Krever 266 millioner av IBM

MILLIONKRAV: Telenors konserndirektør Jon Fredrik Baksaas krever 266 millioner kroner av IBM og har reist sak for Oslo tingrett. IBM krever derimot 30 millioner av Telenor. Foto: Scanpix
MILLIONKRAV: Telenors konserndirektør Jon Fredrik Baksaas krever 266 millioner kroner av IBM og har reist sak for Oslo tingrett. IBM krever derimot 30 millioner av Telenor. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pTingretten skal nå avgjøre en strid mellom Telenor og IBM. Telekjempen krever hele 266 millioner kroner i erstatning fra datagiganten etter forsinkelser, mislighold og grov uaktsomhet.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Om to uker starter bataljen i Oslo tingrett. Ifølge partenes sluttinnlegg handler det om betydelige beløp og datagiganten IBMs rennome.

«Telenor mener IBM med dette har utvist grov uaktsomhet, og krever erstatning for et samlet tap på MNOK 266, med tillegg av renter og saksomkostninger», skriver Telenors advokat Margrethe Buskerud Christoffersen i firmaet Thommessen.

Les også: IT-giganter i millionkrangel

IBM har svart med å kreve 30 millioner kroner utbetalt for leverte varer og tjenester, og mener selskapet skal frifinnes, skriver deres advokat, Magnus Hellesylt i Wiersholm.

Det er satt av hele seks uker til saken hvor blant annet Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas og flere amerikanske IBM-topper er ført opp som vitner.

- IBM uforsvarlig

Striden har sin bakgrunn i at Telenor i 2003 besluttet seg for å fornye dataparken sin. I oktober 2004 fikk IBM i oppgave «å etablere en fremtidsrettet og sikker infrastruktur for eksisterende og nye applikasjoner», skriver Telenors advokat.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke lenge etter at prosessen starter kritiserer selskapet både kvalitet og leveringstid hos IBM. I august 2007 møtes selskapenes toppledelser for å bidra til avklaringen og vurdere prosjektets videreføring.

Man ble da enige om å bedre styringen av prosjektet og forsøke å gjenopprette tapt tillit mellom partene.

Men uenighetene fortsetter i flere underprosjekter, og våren 2008 er en del av leveransene ett år forsinket og det mangler grunnleggende funksjonalitet, mener Telenor. IBM mener på sin side at dette er levert.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I sitt sluttinnlegg skriver Telenor:

«I tillegg til å misligholde leveringsforpliktelsen knyttet til modulene i prosjektet, har IBM misligholdt sine forpliktelser knyttet til prosjektledelse. Det gjøres gjeldende at Telenors tap kunne vært begrenset dersom IBM hadde utvist forsvarlig prosjektledelse, og løst de problemene som oppstod på en konstruktiv måte underveis».

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Telenor har misforstått

I sitt siste innlegg før partene møtes i retten, skriver IBMs advokater at Telenor har «misforstått hvilken funksjonalitet som skal leveres», og at påstandene om illojalitet er både «subjektive og udokumenterte».

Datagiganten mener også at Telenor siden sommeren 2007 har «urettmessig holdt tilbake betalinger til IBM». I tillegg skal Telenor ha levert både uoversiktlige krav og etter at klagefrister har utløpt.

IBM mener dokumentasjonen «har flere feil og tilfredsstiller ikke nødvendige beviskrav».

Telenor mener de har reklamert i tide.

I sitt krav inkluderer selskapet også at tapt fortjeneste kan inkluderes. Det utgjør alene 80 millioner kroner. De bestrider også IBMs motsøksmål.

Telenor har ført opp 18 vitner, mens IBM har 12. Saken starter mandag 5. oktober og er beregnet avsluttet fredag 13. november.

(Til info: ABC Nyheter er tilnærmet heleid av Telenor via ABC Startsiden)