Ingen demonstrerte for torturoffer
Historien om 17-åringen og hans mor er ikke enestående. Det er én av 24 saker som aksjons- og prosedyregruppen til Advokatforeningen har kjørt for retten de siste årene.
- Aksjonsgruppen ble etablert for å fange opp asylsøkere uten ressurser og gode forbindelser i Norge, men som likevel har et reelt beskyttelsesbehov, sier Jan Rino Austdal i Aksjons- og prosedyregruppen til Advokatforeningen.
Les også:
Én person avgjorde for Maria Amelie
900 saker
Siden 2007 har gruppen gått gjennom over 900 asylsaker med endelig avslag. Blant disse sakene har de plukket ut 39 saker, hvor 24 hittil er prøvd rettslig.
- 16 av disse sakene har foreløpig blitt snudd. Det vil si at retten har kommet til at UNEs avgjørelse var ugyldig, eller at UNE selv har valgt å innvilge opphold etter å ha blitt stevnet. Vi har fått verifisert mange asylsøkere likevel hadde et reelt beskyttelsesbehov, sier Austdal til ABC Nyheter.
- Bakgrunnen var at vi så at det var for lite rettslig prøving av UNEs avgjørelser. Vi ønsket å teste systemet for svakheter, framholder Austdal.
Gruppa jobber slik at Advokatforeningen først gjennomgår en rekke avslåtte aylsaker, og plukker ut mulige kandidater. Deretter blir sakene sendt ut til landets beste prosedyreadvokater som jobber pro bono med saken. Dette er både strafferettsadvokater og forretningsadvokater.
Torturoffer skulle kastes ut
En av sakene som aksjons- og prosedyregruppa har vunnet er saken til en tsjetsjensk mor og hennes da 16 år gamle sønn. De kom til Norge etter en flukt gjennom Finland i 2008.
- Flere familiemedlemmer hadde blitt drept av regjeringsstyrkene fordi de var medlem av geriljabevegelsen i landet. 16-åringen hadde nylig blitt bortført til det hemmelige fengslet Tsenteroi, og utsatt for mishandling og tortur, opplyser advokat Espen Skjerven i advokatfirmaet Schjødt til ABC Nyheter.
Det var to fettere og en eldre bror til 16-åringen som hadde blitt drept av regjeringsstyrkene i henholdsvis 2005, 2007 og 2008.
- Da gutten klarte å komme seg ut av fengslet, og tok seg hjem, så ikke moren noen annen utvei enn å flykte fra landet, sier Skjerven.
Her hjemme fattet UDI første vedtak i 2009. Begge skulle kastes ut av landet da UDI ikke mente de hadde et reelt beskyttelsesbehov.
- Avslaget ble av asyladvokaten påklaget til UNE som endte på samme konklusjon, men hadde en annen begrunnelse. De mente at verken moren eller sønnens historie var troverdige, og at de måtte forlate landet. Problemet var at moren og sønnen var lite ressurssterke, preget av frykt og traumer og hadde ikke tilstrekkelige forutsetninger for å tale sin sak overfor norske myndigheter, sier Skjerven.
Ingen reagerte
Hadde det ikke vært for aksjons- og prosedyregruppen til Advokatforeningen ville trolig historien endt i tragedie. Både mor og sønn ville blitt bortvist fra Norge. De hadde ingen andre til å tale sin sak. De hadde ikke noe nettverk eller forbindelser i Norge. Ingen gikk i demonstrasjonstog i Oslo for å protestere mot en utvisning som kunne ha fått fatale konsekvenser for mor og sønn.
- Vi tok ut søksmål om midlertidig forføyning for å stanse gjennomføringen av vedtaket, samtidig ønsket vi å få prøvet realitetene i avgjørelsen, sier Skjerven.
Advokaten vurderte også å ta saken inn for Menneskerettighetsdomstolen i Europa, men moren sa nei. Hun fryktet for sitt liv, hvis det ville bli kjent at de hadde rømt til Norge. Hun ville for enhver pris være anonym.
Bevis på Internett
- Det hele dreier seg om å ha en aktiv tilnærming til sakens beviser, og det er det jeg opplevde at utlendingsmyndighetene ikke hadde hatt. Asylsaker har en tendens til å avgjøres på samlebånd, hvilket er rettssikkerhetsmessig svært alvorlig for de som virkelig trenger beskyttelse, sier Skjerven.
