Ber Märtha søke legehjelp
Jan Guillou mener Märtha Louise bør søke hjelp etter den siste tids engle-avsløringer. (Foto: Scanpix)
Jan Guillou, som har skrevet flere bøker om hekseprosesser, sier til den svenske avisen Expressen at Märtha må ha misforstått når hun sier at hun «er glad hun ikke levde for et par hundre år siden, for da hadde jeg jo sikkert blitt brent på bålet».
– Det hadde hun naturligvis ikke blitt. Hun hadde fått en samtale med sin prest, og han hadde antakelig sagt at dette var en velsignelse, sier Guillou, som legger til at mange katolikker hevder at de kan kommunisere med engler.
– Men hvis man ikke er katolikk, og likevel påstår at man kan kommunisere med engler, da er man kanskje litt sprø. Særlig om man legger til at man kan snakke med hester. Da bør man søke legehjelp, mener Guillou. (©NTB)
Les også:

EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Dette bildet er historisk
Lesernes kommentarer
Eileen Pedersen
13. august 2007 - 7:56
Vår Engleprinsesse
Om man aldri har opplevd noe som helst "uforklarlig" selv betyr da ikke det at det ikke er mulig for andre. Det betyr nok heller bare at man har en noe innsnevret horisont.
Synes man bør tenke seg om 2 ganger før man gir så massiv kritikk av andre i media.
Behandlingen prinsessen har fått av visse personer er jo et rent personangrep.
UNØDVENDIG.
Bjørn Gundersen
13. august 2007 - 8:14
om Martha
Håvard Solberg
13. august 2007 - 8:20
Legehjelp for overtro
Alle religiøse mennesker er jo litt sprø,men det er viktig for en masse mennesker og ha noe å tro på.Jeg synes at de skal få lov til dette uten at de skal hetses for dette selv om de fleste relgiøse skrifter tydligvis er skrevet for å styre massene og holde kvinner nede.
Det vi må gjøre er jo å styre dette så det ikke går utover for mange.
I Norge har vi klart dette ved å ha en statsreligion som vi har klart å styre litt ved å sette de rette personene i visse stillinger.
Så vær så snill og hold kjeft og la prinsessen vår få lov til å gjøre som hun vil.
Sett heller søkelyset på mennesker som står bak vold og heng disse ut i pressen med navn og bilde.
Nicolai Myklebust
13. august 2007 - 9:23
Religion, engler og vrangforestillinger
Som en offentlig person, og en foregangsfigur for mange skulle det imidlertid bare mangle at martha ikke fikk en reaksjon når hun går offentlig ut med slikt vås. Når hun i tillegg ønsker å tjene penger på dette, nærmer det seg en skandale. En av vårt lands fremste personer går ut og ønsker å gå inn i en bransje som hittil har vært forbeholdt svindlere og kvakksalvere av verste sort. Dette må virkelig stoppes for enhver pris.
Ravsat Menchikova
13. august 2007 - 8:28
Menn er menn med sin agressive verden og missunlighet.
Så jeg er veldig glad fra Martha sin vegne. Hvertfal hun har startet en god og verdifull sak. Lykke til til Martha og ønsker til henne ikke høre på de syke meninger som folk har, bare fortsett med det som du gjore.
Ravsat Menchikova
13. august 2007 - 8:37
Hva kan man vente fra menn agressivitet og missunlighet.
Så jeg er veldig glad fra Martha sin vegne. Hvertfal hun har startet en god og verdifull sak. Lykke til til Martha og ønsker til henne ikke høre på de syke meninger som folk har, bare fortsett med det som du gjore.
Nicolai Myklebust
13. august 2007 - 9:29
Verste Ottar-oppgulpet jeg har lest på lenge
Dette har ingenting med kvinner å gjøre. Hadde f.eks. krompen gått ut med noe tilsvarende hadde oppstyret garantert vært enda større, og monarkiets dager vært talte en gang for alle.
