
Stoltenberg opptatt av kjøttvekta
Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) er opptatt av at partienes oppslutning avgjør hvor stor innflytelse de skal ha i regjering.
Nyheter
Siste kommentarer
Siste fra forsiden
Ser man på oppslutning alene, skulle det tilsi at SV vil få mindre innflytelse i Stoltenberg III enn partiet har hatt de siste fire årene. En oppslutning på drøye 6 prosent skulle dessuten tilsi at SV mister en av sine fem statsråder.
Se valgresultatene - fylke for fylke | ABC Nyheter
I dagens regjering har Senterpartiet en statsråd mindre enn SV. Etter valget er de like store, mens Ap er blitt større. Sp-leder Liv Signe Navarsete fastslår at hennes parti når er det fjerde største på Stortinget og at styrkeforholdet mellom de rødgrønne partiene må få betydning for regjeringens sammensetning.
Les Aslak Bondes kommentar: Annerledesvalget
Statsminister Jens Stoltenberg (Ap) kommenterte verken tyngde eller statsrådsfordeling da han dagen derpå møtte pressen i hagen utenfor regjeringens representasjonsanlegg i Oslo tirsdag formiddag. Det vil neppe være offentlig informasjon før regjeringsforhandlingene er ferdige senere i høst, men Arbeiderparti-lederen poengterte at kjøttvekta vil ha betydning for den rødgrønne politikken fram mot 2013.
Tilslutning bestemmer
– Alle tre partiene er enige om at partienes tilslutning må avspeiles i den politikken som regjeringen fører. Det er noe vi har håndtert på en god måte de siste fire årene, og som jeg føler meg trygg på at vi skal klare å håndtere de neste fire årene også, sa Stoltenberg til NTB.
– Kristin Halvorsen mener valgresultatet er et ønske fra velgerne om mer rødgrønn politikk og ikke mer ren Ap-politikk, er du enig i den analysen?
– Jeg er enig i at dette er en seier for alle tre partiene som har greid å bli gjenvalgt. Det aller meste er vi enige om, og så er det noen områder hvor vi er uenige og må finne løsninger.
Starter forhandlinger
De tre rødgrønne partiene skal nå settes seg ned for å forhandle om en ny regjeringsplattform. Mye av forarbeidet er allerede gjort, både i den opprinnelige regjeringserklæringen fra Soria Moria og i form av påbegynte saker. Regjeringsplattformen til Stoltenberg III kan være klar til trontaledebatten i Stortinget om en snau måned og budsjettframleggelsen dagen etter.
– Vi skal nå starte arbeidet med å bygge en ny regjeringsplattform. Dette arbeidet tror jeg vil gå godt siden vi har fire års erfaring med å regjere sammen, sier Stoltenberg.
Klima viktig sak
Klimasaken kommer til å stå sentralt, skal vi tro statsministeren. Han er i gang med å forberede klimamøtet i New York neste uke, i kjølvannet av FNs hovedforsamling, som åpnet tirsdag. Han lover at Norge skal være en internasjonal pådriver for at arbeidet skal resultere i en internasjonal klimaavtale i København før jul.
– Det avgjørende er at vi får på plass et finansieringssystem, slik at de fattige landene blir med. Norge har foreslått et finansieringssystem, hvor deler av industrilandenes klimakvoter blir auksjonert ut og at deler av inntektene herfra går til å finansiere klimatiltak i fattige land, sa han.
Han framhevet også trygge arbeidsplasser, opprusting av skole, satsing på eldreomsorg som viktige områder for regjeringen.
– Vi har fått velgernes tillit til å styre landet i fire nye år, og med et rødgrønt flertall skal vi fornye og forsterke den politikken vi har ført. Vi skal forvalte den tilliten velgerne har vist oss med respekt, sa han. (©NTB)














































Ronny Pettersen
15. september 2009 - 14:55
Hva bruker Kristin?
