
Vil se hele mappa di
I all hemmelighet kan NAV lese din fortrolige pasientjournal.
Nyheter
Siste kommentarer
NAVs begrunnelse er at dette skjer for å avsløre leger og pasienter som svindler med trygda. Derfor har NAV fått presisert sin rett til å innhente hele og uredigerte journaler uten å informere pasienter.
Både pasienter og leger reagerer på at NAV insisterer på nødvendigheten av hemmelig innsyn i pasientjournaler. De reagerer på ordningen og mener det undergraver både personvern og tilliten mellom leger og pasient.
- Det vil ikke være kontrollerbart hvis vi skal informere pasienten først, sier derimot Magne Fladby som er NAVs direktør for kontroll og innkrevning.
- Vi driver ikke med stikkprøvekontroller, men sjekker journaler på konkret mistanke. I de sakene vi går inn på, har vi skjellig grunn til mistanke.
- Vi holder oss innenfor det regelverket som lovgiver har satt. Der er det slik at man ikke behøver å informere pasientene. Og det vil være nærmest ukontrollerbart hvis vi skulle informere først, sier Fladby til ABC Nyheter.
- Kan uansett sjekke
Han sier at NAV utfører få slike kontroller, men at «av de sakene vi har undersøkt så er det ofte et samarbeid mellom lege og pasient». Fladby anslår at NAV kun har hentet fullstendige journaler fra fem leger eller behandlere i løpet av de siste tre årene.
- Pasientene må informeres, mener Legeforeningens president Torunn Janbu. Foto: Scanpix
- Jeg stiller meg uforstående til at NAVs kontrollarbeide blir umulig hvis pasientene informeres først. De vil jo uansett kunne kontrollere journalene, sier Torunn Janbu som er president i Den norske legeforening, til ABC Nyheter.
- Dette er skremmende. NAV er et svært system med masse mennnesker ansatt. Her kan jo naboen din jobbe..., sier helse- og sosialombud i Oslo, Petter Holm.
- Med dette får mange tilgang til omfattende opplysninger. Det kan føre til at pasienter ikke opplyser alt eller at det opprettes skyggejournaler. Det er mer skummelt enn et litt svekket kontrollapperat, sier Holm.
Han sier at han allerede har hørt historier om at pasienter ber om at opplysninger ikke nedtegnes, deriblant en lege som selv ble lagt inn på sykehus.
- Dette er en uthuling av taushetsplikten og personvernet som er viktig for at pasienten i fortrolighet skal kunne fortelle legen om vanskelige ting.
- Urovekkende
Torunn Janbu er entydig i sin kritikk av ordningen:
- Pasientene må informeres når opplysningene sendes videre. Og taushetsplikten er grunnleggende for all legevirksomhet. Det er på bakgrunn av trygghet for taushet at pasientjournalene nedtegnes.
- Det er urovekkende hvis pasientene vegrer seg for å fortelle alt til legen. Vi opplever allerede at enkelte pasienter ber om at legen ikke skriver ned alt og har mistanke om at enkelte unnlater å fortelle alt. Men legen har en dokumentasjonsplikt og er dermed forpliktet til å skrive ned opplysninger av betydning for oppfølging og behandling, sier Legeforeningens president.
Det er i en pågående høringsrunde til Personvernkommisjonens rapport, at uenigheten fremkommer.
I NAVs høringssvar, som ABC Nyheter har fått innsyn i, skriver arbeids- og velferdsdirektør Tor Saglie - med henvisning til personopplysningsloven, at direktoratet legger til grunn «at pasienten ikke har krav på varsel om innhenting av opplsyninger».
- Må informere pasienten
Legeforeningen mener det er paradoksalt at NAV har større mulighet til å innhente pasientjournaler i jakten på trygdesvindlere «enn politiet har for å innhente informasjon i en drapssak».
- Vi mener pasienten må informeres. Det er allerede mange unntak fra lov om taushetsplikt, og NAVs praksis uthuler denne. Taushetsplikten er grunnleggende for å skape tillit mellom lege og pasient, sier Janbu.
- Å informere pasienter på forhånd, vil gjøre kontrallarbeidet umulig, mener NAVs Magne Fladby. Foto: Scanpix
- Legeforeningen er veldig enig med Personvernkommisjonen som krever en gjennomgang av de ulike lovverk som åpner for unntak for taushetsplikten.
Da lovendringene ble diskutert for et par år siden, ble NAV kritisert for å ikke informere legene. Også det ble avvist.
- Dersom NAV skulle informere legen om mistanke, vil viktige opplysninger kunne holdes tilbake dersom dette er i legens egen interesse, sa NAVs kontrolldirektør Magne Fladby den gang.







































































Kommentarer (24)
Jostein Sivertsen
7. august 2009 - 13:33
NAV leser min journal
Her skal altså NAV bryte den tillitt som er mellom lege og pasient.
