlig omgang med den forandrer ikke det det faktum at Hitler hadde en slik hund, og at schafereiere dermed har samme hundesmak som Hitler. Han var vegetarianer også, uten at vegetarianere føler seg såret dersom det påpekes at Hitler var vegetarianer. Personlighet avgjør valg av hund, slik det avgjør valg av bil, hus osv. Og tingene vi omgir oss med kan si en del om oss...
Og nei, Hitler var ikke kristen, så vi har gardert oss mot å få den i retur ;)
Atle Staal
15. april 2008 - 18:06
For en sammenligning
Utrolig synd med den 8 årige gutten og hans familie , men hva gjorde han inne i buret til hunden , som flere her har påpekt så biter ikke en hund uten grund.
Har hatt hunder i 25 år nå, en elg hund vi hadde ble jaget av en gutt som slo etter ham med en stor tre-pinne , hunden var da kun 9-10 mnd ganger , etter den gangen måtte vi ta inn hunden hver gang den gutten kom for å leke med våre barn, den glemte aldri hva han hadde gjort. Alle andre barn kunne gjøre hva de ville så lenge de ikke var slemme mot denne hunden.
Helt enig med ett annet innlegg også hvor en skriver om det å tråkke i hunde dritt når våren kommer, får håpe at alle hundeeiere tar å peller opp etter hunden sin , de svarte posene koster ikke mye og tar ikke stor plass i lommen , det er mange søpledunker rundt omkring så det er enkelt å bli kvitt den lille posen etterpå. Noe jeg i den sammenheng er alle kattene som reker gatelangs , driter og pisser i blomsterbedd og på vedstabbler så det ikke går ann å ta inn veden i huset. Våre hunder jager kattene f... ivold ut av gården, så stopper de ved porten.
Kjetil Wåge
14. april 2008 - 20:22
Gutten må lære seg hvor
Anita Glitza
14. april 2008 - 20:26
Nå
Jeg er også imot at visse folk ikke burde ha visse hunder eller hunder i det hele tatt.
Til og med en puddel kan gjøre stor skalde om den blir plaget.
Om en hund biter en gang så betyr det ikke at den gjør det igjen.
La forelderene ta ansvaret.
Er ikke min eiendom privat så lenge det gjelder unger?
Som jeg sa så jager jeg unger til hesikke når de setter bena på min private eiendom.
De har ingenting her inne å gjøre.
Jo Huus
14. april 2008 - 21:04
det er klart du kan jage
Det jeg sier er at man må være klar over at barn ikke tar rasjonelle valg og innrette seg deretter. Om jeg hadde en revefelle på plenen min så ville nok ingen voksne trakke oppi den, men barn som ikke vet bedre kan komme til å skade seg stygt på den. Derfor ville jeg heller aldri hatt en revefelle på plenen og tenke at folk bør ha vett til å passe seg.
Og ja, det har nok mye å si hva folk gjør hundene sine til, og det er mye av grunnen til at jeg mener at enkelte ikke burde ha lov til å ha hund. Så vidt jeg har forstått er Schäfere intelligente og snille hunder. Men det er klart at de kan bli det motsatte når de kommer i hendene på feil person. Og da er schaferen av en slik størrelse og styrke at barn vil være sjanseløse mot den. Kanskje er den vant til å få juling av eieren sin, og er redde for at barnet vil gjøre det samme, og derfor angriper. En slik hund kan man ikke ha gående rundt, derfor må den skytes. Og eieren bør straffes slik at det merkes. Og fremtidig dyrehold bør være umulig for en som har en forhistorie med dyreplageri.
Anita Glitza
14. april 2008 - 21:18
Har du tenkt på
Kanskje dette var en unge som ikke har hørt på når foreldrene har fortalt at han ikke må gå bort til fremmede hunder eller kanskje foreldrene rett og slett ikke har gidda å lære ungen sin dette.
Skal jeg som hundeeier ikke kunne sette min egen hund i gården hvor det er gjerder og port med lås i fare for at en unge skal komme seg inn der?
Nå har jeg aldri hunden i gården om ikke jeg er hjemme, men det er som sakt ikke for at jeg er redd for at hunden skal skade noen, men for at ingen skal kunne skade henne.
Jeg har en stor hund på nærmere 40 kg, men hun er snill som dagen er lang.
Du må da også forstå at et dyr tar igjen om det blir slått feks.
Dette skal da ikke gå ut over dyret.
Det kan jo tenkes at ungen har slått hunden.
Skal dette da gå utover hunden og dens eier som kanskje aldri har hatt noen problemer før?
