
- Kast ut de norske observatørene
Israel bør vurdere å kaste ut de norske observatørene fra Hebron på grunn av Norges fiendtlige holdning til Israel, sier utenriksminister Avigdor Lieberman.
Avigdor Lieberman
* Utenriksminister i Israel.
* Født 5. juni 1958 i Chisinau i Moldova, den gang i Sovjetunionen.
* Utvandret til Israel i 1978
* Grunnla i 1999 partiet Yisrael Beiteinu, som han har ledet siden
* Medlem av Knesset siden 1999
* Infrastrukturminister fra 2001 til 2002
* Transportminister fra 2003 til 2004
* Minister for strategiske spørsmål fra 2006 til 2008
* La i 2004 fram Lieberman-planen som tok til orde for å bytte arabiskbefolkede byer i Israel mot israelske bosetninger på Vestbredden. (©NTB)
Den omstridte utenriksministeren tok til orde for en grundig gjennomgang av forholdet til Norge på et israelsk regjeringsmøte torsdag, skriver den israelske avisen Haaretz.
En konsekvens av en slik gjennomgang bør være at de norske medlemmene av observatørstyrken TIPH i Hebron blir kastet ut, mener han.
Lieberman fortalte torsdag at møtet med utenriksminister Jonas Gahr Støre i New York onsdag i forrige uke var det vanskeligste han deltok på «fordi nordmennene har en svært fiendtlig holdning til oss».
– Det kan være på tide å revurdere vår holdning til det som er viktig for dem, som for eksempel observatørene de har i Hebron. Vi bør også vurdere vårt samarbeid med Giverlandsgruppen for palestinerne som Norge leder, sa Lieberman.
Norsk engasjement
TIPH (Temporary International Presence in Hebron) fikk i oppdrag å overvåke byen Hebron på Vestbredden i 1994 som følge av en avtale mellom Israel og Den palestinske selvstyremyndigheten (PA).
Foranledningen til avtalen var massakren på 29 muslimer i Ibrahim-moskeen i Hebron, som ble utført av den ekstremistiske jødiske bosetteren Baruch Goldstein samme år.
Mange nordmenn har siden den gang tjenestegjort i TIPH-styrkene, som Norge i praksis leder, selv om også svensker, dansker, tyrkere og sveitser deltar.
Uttrykte misnøye
Møtet mellom Lieberman og Støre onsdag i forrige uke var ifølge israelske tjenestemenn anstrengt, men høflig.
Den israelske utenriksministeren skal ha luftet sin misnøye med en rekke saker, blant annet at Norge fortsatt pleier kontakt med Hamas og kritikken av de ulovlige israelske bosetningene på den okkuperte Vestbredden.
Han ga også uttrykk for misnøye over at oljefondet har kastet det israelske selskapet Elbit Systems ut av porteføljen sin og årets Knut Hamsun-markering.
Det norske utenriksdepartementet betegnet møtet som konstruktivt, men vil ikke gå inn på detaljene i samtalene. (©NTB)

Høytlesning gir skoleflinke barn
Grekere retter sinnet mot EU
Lesernes kommentarer
Tor Løken
2. oktober 2009 - 7:59
Stakkars Liebermann
Oddgeir Andersen
2. oktober 2009 - 8:35
Europas fremtid!
Tor Løken
2. oktober 2009 - 9:02
Enig, Geir
Men heldigvis har vi ikke fått politikere som er så fulle av hat som Liebermann. Land som velger slike politikere lager problemer både for seg selv og for folk rundt seg.
Pål Isaksen
2. oktober 2009 - 11:21
Godt sagt Geir
O Korsnes
6. oktober 2009 - 14:23
Javel
Flesteparten der er jo enten katolikker eller kristne,så er det europas egen religion som da alså fremmer økt kriminalitet.....!!
Jan A Skaug
2. oktober 2009 - 8:16
Høyresionister.
