
Slakter Lundteigen-hjelp
Arbeiderpartiet slakter regjeringspartner Per Olaf Lundteigens løfter om milliardlån til Island.
Nyheter
Siste kommentarer
(ABC Nyheter): Dermed blir Senterpartiets finanspolitiske talsmann avvist av sine rødgrønne regjeringskolleger. Ap-representant Marianne Aasen sier det er uaktuelt å ta snarveier for å hjelpe på Islands økonomiske krise.
- Det får Lundteigen og Senterpartiet mene, men vi er uenig med det. SV er uenig med det. Han kommer ikke noen vei med dette forslaget, slår Aasen fast.
Som ABC Nyheter skrev torsdag, har Lundteigen lovet sitt søsterparti på Island et lån på opptill 100 milliarder norske kroner for å avhjelpe konsekvensene.
- På vegne av Senterpartiet sa jeg til Thórallsson at vi er villige til å gi et betydelig lån opp til 100 milliarder norske kroner, til 4 prosent rente og fem års avdragsfrihet.
Initiativet ligger dermed hos den islandske regjeringen, som må signalisere om de ønsker et slikt lån, sa Lundteigen.
Men forslaget skaper splid internt, og vekker oppsikt både i det SV-styrte finansdepartementet og i Arbeiderpartiets rekker.
- Skal ikke betale for høyreeksperiment
SV-leder og finansminister Kristin Halvorsen står hardt på at lån til Island skal gis gjennom det internasjonale valutafondet, IMF.
Betingelsene for et slikt lån er imidlertid omstridte på Island, og inneholder blant en garanti om at islendingene erstatter tapene nederlandske og britiske kunder har hatt i den konkursrammede banken Icesave.
Finansdepartementet er for travelt opptatt til å kommentere saken i dag, men viser til tidligere uttalelser om at verken Island eller Norge er tjent med direkte avtale mellom Norge og Island.
Marianne Aasen sier Island nå må gjennom en hestekur, og at det ikke fins noen snarvei ut av finanskrisen.
- Det er uaktuelt å gjøre dette på egenhånd. Norske skattebetalere skal ikke betale for eksperimentet for det som høyresida på Island har stått for. Det har vært et liberalistisk høyrevridd prosjekt. At vi skal betale det, er ikke riktig. Når et land har krise er det da IMF og internasjonale organisasjoner som skal tre i kraft, sier Aasen.
- EU krever det samme
Aasens partifelle Svein Roald Hansen er nettopp kommet tilbake fra et besøk på den kriserammede øya. Han sier islendingene nå trenger to år for å komme seg gjennom krisa.
- Hvis Island skal få den hjelp de trenger samlet sett, så må de oppfylle sine internasjonale forpliktelser. Det er ingen løsning om Norge gir dem et lite pusterom. Det er å skyve problemene foran seg, sier Hansen til ABC Nyheter.
Han viser også til at Island uansett må møte IMF-kravene, dersom de skal ha håp om medlemskap.
- Island har søkt EU om medlemskap. Det vil ikke bli aktuelt dersom de ikke har kommet til en forståelse med Storbritannia og Nederland om hva som ligger i forpliktelsene, sier Hansen, som også er tidligere leder av Europabevegelsen.



















































Jan A Skaug
1. oktober 2009 - 14:31
Hjelp Island
Til sammenligning så stopper vi ikke humanitær hjelp til en del Afrikanske stater,selv om vi vet at deres ledere er korrupte med sto K
Lundteigen stå på videre for vårt broderfolk.
Paul Oskar Rosenquist
1. oktober 2009 - 15:51
Kjære Jan.
På kommunalkonferanse i Fredrikstad for snart ett år siden, hadde Siv Jensen et innlegg ang Island.
Det gikk rett og slett ut på at om vi Nordmenn skulle gjøre noe, så var det å hjelpe våre nære slektninger på Island, med noen milliarder. 35 milliarder tror jeg ble nevnt. Siv nevnte at det er meget viktig at nettopp Norge hjelper til og får Island på beina så fort som mulig uten noen annen grunn enn å demme opp for at andre nationer gir dem bjørnetjenestelån. Russland ble nevnt.