- Jeg hadde en skikkelig samtale med klientene ved hjelp av tolk for å rydde unna misforståelser og klarlegge hva som virkelig har skjedd. Dette måtte sammenfattes med psykologuttalelser, omfattende og komplisert landinformasjon, oppfølging av vitner og personer som kunne kaste lys over saken. I den saken hadde vi også en person fra velronnomerte Memorial som hadde viktige opplysninger som UNE ikke ville vektlegge. I tillegg fant jeg ved hjelp av tolk viktig informasjon på Internett av betydning for asylgrunnlaget, sier Skjerven.
I fjor sommer vant Skjerven fram i retten. Det viste seg at landinformasjonen som UNE bygget deler av sin avgjørelse på ikke var korrekt.
- Helsingforskomiteen engasjerte seg sterkt i saken, og bidro med mange viktige opplysninger. I dag har gutten fått asyl, men moren venter dessverre på et nytt vedtak fra UNE. At UNE i denne saken per i dag bare har ferdigstilt den ene saken, er svært belastende både for moren og gutten. Men retten konkluderte med at begge hadde et behov for vern mot utsendelse, sier Skjerven.
- Dette er en av mange saker som viser hvor viktig arbeidet til aksjons- og prosedyregruppen er, sier Jan Rino Austdal i Advokatforeningen til ABC Nyheter.
Gratis
Det var i sin tid Advokaforeningen som tok initiativ til gruppen, som i dag samarbeider med NOAS, Amnesty, Helsingforskomiteen, Senter for menneskerettigheter, Institutt for offentlig rett og flere advokater. Disse organisasjonene er med og beslutter hvilke saker det tas ut søksmål mot staten. Saken overføres deretter til advokatfirmaer som har sagt seg villig til å føre saken gratis for klienten.
I mars 2010 mottok aksjons- og prosedyregruppens Arild Humlen og Jonas W. Myhre Oslo Krets av Advokatforeningens rettssikkerhetspris for arbeidet med prosjektet. I mai 2010 mottok de Annette Thommessens (NOAS' grunnlegger) hederspris for det samme arbeidet.


EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Dette bildet er historisk
Lesernes kommentarer
14. januar 2011 - 15:36
Nemlig....
Derfor kan vi ikke gjøre unntak for enkeltmennesker. Vi ville undergrave vår rettsstat og vårt rettssystem om SV-erne og resten av venstresida skulle bestemme fra sak til sak. Dette er forvaltningsavgjørelser på linje med rettsavgjørelser. Disse skal politikerne holde seg unna!! Slippes politikerne til har vi diktatur før vi vet ordet av det!!
Og la oss tenke oss til at Maria-saken havner i rettssystemet og at domstolene gir UNE medhold. Skal Kristin Halvorsen og/eller andre politikere instruere domstolene slik at avgjørelsen går i Deres favør politisk?? Det ville jo være galskap!!!
Jan Erik Bakstad
14. januar 2011 - 16:16
Godt poeng der..
Det blir noe merkelig når mennesker så til de grader tildras så mye empati for denne jenta, mens samtidig, er det så mange andre mennesker som virkelig har det så mye verre og trenger mer støtte enn henne.
De samme menneskene som synes stor synd i denne jenta, stiller vel neppe opp i fakkeltog for en politisk forfulgt flyktning hver gang de blir sendt til Gardermoen.
En for alle, alle for en er ett ordtak vi bruker når det ser ut til å passe oss selv, og ikke når vi virkelig trenger å vise solidaritet med de mennesker som er i større nød og trenger ett bedre liv... Nettopp her i Norge.
Jeg håper inderlig hun for alt i orden og kan bli i Norge hvor hun tross alt har tilbrakt mesteparten av livet sitt. Lykke til Maria.
Bård Ove Kopperud
14. januar 2011 - 16:56
Re: Nemlig...
SV derimot ønsker ingen særbehandling av denne kvinnen. De ønsker at asyl-lovgivningen skal bli snillere mot *alle*!
Jarl Waage
14. januar 2011 - 18:27
Nemelig...
jeg kjenner til er ikke høyresiden og FrP med der.
2)Se litt på bakteppe hvem som er involvert i denne saken og presser på.Det er personer fjernt fra høyresiden og FrP
3)Dersom regjeringen gir etter,deg blir det presedens for andre saker.
4)Lignende saker er ikke av interesse for venstresiden,siden de ikke har gavnet deres interesser.
5)Snillere....ja,for med din tankegang så skal snillismen råde.
5)Fri og bevare
Odd Johannessen
14. januar 2011 - 17:02
Square heads!