Deres rett til ett sterkt forsvar og strenge grensekontroller er på sin plass, men å bedrive terror er noe helt annet.
Oddgeir Andersen
2. oktober 2009 - 8:29
Jødene får rettmessig sine okkuperte hjem tilbake.
Tenk deg om noen hadde overtatt ditt hjem, slik at du måtte gå til rettsak for å få det tilbake. Toppen hadde vært at det hadde sittet noen i Midt-Østen og ment det var urettferdig at okkupantene skulle forlate ditt hjem, etter flere runder i rettsapparatet.
Thor Johnsen
2. oktober 2009 - 8:42
Okkupantar - kven?
Kort sagt, ein stat eg ein gong hadde stor respekt for, men som etterkvart har blitt ein rein rasiststat utan skruplar overfor andre "rasear".
Oddgeir Andersen
2. oktober 2009 - 10:52
Du Thor Johnsen, et offer for arabisk propaganda?
Jeg er enig med deg at Gaza er blitt et katastrofeområde etter at Israel trakk seg ut i 2005. Israel tvangsflyttet flere tusen jøder fra området i et desperat forsøk på fred. Da palestinerne tok over, valgte de Hamas og terror. Israel fikk et rakettregn over seg, noe som til slutt endte med Gaza-krigen, da Israel ikke lenger kunne sitte å se på at egen sivilbefolkkning ble drept og skadet i stadige rakettangrep.
Å kalle israel en rasist-stat viser at du ingen kunnskap har om dette landets folk og historie. God bedring!
Du kan begynne å lese miff.no
Thor Johnsen
2. oktober 2009 - 12:37
Rasisme
"Det er så lett å vise forakt og snakke om berlinmur når det ikke er ens egne barn som sprenges i filler."
Einig, men tru det eller ei, palestinarane har også barn, og dei har mista langt fleire enn Israel.
Og lat oss, før du også skuldar meg for antisemittisme, presisere at min kritikk ikkje går mot jødar generelt, men mot STATEN Israel!
Oddgeir Andersen
2. oktober 2009 - 12:55
Til Thor Johnsen. Les og lær!
Palestina-araberne har barn, og det er deres barn som læres opp i skoler og barnehager til å hate Israel. Dissse barna er offer for islams voldskultur fra de fødes.
Jeg skal ikke beskylde deg for noe som helst, kun påpeke at urettmessig kritikk mot Israel, den eneste jødestat i verden, er definert som antisemittisme. Du vet ikke at den setningen du skrev er noe som mange straks blir på vakt mot. Den lukter ikke godt, for å si det sånn. Men her er jeg på veger du vil misforstå. Du er ikke kommet langt nok i dine kunnskaper om israel og MØ til å forstå dette. Kanskje det kommer. Det gjorde det til meg. Det er ikke mer enn 4-5 år siden jeg så Israel slik du gjør i dag. Personlig kristen er jeg heller ikke. Jeg begynte bare kort og godt å interessere meg for hvorfor det aldri ble fred der nede. Og gjett om jeg forstår hvorfor i dag!? Halve jobben er å forstå islam, resten er å se på hvordan Israel behandles av verdenssamfunnet, særlig FN. Les Torkil Åmlands bok: Israel og FN.
Lykke til!
Thor Johnsen
2. oktober 2009 - 16:52
Kunnskap
Så seier du: "Halve jobben er å forstå islam, resten er å se på hvordan Israel behandles av verdenssamfunnet,"
Stemmer, men det interessante er (eller burde være) å sjå på KVIFOR ei heil verd er usamd med israelsk politikk. Å skulde på propaganda frå arabisk side er ikkje haldbart. Ei heil verd let seg ikkje påverke slik. I så fall er det israelsk marknadsføring som ikkje held mål!
O Korsnes
8. oktober 2009 - 11:04
Rasistisk ja
Men tilbake til det som er hovedpoenget med artikkelen,kast ut de norske observatørene,hvorfor???
