
Ambassadør ertet Norge
«Nordmenn tror oppriktig at det er noe arvelig godt ved det
å være norsk, og at Norge har en spesiell rolle når det gjelder å fremme fred i
verden», skrev han i et notat fra 10. juni 2009, ti dager før han avsluttet sin
ambassadørgjerning.
I mars 2007 noterte ambassadøren at Norges oljepenger medfører en «avhengighetskultur som avspeiles i en lavere arbeidsmoral».
Han mente også at nordmenn har problemer med å takle kritikk.
Som det kom frem også i gårsdagens avsløringer fra Aftenposten hadde ikke utenriksminister Jonas Gahr Støre noen høy stjerne hos den avtroppede amerikanske ambassadøren.
«(…) Støre personifiserer på mange måter den norske fremragendeheten, men han er på ingen måte unik», skriver Whitney.
Han betoner at Støre, i motsetning til mange EU-ledere, ble sittende i salen da Irans president Mahmoud Ahmadinejad talte ved en FN-konferanse i Genève i april 2009.
Norge er en «løs kanon» som ofte går sine egne veier i internasjonale spørsmål, skrev Whitney i et av sine notater.
Han mener norske reaksjoner på kritikken mot hvalfangst er
et eksempel på at nordmenn er «svært dårlige til å takle at noen utfordrer
deres ’godhet’».
Noe godt har ambassadøren likevel å melde:
I januar 2006 skriver han ifølge Aftenposten.no at Fremskrittspartiet er amerikanernes «beste venn i Norge».
«Våre forsøk, gjennom flere år, på å dyrke nær kontakt, har gitt valuta for pengene», skriver Whitney ifølge dokumenter Aftenposten har fått tilgang til.
Den tidligere ambassadøren mener Frp har verdsatt det at amerikanske diplomater har tatt partiet på alvor «når ingen andre gjorde det.»
«At de norske sentrum-høyre-partiene kommer sammen, bør sees på som en god ting, i det lange løp, for utviklingen av amerikanske interesser i Norge» skriver han videre, ifølge Aftenposten.
Mer om den amerikanske ertingen kan du lese her: Slik tenker ambassaden om våre folk

EM 1960 - en franskmann får viljen sin
Røykfrie ansatte får ekstra fridager fra jobb
Dette bildet er historisk
Lesernes kommentarer
Tor Berg
15. desember 2010 - 9:40
gjesp....
Oddgeir Andersen
15. desember 2010 - 12:03
Jeg blir ikke trøtt av dette.
Det mest pinlige med oss, må være vår kritikk av Israel. Israel som er omringet av eksistensielle trusler på alle kanter, har klart under et slikt press å bevare en ytringsfrihet mye friere enn her hjemme. Israel har til tross for dette presset skapt en oase i en ørken. Dessuten er Israel på topp i moderne teknologi innen medisin, irrigasjon og elektronikk. Og dette landet vil nordmenn fra topp til tå boikotte??!! Det er bare pinlig.
Støre er bare et bilde på nordmenn flest.
Niri Baklid
15. desember 2010 - 18:38
Det mest pinlige med Whitney og Bush
Tore G.F.K. Hansen
15. desember 2010 - 10:00
Storebror sur igjen!
Niri Baklid
15. desember 2010 - 18:44
Ja, Bush virka også sjarmerande,
15. desember 2010 - 10:14
Og så??
Withney har helt rett, og det bør vi gjøre noe med!
Vi må da for f.... tåle litt kritikk for vår ikke helt gode oppførsel!
Per Beverfjord
15. desember 2010 - 10:31
ja
Kjell Karlsen
15. desember 2010 - 10:31
Gode poenger!
Arne Edgar Hesjehagen
15. desember 2010 - 10:34
Kritikk
Vi bør da kritisere våre folkevalgte for IKKE å kalle in deres nuverende ambasadør til en streng koreks og med beskjed om at forhendverende er uønsket i hvilke så helst politisk/tjenestemessig samarbeid for all fremtid.
Odd Johannessen
15. desember 2010 - 12:06
He he he...
Per Martin Gjærde
15. desember 2010 - 10:55
Whitney er ganske treffsikker
USA er verdens beste land på alle punkter, og det betyr jo at andre land ligger etter dem på de samme punktene.