Bård Finckelsen
15. september 2009 - 15:14
Kamelsvelging
men at Stoltenberg er så opptatt av styrkeforholdet er jo litt pussig for han har jo ingen sympati for at Norges nest største parti og største i opposisjon, mener at styrkeforholdet skal gjenspeile innflytelse på stortinget. det er her feilen med det Norske systemet ligger det skulle ikke vært lov å innlemme partier som er mindre enn det største opposisjonspartiet i regjering da burde slik som stortinget er i dag det største partiet danne regjering og søke støtte fra sak til sak i stortinget. vi må tvinge dem til å stemme i stortinget etter valgoppsluttning. politikerne sitter der fordi vi har valgt dem til det. da burde stemmegivningen i tinget også reflektere oppsluttning. altså AP og FRP skulle tvinges til å finne en politikk som var nærmest mulig begge partiers program. da ville vi hatt demokrati etter det folket har stemt på. de sitter jo der å representerer folkemeningen. hvorfor kan da små partier som sliter med å komme over sperregrensa sitte i regjering.
og det er ikke noen tvil hvilken statsråd fra SV som burde gå Kristin Halvorsen pakk sammen å kom deg ut. du skulle gått når du ikke innfridde makspris i barnehagene og mat i skolen. mindre ordholden kvinne finnes ikke.
Kurt Arve Liabø
15. september 2009 - 16:05
Jeg er enig med Bård
Politikk kan visst være ganske innviklet.
PerIvar Nerby
15. september 2009 - 15:53
Så typisk
Einar Thormodsæter
15. september 2009 - 21:05
Fjollete inlegg.
Hvor du får hat, fremmedfiendtlighet og egoisme fra, vet ikke jeg.
Harald Bøhler
15. september 2009 - 16:10
FrP`er?
ikke blir hørt - er grunnleggende udemokratisk. Det påhviler Jens et stort ansvar å sørge for at større
saker forankres gjennom brede forlik i Stortinget - ikke dikteres med støtte av "småpartiene" SP og
lillesøster SV. Det er betydelig mer demokratisk med en mindretallsregjering med Jens som sjef; hvor
AP enten må ha støtte fra flere småpartier eller fra et at de store oposisjonspartiene H eller FrP.
Terje Johannessen
16. september 2009 - 12:31
Det stemmer nok ikke Harald
Så selv ved topartisystemet ville det vært en vinner og en taper ved avstemming.
Hvordan vil du løse dette ? Ved folkeavstemming i stedet for avstemming av folkets representanter i Stortinget? Hadde de borgerlige dannet regjering med færrest mulig mandaters overvekt hadde denne saken her neppe blitt nevnt av spesielt FrP i det hele tatt. Finnes det i det hele tatt noe det ikke er verd å klage over?
Asbjørn Solvoll
15. september 2009 - 17:22
helt utrolig!
for min stemme har ingen betydning.
det blir som avtalt ap og sp- sv.
hadde et håp om et skiffe men ikke denne gang heller.
Hans Fosshagen
15. september 2009 - 17:33
Vekting av kjøttet løses vel på samme nivå som mandatfordelingen
Dette vil jo spare oss for mye surr og kommentarer av vi skal ta dem etc... (sv)
Blir spennende å se om dette spillet får pågå uavbrutt i 4 år til.
;o)
Sverre André Pedersen
15. september 2009 - 19:43
Fire nye og utfordrende år!
"En ting er sikkert"!
Vi har på ny fått en samlingsregjering med gode verdier i bunnen og jeg regner med at om dette skal fortsette setter ikke partilederne seg opp mot hverandre med krav på dette tidspunkt.
Vi avventer med spenning på hvordan regjeringskabalen vil se ut om noen uker men, får jeg spå litt så blir den sterkere på Arbeiderpartiet enn på mange tiår.
Sivert Sæterbø
15. september 2009 - 20:18
Denne regjeringen har jeg NULL respekt for
Etter fire har har de rødgrønne vist det motsatte av å vise respekt for verdier og har konsekvent brutt ned tusenårige oppbygde menneskelige verdier vedrørende etikk og moral....
Respekt for menneskeverdet har de totalt oversett og antall fattige nærmer seg 100 000 familier hvorav ca 80 000 er barn..
Etter valgseieren i 2005 gikk Kristin Halvorsen til angrep på de lave skattene på Svalbard, og økte de fra 8 til 12 %..
Det resukterte i at rekruttering viktige stillinger tørket inn og ingen søkte. I 2007 måtte de rødgrønne sette ned skatten igjen fra 12 til 8 %...