Har han ikke rent mel i posen til å ha utenlandske observatører der,har han ting på gang som han ikke vil de skal finne ut av?Og Oddgeir,det er ikke mye urettferdig kritikk mot Israel her,det er kritikk ja,men ikke noe her som karakteriseres som anti-semitisme,kan ikke huske å ha sett eller hørt noe anti-semitisk i hverken tv,radio eller aviser,ikke noe negativt om jødene som rase er sagt noensted,men kritikk mot styresmakten og måten de forvalter makten sin i forskjellige situasjoner,det har jeg hørt og har vært enig i det meste av det,men det kaller man anti-sionisme,det må dere lære dere forskjellen på
Jan A Skaug
2. oktober 2009 - 8:52
Bedre vitende eller ikke? Noen ser ikke realitetene.
Derfor ser jeg Isreal som den sterke part her, de burde gå foran med ett bedre eksempel, ikke oppføre seg som nazistene under krigen.
Jeg er like bekymret for folkevandringene inn i europa som flere her er,og er på linje med Frp når det gjelder innvandringspolitikken til norge, noe den jevne nordmann er enig med dem i. Men det forhindrer meg ikke i å synes at den høyre dominerte regjeringen i Isreal bedriver en helt feil politikk.
Oddgeir Andersen
2. oktober 2009 - 11:15
Våre gamle venner og våre nye "venner".
Ellers forstår jeg Liebermann. Husk at Norge sender ut noen helt utrolige utenrikspolitiske signaler. Vi er det første og eneste landet som har anerkjent Hamas! Vi er det eneste landet som sender delegater på ministernivå til DurbanII og vi var det eneste vestlige landet som BLE ITTENDE da Ahmadinejad kom trekkende med hele sin anti-semittiske propaganda om Holocaust-fornektelse og hele pakka. Vi trekker oljefondet ut av israelke selskaper. Vi har en finansminister som har frontet boikott-Irael-linja. Hun gikk til og med i et demonstrasjonstog der det ble ropt og bært plakataer der det sto "Drep jødene". Det er jo ikke bare Israel som reagerer på Norge. Vi er i ferd med å miste noen gode, gamle venner, men i sannhet skal vi få erfare at vi sannelig har fått noen nye... (Personlig ville jeg holdt på fredsæle venner, men vårt UD har andre prioriteringer.)
Jan A Skaug
2. oktober 2009 - 12:03
Sil din informasjon.
Du ser Plo styrte områder er langt på veg til å få til en dialog med en Israelsk regjering som er skutt ut fra ett mer sentrumsnært alternativ politisk. Hamas er ytterligående fundementalister på venstre islamsk side , regjeringen i Isreal det stikk motsatte, de er valgt av sitt folk vær på sin side på en demokratisk måte, slok er det. Men dersom Plo's politikk og det gamle arbeiderpartiet i Isreal hadde styrt prosessene sammen med en Obama som er ute etter resultater, vill vi ha kommet mye lengere i prosessen.Istedenfor
krangler de seg imellom (Hamas/Isreal) og kommer ikke lenger, akkurat som ikke blir enige om rettsprossesen i Isreal tar 19 eller 2-3 år, hva er mest sansynlig? Jeg leser desverre svært skjelden aviser fra de områder som du nevner,i likhet med de fleste nordmenn. I tilegg må man være forsiktig med å bedømme hvem man får informasjon fra. Du burde høre mer på Kåre Wilock, han er en klok mann.
O Korsnes
6. oktober 2009 - 20:59
Liebermann/Hitler
Liebermann vil jo stillt de arabiske medlemmene av Knesset foran eksekusjonspeletongen pga at de er arabere og må ha delt loyalitet,litt til israel og til palestina.Mente alle hadde kontakt med Hamas
2. oktober 2009 - 12:16
Lillefingeren
Arabere, Persere eller hva de foretrekker å kalle seg vil ta detøyeblikkelig somen svakhet å kreve mere å mere, så når Israel sier stopp, har vi det sammeigjen, å slike som deg blir lurt igjen å roper om rettferd for de fredelige Islamske folkegruppene.......