Ravsat Menchikova
13. august 2007 - 9:02
Bedre innrømme
Nicolai Myklebust
13. august 2007 - 9:37
Hekseprosessen..
For det andre var vel ikke akkurat det å "se engler" et kriterie for å være heks...
Kjell Rue
13. august 2007 - 10:02
Mobbing av Prinsesse Märtha.
Vår presse har tydeligvis ikke greie på hva mobbing er. Det er den som blir mobbet som kan sette ord på hva som føles som mobbing og ikke ukritiske og hensynsløse journalister. Det er klart at de sammenligninger Prinsessen ga under intervjuet er helt reelle. Journalister klarer bare ikke å skille sak og person. Det er helt klart at når journalister skriver at Prinsessen trenger legehjelp og at hun må si fra seg prinsessetittelen er dette et helt personlig angrep og vil av Prinsessen føles som mobbing, og da ER det mobbing. Det er i allefall ikke journalister som kan bestemme hva som er mobbing, det viser bare de "lik" pressen etterlater seg, at de ikke har forstått noe av.
En kan være så enig eller uenig med en persons engasjement, men personlig angrep i retning av Janteloven paragrafer er helt klart mobberelatert: "du skal ikke tro du er noe bare fordi du er Prinsesse".
Nei journalister, ta dere sammen og kikk dere litt over skulderen så vil dere se flere offer for deres journalistikk enn dere har kunnet forestille dere. Det må jo være mye mer interessant å finne ut hva SAKEN egentlig inneholder enn å forsøke og ødelegge et menneskets kreativitet og egenværd.
Skam dere!
Bjørn Sørensen
13. august 2007 - 10:16
Märtha Louise og denne selvhøytidelige Guillou
Min siste Guillou bok ble kjøpt da han under dekke av spenningsroman utgav på Cappelen en betenkning,ja nærmest en kladd om hvorvidt han burde skrive flere bøker om drapsmannen Hamilton eller ikke, og hvilken retning storyen i så fall burde ta.
Lureri med andre ord.
Antakelig fra en mann uten bakkekontakt i den grad at han tror at alt fra hans penn er opphøyet lesning.
Skal denne selvhøytidelige klovnen uimotsagt få gjøre narr av, og ydmyke vår prinsesse ved å strø om seg med sjikanerende utsagn med base i noen avisoverskrifter? Jeg tror ikke det!
Noe sier meg at prinsessen ikke har de beste rådgivere, men når det er sagt må hun få drive med det hun vil,selv om noen og enhver av oss hever et øyenbryn eller to en smule.
Vi har i Norge en ganske provinsiell journaliststand. I et nyhetsfattig land jager disse i flokk og blåser opp de minste avvik for å selge avisene sine. De fleste har en politisk tilhørighet som vanligvis ikke oppfattes som entydig monarkivennlig. Selv om respekten for de kongelige allikevel stikker dypt, blir det straks angrep på den som måtte forville seg noen meter fra flokken.
Og denne vin og gourmet-kommunisten Guillou kommer fra et tilsvarende yrkesmiljø i Sverige.
Märthas eneste "forbrytelse" er at denne healingen, og det som tabloidisert er blitt hetende "engleskolen" ikke oppfattes som særlig kongelig. Men Märtha valgte sin egen vei for flere år siden. Fysioterapi er heller ikke en utpreget kongelig syssel.
Hun bør således få respekt for sine valg og det hun driver med. Kongelig eller ikke. Jeg er sikker på at hun med sitt vesen og sine evner og kunnskaper er i stand til å tilby mange mennesker lindring for sine plager. Kanskje Jan Guillou òg hadde hatt nytte av noen timer med prinsessen istedet for lege, for å kurere sin før nevnte selvhøytidelighet. Jeg ser ikke bort fra det.
Og hvis denne Guillou greier å ha en klar tanke i hodet mellom antilopesteken og portvinen vil han erindre at kongelige i Europa har syslet med mye rart opp gjennom tiden.
Allikevel har nasjonene bestått.