Med Maria Amelie er det helt annerledes: hun er en resursperson som vi øyeblikkelig burde gripe fatt i, til vårt eget beste. Hun kan sannsynligvis enda russisk, hun behersker norsk kanskje bedre enn mange norske og hun har en høyere teknisk utdannelse.
De som ikke skjønner forskjellen, har ikke skjønt mye!
De som er for firkantet bruk av lover og regler uten bruk av formildende omstendigheter og intelligent skjønn, har heller ikke skjønt mye!
Ove Hauge
14. januar 2011 - 18:45
Vel Odd...
Vi kan ikke stå ved grensa å si at de som er ressurssterke, ja, de vil vi ha, men dere svake som er en belastning for samfunnet vil vi ikke ha. Det skal være likhet for loven Odd! I denne saken er det ikke behøv for beskyttelse og dermed skal hun ut samme hva hun kan og ikke kan!
Odd Johannessen
14. januar 2011 - 22:33
Uenig!
Likhet - for noe vrøvel! Helt på trynet!
Jan Erik Bakstad
14. januar 2011 - 22:54
Gi deg Odd Johannessen
Du drar konklusjoner på hva vi mener, hold nå tunga rett i munnen og pust og tell til ti...
Når poster ett innlegg og du kaller andre sine meninger for ''square heads'' som overskrift, så er det tydelig att dine meninger skal frem og att andres ikke teller her.
Innvandringspolitikk er er brutalt når du står med lys levende personer foran deg, men kanskje en god del enklere når du nikker erkjennende for den samme loven som skal håndheves, blir diskutert på ett debattprogram på TV.
Ta deg en bolle, tenk over dine svar og hva du står for, og slutt å dra slutninger på andre inn i ditt svar.
Mette Eliassen
14. januar 2011 - 19:22
Håper at hun blir sendt ut
Odd Johannessen
14. januar 2011 - 22:37
Nettopp, nettopp...
Men - jeg tror nok ikke siste ord i denne saken er sagt...
Hans Petter Danielsen
14. januar 2011 - 18:14
Forvirret
I går i debatt vil jo alle bortsett fra Arbeiderpartiet at Maria skal utvises grunnet denne loven, og at hun ikke er i noe fare noen steder.
Hun får reise ut f.sks. til Finland hvor hun kom i fra, og søke om arbeidstillatelse, og følge lovene, så slipper hun inn.
Det er ikke vanskelig dette "serru".
Dakota Kalle
14. januar 2011 - 16:03
kansje
Her i denne saken har media vært flinke til å belyse den urett som foregår.
Da er det klart at folket reagerer.
Det som skjer nå strider mot folks rettsoppfatning og derfor demonstrerer folk.
Det er sikkert mange som blir sendt ut på feil grunnlag men dem hører vikk ikke noe om.
Det betyr ikke at Maria skal sendes ut . For 2 feile beslutninger blir ikke til 1 rett.
La Maria bli i Norge.
Vi trenger uansett resurspersoner her og hva er vel bedre enn en som virkelig vil integreres og som har bevist det både med språk og handling.
Thomas Våge
14. januar 2011 - 16:45
jaha..
Det er mange skjebner her i landet som fortjener å bli i landet, som er flinke, som er samfunnsnyttige.
Maria er én av dem.
Skal man gjøre unntak i en sak, så må man plutselig revurdere mange saker.
For meg kan godt Maria bli, og jeg har ingenting i mot henne, men man må nesten se det hele i et perspektiv, i en større sammenheng.
Kanskje kan dette være med på å sette søkelys på nettopp denne problematikken, så det kan uansett komme noe positivt ut av dette.
Du skriver at personer som vil integreres er bra, og det er riktig, men hun er bare en av mange.
Det kommer til å bli forskjellsbehandling om staten norge skulle gjøre unntak fordi hun er en kjent person.
Forøvrig ikke mer kjent for min del enn at jeg så henne på Lille Julaften på TV.
Christen Krogvig
14. januar 2011 - 16:13
Skal alle få bo i Norge?
De som mener vi bør dele alt vi har med resten av verden bør straks sende store deler av inntekten til fattige i andre land. De som ikke viser i praksis at de ønsker en slik deling, er ytterst hykleriske hvis de demonstrerer for en innvadringspolitikk som blant annet innebærer en slik deling med resten av verden.