Den Islamske muslimske verden har stor tradisjon på å dytte kvinner å barn foran seg, å gjemme terrorister i sykehjem, skoler etc. det er bare å lese litt historie.
Er ikke noen fan av hverken Israel eller Palestina og resten av den muslimske verden, men har ittil ikke sett at Israel sprenger togstasjoner, flyplasser, hoteller, fly, osv. osv. overalt i verden for å tvinge alle til å gå med hatt eller kalott, men burka og slør, det skal muslimene tvinge på alle i verden.
Terje Kristiansen
9. oktober 2009 - 13:50
Bosetterne
Oddgeir Andersen
2. oktober 2009 - 8:32
En statsmann taler!
http://www.document.no/2009/10/netanyahus_fn-tale.html
Oddgeir Andersen
2. oktober 2009 - 13:06
Netanyahus tale i FN 24. september! En statsmanns tale!
For snart 62 år siden anerkjente De forente nasjoner jødene, et 3500 år gammelt folk, retten til sin egen stat i deres forfedres land. Jeg står her i dag som statsminister i Israel, den jødiske staten, og jeg snakker til dere på vegne av mitt land og mitt folk.
FN ble grunnlagt etter den andre verdenskrigens blodbad og Holocausts redsler. Det fikk i oppgave å forhindre gjentagelsen av slike fryktelige hendelser. Intet har underminert dette viktige oppdraget mer enn de systematiske angrepene på sannheten. I går stod Irans president på denne talerstolen og spydde ut sine siste antisemittiske svulstigheter. Bare noen dager i forveien hadde han gjentatt at Holocaust er en løgn.
Sist måned dro jeg til en villa i en forstad til Berlin kalt Wannsee. Der møttes nazistiske toppledere den 20. januar 1942, og etter å ha satt til livs et solid måltid bestemte de seg for hvordan det jødiske folket skulle utryddes. Den detaljerte protokollen over dette møtet er siden blitt tatt vare på av senere tyske regjeringer. Her er en kopi av denne protokollen, hvor nazistene gir presise anvisninger for hvordan jødene skal utryddes. (Netanyahu løfter protokollen, se evt. et opptak av talen). Er denne protokollen en løgn? Har alle de tyske regjeringene løyet?
Dagen før jeg dro til Wannsee, ble jeg vist den originale byggeplanen for konsentrasjonsleiren Auschwitz-Birkenau. Denne planen, som jeg nå holder i hånden, er undertegnet av Hitlers egen nestkommanderende, Heinrich Himmler. Her er en kopi av byggeplanen for Auschwitz-Birkenau, hvor en million jøder ble myrdet. (Netanyahu løfter tegningen). Er dette også en løgn?
I juni besøkte president Obama konsentrasjonsleiren Buchenwald. Gav president Obama der sin anerkjennelse til en løgn? Eller hva med de overlevende fra Auschwitz som fortsatt bærer tatoveringene av fangenumrene nazistene gav dem? Er disse tatoveringene en løgn? En tredjedel av alle jødene forsvant under verdensbrannen. Nesten alle jødiske familier ble rammet, min egen inkludert. Min kones besteforeldre, hennes fars to søstre og tre brødre, og alle tantene, onklene og søskenbarna, ble myrdet av nazistene. Er det også en løgn?
