- Verdens øyne er rettet mot Oslo

Slik skal det nye Munch-museet se ut. (Illustrasjonsfoto: MIR)
Slik skal det nye Munch-museet se ut. (Illustrasjonsfoto: MIR)
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pArkitekten bak det nye Munch-museet, Juan Herreros, mener Norge er på verdenskartet når det kommer til arkitektur.</p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

(ABC Nyheter/Oslo): I går kveld ble det nye Munch-museet vedtatt i Oslo bystyre med klart flertall. I dag møtte Juan Herreros pressen sammen med sine norske samarbeidspartnere i LPO arkitekter. Han mener at det nye museet sammen med Operaen for alvor vil sette Norge på verdenskartet når det kommer til arkitektur.

- Hver eneste arkitekt i verden er nå opptatt av hva som skjer i Norge. Dette er en unik mulighet til å profilere norsk arkitektur i utlandet. Dersom man leser de store avisene i Europa, så er forventningene til det som skjer med fjordbyen og Oslo store, sier den kjente spanske arkitekten til ABC Nyheter.

Les også: Åpner utstilling om framtidens Oslo

Arkitekten bak den nye Munch-museet, Juan Herreros, møtte pressen ved den nye Operaen i Oslo torsdag formiddag. (Foto: Scanpix)Arkitekten bak den nye Munch-museet, Juan Herreros, møtte pressen ved den nye Operaen i Oslo torsdag formiddag. (Foto: Scanpix)

At Herreros vant den norske arkitektkonkurransen fikk bred dekning i blant annet den store spanske avisen El Pais, noe arkitekten mener understreker interessen for norsk arkitektur i Europa.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han tror at prosjektet, som har fått tittelen «Lambda», vil være med på å gjøre Bjørvika til et unikt sted for kunst og kultur.

- På denne måten vil Oslo bevege tyngdepunktet sitt nærmere vannet. Dette vil gi byen en ny karakter. Jeg vil at bygget skal kunne bli gjenkjent verden over og at museet skal bli et landemerke.

Avviser kritikken

Prosjektet, som skal være 14 etasjer høyt, har fått mye kritikk særlig fra politisk hold. Mange mener at bygget er for høyt og dominerende og har ønsket en ny arkitektkonkurranse. Gruppeleder i KrF, Aud Kvalbein har kalt bygningen «et høyhus som likner på en blokk med et knekt flytårn på toppen». Både Herreros og LPO Arkitekter understreker at det nettopp er høyden som vil gjøre museumsbygget ekstra fleksibelt og brukervennlig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det finnes flere og flere slike vertikale museer ute i verden. Dette gir nye muligheter for eksempel kan man skifte utstillinger i en etasje uten å måtte stenge hele museet. I tillegg vil jo høyden gjøre at man får en unik utsikt over byen. Både Museum of Modern Art i New York og Tate Modern i London er eksempler på museer som tar i bruk høyden, sier Randi Wøien fra LPO

Kritiske røster har også pekt på at bygget ikke er miljøvennlig nok. Herreros sier i dag at bærekraft er svært viktig i utviklingen videre.

- Vi vil gjerne at denne bygningen skal bli et forbilde når det kommer til minimal energibruk og resirkulerte og resirkulerbare materialer.