Guðrún (22) fikk seks skatteoppgjør i posten

Guðrún Jóna Guðmundsdottir (22) har slitt med Posten i to år. Foto: Håkon Høgetveit
Guðrún Jóna Guðmundsdottir (22) har slitt med Posten i to år. Foto: Håkon Høgetveit
Artikkelen fortsetter under annonsen

<p− Og det er bare toppen av isfjellet. Nå er jeg drittlei, sier hun. </p

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

OSLO (ABC Nyheter): Etter to års krangling med Posten, kokte det torsdag over for ellers så sindige Guðrún Jóna Guðmundsdottir (22).

Da hun åpnet postkassen kunne hun telle om lag 15 brev. Problemet var bare at åtte av dem verken var adressert til henne eller samboeren hennes, men var feilsendte brev. Fire av de feilsendte brevene var til og med skatteoppgjør fra kemneren fylt med sensitive personopplysninger.

Disse røde postkassene har Guðrún Jóna Guðmundsdottir (22) måttet bruke mye, for å levere tilbake feilsendt post.Disse røde postkassene har Guðrún Jóna Guðmundsdottir (22) måttet bruke mye, for å levere tilbake feilsendt post.

Ikke første gangen

− Det er langt fra første gangen vi får mengder av feilsendte brev, men det blir virkelig alvorlig når til og med sensitive personopplysninger kommer på avveie på denne måten. Flere av brevene tilhørte ikke en gang folk i samme oppgang, så det er liksom ikke bare å ringe på til naboen for å ordne saken, fortviler Jóna overfor ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle skatteoppgjørene var adressert til personer med navn som til en viss grad lignet på navnet til samboeren Espen Holm Nilsen. Jóna, som bor på Bjølsen i Oslo, mener likevel det er svært betenkelig at de skal ende opp med brev som tilhører Nilsen-er over hele landet.

Hun ble så irritert at hun også måtte få utløp for frustrasjon på bloggen sin. Både der og på Twitter − der hun lyder navnet @gjona − er det flere som mener dette er kritikkverdig.

Guðrún Jóna og samboeren mottok seks skatteoppgjør denne uken. Foto: Guðrún Jóna GuðmundsdottirGuðrún Jóna og samboeren mottok seks skatteoppgjør denne uken. Foto: Guðrún Jóna Guðmundsdottir

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Posten beklager

Også Datatilsynet synes slike saker med tanke på personvernet er alvorlige, men mener nordmenn erfaringsmessig er flinke til å returnere feilsendte brev til avsenderen.

− Man må ha forståelse for at brev kan bli feilsendt en gang iblant, om en tenker på volumet post som håndteres av Posten Norge. Heldigvis er det slik at de fleste returnerer dette tilbake. Men når det − som i dette tilfellet − skjer gang på gang, er det viktig at noen i systemet forsøker å identifisere hvor feilen ligger. Det kan også være maskinelt, og Posten har her flere utfordringer, mener informasjonsdirektør Ove Skåra i Datatilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Posten Norge velger også å legge seg helt flate i saken, og beklager på det sterkeste at postleveringen ikke har vært som den burde.

− Denne saken høres veldig spesiell ut, og vi kan ikke gjøre annet enn å beklage for at det har vært slik. Dette skal vi definitivt ta tak i allerede på mandag, for dette er vi helt nødt til å finne en løsning på. Det er ikke holdbart, sier informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten Norge til ABC Nyheter.

Har pågått lenge

Jóna forteller til ABC Nyheter at hun og samboeren har hatt problemer med postleveransen helt siden de flyttet til Bjølsen for to år siden, men at de aldri har blitt hørt.