I går sto mannen som kaller Holocaust en løgn på denne talerstolen. Jeg berømmer de av dere som nektet å komme hit, eller som forlot dette rommet i protest. Dere tok den moralske klarheten i forsvar og gjorde ære på deres land. Men til de av dere som lyttet til denne holocaustbenekteren, sier jeg på vegne av mitt folk, det jødiske folk, og på vegne av alle skikkelige folk: Eier dere ikke skam? Har dere ingen anstendighet? Bare seks årtier etter Holocaust gir dere legitimitet til en mann som benekter at mordet på seks millioner jøder fant sted, og som har lovet å fjerne den jødiske staten fra kartet. For en skandale! For en hån mot FN-charteret! Kanskje noen av dere tror at denne mannen og hans frastøtende regime kun truer jødene. Dere tar feil. Historien har gang på gang vist oss at det som starter med angrep på jøder, til slutt ender opp med å ramme mange andre.
Dette iranske regimet er drevet av en ekstrem fundamentalisme som brøt ut verden over for tretti år siden etter å ha ligget i dvale i århundrer. Gjennom de siste tretti årene har denne fanatismen hjemsøkt planeten med morderisk vold og kaldblodig vilkårlighet i sitt valg av ofre. Den har ubarmhjertig slaktet muslimer og kristne, jøder og hinduer, og mange andre. Selv om den består av flere forskjellige avleggere, forsøker tilhengerne av denne overbevisningen å bringe menneskeheten tilbake til middelalderen.
Der hvor de kan tvinger de frem et bakstreversk og ensrettet samfunn som brutalt undertrykker kvinner, minoriteter, homofile og enhver annen som ikke betraktes som en ordentlig troende. Kampen mot denne fanatismen er ikke en kamp mellom forskjellige trossystemer eller sivilisasjoner. Det er en sivilisasjonens kamp mot barbariet, det 21. århundrets kamp mot det 9., kampen ført av dem som holder livet hellig mot dem som hyller døden.
Det 9. århundrets primitivisme burde være lett match for det 21. århundrets fremskritt. Frihetens uimotståelighet, teknologiens makt og kommunikasjonens rekkevidde burde holde i massevis. Når alt kommer til alt kan ikke fortiden vinne over fremtiden. Og fremtiden lover alle nasjoner stort håp. Fremskrittets hastighet øker eksponentielt. Det gikk århundrer fra boktrykkerkunsten til telefonen, tiår fra telefonen til datamaskinen, og bare noen få år fra PC-en til Internet.
Det som virket helt umulig for noen år siden er allerede utdatert, og vi kan knapt forestille oss forandringene som venter oss. Vi vil knekke den genetiske koden. Vi vil kurere sykdommer som i dag er uhelbredelige. Vi vil leve lengre. Vi vil finne billige alternativer til fossile brennstoffer og gjøre planeten renere. Jeg er stolt av at mitt land, Israel, befinner seg i fremste linje på disse områdene ved å bidra til viktige nyvinninger innen vitenskap og teknologi, medisin og biologi, vann og jordbruk, energi og miljø. Slike nyvinninger verden over bærer bud om en lys fremtid for menneskeheten.
Men hvis den aller mest primitive fanatismen kan skaffe seg de dødeligste våpnene, vil historiens gang reverseres en tid. Og i likhet med den forsinkede seieren over nazistene, vil frihetens og fremskrittets krefter kun vinne etter et skrekkelig blodbad og enorme tap for menneskeheten. Det er grunnen til at den største trusselen verden i dag står overfor, er ekteskapet mellom religiøs fanatisme og masseødeleggelsesvåpen.
Den mest presserende utfordringen for denne organisasjonen, er å hindre Teherans tyranner i å skaffe seg kjernevåpen. Er FNs medlemsstater rede til å akseptere den utfordringen? Vil det internasjonale samfunnet konfrontere en despotisme som terroriserer sitt eget folk, som modig kjemper for friheten? Vil verdensorganisasjonen treffe tiltak mot diktatorene som stjal en valgseier ved høylys dag og skjøt ned iranske demonstranter, som døde på gatene kvalt av sitt eget blod? Vil det internasjonale samfunnet motarbeide verdens skadeligste utøvere og sponsorer av terrorisme? Og vil fremfor alt det internasjonale samfunnet hindre Irans terroristregime i å utvikle atomvåpen, for slik å true freden verden over? Det iranske folket har modig tatt til motmæle mot dette regimet. Folk av god vilje over hele verden står ved deres side, det samme gjør de tusener som har demonstrert utenfor denne forsamlingens lokaler. Vil De forente nasjoner også gjøre det?