Så vil jeg faktisk si meg enig i Lundteigens forslag. Han tenker klart og langsiktig denne bonden synes nå jeg. Det at Halvorsen er uenig med han, hadde jeg i grunnen venta. De rødgrønne har som oftest problemer med å sammarbeide om viktige saker :)
Edvard Oker
1. oktober 2009 - 16:50
I grøfta med vitende og vilje
Paul Oskar Rosenquist
1. oktober 2009 - 17:08
Frp fikk skylda for krakket i USA, nå blir det jaggu Island :)
Ha en riktig god kveld. Fårikål i dag også :)
Edvard Oker
1. oktober 2009 - 18:24
Fårikål
Paul Oskar Rosenquist
1. oktober 2009 - 21:15
Edvard.
Åpner lite for andre måter å se ting på synes jeg. Være bombastisk er ok det, men da skal du jammen være Jesus også. Flett inn jeg tror eller jeg håper sånn innimellom. Jeg har rett og alle andre er helt på jordet stilen, er så vanskelig å forholde seg til.
Edvard Oker
1. oktober 2009 - 21:27
Ikke Jesus
Terje Sæthre
1. oktober 2009 - 14:43
Hjelpe Island?
Vi opplevde at vi som nodmenn var dårlig likt på Sagaøya, og vi ble behandlet som dritt av islendingene.
Men nå er vie gode nok!
Når det gjelder Lundteigen, så er det helt utrolig at ingen har stoppet den bygdetullingen tidligere!
Odd Johannessen
1. oktober 2009 - 17:45
Når det gjelder Lundteigen
Ernst Cato Strandmoen
1. oktober 2009 - 17:58
Enig med deg Terje.
Islendingene har alltid sett ned på oss nordmenn og behandlet oss som *fiskavfall*.
Hvorfor skal vi norske skattebetalere hjelpe å rette opp Høyresidens økonomiske radering av Sagaøya??
Jeg håper inderlig Lundteigen kan gjøre det samme som FåreLars gjorde, forsvinne.
Jon Johansen
1. oktober 2009 - 14:59
Nå må Lundteigen ta til fornuft
Det er kraftig kost at Lundteigen hevder at det er opp til Island om de vil motta et lån på inntil 100 milliarder kroner til 4% rente med avdragsfrihet i 5 år. Lundteigen har ikke disse pengene og han har ingen myndighet til å garantere slike lån på vegne av Norge. Det er hverken opp til Island eller Lundteigen.
Island vil kunne få lån gjennom det internasjonale valutafondet, men da må de innfri enkelte klare forpliktelser. Et lån fra Norge, slik Lundteigen så raust og runhåndet proklamerer, ville lett oppfattes som en undergraving av de kravene det internasjonale finansmarkedet forutsetter. Det hadde vært særdeles uklokt.
Ellers er det urimelig at Norge skal finansiere den feilslåtte eksperimentelle høyrepolitikken som Island har bedrevet. De bør selv innse dette, legge om den økonomiske politikken og søke råd og hjelp via det internasjonale valutafondet.
Og Lundteigen bør ta seg en lang iskald dusj og klarne hjernen.
Yngvar Spone
1. oktober 2009 - 15:22
Lundteigen går i samme fotspor som Sponheim.
Edvard Oker
1. oktober 2009 - 18:29
Bra!
Tor Odin Kjosvatn
1. oktober 2009 - 15:57
Skammelig norsk holdning
Jan erik Gjertsen
1. oktober 2009 - 15:58
Bonden uten bakkekontakt.
Det er skjelden jeg er enig med de rødgrønne, men akurat i dette tilfelle med lån til Island er jeg enig.
Slik de Islanske økonomene har styrt, burde det ha kommet på et tidligere tidspunkt en reaksjon fra de folkevalgte.
Sitter du som pasasjer i en bil som holder på å kjøre av vegen uten at sjaføren er klar over det.
Da er det din simple plikt å varsle sjaføren, for du ender jo selv i grøfta om du ikke reagerer.
Hans-Erik Christensen
1. oktober 2009 - 16:53
Bonde knøl
Ole Östlund
1. oktober 2009 - 17:08
Nasjonal eiendomsrett
Norge og Island må søke medlemskap i NAFTA som gjøres om til North Atlantic Free Trade Agreement.
Jeg er sikker på at Erland Asdahl ville støttet et slikt forslag fremfor AP og EU.
Ole
Jan A Skaug
1. oktober 2009 - 17:12
Feil fokus
Eller bygger Holmenkollbakke til flere milliarder før det er sykehjemsplasser i Oslo, går ut på det samme.
Odd Johannessen
1. oktober 2009 - 17:52
Hr. Jan A Skaug
Bare til orientering.
Jan A Skaug
2. oktober 2009 - 9:28
Lundteigen
Paul Oskar Rosenquist
1. oktober 2009 - 18:29
Full sjømann?