Når noen er uenige, omtales de i vendinger som "løse kanoner", "problemer med å takle kritikk", "lavere arbeidsmoral", "svært dårlige til å takle at noen utfordrer deres ’godhet’" og mindre flatterende karakteristikker av en oppblåst norsk utenriksminister.
Altså vurderinger som like godt kunne brukes om amerikanerne!
Når det gjelder arbeidsmoral, bør Whitney være klar over at USA ligger klart bak Norge i produktivitet (OECD-statistikk).
Ikke uventet blir FrP rost opp i skyene - rett og slett fordi dette partiet opptrer som USAs skjødehund i utenrikspolitikken.
Whitney skriver om samarbeidet med FrP at "Våre forsøk, gjennom flere år, på å dyrke nær kontakt, har gitt valuta for pengene".
Det kunne ha vært interessant å finne ut hva slags "valuta" USA har fått på denne måten.
Jan Pedersen
15. desember 2010 - 11:20
Ingen FRP-tilhenger
Derfor er nasjonen Norge avhengig av bilismen for å fungere. Derfor må den politikken som føres overfor bilister tilgodese at bilisme i Oslo og bilisme i Norge er to forskjellige ting. Det kan godt være ekstrabeskatning for å bruke mye bil i hovedstaden, der det finnes kollektivtilbud. Men størstedelen av landet er uten et adekvat kollektvtilbud, og privatbil er eneste trasnportmiddel for de fleste som bor rundt omkring. Det kan virke som FRP har skjønt dette. Og et bilvennlig parti vil nok lettere finne sine allierte i amerikanere enn i fotformskodde akeademikere hvis nasjonsoppfatning er avgrenset til hovedstaden...
Bjørn Weld
15. desember 2010 - 13:42
Godt innlegg, Jan
til å kjøre bil til jobb osv. i landet som eies av sosialistene.
På toppen av det hele har veiene så mange huller og dumper at
jevnlige utbedringer og vedlikehold av understellet er nødvendig.
Kostnaden på den ene bilen i 2010 var ca kr.26000,- hvorav
staten tjener sin andel på mva. Har før skrevet at dette burde være fradragsberettiget sålenge veiene holder en slik standard. Men
samferdsel er jo kun ett område som er forsømt gjennom årene
med sosialistisk styre til tross for den skyhøye beskatningen.
Per Martin Gjærde
15. desember 2010 - 16:44
Relevant?
Jan Pedersen
15. desember 2010 - 20:50
Ikke kritikken
FrP har kanskje vært det eneste partiet som har uttrykt støtte til Amcar-miljøet i Norge.
Dessuten ville en mer bilvennlig politikk ganske sikkert ført til økt import av Amerikanske nybiler.
Dag Breimo
15. desember 2010 - 20:29
Treffsikkerhet
oss nordmenn.
Men, som du sier, så lider amerikanerne av det samme.
Og det i langt større grad faktisk.
Jeg jobbet sammen med amerikanere i 24 år, så det tør
jeg å uttale meg om.
Norge er jo f.eks ikke et land som starter kriger basert på
løgnhistorier, så da er det vel naturlig at politikerne våre ikke
ser "eye to eye" med amerikanerne en gang i mellom.
Amerikanerne er vel gjerne litt bortskjemte med at de er
vant til å få sin vilje med andre land. På en eller annen måte.
Klart det er frustrerende når de roper hopp, og der er
ingen som spør hvor høyt.
Dette ser heller ut som et spark fra en som ikke har
fått sin vilje.
Arild Tjelle
15. desember 2010 - 11:03
Norge versus USA
Ikke mange dager siden en norsk forsker offentliggjorde at USA i bunn og grunn ser på seg som den ledende i verden på alt som er og forventer at alle gjør som USA.
Norge har vel litt av den samme tankegangen.
Det medfører selvfølgelig en del små kræsj siden vi begge mener vi har rett.
Ikke dermed sagt at det er negativt, heller tvert imot :-)
Tore Tønder
15. desember 2010 - 11:05
Han traff spikeren på hodet!
Vi er blitt ganske utålelige. KRF skal skape fred i verden, SV skal redde kloden, SP skal ha flere subsidier og fordeler. AP ser på seg selv som selve verdens frelser. Forstår godt at amerikanerne synes vi er noen duster uten ydmykhet for at andre også kan noe i denne verden..