Som pasient med mange og langvarige plager, vil jeg kreve at NAV får FORBUD mot å lese min journal. Det har før vært en sak om at visse personer ved mitt lokale NAV kontor ikke får lese eller behandle mine opplysninger, da den som var utvalgt til å ha min sak, også var den værste mobberen på min skole.
Hva skal jeg gjøre dersom disse opplysningene skulle komme i hendene på en slik person?
Nei, nok er nok. NAV skal ikke ha tilgang til fortrolige dokumenter mellom pasient og lege. De har faktisk ikke lov til å forlange at slike journaler skal oversendes dem, og det er et brudd ikke bare på personværnet at slike dokumenter kommer dit, men også et lovbrudd.
Pasientjournaler er personlige dokumenter mellom lege og pasient (det er også slik at en pasient ikke får se hele sin journal selv om han spør etter det, så hvorfor skal utenforstående, som ikke har greie på medisin da kunne lese den?)
Stopp lovbryterne på NAV, legg ned skiten og la oss få tilbake det gamle systemet med Arbeidskontor, sosialkontor og trygdekontor, adsilt fra hverandre.
Stein Kristiansen
7. august 2009 - 13:49
"Storebror ser deg" er Nav i et nøtteskall
Det ser ut som om vi lever i et diktatur. Hvordan skal dette gå om vi må lide oss gjennom 4 nye år med den sittende regjering.
La oss håpe på et regjeringsskifte etter 14. september og få på plass politikere som kan og vil rydde opp i denne galskapen før det er forsent.
Det er helt klart at NAV må kunne drives etter andre metoder enn det gjøres idag.
Paul Roy Muni
7. august 2009 - 14:08
Øye på allmuen .......
Eivind Carlsen
7. august 2009 - 18:25
Storebror etc
Det var og har alltid vært uhederlighet iblant oss, og der er et behov for kontroll med krav på refusjon. Dessverre. Selv institusjoner som helhet "snyter" i jakt på mer penger under stykkprisfinansierings-systemet.
Dette har ikke med den sittende regjering eller politiske partier å gjøre - det er systemet som man driver helsevesenet etter, derunder refusjon for utført arbeid. Og der snytes over en lav sko. Ikke rart at det offentlige synes det bør kontrolleres.
Men du har like meget rett - dette går på personvernet og tilliten løs.
Problemet er hevet over partipolitikken. Det har med individuell etikk og samfunnsetikk å bestille, og finner ikke noen avgjørelse i stemmeurnen en bestemt dag.
Om Fladby - jeg tror det er greit at han såpass plumpt har fortalt oss hvordan forvaltningsorganene og deres personell synes de skulle forvalte oppgavene sine. Så nå vet vi hvor vi står....
Marius Bu
7. august 2009 - 13:56
Vanvittig
Nå viser det seg alltså at NAV, en gigantisk nysamensluttet offentlig organisasjon, som så langt ikke har hatt pinibel orden internt, er gitt slik tilgang. Dette gjør meg rasende av mange grunner. Det plausibelt å ville ta trygdemisbrukere, men det offentlige må akseptere å leve efter de samme lover og regler som resten av samfunnet, og burde ikke under noen omstendighet få lov å kikke i epikriser og andre strengt personlige opplysninger. Det ser desverre ut til at de som avdarte mot datalagring og misbruk av slik informasjon for drøyt 20 år siden, er i ferd med å få rett i sine mest negative fremtids visjoner. Og synderen er det store Norske offentlige dyret...
1. Hvem har gitt denne dispensasjonen ? (departement/direktorat/ ansvarlig stadsråd)
2. Hvilke politiske partier støtter denne ordningen ?
3. Hvordan håndteres denne informasjonen internt i NAV ?
4. Lagres denne informasjonen i NAV's database ?
5. Hva slags taushetsplikt er NAV ansatte underlagt ?
Greit å vite, det jo valg i høst. Dette er mye viktigere for meg enn de 3-4 andre hovedsakene alle partier kappes om å være best i !!!!
marius
Carl Jansen
7. august 2009 - 14:04
Hvem får se hva?
Sandy Lunøe
7. august 2009 - 14:07
NAV-personalet er jo bare mennesker, dessverre!
Jeg har jobbet i flere helseinstitusjoner hvor det er taushetsplikt, men denne fungerer ofte meget dårlig.
Når det var rapportert om at enkelte ikke overholdte taushetsplikten var det bare en muntlig "fy!"-bemerkning til vedkommende, ikke noe annet.
Folk er jo nygjerrige. Dersom et navn dukket opp som var interessant, og det var ofte, så var det enkelt å finne ut om vedkommende, og så ble det snakket videre om dem - til andre ansatte, venner og kjente, i matpausen, i kaffeselskap, syklubber.
Det er ingen som helst grunn til å tro at NAV-personalet er pålitelige eller at de respekterer taushetsplikten. De er bare mennesker.
