Flere sliter med store strømregninger

De landsdekkende strømleverandørene bekrefter at mange kunder har problemer med å håndtere regningene. Selskapene sier de gjør alt de kan for at kundene skal klare å betale regningene sine, og påpeker at det verste du kan gjøre er ikke å ta kontakt med din strømleverandør.
- Regningene er mye høyere enn det folk har lagt opp til. Flere spør om
betalingsutsettelser og oppdeling av regninger enn normalt. Da hjelper vi dem så langt det lar seg gjøre, sier daglig leder i Total Energi ASA,
Jo Børre Eikås.
Han forklarer de høye regningene med at mars hadde rekordhøye strømpriser samtidig som været var historisk kaldt. Han anbefaler alle som sliter med regningene å be om å bli fakturert hyppigere.
(©NTB)

Grekere retter sinnet mot EU
Politiet: – Flere kan ha lekket opplysninger
Expert nektet å gi penger igjen for defekt tv
Henriette Westerlund Eriksen
12. april 2006 - 11:24
Info til Ståle
Artikkelen ble ikke fjernet. Magasinet Neste Klikk er et eget produkt som blir oppdatert kontinuerlig. Men det er bare plass til de ferskeste fire sakene på forsiden av startsiden.no. For å få hele nyhetsbildet bruker du www.nesteklikk.no
/Neste Klikk
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 11:20
Feil Navn, beklager
Det var Daniel Kristensen jeg hadde et svar til.
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 11:17
Så derfor skal vi tåle løgnene fra kraftselskapene?
Herr Danielsen, mener altså at det skal være dyrt. underforstått da at kraftselskapene skal kunne fortsette å føre folket bak lyset. Det er tydelig at Danielsen har god råd.
Hva med alle husene som ble bygget uten pipe i 70 åra, da man oppfordret til å bruke elkraft til oppvarming. De skal altså bare fryse når gradestokken når minus 20 eller verre. Kanskje vi bare skal sende all kraften ut av landet, og forby norges befolkning å bruke strøm? Kutte alle husstandene vekk i fra nettet, da blir nok Danielsen fornøyd!
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 11:09
Og så gjemte man bort saken!
Plutselig forsvant saken fra den iøynefallende førstesiden, til en liten bortgjemt notis i mengden. Ble det for mange nærgående spørsmål og kommentarer? Får landets medier betaling fra kraftselskapene for å feie sannheten under teppet? Man kan jo begynne å lure. Det ser ut som om kraftselskapene selv setter dagsorden i debattene.
Jeg gjentar igjen; ikke et kritisk spørsmål har kommet fra noen redaksjon i mediene her i landet, om rigtigheten i kraftselskapenes diverse propaganda utspill.
Nure Nilsen
12. april 2006 - 11:03
Privatisering, hei sann.....
Dette er grunnen til at Arbeiderpartiet brukte 70 år på å få alle kraftverkene inn i staten(Oss alle). Men, Høyre, Frp, V, Frp, brukte 10 år på ødelegge alt dette. Nå ser man hva privatisering egentlig er. Det er å gi bort noe som folket eide. Ingen ville solgt huset sitt til et uleiefirma, og leid det tilbake. Aller minst personer som er i en av partiene på høyre siden. Deres idioti, blir andres øk. Det største problemet er at Frp, er det største partiet i Norge. Får de makten, må vi betalte 'skatt' til eierne av kraftselskapene + min 10% fortjeneste. Så det nytter ikke å senke skatten, når man må betale grådige eiere. PS! I Os kommune er SFO, det dyreste i Norge. De har solgt kraftverket sitt, så strøm prisen har steget derefter. Vi har soglt ut så mye av statoil, at man ikke kan prisdiffransiere, gas. Derfor brenner man gassen på feltet, for å få bedre pris, utenlands. Derfor er ikke gaskraft så lønnsomt som det bør være. Vil vi virkelig oss selv så vondt at vi lar ett høyreparti bli Norges nest største ?