Det hele begynte med at posten til stadighet var forsinket og at de aldri fikk høre om pakker som lå og ventet på å bli hentet. Jóna, som flyttet fra Island til Sortland som 6-åring, har flere ganger opplevd at gaver som er sendt fra sagaøya aldri har nådd frem.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

− Det har eksempelvis skjedd at familien min har spurt meg om jeg likte gavene de sendte meg. Men disse gavene har jeg jo aldri fått, siden jeg verken får hentelapper eller beskjeder via tekstmeldinger. Så før jeg får hentet dem, er de på vei tilbake til Island. Veldig trivelig, sier hun, uten å skjule sarkasmen nevneverdig..

«Til postmannen. Prøv på nytt!»

Siden i fjor sommer har Jóna og samboeren henvendt seg til Posten ved flere anledninger. I en e-post til Posten Norge allerede 23. juli i fjor skriver Holm Nilsen om situasjonen i området.

«Siden jeg nå først mailer kan jeg også nevne at jeg er særdeles misfornøyd med postgangen her i området. Jeg får ukentlig posten til flere forskjellige naboer. Jeg opplever også å få brev som er revet delvis opp, sannsynligvis fordi de havnet i feil postkasse først,» heter det i e-posten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jóna og Holm Nilsen mener postleveransen er så ille i området, at det i oppgangen kunne vært nødvendig å sette opp en postkasse som er merket «Til postmannen. Prøv på nytt!», slik at de lett kan sende posten tilbake der den kom fra.

Fikk inkassovarsel, men ikke regningen

Problemene med postleveransen har nå også fått økonomiske konsekvenser for Jóna. Fredag i forrige uke mottok hun sitt første inkassovarsel noen sinne.

− Jeg må si jeg ble relativt sjokkert da jeg mottok brev fra Lindorff. Saken er nemlig den at jeg aldri har mottatt noen regning eller purring på dette, og det er jeg helt bombesikker på. Jeg har nemlig gått en stund og ventet på fakturaen for bruk av kredittkortet mitt i Skandiabanken, forteller Jóna, som umiddelbart tok kontakt med Lindorff og Posten Norge for å få en klarhet i dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Regningen fra Skandiabanken har siden betalingsfristen gikk ut blitt firedoblet, men Juna kan vanskelig se at dette bare er hennes eget ansvar.

Artikkelen fortsetter under annonsen

− Likevel gjør Posten nærmest narr av meg, og mener det er underlig at jeg i det hele tatt fikk inkassovarselet når jeg ikke fikk de andre brevene. De har i og for seg et poeng, men om en tar alle problemene den siste tiden med i betraktningen, er dette langt fra utenkelig. Dette begynner å bli slitsomt, mener hun.

Hun forteller at hun fra Postens side bare blir møtt med kalde beskjeder om at de skal skrive en klage til Postens Budavdeling, men at ingenting til nå har bedret seg.

− Jeg kan nok se langt etter refusjon av kostnadene som Posten Norge AS har påført meg, sier Jóna.

− En veldig spesiell sak

Og det er nok en korrekt antakelse. Jakobsen i Posten Norge poengterer at det med tanke på regninger også hviler et større ansvar på enkeltpersoner, men at han likevel forstår frustrasjonen. Han lover altså å ta tak i denne saken så fort som mulig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

−Vi må få tatt kontakt med budet og dem som sorterer posten i dette området. Saken høres høyst unormal ut. De fleste av oss har opplevd å få et brev eller to som tilhører noen andre, og de fleste forstår at det er slikt som kan skje en sjelden gang. Men denne saken høres veldig spesiell ut, og vi er nødt til å følge dette tett opp for å finne ut hva som er årsaken til problemene, lover Jakobsen.

Han forteller at det her både kan være systemfeil og menneskelig svikt, men at han må se nærmere på saken før han kan konkludere. Han mener det er spesielt underlig at Jóna og samboeren har mottatt brev som likner på navnene deres, og ikke adressen.

− All post som sendes ut blir nemlig sortert baklengs. Først ser en på postnummeret, deretter på gateadressen og til slutt på navnet. Derfor får en som oftest posten til naboen dersom en får feilsendt post, forteller Jakobsen.

Mandag skal han sette i gang arbeidet med å finne en løsning på problemene.