Han skal ikke se bort fra at det blir tilfelle denne gangen og.
Per Arne Andersen
13. august 2007 - 12:13
Janteloven.
Ps. For dei som ikkje kjenner Janteloven, så kan den hentast fram på Kvasir.
13. august 2007 - 12:13
Hans Arnesen
På den annen side er det jo veldig rart av prinsessen å påstå at man bedrev heksebrenning i Norge på 1800-tallet.
Børge Øgård
13. august 2007 - 12:14
Engler og andre viderverdigheter
1. At mediene ofte ikke klarer å begrense seg blodtåka når de skal ta noe er en ting. Det har nok sikkert blitt brukt begreper som ikke burde vært brukt. Men hvis det nå skal viftes med mobbeflagget når offentlige personer får kritikk for det de selv går ut med, da begynner vi å nærme oss en selvsensur som vi ikke er tjent med.
Media har skapt et tveegget sverd der grensene mellom mobbing og kritisk/undersøkende journalistikk blir utydelige.
2. Märtha er prinsesse. Hun visste godt på forhånd at det ville bli oppstyr rundt dette. I tillegg så skal kongehuset være såkalt nøytralt. Det Märtha har gått ut med kan for mange være like kontroversielt som om hun støttet RV eller FRP.
Offentlige personer må regne med offentlig kritikk.
Eileen Ravdal
13. august 2007 - 13:45
Märtha
Og så skal da media atter en gang drive sin heksejakt på et enkeltindivid. Ikke fordi det hun sier er skremmende eller revolusjonerende. Neida, men fordi hun tør å si høyt og stå for noe som de fleste av oss bare går og hvisker i krokene om. Alle kjenner vi en avart av det, men få tør innrømme det; "du tror vel jeg er gal men....."
Det som opprører meg er dette massive som media atter en gang retter mot en enkeltperson, og som sier noe om at nyhetsverdien er større enn et menneskes ve og vel. Hadde dette handlet om en morderisk diktator eller noe annet forferdelig som menneskeheten ikke er tjent med, så skulle jeg da vel også ha vært med på en slik heksejakt. Men å bruke så mye tid og penger på å jage et menneske som kun sier hun tror på og vil noe kjærlighetsfyllt. Ja da undrer jeg meg. Kunne ikke all denne energien og alle disse pengene media nå svir bort heller vært brukt på noe som tjener mennesker, i en verden så full av krig, sult og elendighet?
13. august 2007 - 14:25
prinsessen kan tro på hva
John Karlsen
13. august 2007 - 15:36
Få slutt på monarkiet..
Sigrun Tømmerås
13. august 2007 - 17:49
Piller mot engler?
Hva er egentlig problemet for Guillou; damen er da ikke til fare for noen? Om han likevel er redd henne, er det heller han som bør oppsøke lege.
Og er det noen som er kvakksalver her, så er det Jan Guillou. Hvordan "vet" han at hun er "syk"? Har en forfatter rett til å diagnostisere noen?
Historiekunnskapene hans synes heller ikke å være bedre enn Märtha sine. Norge var ikke et katolsk land for et par hundre år siden, og en luthersk norsk prest ville neppe blitt særlig begeistret om noen ba til helgener, engler og jomfru Maria, slik Guillou hevder i Dagbladet.
Guri Christensen
13. august 2007 - 18:06
Lite edruelig og seriøst
>
> Han har nok masse å lære i livet. På meg virker han veldig sneversynt, grunn og lite intelligent.
>
> At dere i redaksjonen lar han få spalteplass for sin arrogante holdning, synes jeg også er synd for alle deres lesere.
>
> Med vennlig hilsen
>
> Guri C
>
Nicolai Myklebust
15. august 2007 - 9:58
Ikke helt
Han setter snarere ord på det alle tenker; at Märtha er en skikkelig skrulle. Det blir meningsløst å ta henne seriøst, så da gjenstår bare å le. Le sammen med resten av Europa av den tåpelige norske prinsessen.