Politikkere og byråkrater i EU/EØS, NATO og FN betaler overhode ikke skatt, og vi snakker om et firesiffret antall personer. Alle disse kommer hjem igjen til fulle rettigheter i Folketrygden, eller de reiser hjem og tar en opperasjin og reiser ut av landet igjen..
Da Kristin Halvorsen ikke klarte å skattlegge svalbardbeboerne hardere og måtte gjøre retttrett i 2007, gikk hun i strupen på fattige pensjonister som hadde meldt flytting fra Norge enten pga av lav pensjon, sykdom eller begge deler..
På mars i etter et lynrask prosess vedtok regjeringen å ilegge disse pensjonistene noe de kaller kildeskatt som samfengt er på 15% av brutto pensjon. Denne avkortingen av pensjonene gir ingen rettigheter og er dermet ingen skatt men en straff for å ha flyttet fta Norge pga av de hadde lite å rutte med..
Jeg forsøkte foran valget å få mediene til å ta opp denne saken, men de nektet.. Medien vil bare skrive om trygdemissbruk andre veien, og ikke når staten missbruker pensjonistene som ikke har makt til å slåss tilbake..
Jeg har mine ord i behold når jeg sier at både statsministeren og Fru Halvorsen er løynere når de snakker om solidaritet....... Solidaritet er de siste disse to bryr seg om, noe dette RANET av pensjonistene viser, og som mediene hjelper til med å skjule gjennom at de nekter å skrive om det..
Disse pensjonistene er mange nede på minstepensjonsnivå, alikevel mister de 15% av pensjonen fra 1. jan neste år. Disse betaler på hus, hjem og forsikringer og koster den norske stat NULL i det landet de bor i..
Det som vil skje er at mange av disse nå må gi, opp og flytte hjem til Norge igjen, melde seg inn i Folketrygden der de vil koste den norske stat opp i mot en million og mer pr år. De vil være med å øke sykehuskøene og sykehjemskøene...
En tilsvarende pensjonist boende i Norge betaler ikke skatt, bare en liten trygdeandel. Men dersom han flytter ut av Norge og ikke lenger belaster de norske samfunnet, må han betale 15 % av trygden..
Dette er regjeringens mål på SOLIDARITET...Jeg kjenner noen av disse, og de fleste har tilpasset trygd og utgifter siden trygden er liten. Alle som en sier at de må flytte hjem igjen før jul.
Terje Johannessen
16. september 2009 - 12:26
Man trodde det var slutt på
Man kan spørre FrP- tilhengerne om de har noen gleder i det hele tatt. Maken til misfornøyd og sutrende skare finnes vel neppe i noe annet land. I såfall er det i de landene der man hverken har tale eller trykkefrihet. Hva med å jobbe konstruktiv for å sanke flere stemmer til neste valg?
Bjørnar Steine
22. september 2009 - 13:07
møkkalei av pisspratet deres
Nå driver dere å slenger rundt dere på løgn og eventyr om bla.a Frp ved hver eneste anledning dere har istedet for å klare å fortelle om den politikken som dere selv fører.
Jeg kan skrive side opp og side ned om påstander som er fremsatt om Frp og Frp's politikk fra venstresida.
Forklar heller hvorfor helsekøene har eksplodert under det fantastiske rød/grønne styret. Hvorfor det lever 85000 unger i fattigdom , hvorfor det er blitt 100 000 nye fattige i Norge under dette solidariske og rettferdige styret .. hvor er det blitt av det vannet i bassengene som Jens lovet ? 8 nye lærere i løpet av fire år (ansatt 8 flere enn pensjonert) blir slått opp stort i den sosialistiske verden.
Forklar også hvorfor Kristin fortsatt er med i politikken siden hun LOVET på TRO OG ÆRE at hun skulle slutte om barnehagedekningen ikke var på plass innen en viss tid.. det var den ikke men Kristin sitter ennå som en hevnens engel i finansdept.
Også prater dere alt dette pisset om Frp som syter ?
Takker for at dere slenger dritt om partier som peker på alle de løftebrudd og konsekvensene av den "rettferdige fordelingspolitikken" som Kristin har fått til. For å forsvare egen politikk klarer dere ialle fall ikke lenger.
Henry Hansen
16. september 2009 - 21:18
Frp,s problem.