Mine damer og herrer, De forente nasjoners skjebne er fortsatt uviss, men den siste tidens tegn er ikke oppmuntrende. Snarere enn å fordømme terroristene og deres iranske beskyttere, har noen her fordømt deres ofre. Det var nettopp dette som skjedde i en fersk FN-rapport om Gaza, hvor terroristene på løgnaktig vis ble sidestilt med dem de rammet.
I hele åtte år skjøt Hamas ut tusenvis av bomber og raketter fra Gaza mot nærliggende israelske byer. I løpet av alle disse årene rakettene med overlegg ble rettet mot vår sivilbefolkning, ble det ikke vedtatt én eneste FN-resolusjon med fordømmelse av disse kriminelle angrepene. Vi hørte ingenting - absolutt ikke et knyst - fra FNs menneskerettighetsråd, hvis navn er en vits.
I 2005 trakk Israel seg ensidig tilbake fra hele Gaza i håp om at det skulle bidra til fred. 21 bosetninger ble avviklet og 8000 israelere ble tvangsflyttet. Men vi fikk ingen fred. I stedet fikk vi tilbake en iranskstøttet terrorbase åtti kilometer fra Tel Aviv. Livet i store og små israelske byer nær grensen til Gaza, ble et mareritt. For Hamas' rakettangrep ikke bare fortsatte, deres intensitet ble tidoblet. Igjen satt FN musestille.
Etter åtte års uopphørlige angrep, så Israel seg tvunget til å svare. Men hvordan skulle vi svare? Vel, det finnes i verdenshistorien kun ett eksempel på avfyring av tusenvis av raketter mot et annet lands sivilbefolkning. Det skjedde da nazistene bombet britiske byer under den annen verdenskrig. I løpet av den krigen jevnet de allierte tyske byer med jorden og tok livet av hundretusenvis av mennesker. Israel valgte å svare på en annen måte. Stilt ovenfor en fiende som var skyldig i den dobbelte krigsforbrytelsen det er å bombe sivile mens man gjemmer seg blant sivile, forsøkte Israel å gjøre kirurgiske angrep mot rakettbasene.
Det var ingen enkel oppgave, for terroristene skjøt ut raketter fra skoler og private hjem, de brukte moskeer som våpenlagre og transporterte eksplosiver i ambulanser. Israel forsøkte derimot å redusere antall drepte så mye som mulig ved innstendig å oppfordre palestinske sivile til å evakuere områdene vi gikk etter. Vi droppet talløse flyveblader over deres hjem, vi sendte tusenvis av tekstmeldinger og ringte tusenvis av mobiltelefoner for å be folk om å komme seg unna. Aldri før har et land gått så langt i å forsøke å fjerne fiendens sivilbefolkning fra åstedet for kamphandlingene.
Selv om det var krystallklart hvem den angripende og den angrepne part var, hvem bestemte FNs menneskerettighetsråd seg for å fordømme? Israel. Et demokrati som utøvde legitimt selvforsvar mot terror, ble moralsk filleristet og til overmål utsatt for en urettferdig rettergang. Med slike forskrudde standarder ville FNs menneskerettighetsråd trukket Roosevelt og Churchill for retten som krigsforbrytere. For en pervertering av sannheten. For en pervertering av rettferdigheten.