Daniel Kristensen
12. april 2006 - 10:57
Energipriser må være høye
Skal vi i det hele tatt være istand til å gjøre noe med global oppvarming må den "rene" energien som produserers fra vannkrafti form av elektrisistet benyttes best mulig. Her på berget har vi tradisjon for å fyre tilnærmet uhemmet med elektrisitet. Så lenge prisen er lav lønner det seg i liten grad å investere i sparetiltak som bedre isolasjon i bygninger, høyere varmegjenvinning på ventilasjon, bruk av varmepumper, bio, vindkraft etc. Kraften burde selges der hvor prisen er høyest og ekstra gevinsten investeres i enegisparende tiltak i Norge. På denne måten vil vi bruke mindre energi og kan da lettere leve med høye priser. I noen grad gjøres dette allerede via det Statlige organet ENOVA men jeg mener det blir for spett. Alternativt fortsette vi å sløse her mens det fyres med kullkraftverk andre steder som igjen raserer miljøet for oss alle.
Kjell Hjemmen
12. april 2006 - 10:46
Regning fra "UVANLIGE" folk
Er svært enige i tidligere kommentarer denne morgen, og mener at
vi må innse at salget av de lokale elverk ( også kalt arvesølvet ) til uvanlig griske energi-selskaper var feil. De uvanlige menneskene som vi har valgt for nettopp å ivareta våre interesser må være hørselskadet. Kan det skyldes flommen av klager og kommentarer ?NVE har gjennom de siste 15 -20 årene påpekt meget sterkt at nyinvesteringer i kraftverk må iverksettes for å unngå strømkrise.
Som det herlige annerledeslandet vi har valgt å være utenfor EU bør vi vel snarest trekke oss ut den såkalte "poolen" og starte bygging av
nye kraftkilder.Mandatet for iverksetting må styrkes slik at miljø og særinteresser ikke alltid setter stopper for ideer og planer som er fornuftige.
Vi som benevnes som "vanlige" folk av politikere og styrende organer
begynner å bli utålmodige og vi kommuniserer i utgangspunktet alltid
negativt om det meste i vanlige samtaler om statens prioriteringer.
Dette blir som en stor infeksjon i samfunnet og kan ikke rerddes med Tamiflu - dessverre !
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 10:23
Er ikke dette en sak for media?
I media er de ikke så opptatt av løgnene til kraftselskapene. De nøyer seg med å gjengi sakene de får ferdig tygd fra kraftselskapene sine propaganda avdelinger. Ikke et kritisk spørsmål blir stillt til propagandaen de blir servert. Jeg har skrevet metervis av kronikker til de fleste aviser her i landet, inklusive klassekampen, men det er ingen interesse for saken i noen redaksjon. De er tydeligvis fornøyd med situasjonen. Dette burde være en sak for Erling Borgen.
Håkon Søreide
12. april 2006 - 10:14
Mot strømmen
Jeg har heldigvis en liten leilighet der jeg ikke klarer å bruke så mye strøm at det blir uoverkommelig dyrt, og kan gjerne presse sikringene til det ytterste bristepunkt uten at lommeboken tar skade av det, men allikevel har jeg observert en ganske stor økning i strømregningen.
Vi hører også hvordan både kraftselskap og stat håver inn rekordinntekter på strømmen i vinter. Å argumentere for at strømmen er dyrere å produsere er ikke gyldig når den høye strømprisen skal forklares.
Når magasinene er fulle på høsten, hva er det som skjer da? Joda, strømleverandørene eksporterer masse kraft ut av landet til relativt lave priser, og så når vinteren kommer og det blir et litt annet temperatur- og nedbørsmønster enn vanlig, så er det Ola og Kari som sitter igjen med regningen for strømleverandørenes tømte magasiner og nokså utaktiske (eller taktiske?) strømpolitikk. Strømproduksjon bør være non-profit.
Og merverdiavgift på strøm? Nå er det jo merverdiavgift på de fleste ting som absolutt ikke har noen som helst merverdi - og jeg er for merverdiavgift, gjerne mer enn i dag, men da må det samtidig balanseres ut med kraftig redusert inntektsskatt. Skal man skatte forbruk mer, må man skatte inntekt mindre.
Løsningsforslag: Fjern mva på strøm og nettleie. Eventuelt innfør makspris på strøm. I motsetning til makspris på barnehager, kan det faktisk fungere. Når så mange ikke klarer betale sine reginger samtidig som kraftselskapene fråtser, ja, da er det noe galt.
Anne Eastwood
12. april 2006 - 10:07
Hør Hør
Et veldig bra resonement Ståle!
Kunne ikke vært mer enig.