Oddgeir Andersen
15. desember 2010 - 12:12
Ja, han traff spikeren på hodet!
Som ikke-kristen abonnerer jeg kun på en kristen avis: Norge idag. Og til jul ønsker jeg meg et abonnement på Dagen Magazinet. Disse er de eneste avisene som forteller oss noe om virkeligheten i islamske land. Norge i dag skriver uredd om islam. Man får et annet syn på Midtøstenkonflikten og man leser ærlige journalister som skriver hva de tror på, og ikke det som er politisk korrekt.
Odd Korsnes
15. desember 2010 - 12:52
Ja kanskje
15. desember 2010 - 14:13
Ydmykhet er dyd?
Mens vi selvfølgelig oversvømmes med ydmyke amerikanere...
Fri for synd, første stein?
G Gram
15. desember 2010 - 11:14
Så rett ,så rett
Roald Atle Furre
15. desember 2010 - 11:18
Komplekser
Martin Terje Nikolaisen
15. desember 2010 - 11:27
Ambassadør erter Norge
Vi tåler ikke kritikk,vi er verdensmestre, vi alene skal bestemme hvordan verden skal oppføre seg, og vi er sytere i verdensklasse.
Dette er jo det vi sier om oss selv når vi er oppriktig, men ingen andre må komme her å kritisere oss.
Det skinner likevel gjennom at Benson gjerne ønsket å være norsk,
Niri Baklid
15. desember 2010 - 19:18
Etter Irak-invasjonen
Sondre Lindgrén
15. desember 2010 - 12:41
Norge vs USA
Noe jeg stusser litt over er imidlertid at den tidligere ambassadøren er at han synes vi nordmenn mener det er noe arvelig godt og være norsk, men synes også amerikanerne. Der er faktisk nordmenn og amerikanere litt like.
1 Vi er begge veldig stolte av vår nasjonalitet
2 Vi tror begge vi kommer fra verdens beste land.
3 Vi er også veldig opptatt av at andre lands innbyggere skal mene at landet vi bor i er et fantastisk land
Derfor synes jeg det er rart at han kritiserer verdier som også amerikanere i stor grad deler med nordmenn, men som skiller oss kraftig fra de fleste andre land. Det er tross alt en grunn til at vi sammen med Lichtenstein, Sveits og Island er de eneste land i Vest-europa som ikke er med i EU
Jeg og er opptatt av å fremme fred og rettferdighet. Men man kan ikke løse alle verdens problemer med dialog, endel ganger må man faktisk ty til miltærmakt for å uskadliggjøre svært farlige regimer og organisasjoner
Sondre Lindgrén
15. desember 2010 - 12:41
Norge vs USA
Noe jeg stusser litt over er imidlertid at den tidligere ambassadøren er at han synes vi nordmenn mener det er noe arvelig godt og være norsk, men synes også amerikanerne. Der er faktisk nordmenn og amerikanere litt like.
1 Vi er begge veldig stolte av vår nasjonalitet
2 Vi tror begge vi kommer fra verdens beste land.
3 Vi er også veldig opptatt av at andre lands innbyggere skal mene at landet vi bor i er et fantastisk land
Derfor synes jeg det er rart at han kritiserer verdier som også amerikanere i stor grad deler med nordmenn, men som skiller oss kraftig fra de fleste andre land. Det er tross alt en grunn til at vi sammen med Lichtenstein, Sveits og Island er de eneste land i Vest-europa som ikke er med i EU
Jeg og er opptatt av å fremme fred og rettferdighet. Men man kan ikke løse alle verdens problemer med dialog, endel ganger må man faktisk ty til miltærmakt for å uskadliggjøre svært farlige regimer og organisasjoner
Odd Korsnes
15. desember 2010 - 13:00
Bra Sondre
Ola Herjedalen
15. desember 2010 - 13:41
Ambasadøren og Norge
Europa også etter to verdenskriger,uten USA ville vi og
Russland og Europa tapt.Det er det blir og har alltid vært
kriger på jorden,politisk ligger Norge i en bakevje som det
ikke kommer ut av.
Roald Atle Furre
15. desember 2010 - 15:33
Er Nordmenn HUSMENN ?