FN-delegater, har dere tenkt å finne dere i denne farsen? For hvis dere gjør det, vil FN vende tilbake til sine mørkeste dager, da de ansvarlige for de verste bruddene på menneskerettighetene satte seg til doms over lovlydige demokratier, da sionismen ble sidestilt med rasismen, og et flertall automatisk kunne vedta at jorden var flat. Hvis denne organisasjonen ikke avviser den rapporten, ville det oppfattes på denne måten av terrorister over hele verden: Terror lønner seg. Hvis du angriper fra tett befolkede områder, vil du oppnå immunitet. Og ved å fordømme Israel ville denne organisasjonen også gi freden dødsstøtet. Her er grunnen.
Da Israel forlot Gaza, håpet mange at rakettangrepene ville opphøre. Andre trodde at Israel i det minste ville få legitimitet internasjonalt til å utøve sin rett til selvforsvar. Men hvilken legitimitet? Hvilket selvforsvar? Det samme FN som bifalt Israels tilbaketrekning fra Gaza og lovte å støtte vår rett til selvforsvar, beskylder nå oss - mitt folk, mitt land - for krigsforbrytelser. Og for hva? For å ha vist ansvarlighet under selvforsvar. For en parodi! Israel forsvarte seg med rette mot terror. Denne skjeve og urettferdige rapporten er en klar og entydig test for alle regjeringer. Er dere på Israels eller terroristenes side?
Vi må vite svaret på det spørsmålet nå. Nå, ikke senere. For hvis Israel igjen blir bedt om å løpe risiko i den hensikt å oppnå fred, må vi vite i dag at dere kommer til å stå ved vår side i morgen. Kun i tillit til vår evne til å forsvare oss, kan vi ta flere sjanser for freden.
Mine damer og herrer, hele Israel ønsker fred. Hver gang en arabisk leder oppriktig ønsker fred med oss, slutter vi fred. Vi sluttet fred med Egypt under Anwar Sadat. Vi sluttet fred med Jordan under kong Hussein. Og hvis palestinerne virkelig ønsker fred, vil jeg og min regjering og det israelske folk, slutte fred med dem. Men vi ønsker en genuin fred, en fred som kan forsvares, en permanent fred. I 1947 stemte denne organisasjonen for å opprette to stater for to folk - en jødisk og en arabisk stat. Jødene aksepterte den løsningen. Araberne avviste den.
Vi ber det palestinske folket om endelig å gjøre det de har nektet å gjøre i 62 år: Si ja til en jødisk stat. Akkurat som vi blir bedt om å akseptere en nasjonalstat for det palestinske folket, må palestinerne bes om å akseptere det jødiske folkets nasjonalstat. Det jødiske folket er ikke fremmede erobrere i Israel. Det er våre forfedres land.
På ytterveggen av denne bygningen er det skrevet inn en stor, bibelsk fredsvisjon: "Folk skal ikke mer løfte sverd mot folk, og ikke lenger lære å føre krig." Disse ordene ble uttalt av den jødiske profeten Jesaja for 2800 år siden da han kom til mitt land, til min by, til Judeas høyder og Jerusalems gater.
Vi er ikke fremmede i dette landet. Det er vårt hjemland. Så sterkt knyttet som vi er til dette landet, anerkjenner vi at palestinerne også bor der og ønsker sitt eget hjem. Vi ønsker å leve side om side med dem, som to frie folk i fred, velstand og verdighet. Men vi trenger sikkerhet. Palestinerne bør ha makten til å regjere seg selv, men ikke den håndfullen maktmidler som kunne sette Israel i fare. Derfor må en palestinsk stat demilitariseres. Vi vil ikke ha et nytt Gaza, en ny iranskstøttet terrorbase grensende til Jerusalem eller få kilometer fra Tel Aviv.
Vi ønsker fred. Jeg tror en slik fred er mulig. Men bare hvis vi bekjemper terrorens krefter, ledet av Iran, som ønsker å ødelegge freden, utslette Israel og kullkaste verdensordenen. Spørsmålet det internasjonale samfunnet må ta stilling til, er hvorvidt det er rede til å stå opp mot disse kreftene, eller tilpasse seg dem.