Vibeke Næss
14. april 2008 - 20:36
i alla dager
Kenneth Marø
14. april 2008 - 21:05
gutten
PS: det er ikke hunden sin feil men gutten !
Grethe Leding Ringstad
14. april 2008 - 21:21
I DET STORE SAMMENHENG
Anita Glitza
14. april 2008 - 21:30
Jeg
Jeg lærte han alltid at han aldri skull gå bort til en hund uansett hvor snill den kunne virke.
Dyr er dyr uansett.
Ja du er helt rett, jeg er ganske fientlig ovenfor barn.
Jeg har sett hvordan en del unger har behandlet dyr og det er ikke noe vakkert syn.
De barna blir ikke tilsnakket engang.
Jeg regner med at dine barn ikke går inn på privat eiendom og inn i en hundegård?
Om dyret da kanskje ble slått av dette barnet noe vi ikke vet siden det ikke finnes vitner til hendelsen så kan det jo hende at hunden ikke hadde noen mulighet for å komme seg unna.
Om et dyr er en trussel mot folk som ikke kommer nærme så mener jeg at det er nok til det beste at dyret får sovne inn for da har nok ikke dyret det bra i utgangspunktet.
Endre Stephensen
15. april 2008 - 8:29
Sjokkerende Anita
Åshild Flaten
15. april 2008 - 8:41
Dette er en tragisk hendelse
Hunder skal ikke bite barn, men barn skal heller ikke ta seg inn på hunders territorium. Kanskje hunden er oppfarende og biter lett, men på den annen side har vi ikke noe info som sier noe om det. Det eneste vi vet er at et barn gikk inn i hundegården og ble bitt. Jeg må jo si at jeg mener situasjonen ikke er sånn at hunden helt uprovosert angrep.
En kan jo spør seg om hvorfor folk skal ha hunder som er så farlige at ingen må nærme seg dem, men det virker jo som om eieren har gjort sitt for at ikke hunden skulle gå løs. At noen tar seg inn i hundegården var sikkert ikke med i beregningen. En ting er at barn gjerne vil klappe hunder, og går mot foreldrenes formaninger rett bort til fremmede hunder, men det var særdeles overmodig av en 8 åring å gå inn i en hundegård til en hund han ikke kjente.
Man kan aldri stole 100% på hunder. Jeg har hund selv, og jeg har unger. Jeg prøver å banke inn i hodet på de at de ikke kan behandle alle andre hunder på samme måte som vår Sasha, og håper virkelig at de har fått det med seg når jeg leser slikt.
Odd Johannessen
15. april 2008 - 10:42
Jeg er rystet
Hunder kan være nyttige dyr, som førerhunder, lavinehunder, gjeterhunder osv. og er under kyndig ledelse. Private burde gå gjennom en test for å få lov til å få ha hund. Hvis de hater barn eller har lignende problemer med seg selv, burde de ikke få lov.
Hunder er farlige dyr, på 2 minutter fant jeg disse 3 artiklene i DB (det er mange flere):
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/23/512904.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/06/23/504347.html
http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/03/12/494743.html
Roger Dahl
18. april 2008 - 9:34
Hei må bare få spørre
Se etter unga deres lite grann.Har selv 2 barn som nå er voksne,men når de var små
måtte man jo se etter de selv om de ble både 7 og 8 .Dette gjelder ikke bare ovenfor dyr,men
med også andre situasjoner.Når hunden står i hundegard viser jo det eierens ansvar for hunden sin
Der skal ikke en liten unge gå inn uten tilsyn dermed basta
Asbjørn Hovland
20. april 2008 - 20:32
vaksenansvar
Her er det nok nokon som ikkje forstår kva ansvar ein har.
Ein hundeigar har ikkje sikra hunden sin utan han sørger for at hundgarden ikkje er tilgjengleg for små barn.
Tykkjer det er trist at så alvorlege tema ikkje kan verte omtalt på ein måte som bidreg til å unngå slikt i framtida.
Ikkje berre som foreldre men også som hundeigar må det å oppleve nok slikt vere av det verste som kan skje.
Er difor forundra over att det ikkje vert fokusert meir på kva som kan gjerast av hundeigarar for å unngå slike saker.
Eg er glad i både hundar og ungar. Barna er det mest verdifulle vi har.
Kan ikkje godta at hundeeigarar veltar ansvar for slike hendingar over på barn.
Barn vil alltid gjere dumme ting, sett med vaksenauge. Som vaksne har vi alle ansvar for å dette
i tankane
anten det gjeld hund, bil eller heilt andre ting.