Man klager og sier at i Norge har folk så god råd, men det er nok ingen som har så store regninger som oss. Og strømmen er den værste.
Det ille er jo at det kommer bare unnskyldninger og bortforklaringer hele tiden. Tror de vi er dumme??
R L
12. april 2006 - 10:03
Løgn
Jeg har selv kontaktet Hafslund for å be om å få delt opp regningen da avregningen kom.
Reaksjonen fra firmaet er stivbent. Ingen hjelp å få der i gården.
Heldigvis har borettslaget byttet leverandør.
Ikke problemfritt det heller, de nektet å gi fra seg informasjon til den nye leverandøren.
Men slik er det vel kanskje når firmaer får for mye makt..
EGIL MAGNUS NILSEN
12. april 2006 - 9:57
EIER DE IKKE SKAMM??(GJØR JEG??)
DET ER HELT GALT AT NOEN FÅ SKAL HÅVE INN SÅ STORE SUMMER PÅ ENERGI ,SOM EGENTLIG ALLE SOM BOR I DETTE LANDET EIER,OG AT FOLK IKKE HAR RÅD TIL Å HOLDE EN TEMPERATUR INNE SÅ DE IKKE FRYSER VÅRT RIKE MEN GUD SÅ GJERRIG OG GRÅDIG OG KALDT LAND,MEN POLITIKERNE HAR SÅ DE KLARER SEG DE,OG VEL SÅ DET,DET ER JO DE SOM SITTER Å FORDELER RIKDOMMENE,OG PASSER PÅ ATT DE FÅR NOK SJØL AFALL.
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 9:46
Strømselskapene terroriserer folket!
I høst kom gladmeldingen i dagsnytt og flere landsdekkende nyhetskanaler, fyllingsgraden i magasinene var nå så høy at det ikke ble noen strømkrise denne vinteren. Tror det var ca. 93% fyllingsgrad.
Det varte bare til kulden kom. Øyeblikkelig gikk man ut i media og klaget over lite vann i magasinene pga. lite snø i fjellene, og startet oppskruingen av prisene.
Javel, bare rart at det nå er stor snøskredfare i fjellene i hele landet. I vinter har det også vært meldinger om uvær og uframkommelige forhold på fjellovergangene, togene har heller ikke kommet fram. Men tenk at akkurat der magasinene ligger finnes ikke snø, ifølge kraftselskapene. Har de bygget tak over magasinene? Nå må noen stoppe denne umennesklige terroren kraftselskapene utøver mot det norske folk, som er de moralske eierne av vannkraften her i landet.
Henriette Westerlund Eriksen
13. april 2006 - 0:19
Redaksjonen har tatt påskeferie
Staben er tilbake tirsdag morgen kl 8 med nye oppdaterte saker. Frem til da er det en velfortjent pause for den iherdige stab. Takk for aktiv debattering i Neste Klikk i dag - og vil dere ha mer er det bare å bruke www.nesteklikk.no som utgangspunkt, fremfor inngangen via de fire sakene på startsiden.no. Riktig god påske til dere alle.
/Neste Klikk
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 23:02
Neivel.
Så skifter jeg også startside. Fordømt drittsekk policy.
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 21:55
Nei, tenkte nok det!
Det var viktigere å få stømdebatten vekk. Tror faktisk den stod på forsiden under en time. Alle de som står der nå, har vært der i timesvis.
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 21:25
Redaksjonen! Nå må dere snart skifte igjen!
Vi har sett alt om elefanten, og alle de andre superaktuelle sakene som er på topp fire.
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 20:24
Lært av hva?? det er du som burde lære!
Stort sett er det du har servert er bare vrøvl og vanvittigheter. Du blander sammen personer, tillegger personer politiske motiver som ikke eksisterer.. osv. Du svarer ikke på det innleggene handler om, jeg kan gjøre listen lenger. Jo, jeg har lært en ting, du er en elendig debattant. Det er tydelig for alle som leser denne siden at du ikke har mye peiling. Eller at du bare er her for å sørge for at debatten går av sporet.
Nure Nilsen
12. april 2006 - 20:04
Sorry, Ståle, det var deg jeg tenkte på.
Håper du har lært litt....
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 19:37
Du er umulig!
Det er lenge siden Kjell hadde noe innlegg her, du snakker til deg selv.