For mer enn sytti år siden beklaget Winston Churchill seg over det han kalte "menneskehetens bekreftet manglende vilje til å lære", den ulykksalige uvanen siviliserte samfunn har med å sove inntil faren overrumpler dem. Churchill jamret over det han kalte "manglende fremsynthet, motviljen mot å handle når det å handle er enkelt og effektivt, fraværet av klar tenkning, rådvillheten som hersker helt til nødsituasjonen oppstår, inntil selvoppholdelsesdriften setter inn".
Jeg nevner dette i dag i håp om at Churchills ord for en gangs skyld kan gjøres til skamme. Jeg håper at vi kan lære av historien, at vi kan forhindre faren i tide. Inspirert av de tidløse ordene Josva fikk høre for mer enn 3000 år siden, la oss være sterke og modige. La oss konfrontere denne faren, sikre vår fremtid, og, hvis Gud vil, sikre en varig fred for de neste generasjoner.
O Korsnes
7. oktober 2009 - 12:25
Det han glemte i talen da?
(Original document in German Auswertiges Amt Archiv, Bestand 47-59, E224152 and E234155-58.
Complete original text published in: David Yisraeli, The Palestinian Problem in German Politics 1889-1945 (Israel: 1947) pp. 315-317).
Så ikke kom med en tale som bare forteller litt av sannheten fra holocaust,gi oss den hele sannheten om de forræderiske sionistlederne som lot hundretusener av uskyldige jøder møte sin død i gasskamrene og andre bestialske måter å dø på.Selv med kart som viste hvor toglinjer,bygninger og krematoriene lå og som ble smuglet ut og gitt videre til ledere med enn bønn om å bombe både toglinjer og bygninger slik at hele prosessen kunne forsinkes for å spare liv,til og med disse bønnene ble ignorert.Med slike folk i toppsjiktet så trenger man jo ikke bli forbløffet at det dukker opp en ny galning i det israelske Knesset.Var jo ikke for ingen grunn at Hitler jo kikket på de sionistiske grunntanker med beundring i blikket
Så anti-sionist kan du gjerne kalle meg,men jeg er jaggu på jødenes side som er mot de sionistiske lederne sine
Oddvar Granlund
2. oktober 2009 - 9:04
Krigsårsak (er)
2. oktober 2009 - 9:09
Antisemitiske holdninger i Norge...
Sigve Jensen
2. oktober 2009 - 9:12
Israel.
Vil jo bare vera sure i fjeset sitt den fete Isralitten jo, hmmm mye å vera sure for om Jone mann hadde noen høner å plukke med han, nei kan ikkje vera sure for sånt vettu.
Åsså blei han jo kasta ut fra Olje fondet, det e det grovaste ka den Jone mann kan finne på å gjøre med en Isralitt, pass på Jone mann, så blir du rasisit du og.
Kan sjønna at en liten Isralitt som bare ville bomba litt på Gaza stripa må få vera med, va nå alt for gale at Jonemann og CO, skulle komma og passe på at han følgde spelereglane, nei me må vel innsjå at Isralittane e og blir et Guds folk.
Skulle nå bare mangle på det, e jo ikkje så langt fra siviliserte heller Isralittane, mangla jo littegrann, men pyttsann, ka gjer vel det.
Erik Danielsen
2. oktober 2009 - 11:02
Hvilken støtte
Thor Johnsen
2. oktober 2009 - 12:30
Og hvor mange palestinske
Susie Trøen
2. oktober 2009 - 17:19
palestina
Erik Danielsen
2. oktober 2009 - 18:09
Desverre alt for mange - men ikke for Hamas
Sigve Jensen
3. oktober 2009 - 14:55
Skammen kanosa gang
Skammen går gåse gang for ente gang, noen fler som er blitt blinde i det siste, bare si fra.
Hva i all verden tenkte du på nå, Israle utslettet, vel ta en tenke pause til