Det var Stoltenberg som påstod under valgkampen at Frp er uansvarlig og bare øser ut penger. Han sa at han vokna til en ny milliard hver dag :)
Hva han synes han så i soveværelsevinduet hver morgen, kan jeg ikke si noe om, men at Frp ikke liker prosentvise faste årlige bistander til land hvor statsoverhodene bare øker sin personlige formue, er vel bra for Norsk økonomi?. Penga skal i hovedsak brukes her hjemme på veier og skoler og gamle osv. De er jo betalt inn av Norske skatter. Det er hva som står i programmet. Carl I Hagen har mast på et bistand og invandrerregnskap i mange mange år, men det er det ingen som vil ut med.
Derimot mener Frp at det skal være rum for konkrete krisehjelp tiltak til medmennesker i nød. Brorskap heter det.
Islendere er egentlig Nordmenn og språket deres er stort sett slik det var i Norge for leeenge siden.
Når det gjelder å øse ut bistandspenger og sløse som en full sjømann, er det de siste 20 årenes Regjeringer som har ansvartet for det. Støre og Solheimen i særdeleshet :)
Oki, dette er min virkelighet sett med mine briller. Fordelingspolitik er vanskelig, i og med det er så mange syn på det. Alle har litt rett og litt feil. Ingen sitter med fasiten.
Jan A Skaug
2. oktober 2009 - 9:36
Ikke støtte til mørk blå politikk
Oddbjørn Stabbforsmo
1. oktober 2009 - 17:55
Norsk på norsk Flertallet
Flertallet av Lundteigens kritikere ovenfor fører et språk som viser at norsk-kunnskapene er utillatelig svake. Har det noe med personenes evner å gjøre?
Anne Brit Raaen
1. oktober 2009 - 18:52
Dette handler om makt
Icesave var en bank eid av islandske PRIVATPERSONER som Storbritannia selv tillot (ikke islenderene). Den fikk operere uten å ha noe sikringsfond og da den gikk overende VALGTE Gordon Brown å beslaglegge all eiendom som islendinger har i Storbritannia (ved å bruke terrorlovgivningen - så mye for den) og å holde det islandske folk ansvarlig for eventuelle forbrytelser begått av noen få (med hans velsignelse).
Dersom "avtalen" med IMF/EU skulle bli akseptert, kan dette bety at vi som nasjon også kunne holdes ansvarlige for forbrytelser våre statsborgere begår i utlandet - når det måtte passe makta.
Prisen islendingene må betale for avtalen tilsvarer den tredje verdens land har måttet betale for sine diktatorers berikelse, og som har ført til at de er fattigere i dag enn de var før IMF begynte å "hjelpe" dem.
At SV ikke forstår dette viser at de som mistror SV evne til å forstå økonomi har helt rett.
Paul Oskar Rosenquist
1. oktober 2009 - 19:40
Takk Anne, herlig med fakta .
Edvard Oker
1. oktober 2009 - 20:18
Anne Brit Raaen eller to professorer?
Anne Brit Raaen
2. oktober 2009 - 10:26
Fordeling av ansvar
Siden du prøver å slå meg i hodet med professorer, så vit at jeg ikke er helt uten sorten jeg heller. Professor Michael Hudson har skrevet en rekke artikler om Island og det som står på spill, og han viser til Storbritannias ansvar (det samme kan sies om en analyse Aliber gjorde i fjor vår). Han frkjenner imidlertid ikke Islands lederskap og det kleptokratiet som utviklet seg der, noe som islendingene selv forsøker å rydde opp i. De har som kjent engasjert Eva Joly til å undersøke dette og hun er også klar på Storbritannias rolle, samt at det islandske folk ikke kan lastes.
Michael Hudson : http://www.marketoracle.co.uk/Article10339.html
http://www.marketoracle.co.uk/Article12802.html
Eva Joly: http://www.marketoracle.co.uk/Article12608.html
Anne Brit Raaen
2. oktober 2009 - 10:51
Særemner
del en : http://www.youtube.com/watch?v=JjglR2KYz5o&feature=PlayList&p=E6FBFAECA72B813A&index=0
du finner del to selv.
Om IMF og hva dette vil bety for Island fra insideren John Perkins:
del en :http://www.youtube.com/watch?v=jddIKAB6rXI
Paul Oskar Rosenquist
2. oktober 2009 - 8:31
Den er grei Edvard :)
Skal ikke prøve å råkke på din overbevisning ang Frp. Kan leve med den.
Hans Ullstein
2. oktober 2009 - 9:17
Usmakelig
Skal Islands befolkning lide for dårlig økonomistyring av deres ledere?
Her er det tydligvis sosialdemokratiets skilpaddedemokrati som skal råde!