Nure Nilsen
12. april 2006 - 19:28
Politikk gjelder alle, også deg Kjell.
Derfor er politikk VIKTIG. Ellers lever man i en drømmeverden. VÅKN OPP, og ikke outsorce den viktige delen av virkeligheten til smilekursligaen(Frp). Jeg tror du ville outsorcet Norsk politikk til India, fordi det hadde vært for dyrt. Det nytter ikke å komme med klager uten rettning. Det ville bli det samme som å slå kona fordi du ikke liker Hitler. Rettning, i Strømpolitikken, Kjell.
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 19:23
Jeg antar at du siktet til meg, og ikke kjell.
Jeg vil ikke ha noen væpna revolusjon, men siden vi har både media og politikerne mot oss, må det startes en folkelig aksjon, mot denne utbyttingen av forbrukerne. Som jeg har sagt tidligere er dette verst for de aller fattigste i landet, men får kraftselskapene ture fram en stund til, vil det gjelde mange fler. Jeg er overbevist om at vanlige folk gjennomskuer løgnene til både politikere og kraftselskapene i denne sammenheng.
Heller ikke forbrukermyndighetene gjør noe, bortsett fra å fortelle oss at vi kan spare litt her og der. Nå er det på tide at man starter en folkelig oponion som bombarderer både media og politikere med fakta i denne saken og forlanger at noe må gjøres,
Til å begynne med kan man ta bort avgifter og sette ned prisene for forbruk under 15000 kWh. Et enkelt og greit tiltak, som ville inspirere til sparing. Men nei, det er man ikke interresert i, man vil jo flå flest mulig, også de som bruker lite. Så man er egentlig ikke ute etter sparing, men etter å flå folk mest mulig.
1500 kWh er et lavt forbruk, som, dersom det var billig og avgiftsfritt, ville ført til mye sparing. Men det er tydelig at ingen politikere og i alle fall ikke kraftselskapene er interessert i dette. Altså er sparings alibiet bare humbug. Man ønsker ikke sparing, man ønsker å tjene mest mulig, uansett hvor mange som går dukken pga. dette.
Nure Nilsen
12. april 2006 - 18:59
I viken retning skal du kjøre "væpna `revulusjon"?
Sammfunnet er en stor masse problemer, og løsninger. I det små kan det finnes enkle løsninger, men tilsammen er det ganske kompilsert. Så, først finn ut hva du mener, før du vil noe. Det er viktig Kjell. Jeg er enig at man må gjøre noe for å løste krisen!!! Og, at man må sette hardt mot hardt. Men, å gå mot høyre, eller Frp, som har skapt denne krisen(Krf, ville ikke ha gasskraft). Er å skyte seg selv i foten(hue). Jeg vil ikke ha strøm + fortjeneste, det er Dyrt. Uansett, om hvordan man vrir å vrenger på det. Det er det åpene markedet, og dens søken mot monopol, og fortjeneste maximering, som er problemet. Før når det var billig strøm i Norge, hadde vi Aliminiumsverk her. Da, fikk vi arbeidsplasser også. Dette er grunnen til at vi ikke kan privatisere alt i Norge. Fordi, da tar alle i utlandet det de trenger å DRITER i hva Norge trenger. Men, det vil jo hindre innvandring da. For vi kommer til å få så lite jobber og strøm, at de ikke gidder. Dette handler om MERVERDI. Strøm er et råstoff. Man kan derfor TJENE penger på å selge den billig i Norge. Sorry, at dette ikke ble 'Frp enkelt'.
Ståle Snipsøyr
12. april 2006 - 18:07
Nure igjen!
Du pukker på partipolitikken, men jeg tør minne deg på at arbeiderpartiet var en av de fremste pådriverene i å få vedtatt den nye energiloven av 1990. Jeg prøver å unngå partipolitikk, siden alle partier på tinget synes å være tilhengere av høy energipris. De grønne, pga miljøet, tiltross for at vannkraft er ren energi, de røde av omtrent samme årsak, mens de blå mener at dette skal være et fritt marked, altså markedskreftene rår.
Tilbake sitter forbrukerne som taper på alle fronter. Et opprør er det eneste som nytter for folk flest.
Nure Nilsen
12. april 2006 - 17:52
Arbeiderpartiet er for folk først!