Helge Nilsen
7. august 2009 - 14:13
mappa di
Susie Trøen
7. august 2009 - 14:53
legg ned NAV
Harald Svingerud
7. august 2009 - 15:00
NAV og pasientjournaler
Hvis ikke NAV klarer å finne ut om noen jukser på en annen måte skal de finne seg noe annet å gjøre. Der forsvant den siste tilliten jeg hadde til den etaten.
Roger Bergesen
7. august 2009 - 15:45
Nav leser min journal
Ann K Sivertsen
7. august 2009 - 16:11
Nok er nok!
Øystein Witt
7. august 2009 - 17:34
NAV vil vite alt
Per Askilsrud
7. august 2009 - 17:41
Navs hemligheter.
De som går på sosialtrygd, selvstendig næringsdrivede som har gått konk, rusmisbrukere, psykiske syke mennesker og innvandere tilhører denne gruppen.Kommunene prøver alt for å få disse over på yrkesrettet attføring, kvalifiseringsstønad eller uføretrygd. Da sparer de på kommunens budsjett og staten tar over.
Dette er det lang saksbehandlingstid på og jeg har opplevd at mange har gått i månedsvis uten penger.
Nav sosial har adgang til både skatteetaten og jeg har også opplevd at bankkontoer er blitt undersøkt.
Når Nav får tilgang om personlige opplysniger om deg, blir de mange ganger brukt i mot deg og din fastlege.
Det er jo saksbehandlerne på Nav som avgjør om du er syk nok og ikke fastlegen.Nav har i mange tilfeller bedere kvalifikasjoner, enn legene. Dette er svært beteklig. Har du mistet en arm eller et ben kan alle se det,men det som rører seg inne i et menneske, kan man jo ikke se med øye. Jeg tror de aller fleste leger har en profesjonell holdning til sin jobb, hvis de søker om uføretrygd for sine pasienter er det fordi de har gitt en diagnose som tilsir det. De aller fleste leger er ansvarbeviste voksene mennesker.
I dag overprøver Nav legene, det må det bli slutt på.
Hvis det er blitt slik at Nav får pasientjornaler,da bør saken anmeldes og prøves for domstolene.
Jarl Vatnamot
7. august 2009 - 18:21
Di kan opplyse om det etterpå
Harald Olsen
7. august 2009 - 18:34
Ufør ?
Einar Thormodsæter
7. august 2009 - 19:49
I svarte helsike.
Mail går herved ut til alle partier, det kreves åpenbart en lovendring til her.
Siri Johansen
7. august 2009 - 20:03
Få fastlegen til å slette opplysninger om deg?
Einar Thormodsæter
7. august 2009 - 20:10
Ikke lov nei
Ann K Sivertsen
8. august 2009 - 14:22
Ja, desverre....
Brit Lien
8. august 2009 - 12:57
Dette at NAv leser journalen
PÅ jakten etter de få som får ytelser de ikke skal ha utsettes vi alle for overgrep fra NAV.
Systemet er uoversiktlig,oppdelt og arrogant.
Oppfatningen er selvfølgelig at vi alle er kjeltringer.
Den generelle mistilliten til fok flest er en utvikling forårsaket av markedsliberalistisk ideologi.
Alt skal kontrolleres. Høyre foreslår en ny omdreining av skruen når de foreslår at andre leger skal overprøve fastlegens sykmelding.
Men kommentaren om at vi lever i et kommunistisk land er tåpelige i den sammenhengen.
Dere mener da sikkert at EU er kommunistisk?De leverer nå et datalagringsdirektiv som ingen behøver.
Overvåkningen skjøt enda mer fart pga "krigen mot terror" med allslags lover og rettet mot vanlige mennesker jfr. kontrollene å flyplassene og kravene fra USA om at alle som flyr er pålagt å opplyse om seg selv alt.
EU har gitt etter for kravene også for europeiske borgere.
Er USA kommunsistisk??
Bush trodde vel alt alle var like korrupte som ham.
Brit Lien
Jeanine Horntvedt
8. august 2009 - 17:26
Ufaglærte NAV-ansatte skal IKKE lese våre pasientjournaler!
"(...) ”I all hemmelighet kan NAV lese din fortrolige pasientjournal”.
Med dette har NAV uomtvistelig overtrådt alle etiske og forsvarlige grenser, og tatt seg til rette langt mer enn det som kan tolereres. En slik agering er fullstendig uakseptabel.
Konsekvensene av denne hodeløse overstyringen kan bli fatal.
Derfor protesterer vi på det sterkeste, og ber om at denne høyst uetiske og vilkårlige inngripen reverseres.
http://www.facebook.com/inbox/readmessage.php?t=114579085665#/group.php?gid=137450381367&ref=mf
Per-arne Olsen
8. august 2009 - 18:37
NAV!
Sverre Hamsund
1. oktober 2009 - 10:43
Må ikke tillates!!!
INGEN andre enn leger skal ha tilgang til journalene, og andre med hjemmel, kan spørre om de relevante "diagnoser"