Vil bygge fjell i Berlin

BYFJELL: Om den tyske arkitekten Jakob Tigges får det som han vil, kan Tempelhof bli fundament for et tusen meter høyt byfjell i sentrum av Berlin. Fjellet blir foreløpig omtalt som The Berg. Hva fjelltoppen vil koste sies det ingenting om. Illustrasjon: the-berg.de.
BYFJELL: Om den tyske arkitekten Jakob Tigges får det som han vil, kan Tempelhof bli fundament for et tusen meter høyt byfjell i sentrum av Berlin. Fjellet blir foreløpig omtalt som The Berg. Hva fjelltoppen vil koste sies det ingenting om. Illustrasjon: the-berg.de.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pHva skal Berlins nedlagte flyplass Tempelhof brukes til? - Bygg et tusen meter høyt fjell på den, foreslår arkitekt Jakob Tigges.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter): Da Berlins store flyplass Tempelhof ble lagt ned i fjor høst startet debatten om hva det enorme området midt i Vest-Berlin skal brukes til.

Nå har den tyske arkitekten Jakob Tigges lansert en spektakulær og særdeles omfattende idé om hva den tidligere hovedflyplassen kan brukes til.

Oversikt over verdens høyeste menneskebygde ikoner. Ill: the-berg.de.Oversikt over verdens høyeste menneskebygde ikoner. Ill: the-berg.de.

Han ser for seg et tusen meter høyt byfjell som vil fungere som landemerke for Berlin og bli verdens desidert største menneskeskapte struktur.

Snø på toppen

Fjellet, som bare omtales med navnet The Berg, skal være snødekket fra september til mars.

Lokal flora og fauna skal selvsagt settes ut, og alpinanlegg og fantastisk utsikt over hovedstaden skal lokke turister og fastboende til topps.

Kart over Tempelhof-området med fjellet tegnet inn. Ill: the-berg.de.Kart over Tempelhof-området med fjellet tegnet inn. Ill: the-berg.de.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arkitekt Jakob Tigges, som selv er fra Berlin, mener fjellet vil bryte barrierer.

– Mens mange rike storbyer rundt om i verden prøver å utfordre mulighetens rammer ved å bygge giganthoteller med finurlige former, reise høye kontorbygninger eller omfattende kulturtempler, vil Berlin få reist intet mindre enn et fjell, sier Tiggers til magasinet Der Spiegel.

Verdens største

35-åringen fra Berlin beskriver fjellet som verdens største ikon og attraksjon, og mener det gamle flyplassområdet er altfor verdifullt til å bli ofret til fordel for middelmådige bygninger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De ambisiøse planene har vært behørig omtalt i tyske medier og fått flere tusen fans på Facebook.

Alle flyplassers mor

Tempelhof som har blitt beskrevet som alle flyplassers mor, ble bygget tidlig i 1920-årene og utvidet på trettitallet. I 1934 bygde nazistene den 1,2 kilometer lange terminalbygningen som skulle representere inngangen til det tredje rikets hovedstad, Germania.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra luften skulle flyplassbygningen, som er verdens tredje største bygning, se ut som en ørn i svevet. Andre mener at den minner mer om en kleshenger.

Tempelhof ble kjent over hele verden da USA, Storbritannia og Frankrike startet Luftbroen med Tempelhof som base for å hjelpe Vest-Berlins innbyggere da Sovjetunionen blokkerte alle veier, kanaler og jernbaner til og fra byen for å sulte ut befolkningen i 1948-49.

Avstemning

I fjor var det folkeavstemning om hvorvidt flyplassen skulle bevares eller ikke. Selv om det ble et ja-flertall på 60,2 prosent, var valgdeltakelsen for liten til at politikerne trengte å ta hensyn til det. For halve byen, den i øst, er Tempelhof uinteressant.

Flyplassen stengte dermed 30. oktober i fjor.

Av miljømessige årsaker kan Tempelhof ikke bygges helt igjen. Eventuelle nybygg vil derfor bare komme i randsonen rundt parken.


Slik kan Berlins tidligere storflyplass Tempelhof bli seende ut, dersom arkitekt Jakob Tigges. Ill: www.the-berg.de.Slik kan Berlins tidligere storflyplass Tempelhof bli seende ut, dersom arkitekt Jakob Tigges. Ill: www.the-berg.de.