Arbeiderpartiet er for gas. De, vil ikke nødvendigvis ha rensing. Hadde de styrt selv, hadde det vært gaskraft, nå. AP ofrer ikke folk for slike ting. Det AP, som har argumentert hele tiden om dette.
Nure Nilsen
12. april 2006 - 17:47
Kjell, og Ole Brum
Herlige uvitenghet. Det er greit at man skal holde hodet kaldt, men så kaldt ? Det er ikke bare å komme med uvitenhetskortet hver gang det stopper litt. Du hører ut som Bush, og hans fussi math. Sett deg inn i problemet for en gangs skyld! Strømpris + 10% fortjeneste = Dyrt. kraftverk eie + 0 % fortjeneste = Billig. Skjønne ?
Kjell Hjemmen
12. april 2006 - 16:07
Strømpriser og Nure
Tror vi har svært forskjellige erfaringsbakgrunner, men det historiske perspektivet strekker seg mer enn 4 år tilbake. At venstresiden i norsk politikk ikke har benyttet gassen fra Nordsjøen må de vitterlig skylde seg selv. Kravene til rensing har vært altfor strenge etter mitt syn. Følgen blir utsetting av prosjektet som så mange ganger tidligere.
Din oppramsing av momenter ligner mye på innleggene som
politikere benytter i TV-debatter, vekk fra sak, belærende og tidvis arrogant - akkurat som andre fra Utøyas sommerpatrulje. Dropp partihistorikk den er uinteressant.
Nure Nilsen
12. april 2006 - 14:36
Politisk inkasso.....
Dette at vedlikeholdet dårligere, kommer av at kommunene er fattige! Etter at man har neglisert utgiftene lenge, må alltid Arbeiderpartiet inn å rette opp. Dette gjelder strøm også. Ap er for Gasskraft, og felte bondevik på dette spørsmålet. Men, gasskraft vil bli fordyr, i de fleste tillfeller. Så det kan tenkes at det blir sesong drevet. Dette fordi vi har solgt ut Statoil. Noe Frp var med på. Derfor, brennes gassen på feltet, og vi på land fryser. 'Smart!(Frp)'. Når man pumper opp Olje, må man fjerne den overskytende gassen. Gass er et biprodukt av olje. man, kunne derfor brukt denne gassen, nesten gratis. Men, når folk ikke forstår, så kan man jo lese Ole Brumm..........
Nure Nilsen
12. april 2006 - 14:27
De første dødsfallene, kom med den gamle regjeringen.....
Eldre og utsatte var ikke en prioritet i regjeringen H,V,Krf, med støtte fra Frp. Det kommer ikke til å bli prioritert i andre høyre regjeringer heller. Strømpris er en ting, men de tør ikke fyre fordi de ikke før støtte for høye strømpriser. Det er en kjent ting at høyre partier ikke har RÅD TIL sosiale tiltak. Etter den tankegangen kan man bare outsource de eldre, og svake til Kanariøyene....... 'Smart'! Hvis, man vil gjøre noe med dette, er det bare en ting man bør gjøre, Stemme AP. Problemte i Norge er at sunn fornuft, er outsourcet. Politisk fordumming, og Ole Brum politikk (ja, takk begge deler). Det er bar et parti som greier : Lave skatter og eldreomsorg, lave strømmpriser, lave barnehage priser + 10% fortjeneste. VÅKN OPP OG SE HVA SOM SKJER !!!! PS! BLÅfrossen påske!
Kjell Hjemmen
12. april 2006 - 14:08
Påsken står for døren
Nure , du trekker opp mange momenter mot en BLÅfrossen påske.
Jeg er åpen for alle fornuftige tekniske løsninger, men akkurat nå
bør vi tenke mindre på oss selv og mer på eldre og utsatte grupper
relatert til det opprinnelige temaet. Norge er bra og jeg vil ikke idag klagepå annet enn strømpriser og urettferdigheten som en stor majoritet av vanlige folk nå føler på kroppen.
La ønsket om fortsatt utbygging av vannkraft ( med moderne generatorer ) være mitt beste forslag til en rask økning av energi-
tilgang i markedet hos oss. Et absolutt faktum er at vi blir flere med
større energibehov i årene fremover. Akkurat som bilholdet øker uten
at veier oppgraderes deretter. Dette ser vi da alle hver eneste dag.
Prøv for en gangs skyld å se enkelt på hva som skjer rundt oss til daglig.