Rune Roan
14. januar 2011 - 18:54
Christen K: Velstanden slik
Tor Løken
14. januar 2011 - 22:46
Helt enig Christen
I Afrika bor det 1 milliard mennesker. Halvparten av dem er under 18 år. Om disse kom til Norge som asylsøkere ville de under FNs Barnekonvnesjon ha rett på opphold her.
Det er på tide at konsekvensetikken får en bredere plass enn rettighetsetikken i dette landet ellers ødelegger vi det som vi og våre forfedre har bygget opp gjennom århundreder.
Christen Krogvig
14. januar 2011 - 16:17
Forstår tanken
Olav Heggum
14. januar 2011 - 16:41
Det som skjer er jo helt
Det som forundrer meg mest, er hvordan det kan ha seg at ett menneske som oppholder seg illegalt i Norge, kan gjennomføre videregående skole og ta mastergrad v/NTNU, stå ansvarlig for arrangementer, holde offentlige foredrag, opptre i pressen og utgi bok på ett norsk forlag over SÅ mange år.
Nicolai Myklebust
14. januar 2011 - 17:25
Satt også og stusset litt på
Hvordan en ulovlig immigrant kan få en slik studieplass (på bekostning av en annen berettiget student?), framstår for meg som noe merkelig. Kanskje på tide å gjennomgå rutinene ved våre universiteter?
Mette Eliassen
14. januar 2011 - 19:33
ja sant det,rart hun bodde så
Frida FREDRIKSEN
14. januar 2011 - 18:49
Enig med Heggum.
Men en ting forstår alle:
Hun har hatt dyktige mennesker bak seg for å greie og gjennomføre alt dette.Viss det stemmer da?
Men sannheten tror jeg aldri vi får vite helt,desverre.
Stian Liholt
14. januar 2011 - 16:51
Opphold uten pappirer...
Send hun ut av landet, vi må sette et eksempel snart, NORGE er ikke et sted alle kan komme til og gotte seg!!!
Sett`a på første fly fjem!!!!!!!!!!!!!!!!
Knut Solheim
14. januar 2011 - 16:51
er heilt utrolig..
Stian Liholt
14. januar 2011 - 16:58
Passløs...
Hvor faen er loggiken i det?
Da kan jo heller ikke stakkaren dra på ferie, det er tross alt bedre og vite at han sitter i en lelighet på stovner og kosser seg på våres skatte penger...
Galskap, han kan også settes på første fly hjem.......
Tony Holm
14. januar 2011 - 16:58
Se saken fra en annen side
Erlend Hammern
14. januar 2011 - 17:23
Tåpelig innfallsvinkel.
Jan Vidar olsen
14. januar 2011 - 17:52
mange muligheter på 8 år !!
jenta har faktisk hatt muligheten til å oppgi sin identitet hun har hatt mulighet til å søke arbeids visum som mange andre. hun er ikke i noen livsfare og heller derfor ingen politisk asyl.
Jeg stiller meg selv mange spørsmål i denne saken.. Vi kan jo ikke ha det slik i Norge at det er lov for enkelte å bryte loven ?? kanskje loven trenger forandringer for å bli rettferdig men inntil da er det dagens lov som gjelder. Jenta har vel faktisk hatt mange muligheter for å ordne med papirene sine og faktisk få et visum på den ene eller andre måten.
Nei desverre vi har ikke plass for forbilder for ulovelige invandrere i norge om de er søte kloke og "ser norske" ut hjelper ingen ting.
Frida FREDRIKSEN
14. januar 2011 - 18:55
BRA!!
Christel Bjørnestad
14. januar 2011 - 18:01
Like for like
Jo Da
14. januar 2011 - 18:05
Misbruk av norsk humanitær hjelp
Nå har hun fått en topp utdannelse i Norge og hun beskrives som en ressurssterk person som behersker flere språk.
Hun er altså bedre rustet enn de fleste til å få seg jobb og overleve godt i de fleste land over hele kloden.
Hvorfor i all verden skal hun kunne forlange opphold i Norge med begrunnelse norsk asyl- og flyktningepolitikk?
Denne poltikken har jo blitt presisert å gå ut på å hjelpe mennseker i akutt nød i en overgangsperiode til det er trygt for dem å vende hjem igjen.
Det største problemet med denne typen hjelp er jo at disse menneskene ikke reiser hjem igjen når faren er over.
Norge er jo tross alt en nasjonalstat, og vi som bor her har også et visst 'beskyttelsesbehov'.
Vær snill å respektere oss!!
Misbruk av gjestfriheten vår kan slå tilbake og ramme uskyldige som har et reellt behov for hjelp.