TV vinner valget

DEBATT: Statsminister Jens Stoltenberg og partileder Siv Jensen  hadde med seg FrP-ordførerene Frank Sve i Stranda og AP-ordfører i Trondheim, Rita Ottervik til komunevalgets første tv debatt i Tabloid torsdag. Foto: Morten Holm / SCANPIX.
DEBATT: Statsminister Jens Stoltenberg og partileder Siv Jensen  hadde med seg FrP-ordførerene Frank Sve i Stranda og AP-ordfører i Trondheim, Rita Ottervik til komunevalgets første tv debatt i Tabloid torsdag. Foto: Morten Holm / SCANPIX.
Artikkelen fortsetter under annonsen

<pPolitikerne bruker stadig mer tid på nye medier, men når NRK og TV2 lokker, kommer de løpende alle sammen, skriver Aslak Bonde. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
STORTINGSVALG 2009:

ABC Nyheter følger valgkampen helt fram til resultatet er klart.

Hold deg oppdatert på vår valgsentral: abcnyheter.no/stortingsvalg2009

Valgtjenesten gir deg fordelingen i Stortinget - basert på siste meningsmåling.

Her vil du også kunne følge resultatene gjennom hele valgnatta.

Vil du ha analyse? Vår kommentator, Aslak Bonde, gir deg et nytt perspektiv -hver dag.

Vil du ha enda mer?ABC Startsiden gir deg oversikten og hjelp til å velge.


LES OGSÅ:


ABC Startsiden

Denne mandagskvelden blir den mest politikertunge TV-kvelden før valgnatten.

TV2 måtte lage kveldens tabloid-sending i opptak i formiddag slik at partilederne kunne komme seg fra Oslo sentrum til Kristiansand der NRK starter sine formelle valgsendinger med partilederdebatt.

Det er bare denne kvelden man kan få lederne for de fire største partiene i debatt i begge kanaler – for dem som måtte ønske det.

Det er verdt å registrere at de to store fjernsynskanalene har et så sterkt grep på politikerne i en tid der alle partier satser stort på nye medier – de har velgerdialog på mange ulike nettsteder og de er på Facebook og Twitter.

Vet ikke hva som ikke virker

Samtidig understreker alle partienes valgkampgeneraler at den direkte velgerkontakten er minst like viktig som før. Partitoppene sendes ut med blomster og plakater på torgmøter og ambisjonene for husbesøk er større enn noen gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Man skulle tro at partiene prioriterte noe ned når det stadig kommer nye kommunikasjonskanaler og når den klassiske velgerkontakten oppgraderes, men det ser ikke ut til å skje.

Partitoppene kjører bare seg selv hardere – de forlenger valgkampen, effektiviserer dagene og tar seg ikke en eneste dags pause.

Årsaken er at det ikke er mulig å fastslå hva som ikke virker av alt det gammeldagse.

Man skulle for eksempel tro at partiene kunne gi litt blaffen i de store TV-kanalene når det er færre som ser på TV, og når fjernsynskanalenes valgkamp-programmer konkurrer mot et stadig bredere tilbud av sport, filmer og serier.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik er det ikke.

Politikerne stiller, uansett seertall

Først og fremst fordi NRKs og TV2s valgsendinger tradisjonelt har gode seertall. Den nye medievirkeligheten var her for to og fire år siden også, og det var nesten oppsiktsvekkende hvor mange som valgte å følge med fjernsynskanalenes valgsendinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om seertallene skulle falle betraktelig i de kommende ukene, er det likevel grunn til å tro at topp-politikerne vil fortsette å stille opp både for NRK og TV2. Det er fordi de er ekstra interessert i å nå alle dem som er eller lett kan bli hjemmesittere.

Mange av dem er såpass uinteressert i politikk at de ikke selv vil hente opp politisk informasjon – verken på nettet, i avisen eller på kjøpesenteret. Det kan hende at de lar TVen stå på, selv om det kommer et valgprogram.

Om fjernsynet er mobiliserende eller ikke, kan absolutt diskuteres. Noen vil si at debatter slik vi får i kveld virker til å skape politikerforakt og hjemmeskaping. Uansett vil partiene være nødt til å satse hardt på å være tilstede i TV-ruten – også fordi budskapene som sendes der bidrar til å forsterke og å svekke inntrykk som skapes andre steder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Obama som eksempel

Eksemplet kan hentes fra USA og Obamas valgkamp.

Alle har fått med seg at han lyktes ekstremt godt med å bruke nettet til å mobilisere egne velgere og støttespillere – både med penger og med innsats. Men han hadde ikke lyktes, om han ikke var en så glimrende taler ved de klassiske anledningene, og om han ikke hadde hatt en så sympatisk fremtoning på TV.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hans budskap om forandring passet ypperlig med en endret valgkampstrategi, men ingen av delene hadde fungert alene.

Derfor: Norske topp-politikere går i samlet tropp fra TV-studio til TV-studio fordi de vet at de må være der også – for å videreutvikle det bildet av seg selv og sitt parti som de ønsker å gi velgerne.

TV kommer til å vinne i mange år ennå.


Aslak Bonde er tidligere politisk journalist i NRK og Aftenposten. I dag dekker han norsk politikk som frittstående analytiker med egen spalte i Morgenbladet og Ukeavisen Ledelse. Han skal daglig kommentere valgkampen og Stortingsvalget i ABCNyheter.no. aslakbonde@politiskanalyse.no.